Iedereen zwanger behalve ik..
vrijdag 15 februari 2019 om 23:26
Hoi allemaal,
Ik kan het niet.. nu een half jaar bezig (Ik 25 en vriend 35jr oud) en het lukt ons gewoon niet. Elke maand weer die teleurstelling. Iedereen om me heen raakt (ongepland) zwanger alsof het niks is. En dan zit ik bij mn schoonouders komt mn zwager (37 jr) met de mededeling dat zn vrouw (35 jr) al 2 maanden zwanger is. En hoe graag ik ook blij voor ze wil zijn diep van binnen ben ik verdrietig. Waarom zij wel en ik niet? Haar huis is hartstikke vies, ze doucht maar 1 keer per week en de hygiëne is ver te zoeken daarnaast hebben ze regelmatig slaande ruzie. Waarom zo iemand wel en ik niet? Wat ik hiermee wil? Van me afschrijven en misschien wel tips. Want op dit moment ben ik heel verdrietig en ik durf het eigenlijk niet hardop uit te spreken..
Hoe gaan jullie hiermee om? Ik kan toch niet de enige zijn met dit gevoel?
Ik kan het niet.. nu een half jaar bezig (Ik 25 en vriend 35jr oud) en het lukt ons gewoon niet. Elke maand weer die teleurstelling. Iedereen om me heen raakt (ongepland) zwanger alsof het niks is. En dan zit ik bij mn schoonouders komt mn zwager (37 jr) met de mededeling dat zn vrouw (35 jr) al 2 maanden zwanger is. En hoe graag ik ook blij voor ze wil zijn diep van binnen ben ik verdrietig. Waarom zij wel en ik niet? Haar huis is hartstikke vies, ze doucht maar 1 keer per week en de hygiëne is ver te zoeken daarnaast hebben ze regelmatig slaande ruzie. Waarom zo iemand wel en ik niet? Wat ik hiermee wil? Van me afschrijven en misschien wel tips. Want op dit moment ben ik heel verdrietig en ik durf het eigenlijk niet hardop uit te spreken..
Hoe gaan jullie hiermee om? Ik kan toch niet de enige zijn met dit gevoel?
zaterdag 16 februari 2019 om 12:09
nee maar ik wel.
teleurstelling gaat over het niet inlossen van je verwachtingen. als je verwacht dat je snel zwanger bent, dat je uberhaupt zwanger kan zijn en de rest van je leven in een disneyparadijs leeft dan zal je zeker zeer teleurgesteld raken. Jaloezie ligt dan ook voor de hand.
Manage je verwachtingen
zaterdag 16 februari 2019 om 12:44
@ Sophietje en @HaasjeHop, dank voor lieve reacties 
Heftig is niet het goede woord. Zwanger worden is geen recht en je hebt geen garanties. Dat wist ik toen ik begon en dat weet ik nu nog beter. Ik heb pech. Niks meer, niks minder. Er is goede hulp, zowel fysiek als mentaal, voor deze situatie. Daarmee kan je in elk geval het mentale deel prima opvangen en oplossen. Ik heb nog kansen, ik kan nog zwanger worden en ik ben niet zielig.
Alles binnen een jaar is volstrekt normaal. Zorg dat je fijne, spetterende seks hebt en laat het los. De gevoelens die je nu, na 6 maanden, hebt zijn voorbarig. Daarbij ook heel erg onhandig als je wél een traject moet. Ik ben de eerste die weet dat dat 'loslaten' echt niet zo makkelijk is, maar geloof me: als je elke dag gaat injecteren en om de zoveel dagen een inwendige echo in het ziekenhuis krijgt, waardeer je de eerste periode van zwanger worden extra. Ongedwongen, thuis (of in elk geval op een zelfverkozen locatie), met zijn tweeën. Maak er wat leuks van. Geniet er van. En ga je pas zorgen maken als het écht moet, want nu zit je jezelf alleen maar onnodig in de weg.
Heftig is niet het goede woord. Zwanger worden is geen recht en je hebt geen garanties. Dat wist ik toen ik begon en dat weet ik nu nog beter. Ik heb pech. Niks meer, niks minder. Er is goede hulp, zowel fysiek als mentaal, voor deze situatie. Daarmee kan je in elk geval het mentale deel prima opvangen en oplossen. Ik heb nog kansen, ik kan nog zwanger worden en ik ben niet zielig.
Alles binnen een jaar is volstrekt normaal. Zorg dat je fijne, spetterende seks hebt en laat het los. De gevoelens die je nu, na 6 maanden, hebt zijn voorbarig. Daarbij ook heel erg onhandig als je wél een traject moet. Ik ben de eerste die weet dat dat 'loslaten' echt niet zo makkelijk is, maar geloof me: als je elke dag gaat injecteren en om de zoveel dagen een inwendige echo in het ziekenhuis krijgt, waardeer je de eerste periode van zwanger worden extra. Ongedwongen, thuis (of in elk geval op een zelfverkozen locatie), met zijn tweeën. Maak er wat leuks van. Geniet er van. En ga je pas zorgen maken als het écht moet, want nu zit je jezelf alleen maar onnodig in de weg.
zaterdag 16 februari 2019 om 13:21
Het hielp mij om me te realiseren dat hoeveel kinderen anderen ook kregen dat niet uitmaakte voor onze situatie. Daar gaat het niet sneller van. Of langzamer. Dat staat los van de gevoelens die je hebt dat jij ook heel graag een kind wil. Laat die er ook gewoon zijn. Benoem dat ook richting je schoonfamilie, zo zul je zien dat je meer begrip krijgt. En zoals Lux al zei, je wil jouw kind en niet die van een ander. Hoe lief ze ook zijn
zaterdag 16 februari 2019 om 14:31
Dit valt mij ook op ja. Waar komen al die hoge verwachtingen vandaan?S-Meds schreef: ↑16-02-2019 12:09nee maar ik wel.
teleurstelling gaat over het niet inlossen van je verwachtingen. als je verwacht dat je snel zwanger bent, dat je uberhaupt zwanger kan zijn en de rest van je leven in een disneyparadijs leeft dan zal je zeker zeer teleurgesteld raken. Jaloezie ligt dan ook voor de hand.
Manage je verwachtingen
Zelf ben ik er zonder enige verwachting ingegaan. Ik wilde de natuur haar gang laten gaan, dus ipv het steeds tegen te houden door iets te doen (condoom/pil) een keer niets doen en zien hoe zich dat zou ontwikkelen.
In plaats van actief te gaan proberen om zwanger te raken, deed ik juist iets niet en verder was het maar afwachten. Seks hebben wij toch wel zeer geregeld, dus we hoefden niks anders te doen. Mijn man en ik gingen erin met een zeer open instelling: lukt het dan is het fantastisch, gebeurt er niks, dan gaan we gezellig door met wat we nu doen, geen probleem, we hebben het nu ook leuk.
Uiteindelijk was ik vrijwel direct zwanger.
Dat mensen daar boos om worden is hun verlies. Ik ben helaas een vriendin kwijtgeraakt, omdat zij er niet mee kon omgaan dat ik zwanger was. Erg jammer en wat mij betreft volkomen onnodig, maar kennelijk is het legitiem en moet iedereen vooral begrip hebben voor dit soort gevoelens, want als ik mijn teleurstelling liet blijken over het verlies van deze vriendschap, dan zeiden anderen dat het volstrekt begrijpelijk was.
zaterdag 16 februari 2019 om 14:38
Z0MER schreef: ↑16-02-2019 14:31Dit valt mij ook op ja. Waar komen al die hoge verwachtingen vandaan?
Zelf ben ik er zonder enige verwachting ingegaan. Ik wilde de natuur haar gang laten gaan, dus ipv het steeds tegen te houden door iets te doen (condoom/pil) een keer niets doen en zien hoe zich dat zou ontwikkelen.
In plaats van actief gaan proberen om zwanger, deed ik juist iets niet en verder was het maar afwachten. Mijn man en ik gingen erin met een zeer open instelling: lukt het dan is het fantastisch, gebeurt er niks, dan gaan we gezellig door met wat we nu doen, geen probleem, we hebben het nu ook leuk.
Uiteindelijk was ik vrijwel direct zwanger.
Dat mensen daar boos om worden is hun verlies. Ik ben helaas een vriendin kwijtgeraakt, omdat zij er niet mee kon omgaan dat ik zwanger was. Erg jammer en wat mij betreft volkomen onnodig, maar kennelijk is het legitiem en moet iedereen vooral begrip hebben voor dit soort gevoelens, want als ik mijn teleurstelling liet blijken over het verlies van deze vriendschap, dan zeiden anderen dat het volstrekt begrijpelijk was.
Ik vind dat je het te sterk stelt. Jullie gingen er zo in. Prima. En het lukte meteen. Fantastisch! Anderen gingen er ook zo in (zoals ik), hebben al vanaf klein meisje maar 1 grote wens en dat is het moederschap, en doen er vervolgens jaren over. Nogmaals' SUPER fijn dat het bij jullie zo voorspoedig is verlopen. SUPER pijnlijk voor mij dat het langer duurt, met alle bijkomende onzekerheden. Die twee gevoelen zouden naast elkaar moeten bestaan. Ik sta niet blij naast mijn zus. Ik ben intens verdrietig. Zij zwakt haar blijdschap in mijn bijzijn wat af, ik zwak mijn verdriet af. En dan vinden we elkaar in het midden. Voor mensen die zelf niet in een langer traject hebben gezeten is het moeilijk voor te stellen hoe confronterend een zwangerschap bij iemand anders kan zijn. Niet omdat je het niet gunt, maar omdat de confrontatie met je allerliefste, dierbaarste wens zo... pijnlijk kan zijn. Het scheelt waanzinnig als dat verdriet ook mag bestaan. Ik kan vele malen beter omgaan met de zwangerschappen van dames die met mij meeleven, dan die van dames die mijn verdriet maar onzin vinden, of die me wegzetten als een naar mens of 'je dwangmatig mee bezig'. Omdat ik, met mijn emoties (en hormonen) , net zo goed mag bestaan als een zwangere dame met haar emoties en hormonen.
pergamon wijzigde dit bericht op 16-02-2019 14:40
2.09% gewijzigd
zaterdag 16 februari 2019 om 14:38
Dat is natuurlijk heel leuk, zo’n open instelling als je ervoor gaat. En je was gelukkig snel zwanger. Dus je hebt echt geen flauw idee hoe je ermee om was gegaan als het lang had geduurd, je medische hulp nodig had gehad, of als het helemaal niet gelukt was. Je brengt het nu heel rationeel, dat je net zo gelukkig was geweest zonder kinderen, maar dat is nu makkelijk lullen natuurlijk. Als je er daadwerkelijk mee geconfronteerd wordt, is dat echt wel anders.
zaterdag 16 februari 2019 om 14:47
Ik snap dat het heel pijnlijk kan zijn, zeker als je na jaren moet leven met het gegeven dat het jullie niet gegund is. Alle begrip voor de heftige gevoelens die dit met zich meebrengt. Ik vind het oprecht heel verdrietig.Pergamon schreef: ↑16-02-2019 14:38Ik vind dat je het te sterk stelt. Jullie gingen er zo in. Prima. En het lukte meteen. Fantastisch! Anderen gingen er ook zo in (zoals ik), hebben al vanaf klein meisje maar 1 grote wens en dat is het moederschap, en doen er vervolgens jaren over. Nogmaals' SUPER fijn dat het bij jullie zo voorspoedig is verlopen. SUPER pijnlijk voor mij dat het langer duurt, met alle bijkomende onzekerheden. Die twee gevoelen zouden naast elkaar moeten bestaan. Ik sta niet blij naast mijn zus. Ik ben intens verdrietig. Zij zwakt haar blijdschap in mijn bijzijn wat af, ik zwak mijn verdriet af. En dan vinden we elkaar in het midden. Voor mensen die zelf niet in een langer traject hebben gezeten is het moeilijk voor te stellen hoe confronterend een zwangerschap bij iemand anders kan zijn. Niet omdat je het niet gunt, maar omdat de confrontatie met je allerliefste, dierbaarste wens zo... pijnlijk kan zijn. Het scheelt waanzinnig als dat verdriet ook mag bestaan. Ik kan vele malen beter omgaan met de zwangerschappen van dames die met mij meeleven, dan die van dames die mijn verdriet maar onzin vinden, of die me wegzetten als een naar mens of 'je dwangmatig mee bezig'. Omdat ik, met mijn emoties (en hormonen) , net zo goed mag bestaan als een zwangere dame met haar emoties en hormonen.
Het gaat voor mij alleen een stap te ver als je andere mensen gaat aanvallen die wél makkelijk zwanger raken. Hou het bij jezelf. De manier waarop TO haar schoonzus afschildert vind ik dieptriest en wat mij betreft is er niks in de wereld, dat dit gedrag goedmaakt.
Ook vrouwen die snel zwanger raken zijn maar gewoon mensen. Mensen die het net als ieder ander verdienen om met respect behandeld te worden, omdat ze je niks hebben aangedaan.
zaterdag 16 februari 2019 om 14:56
Wat een onaardige reacties weer. Gevoel is niet rationeel. To wil iets heel graag en is verdrietig over het feit dat het bij haar niet lukt en bij anderen bij wie de situaties minder optimaal zijn, wel.
Zo'n gevoel kan iedereen overkomen met betrekking op verschillende zaken.
Het is "normaal" dat je je zo voelt, maar probeer er niet naar te leven of te handelen. Dat is niet normaal. Houd deze gevoelens voor jezelf en blijf aardig voor degenen om je heen die nu wel hebben wat jij wilt. Zo zullen zij ook blij voor jou zijn als jij aan de beurt bent.
Zo'n gevoel kan iedereen overkomen met betrekking op verschillende zaken.
Het is "normaal" dat je je zo voelt, maar probeer er niet naar te leven of te handelen. Dat is niet normaal. Houd deze gevoelens voor jezelf en blijf aardig voor degenen om je heen die nu wel hebben wat jij wilt. Zo zullen zij ook blij voor jou zijn als jij aan de beurt bent.
anoniem_374390 wijzigde dit bericht op 16-02-2019 14:59
2.30% gewijzigd
zaterdag 16 februari 2019 om 14:58
Dit.Haasjehop schreef: ↑16-02-2019 14:38Dat is natuurlijk heel leuk, zo’n open instelling als je ervoor gaat. En je was gelukkig snel zwanger. Dus je hebt echt geen flauw idee hoe je ermee om was gegaan als het lang had geduurd, je medische hulp nodig had gehad, of als het helemaal niet gelukt was. Je brengt het nu heel rationeel, dat je net zo gelukkig was geweest zonder kinderen, maar dat is nu makkelijk lullen natuurlijk. Als je er daadwerkelijk mee geconfronteerd wordt, is dat echt wel anders.
zaterdag 16 februari 2019 om 14:59
Z0MER schreef: ↑16-02-2019 14:47Ik snap dat het heel pijnlijk kan zijn, zeker als je na jaren moet leven met het gegeven dat het jullie niet gegund is. Alle begrip voor de heftige gevoelens die dit met zich meebrengt. Ik vind het oprecht heel verdrietig.
Het gaat voor mij alleen een stap te ver als je andere mensen gaat aanvallen die wél makkelijk zwanger raken. Hou het bij jezelf. De manier waarop TO haar schoonzus afschildert vind ik dieptriest en wat mij betreft is er niks in de wereld, dat dit gedrag goedmaakt.
Ook vrouwen die snel zwanger raken zijn maar gewoon mensen. Mensen die het net als ieder ander verdienen om met respect behandeld te worden, omdat ze je niks hebben aangedaan.
In je post praat je niet over TO, maar ook over anderen. Ik vind je daarin soms echt zelf te kort door de bocht. Ik ben de eerste die tegen TO zegt, je gevoelens zijn te voorbarig. Jij stelt echter dat dames met een kinderwens die moeite hebben met andere zwangere dames nare mensen zijn. En dat bestrijd ik. Om de simpele reden dat je geen idee hebt hoe het is om al jaren hier mee bezig te zijn.
Dames die ruimte hebben voor mijn verdriet kan ik prima handelen. Dames zoals 'wat naar dat je het andere niet gunt' (en mijn verdriet zo interpreteren) vind ik zelf weer wat kort door de bocht en kan ik moeilijk mee dealen. Zwangere dames die voor de ingang van de fertiliteit kliniek staan te roken schiet ik het liefst neer met een kalasjnikov. Dames die na jaren zwanger zijn geven me hoop.
Kortom: er zijn veel kleuren grijs. Zowel in het geval van TO, als bij dames die zelf 'normaal' zwanger raakten en in hun omgeving dames hebben bij wie het minder vlot gaat.
zaterdag 16 februari 2019 om 15:02
Ze valt haar schoonzus niet aan. Ze vertelt anoniem op een forum hoe ze zich voelt en vraagt hoe ze daarmee om moet gaan. Want zij vindt het ook vervelend dat ze zich zo voelt.Z0MER schreef: ↑16-02-2019 14:47Ik snap dat het heel pijnlijk kan zijn, zeker als je na jaren moet leven met het gegeven dat het jullie niet gegund is. Alle begrip voor de heftige gevoelens die dit met zich meebrengt. Ik vind het oprecht heel verdrietig.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 16 februari 2019 om 15:13
Ze heeft het over haar schoonzus en haar slechte hygiëne, dat vind ik nogal wat, om zo van leer te trekken over iemand die je kent, alleen maar omdat ze zwanger is.
En al zijn dit alleen maar gedachten en uit je dit niet naar de personen zelf, alsnog is het niet ok om zo rot te doen over iemand, alleen maar omdat diegene in verwachting is van een kindje.
Richt je woede liever op mensen die echt iets slechts doen in hun leven.
zaterdag 16 februari 2019 om 15:17
Jeetje wat vervelend dat het niet lukt zeg! Maar ik denk dat de meeste stellen niet gelijk of in een half jaar zwanger raken.. Vaak lees je alleen positieve verhalen van stellen waarbij het toch zo snel gebeurt is (wat kan!)
Zelf heb ik een tijd ook nagedacht over een kindje krijgen, de gedachte dat er een levend wezen in mijn buik zou kunnen zitten, het krijgen van een dikke buik, het rondlopen in babywinkels en baby shoppen. En op dat moment leek het ook alsof iedereen om mij heen ineens zwanger was, inclusief mensen die ik op YouTube volgde. Dat gevoel benauwde me, maar later besefte ik me dat het maar zo leek dat iedereen ineens zwanger was. Ik was er te veel op gefocust waardoor dit zo leek te zijn.
Probeer het iets meer te laten gaan, en er niet te veel op gefocust te zijn.
Het lijkt makkelijker dan gedaan natuurlijk, maar ik hoor ook wel eens om mij heen dat mensen het hebben laten gaan. En juist op het moment dat ze er net even niét hard mee bezig waren ze zwanger raakte. En anders kan je altijd nog langs de dokter gaan. Sterkte!
Zelf heb ik een tijd ook nagedacht over een kindje krijgen, de gedachte dat er een levend wezen in mijn buik zou kunnen zitten, het krijgen van een dikke buik, het rondlopen in babywinkels en baby shoppen. En op dat moment leek het ook alsof iedereen om mij heen ineens zwanger was, inclusief mensen die ik op YouTube volgde. Dat gevoel benauwde me, maar later besefte ik me dat het maar zo leek dat iedereen ineens zwanger was. Ik was er te veel op gefocust waardoor dit zo leek te zijn.
Probeer het iets meer te laten gaan, en er niet te veel op gefocust te zijn.
Het lijkt makkelijker dan gedaan natuurlijk, maar ik hoor ook wel eens om mij heen dat mensen het hebben laten gaan. En juist op het moment dat ze er net even niét hard mee bezig waren ze zwanger raakte. En anders kan je altijd nog langs de dokter gaan. Sterkte!
zaterdag 16 februari 2019 om 15:19
Mwa. Ik hoop toch dat de meeste mensen niet zo haatdragend zijn. Jaloezie, ok. Maar hou het bij jezelf en ga niet andere mensen naar beneden praten, waarbij het wel lukt. Dat vind ik wel zo triest.Ana_Isabel** schreef: ↑16-02-2019 15:10Net zo goed als dat jij oordeelt over de gevoelens van TO. Het is menselijk.
Jij zal wellicht ook iets hebben waar een ander naar verlangt, dan heb je toch ook geen zin om het mikpunt te worden van diegene haar negatieve gevoelens?
zaterdag 16 februari 2019 om 15:24
Z0MER schreef: ↑16-02-2019 15:19Mwa. Ik hoop toch dat de meeste mensen niet zo haatdragend zijn. Jaloezie, ok. Maar hou het bij jezelf en ga niet andere mensen naar beneden praten, waarbij het wel lukt. Dat vind ik wel zo triest.
Jij zal wellicht ook iets hebben waar een ander naar verlangt, dan heb je toch ook geen zin om het mikpunt te worden van diegene haar negatieve gevoelens?
Maar jij snapt niet dat een vriendin een vriendschap op een laag pitje zet omdat ze de confrontatie met zwangerschappen heel heftig vindt. Ze houdt het bij zichzelf (niet naar een situatie gaan waarin je anderen kan kwetsen met je gevoel) en jij oordeelt daar ook over, terwijl je de ervaring van het uitblijven van een zwangerschap niet kent. Ook zeg je dat we 'nare mensen zijn' omdat we 'anderen niks gunnen', terwijl wat je eigenlijk ziet 'verdriet' en 'machteloosheid' is wat jij niet als zodanig herkent omdat je er geen ervaring mee hebt.
zaterdag 16 februari 2019 om 15:27
Zoals al eerder gezegd is, praat TO hier anoniem over. Ik heb ook aangegeven dat ze niet moet handelen naar haar gevoelens. Ik vind TO niet haatdragend overkomen. Wel gefrustreerd.Z0MER schreef: ↑16-02-2019 15:19Mwa. Ik hoop toch dat de meeste mensen niet zo haatdragend zijn. Jaloezie, ok. Maar hou het bij jezelf en ga niet andere mensen naar beneden praten, waarbij het wel lukt. Dat vind ik wel zo triest.
Ik heb nooit eerder meegemaakt dat ik mikpunt ben geweest van iemand die verlangde naar wat ik heb. Doorgaans houden mensen dat toch echt voor henzelf.
zaterdag 16 februari 2019 om 15:29
Ik vind het inderdaad erg pijnlijk dat ik daardoor mijn goede vriendin kwijt ben. Wat mij betreft is het onnodig, want je kan toch ook vriendinnen zijn, terwijl de ene iets heeft wat de ander graag wil hebben? Je hoeft toch niet alles te vergelijken en op een weegschaal te leggen? Het leven is geen wedstrijd.Pergamon schreef: ↑16-02-2019 15:24Maar jij snapt niet dat een vriendin een vriendschap op een laag pitje zet omdat ze de confrontatie met zwangerschappen heel heftig vindt. Ze houdt het bij zichzelf (niet naar een situatie gaan waarin je anderen kan kwetsen met je gevoel) en jij oordeelt daar ook over, terwijl je de ervaring van het uitblijven van een zwangerschap niet kent. Ook zeg je dat we 'nare mensen zijn' omdat we 'anderen niks gunnen', terwijl wat je eigenlijk ziet 'verdriet' en 'machteloosheid' is wat jij niet als zodanig herkent omdat je er geen ervaring mee hebt.
Zij is zwanger, maar misschien heb jij wel iets waar de ander jaloers op is. Dat zou wat mij betreft een goede vriendschap niet in de weg hoeven staan.
Jammer dat anderen daar wel zo over denken. Op die manier raak je veel mensen kwijt, denk ik.
zaterdag 16 februari 2019 om 15:33
Zolang je een ander meer gunt dan jezelf is er niks aan de hand. Dat dat niet altijd lukt is menselijk. Maar ik vind dat persoonlijk een mooi streven.
Een vriendschap verliezen omdat de één wel zwanger raakt en de ander niet vind ik heel heftig. Dan was de vriendschap ook niet hecht genoeg lijkt me?
Een vriendschap verliezen omdat de één wel zwanger raakt en de ander niet vind ik heel heftig. Dan was de vriendschap ook niet hecht genoeg lijkt me?