Iedereen zwanger behalve ik..

15-02-2019 23:26 159 berichten
Hoi allemaal,

Ik kan het niet.. nu een half jaar bezig (Ik 25 en vriend 35jr oud) en het lukt ons gewoon niet. Elke maand weer die teleurstelling. Iedereen om me heen raakt (ongepland) zwanger alsof het niks is. En dan zit ik bij mn schoonouders komt mn zwager (37 jr) met de mededeling dat zn vrouw (35 jr) al 2 maanden zwanger is. En hoe graag ik ook blij voor ze wil zijn diep van binnen ben ik verdrietig. Waarom zij wel en ik niet? Haar huis is hartstikke vies, ze doucht maar 1 keer per week en de hygiëne is ver te zoeken daarnaast hebben ze regelmatig slaande ruzie. Waarom zo iemand wel en ik niet? Wat ik hiermee wil? Van me afschrijven en misschien wel tips. Want op dit moment ben ik heel verdrietig en ik durf het eigenlijk niet hardop uit te spreken..

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik kan toch niet de enige zijn met dit gevoel?
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
16-02-2019 15:29
Ik vind het inderdaad erg pijnlijk dat ik daardoor mijn goede vriendin kwijt ben. Wat mij betreft is het onnodig, want je kan toch ook vriendinnen zijn, terwijl de ene iets heeft wat de ander graag wil hebben? Je hoeft toch niet alles te vergelijken en op een weegschaal te leggen? Het leven is geen wedstrijd.

Zij is zwanger, maar misschien heb jij wel iets waar de ander jaloers op is. Dat zou wat mij betreft een goede vriendschap niet in de weg hoeven staan.

Jammer dat anderen daar wel zo over denken. Op die manier raak je veel mensen kwijt, denk ik.
Sorry, maar zoals jij doorgaans praat over zwanger worden, zijn en blijven en kinderen hebben en vooral als het níét lukt, had ik daar ook wel moeite mee gehad als ik jouw vriendin was geweest. Dus wellicht is wat zelfreflectie over het stuklopen van die vriendschap geen overbodige luxe.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Z0MER schreef:
Ik vind het inderdaad erg pijnlijk dat ik daardoor mijn goede vriendin kwijt ben. Wat mij betreft is het onnodig, want je kan toch ook vriendinnen zijn, terwijl de ene iets heeft wat de ander graag wil hebben? Je hoeft toch niet alles te vergelijken en op een weegschaal te leggen? Het leven is geen wedstrijd.

Zij is zwanger, maar misschien heb jij wel iets waar de ander jaloers op is. Dat zou wat mij betreft een goede vriendschap niet in de weg hoeven staan.

Jammer dat anderen daar wel zo over denken. Op die manier raak je veel mensen kwijt, denk ik.
snap je echt niet dat je vriendin afstand moest nemen? Je hebt geen idee hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen of om er heel veel moeite te voor moeten doen, dus wie ben jij om je vriendin zo te veroordelen? Hoeveel ruimte was er voor haar verdriet nog?
Soms is uit een situatie stappen het enige wat je nog kunt doen om overeind te blijven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En ik snap echt wel dat het verdrietig is om een vriendschap te verliezen om iets waar je niks aan kunt doen
lux- schreef:
16-02-2019 15:37
Sorry, maar zoals jij doorgaans praat over zwanger worden, zijn en blijven en kinderen hebben en vooral als het níét lukt, had ik daar ook wel moeite mee gehad als ik jouw vriendin was geweest. Dus wellicht is wat zelfreflectie over het stuklopen van die vriendschap geen overbodige luxe.
Eens.
Een vriendschap kwijtraken heeft 2 kanten. Er zijn immers 2 personen in die relatie. Het heeft in mijn ogen te maken met respect. Respecteer de blijdschap van de zwangere en respecteer het verdriet van degene bij wie het (nog) niet lukt en toon begrip als deze persoon even afstand neemt vd situatie, zonder gelijk te denken dat het met de vriendschap gedaan is. Het draait nl niet alleen om de 1 of om de ander.
Ik snap je wel hoor Hoi. En wie weet moet je inderdaad gewoon wat meer geduld hebben. Maar je gevoel is echt niet gek, als je een zwangerschapswens hebt dan wil je dat gewoon heel graag en wel nu. Hier helaas al 3 jaar een onvervulde kinderwens. Als je na een jaar niet zwanger bent dan kan je naar de huisarts en krijg je als het goed is een verwijzing naar de gynaecoloog. Daar zullen ze verder onderzoek doen. Maar tot die tijd is het gewoon proberen en hoop houden. En de gedachten over anderen die in jouw ogen wel snel zwanger werden. Ach laat lekker gaan, iedereen is weleens jaloers en ik vind dat een hartstikke natuurlijk iets. Niet zwanger worden is gewoon heel verdrietig en je maakt daar gewoon verschillende fases in door. Kan me nog herinneren dat ik ook juist na een half jaar een dip had en jaloezie had terwijl ik nu na 3 jaar toch weer wat meer die gunfactor heb en blij ben voor anderen dat zij niet in zo'n rotssituatie zitten als waar wij inzitten. Je kan met mij en anderen ook meepraten op de 6+ groep. Helaas zitten we momenteel alleen nog maar met lang blijvers. Maar neem je gevoel gewoon serieus, het is niet leuk om te moeten wachten, en hopelijk ben je gewoon snel zwanger zonder de medische mallemolen door te hoeven.

Wat mij vooral helpt is kijken wat je wel hebt. Een leuke man, leuk huis of een leuke baan, er is vaak wel iets wat jij wel hebt en die ander die zo zwanger was niet. Ik denk ook vaak zou ik dan met hen willen ruilen, nee hoor bedankt en dan is het ook wel weer ok. Want hoewel zwanger worden en een kind krijgen vast heel leuk en bijzonder is, er zijn gelukkig meer dingen op de wereld die je gelukkig maken of je een goed gevoel geven, blijf positief!
Ik heb haar alle ruimte gegeven voor haar verdriet. Alle begrip, jarenlang met haar meegeleefd, ik heb ijs gehaald als ze verdrietig was, ben een enkele keer meegegaan naar het ziekenhuis.

We hadden een hechte vriendschap, tot het moment kwam dat ik zwanger raakte. Toen was het over, want ze kon er niet mee omgaan. En ik kon mijn buik toch moeilijk verstoppen? Ik heb nooit mijn blijdschap met haar gedeeld, het ging nog steeds vooral over haar verdriet.

Meer kon ik als vriendin toch echt niet doen. Ik ben verder gegaan, wat kon ik anders? Helaas is het contact verbroken en weet ik via via dat zij nog steeds niet zwanger is.
Rosalie87 schreef:
16-02-2019 15:53
Wat mij vooral helpt is kijken wat je wel hebt. Een leuke man, leuk huis of een leuke baan, er is vaak wel iets wat jij wel hebt en die ander die zo zwanger was niet. Ik denk ook vaak zou ik dan met hen willen ruilen, nee hoor bedankt en dan is het ook wel weer ok. Want hoewel zwanger worden en een kind krijgen vast heel leuk en bijzonder is, er zijn gelukkig meer dingen op de wereld die je gelukkig maken of je een goed gevoel geven, blijf positief!
Waarom toch alles vergelijken, alsof het een wedstrijd is?

Kijk naar de positieve kanten van je eigen leven en stop met vergelijken.

Iedereen maakt bepaalde keuzes die bij haar passen op het gebied van een geschikte partner, werk, een huis, reizen, vrije tijdsbesteding, etc etc. Logisch dat je wat dat betreft niet met hen wil ruilen, jij hebt immers keuzes gemaakt die bij jou passen.

Alleen sommige wegen, daar kun je niet voor kiezen, daar moet je wat geluk voor hebben en die blijven voor sommigen altijd gesloten en daar gaat dit topic over.
Z0MER schreef:
16-02-2019 15:55
Ik heb haar alle ruimte gegeven voor haar verdriet. Alle begrip, jarenlang met haar meegeleefd, ik heb ijs gehaald als ze verdrietig was, ben een enkele keer meegegaan naar het ziekenhuis.

We hadden een hechte vriendschap, tot het moment kwam dat ik zwanger raakte. Toen was het over, want ze kon er niet mee omgaan. En ik kon mijn buik toch moeilijk verstoppen? Ik heb nooit mijn blijdschap met haar gedeeld, het ging nog steeds vooral over haar verdriet.

Meer kon ik als vriendin toch echt niet doen. Ik ben verder gegaan, wat kon ik anders? Helaas is het contact verbroken en weet ik via via dat zij nog steeds niet zwanger is.
het is heel rot wanneer een vriendschap eindigt en ik snap heel goed dat dat pijnlijk is als het om iets waar je niks aan kunt doen.
Zonder het te willen, was jij een constante herinnering voor haar aan wat ze niet heeft en ze heeft hierin voor haarzelf gekozen en ergens ook voor jou.
Lastig Zomer. Ik sta helaas net aan de andere kant en ik heb ook een vriendschap die zo geëindigd is. En weet je ik wilde dat echt niet maar ik kon het gewoon niet opbrengen om steeds met het moederschap geconfronteerd te worden. Ze vroeg daarin gewoon teveel van me. Ze wilde bijvoorbeeld dat ik meeging met een echo of naar de 9 maandenbeurs. Momenteel ben ik wel betrokken bij vriendinnen die zwanger zijn of een baby hebben. Wat ik al zei je maakt echt meerdere fases door, van jaloerse tot momenten dat je er wat makkelijker mee om kan gaan, en dichtbij is gewoon het meest confronterend. Je wilt het niet maar toch groei je daarin uit elkaar. Ik zie het zo wie weet kom ik haar op een ander moment in mijn leven weer tegen, want ik gaf veel om haar en ik gunde haar alle geluk van de wereld. Maar ik kon gewoon niet de vriendin zijn die ze verdiende en op dat moment nodig had en het niet opbrengen om steeds af te spreken met de baby erbij. Dat vind ik ook wel een verschil trouwens want de vriendinnen die ik nog wel heb zijn ook bereid eens af te spreken zonder baby, die vriendin waarmee ik het heb laten doodbloeden die vond dat ik maar moest accepteren dat ze nu iedere afspraak met baby was.
Z0MER schreef:
16-02-2019 16:02
Waarom toch alles vergelijken, alsof het een wedstrijd is?

Kijk naar de positieve kanten van je eigen leven en stop met vergelijken.

Iedereen maakt bepaalde keuzes die bij haar passen op het gebied van een geschikte partner, werk, een huis, reizen, vrije tijdsbesteding, etc etc. Logisch dat je wat dat betreft niet met hen wil ruilen, jij hebt immers keuzes gemaakt die bij jou passen.

Alleen sommige wegen, daar kun je niet voor kiezen, daar moet je wat geluk voor hebben en die blijven voor sommigen altijd gesloten en daar gaat dit topic over.
Ik denk dat dat gewoon hartstikke menselijk is. En het is ook gewoon onwijs verdrietig als een kinderwens (nog) niet is uitgekomen. En helaas weet je pas wat het is als je het zelf meemaakt. Denk dat iedereen weleens een vergelijking maakt, dat lijkt me niet echt verkeerd. Tel je zegeningen en geniet.
Ik spreek altijd samen met mijn kindloze vrienden en vriendinnen af, nooit met mijn kinderen erbij. Dat doe ik alleen als ze ook kinderen hebben, die leuk met elkaar kunnen spelen en dan nog niet altijd.

Dus nee, dat is het niet. En ik heb haar niet gevraagd mee te gaan naar een echo. Ik heb haar eigenlijk nooit iets gevraagd wat te maken had met mijn zwangerschap, omdat ik wel wist dat dit te pijnlijk zou zijn.

Het is gewoon jammer dat zij er niet mee om kon gaan en eerlijk gezegd heeft dat voor mij wel iets stuk gemaakt. Als ze morgen dolblij naar me toekomt dat ze zwanger is en zegt dat ze weer contact wil, denk ik niet dat ik daar nog voor open sta.

Iemand zo afvallen alleen maar omdat ze zwanger is, vind ik net een stap te ver gaan.
Z0MER schreef:
16-02-2019 16:12
Ik spreek altijd samen met mijn kindloze vrienden en vriendinnen af, nooit met mijn kinderen erbij. Dat doe ik alleen als ze ook kinderen hebben, die leuk met elkaar kunnen spelen en dan nog niet altijd.

Dus nee, dat is het niet. En ik heb haar niet gevraagd mee te gaan naar een echo. Ik heb haar eigenlijk nooit iets gevraagd wat te maken had met mijn zwangerschap, omdat ik wel wist dat dit te pijnlijk zou zijn.

Het is gewoon jammer dat zij er niet mee om kon gaan en eerlijk gezegd heeft dat voor mij wel iets stuk gemaakt. Als ze morgen dolblij naar me toekomt dat ze zwanger is en zegt dat ze weer contact wil, denk ik niet dat ik daar nog voor open sta.

Iemand zo afvallen alleen maar omdat ze zwanger is, vind ik net een stap te ver gaan.
Logisch dat het je gekwetst heeft, maar het is niet alleen maar jouw zwangerschap. Het is vooral haar niet zwanger zijn/kinderen hebben. En jouw zwangerschap is een constante wond bij haar die steeds opnieuw weer open gaat.
Jammer dat je je zo voelt, maar eerlijk gezegd vind ik hem nogal overdreven...

Alle anderen vrouwen die wel snel zwanger worden kunnen er niets aan doen dat het bij jullie niet in 1 x gelukt is. Iets minder zelfmedelijden zal je beter staan.
Je raakt hier alleen maar mensen door kwijt.

Ik ben zelf nu ruim 3 jaar met dit proces bezig en heb geleerd het los te laten. Je kunt het niet beïnvloeden, je hebt niet meer recht dan een ander. Dat die onverzorgde moeder of wie dan ook het sneller voor elkaar heeft, staat los van jouw situatie.
Jij hebt misschien mooier haar, leukere vriend, financiëel stabieler of weet ik veel. Wil je dat zij jouw niet meer benaderen omdat ze zo intens verdrietig zijn omdat ze niet hebben wat jij hebt?

En buiten dat stel jij bent binnenkort zwanger, dan wil je dat toch van de daken schreeuwen? En je wilt dan dat iedereen blij is voor je? Ik neem aan dat dat ja is. Gun dat gevoel een ander ook!

Je mag natuurlijk balen maar hou het een beetje nuchter en iets minder zelfmedelijden.

Succes!
Blueberryblue schreef:
16-02-2019 17:03
Jammer dat je je zo voelt, maar eerlijk gezegd vind ik hem nogal overdreven...

Alle anderen vrouwen die wel snel zwanger worden kunnen er niets aan doen dat het bij jullie niet in 1 x gelukt is. Iets minder zelfmedelijden zal je beter staan.
Je raakt hier alleen maar mensen door kwijt.

Ik ben zelf nu ruim 3 jaar met dit proces bezig en heb geleerd het los te laten. Je kunt het niet beïnvloeden, je hebt niet meer recht dan een ander. Dat die onverzorgde moeder of wie dan ook het sneller voor elkaar heeft, staat los van jouw situatie.
Jij hebt misschien mooier haar, leukere vriend, financiëel stabieler of weet ik veel. Wil je dat zij jouw niet meer benaderen omdat ze zo intens verdrietig zijn omdat ze niet hebben wat jij hebt?

En buiten dat stel jij bent binnenkort zwanger, dan wil je dat toch van de daken schreeuwen? En je wilt dan dat iedereen blij is voor je? Ik neem aan dat dat ja is. Gun dat gevoel een ander ook!

Je mag natuurlijk balen maar hou het een beetje nuchter en iets minder zelfmedelijden.

Succes!
Eens. Ik denk dat als je je zo opstelt, je het jezelf alleen maar moeilijker maakt. Je raakt mensen kwijt die het beste met je voor hebben. En als je dan eindelijk zwanger bent, dan is er niemand meer over die blij voor je is, ja je moeder misschien, maar daar houdt het wel mee op.

Een vriendschap hoort wederzijds te zijn. Je steunt elkaar in moeilijke tijden, maar kunt ook blij zijn voor de ander in goede tijden.

Zelf ben ik alleen maar trots op mijn vriendinnen als ze een goede baan bemachtigen, of een leuke vriend vinden, of gaan trouwen, een mooie reis maken, of een kind krijgen.

Natuurlijk voel ik best eens een steekje jaloezie als ze iets doen wat ik stiekem ook wel zou willen, niets menselijks is mij vreemd, maar het gevoel van blij zijn voor de ander en het de ander gunnen staat altijd voorop.
Z0MER schreef:
16-02-2019 14:31
Dit valt mij ook op ja. Waar komen al die hoge verwachtingen vandaan?

Zelf ben ik er zonder enige verwachting ingegaan. Ik wilde de natuur haar gang laten gaan, dus ipv het steeds tegen te houden door iets te doen (condoom/pil) een keer niets doen en zien hoe zich dat zou ontwikkelen.

In plaats van actief te gaan proberen om zwanger te raken, deed ik juist iets niet en verder was het maar afwachten. Seks hebben wij toch wel zeer geregeld, dus we hoefden niks anders te doen. Mijn man en ik gingen erin met een zeer open instelling: lukt het dan is het fantastisch, gebeurt er niks, dan gaan we gezellig door met wat we nu doen, geen probleem, we hebben het nu ook leuk.

Uiteindelijk was ik vrijwel direct zwanger.

Dat mensen daar boos om worden is hun verlies. Ik ben helaas een vriendin kwijtgeraakt, omdat zij er niet mee kon omgaan dat ik zwanger was. Erg jammer en wat mij betreft volkomen onnodig, maar kennelijk is het legitiem en moet iedereen vooral begrip hebben voor dit soort gevoelens, want als ik mijn teleurstelling liet blijken over het verlies van deze vriendschap, dan zeiden anderen dat het volstrekt begrijpelijk was.
Dan weet je echt niet waar je het over hebt.

Vrijwel direct zwanger was mijn droom inderdaad ook. En waarom? Omdat ik dan een hoop ellende minder dan zou hebben gehad: niet 18 van de 29 dagen pijnstillers of extra hormonen moet slikken om normaal te kunnen functioneren, dan had ik mijn geweldige baan nog gehad, niet 2 weken per maand afspraken onder voorbehoud hoeven te maken omdat ik misschien ziek ben. Oh ja en 2 miskramen daar bovenop zijn ook niet geweldig.

Helaas kan ik niet gezellig het gewoon proberen, iedere maand extra is een maand geen anticonceptie en dus heel goed nadenken wanneer ik wat kan doen. Als ik fit ben lange dagen werken en optimaal van het leven genieten, want vaak ben ik ook niks waard.
En ja dan kun je soms wel eens denken waarom zij wel. En ook in andere situaties een hele normale gedachten. Gelukkig begrijpen de meeste vriendinnen dat. En houdt iedereen er rekening mee als ik niet enthousiast reageer op kinderverhalen.
Z0MER schreef:

Maar het gaat niet om gunnen of jaloers zijn. Je doet nu net alsof zij een nare gedachtenkronkel in haar hoofd heeft. Jij hebt er alles aan gedaan om het haar makkelijk te maken en dat prijst je. Alleen: je hebt een kind. En dat gegeven alleen al maakt (ongeacht of dat kind meekomt naar afspraken) dat je moeder bent, en niet een 'veilige haven' voor mensen in dit proces. Op slechte dagen kom ik niet eens de Hema in, omdat bij de entree de hele winkel volhangt met baby kleertjes. Elke confrontatie met 'baby' geeft op die dagen verdriet. Ik gun het iedereen, maar ik gun het mezelf ook. En die pijn van de confrontatie die overal is, die is gewoon kut. Ik heb de nodige portie ellende op mijn bordje gehad, maar dit verdriet is echt vele malen heftiger.

Jij kan er niks aan doen, je hebt op jouw manier je best gedaan, maar zij had wat anders nodig en kon dat niet (meer) bij je vinden. Dat maakt haar geen on mens met een naar karakter, dat maakt haar iemand met heel veel verdriet en machteloosheid opzoek naar ademruimte.
Z0MER schreef:
16-02-2019 18:09
Eens. Ik denk dat als je je zo opstelt, je het jezelf alleen maar moeilijker maakt. Je raakt mensen kwijt die het beste met je voor hebben. En als je dan eindelijk zwanger bent, dan is er niemand meer over die blij voor je is, ja je moeder misschien, maar daar houdt het wel mee op.

Nou met dit soort uitspraken zou je mijn vriendin ook niet zijn in deze tijd. Godsamme zeg. Dat iemand verdriet heeft betekent Niet dat het de ander niet gegunt wordt. 'het beste met je voor hebben' is niet gelijk aan 'wat ze nu nodig heeft'. Alleen door er samen goed over te praten kan je elkaar in het midden ontmoeten, maar dan moet je wel openstaan voor de emoties van een ander: in jouw geval voor de emoties van de dames met een kinderwens. Voor de dames met een kinderwens voor de blijdschap van de zwangere dame.
Z0MER schreef:
16-02-2019 16:12

Sorry, maar zoals ik jou ken geloof ik er helemaal niets van dat jij de begripvolle vriendin was die nooit iets liet doorschemeren over hoe fantastisch het moederschap was.

Echt niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ach, tja.
Zomer vindt het ook maar belachelijk en egoïstisch dat ik de wens voor een derde heb. Het lijkt me überhaupt niet iemand met veel inlevingsvermogen. Ik gok zomaar dat het niet alleen aan die vriendin lag.
Pergamon schreef:
16-02-2019 19:08
Nou met dit soort uitspraken zou je mijn vriendin ook niet zijn in deze tijd. Godsamme zeg. Dat iemand verdriet heeft betekent Niet dat het de ander niet gegunt wordt. 'het beste met je voor hebben' is niet gelijk aan 'wat ze nu nodig heeft'. Alleen door er samen goed over te praten kan je elkaar in het midden ontmoeten, maar dan moet je wel openstaan voor de emoties van een ander: in jouw geval voor de emoties van de dames met een kinderwens. Voor de dames met een kinderwens voor de blijdschap van de zwangere dame.
Eens. Ik heb ook een vriendin die al jaren in een vruchtbaarheidstraject zit. Momenteel zien we elkaar niet op haar verzoek. Ze kan het niet aan, ook omdat onze levens voorheen nogal parallel liepen. Het is voor haar daarom juist heel pijnlijk. Verschil is wel dat zij mij niets verwijt of misgunt. Hopelijk is zij snel zwanger en kunnen we de draad weer oppakken.
Tiana_76 schreef:
16-02-2019 19:20
Eens. Ik heb ook een vriendin die al jaren in een vruchtbaarheidstraject zit. Momenteel zien we elkaar niet op haar verzoek. Ze kan het niet aan, ook omdat onze levens voorheen nogal parallel liepen. Het is voor haar daarom juist heel pijnlijk. Verschil is wel dat zij mij niets verwijt of misgunt. Hopelijk is zij snel zwanger en kunnen we de draad weer oppakken.
Dat is echte vriendschap
lux- schreef:
16-02-2019 19:17
Sorry, maar zoals ik jou ken geloof ik er helemaal niets van dat jij de begripvolle vriendin was die nooit iets liet doorschemeren over hoe fantastisch het moederschap was.

Echt niet.
Inderdaad :)
Tiana_76 schreef:
Dat is pas een echte vriendschap. Echt begrip hebben voor iemands situatie en het niet op jezelf betrekken, maar weten dat het goed zit tussen jullie, hoe danook.
Sofietje1983 schreef:
16-02-2019 19:22
Dat is echte vriendschap
Ik snap het ook heel goed, want bij ons ging het ook echt niet vanzelf.

Ik heb echter nooit iemand anders haar kinderen misgunt of er lelijk over gesproken. Probleem lag bij mij, niet bij hen. En dat mis ik bij TO.
Tiana_76 schreef:

Wat rot voor jullie beide en wat fijn dat je haar de ruimte kan geven die zij nodig heeft. Ik hoop met je mee dat het snel mag lukken en jullie snel de draad weer kunnen oppakken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven