Hoe relatie redden?

22-02-2019 23:37 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
ten eerste...jeetje wat lastig om dit in een paar woorden neer te zetten. Ik heb ooit voor mezelf geprobeerd om het van me af te schrijven maar met die 12 pagina's ga ik jullie maar niet vermoeien. Ik kijk ook even hoe het loopt en de evt. reacties zijn. Ik wil niet teveel details neerzetten omdat mijn partner momenteel ook behoorlijk jaloers/achterdochtig kan zijn en allerlei dingen googled.

Wij zijn een stel. 20 jr samen. 2 jonge kinderen. De eerste 15 jaar waren prima. Ik denk dat we de normale ups en downs hadden. Regelmatig oneens, maar weinig 'knallende ruzies'. We ondernamen dingen en sex was prima.

Mijn partner raakte arbeidsongeschikt. Kan op zich wel alles (en eerlijk gezegd denk ik ook wel werken) maar is nu al een paar jaar thuis.

Tot een paar jaar geleden. Er was een heftige gebeurtenis. Ik ben geen psycholoog maar ik herleid die gebeurtenis terug aan onze problemen nu.

Er zitten veel stappen tussen, maar momenteel zitten we in zwaar weer. bijna dagelijks wordt ik uitgescholden voor de meest erge dingen. Bijna maandelijks is het fysiek. De sex is minder en minder. Er is veel angst (dat de kinderen wat overkomt, of mij, of schoonmoeder).

Relatietherapie krijg ik er niet doorheen. Dan wordt er meteen gedreigd met advocaten.

Na een ruzie is de rust weer wedergekeerd en ben je het snel vergeten en probeer ik steeds meer te doen om het te voorkomen. Maar ik merk ook dat het steeds zwaarder wordt om me eroverheen te zetten. Ik scheld niet of nauwelijks, slaan doe ik sowieso niet. En beide zeker niet waar de kinderen bij zijn. De enige die weet van onze problemen is mijn schoonmoeder. Daar wordt ook om de haverklap mee gebeld. Vaak ook om mij in een kwaad daglicht te stellen bij haar. Soms kan ik normaal praten met mijn schoonmoeder maar die kiest ook voor haar kind uiteindelijk. Dan krijg ik vaak te horen van haar: 'ja, maar jij bent ook niet echt de vrolijkste meer de laatste tijd he' (duh...gek he?). Dan moet ik maar weer liever zijn, dan komt het wel goed...

Ik heb het ooit met de huisarts besproken maar die zegt dat hem wel e.e.a. is opgevallen maar dat mijn partner toch echt zelf moet komen. Ooit is er wat besproken met de huisarts en is er anoeen verwijzing meegekregen i.v.m. angststoornissen. Ik weet niet of het kan maar persoonlijk denk ik ook dat zich een narcistische persoonlijkheid stoornis heeft ontwikkeld (vaak plots boos, nooit berouw of sorry zeggen, schijn ophouden, veel controle willen hebben, twee maten meten, macht willen hebben).

Met die verwijzing is nooit wat gedaan. o.a. vanwege eigen ingave (en gesteund door schoonmoeder) ' nooit iets op papier zetten, ze zouden je gek verklaren en dan ben je straks je kinderen kwijt' :-?

Maar die momenten tussen in wil ik koesteren. Ook alle mooie momenten die we hadden. We hebben ook echt alles om het goed te kunnen hebben. Maar het lijkt soms of ik de enige ben die het wat kan schelen dat dit op instorten staat.

Als ik in relatietherapie wil, dan moet ik maar alleen gaan.
Zou dat een optie kunnen zijn? Misschien doe ik inderdaad wel dingen verkeerden kan ik vanuit therapie handreikingen krijgen. Maar persoonlijk denk ik dat dit beter werkt wanneer je dit met z'n tweeen doet.

Ik merk dat ik uitgeput raak. Ik doe denk 80% van het huishuiden, werk erbij, etc.

Iemand tips?
anoniem_383065 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 08:51
Reden: Anonimiseren
0.71% gewijzigd
Ze dreigt met advocaten als jij relatietherapie voorstelt?

Die vat ik even niet. Dreigen als in; ik ga van je scheiden? Tsja, soms moet dat eenzijdig ingezet worden. Als je partner niet in de meewerkstand zit en jullie kinderen lopen schade op (want die krijgen heus wel wat mee van deze verstoorde relatie), dan zullen er knopen moeten worden doorgehakt. Hoe meoilijk dat ook is. Fysieke mishandeling..... wanneer is het voor jou genoeg?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Jullie hebben jaren zelf aangeklooid en in de hoop op beterschap werd het alleen maar van kwaad tot erger. Nog eens 20 jaar wachten op beterschap zal dus vermoedelijk niets positiefs opleveren.

Zoek hulp voor jezelf. Als het nare agressieve gedrag zo duidelijk bij de ander ligt, dan kun jij daar niks aan doen. Maar waar je wel iets aan kunt doen, is aan de manier waarop jij daar mee om gaat. Op dit moment accepteer jij het (want er wordt dagelijks gescholden en maandelijks geslagen, en jullie zijn nog altijd een gezin), en dat moet stoppen, en wel zo snel mogelijk. Het moet stoppen voor de veiligheid van jullie gezin, maar het moet ook stoppen voor jouw partner. Als dit nog verder escaleert, dan ben je straks in het gunstigste geval alsnog alleen omdat je partner tijdelijk all-inclusive mag gaan verblijven op kosten van de staat. In het ongunstigste geval vallen er gewonden of erger.

Kortom, neem je verantwoordelijkheid en zoek in eerste instantie hulp voor jezelf. Als jouw partner door jouw duidelijke grenzen het licht gaat zien en met zichzelf aan de slag gaat, dan is dat heel mooi. En gebeurt dat niet, dan is het evengoed goed geweest, omdat de situatie zo echt niet meer kan.

Sterkte!
Stoppen met die schoonmoeder te praten. Die staat geheel aan zijn kant en trapt jou ook naar beneden.

Praat met je huisarts, neem contact op met veilig thuis. Dit is zware mishandeling en daarvoor moet je zo snel mogelijk weg zijn.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 23-02-2019 09:25
21.68% gewijzigd
Zodra het fysiek wordt, ben ik de keus tot relatie therapie allang voorbij.

Jouw man heeft los van jou (ook) therapie nodig.
Ana_Isabel** schreef:
23-02-2019 09:24
Zodra het fysiek wordt, ben ik de keus tot relatie therapie allang voorbij.

Jouw man heeft los van jou (ook) therapie nodig.
Vrouw...het gaat over een vrouwelijke agressieve partner. Of to m of v is, is niet duidelijk.

(Edit, ik zie dat to de op heeft aangepast waardoor dat niet meer af te leiden valt, maar eerst stond er ergens "ze")
Honingdropje2 schreef:
23-02-2019 09:30
Vrouw...het gaat over een vrouwelijke agressieve partner. Of to m of v is, is niet duidelijk.

(Edit, ik zie dat to de op heeft aangepast waardoor dat niet meer af te leiden valt, maar eerst stond er ergens "ze")
Waarom niet gewoon genderneutraal reageren als de TO daar zo duidelijk waarde aan hecht?
Honingdropje2 schreef:

Oh oké. Nou wie dan ook agressie vertoont en uit, ik zou er klaar mee zijn.
Nummer*Zoveel schreef:
23-02-2019 09:46
Waarom niet gewoon genderneutraal reageren als de TO daar zo duidelijk waarde aan hecht?
Whatever. Genderneutraal dan. Lekker hip.
Overigens reageerde ik op degenen die er automatisch vanuit gingen dat het om een man ging, maar die krijgen niet de reactie dat ze genderneutraal moeten reageren :-?
honingdropje2 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 11:10
28.47% gewijzigd
Honingdropje2 schreef:
23-02-2019 11:04
Zekers.
Honingdropje2 schreef:

hmm. In combinatie met dat artikel op Viva, vind ik dit wel erg toevallig.

Net alsof het een case studie is van: "Kijk zo reageren Viva vrouwen als ze denken dat het om een man gaat, en zo als het om een vrouw gaat. Kijk eens hoe hypocriet ze zijn?" Het zou niet de eerste keer zijn dat er hier mensen dingen posten om 'aan te tonen' hoe stom/hypocriet (Viva) vrouwen zijn.
Honingdropje2 schreef:
23-02-2019 11:04
Overigens reageerde ik op degenen die er automatisch vanuit gingen dat het om een man ging, maar die krijgen niet de reactie dat ze genderneutraal moeten reageren :-?
Ik heb bewust genderneutraal gereageerd. Niet om hip te doen, maar omdat ik me kan voorstellen dat TO bang is voor herkenbaarheid.
Maar ik zie dat het aangepast is.. (nu blijft het nog onduidelijker). Het maakt aangaande de kinderen toch wel verschil of je nu als man of vrouw zijnde wilt stoppen met een huwelijk/relatie.
yette schreef:
23-02-2019 07:58
Uiteraard maakt het voor het advies niet uit, het viel me gewoon op :)

TO schrijft over het zoeken van hulp via de huisarts: 'Ooit heeft ze dat gedaan en een verwijzing meegekregen i.v.m. angststoornissen'.
Dan nog kan TO een vrouw zijn.
TO : Dit gaat veel te ver. Ik zou hulp voor mezelf zoeken. Om uit te zoeken hoe ik verder wil en kan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik vind dat àls to man is, hij huiselijk geweld tegen mannen jùist helpt in de taboesfeer te houden door er zo vaag "genderneutraal" over te doen.
Honingdropje2 schreef:
23-02-2019 12:43
Ik vind dat àls to man is, hij huiselijk geweld tegen mannen jùist helpt in de taboesfeer te houden door er zo vaag "genderneutraal" over te doen.

Dat vind ik eigenlijk ook wel..
TO of je nu man of vrouw bent. Ik hoop dat je snel (maandag! !!)een afspraak maakt bij de huisarts. Daar open en eerlijk vertelt hoe het thuis gaat. Je angsten aangeeft over dat je bang bent dat jou, de kinderen of je schoonmoeder iets overkomt en dat je hulp nodig hebt. Geef aan dat je hulp wil. Dat je partner geen hulp wil maar dat jij snel hulp nodig hebt. Je wil er kunnen zijn voor je kinderen. Als jij nog even zo door moet zit je er doorheen en lukt dat ook niet meer goed. Bel ook eens met veilig thuis voor advies. Vertel je verhaal daar. Als je wil anoniem maar zij hebben zeker tips. Je bent niet de enige met deze problemen. Er zijn mensen die kunnen en willen helpen maar jij moet de eerste (en veel volgende) stappen zetten. Sterkte en succes.

Ik hoop dat je nog reageert of je iets aan de reacties hebt.
Natuurlijk os het advies anders als het om een man gaat. Als hij weggaat en de kinderen meeneemt, staat morgen de politie bij hem op de stoep. Als een vrouw hetzelfde doet, zie je als man met een beetje pech je kinderen nooit meer.
Hallo exclamare!!!!
Je snijdt bepaald geen onderwerp aan over zweetvoeten.. ben je daar nog??
Sorry. Ik ben niet veel online. Ik snap de verwarring. Het was mijn bedoeling om
neutrale reacties te krijgen. Niet om reacties uit te lokken.

Het is ook een deel schaamte.

Ik zal snel wat proberen te verduidelijken. Misschien kan ik later vanavond wat uitgebreider reageren.

Ik ben dus een man zij is mijn vrouw.

Het is niet zo dat wij continu ruzie maken. Het wordt wel steeds vaker.
Vanuit mijn oogpunt probeer ik ze te vermijden. Zij ziet dat uiteraard anders. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Wel weet ik dat ik bijna nooit scheld en als ik scheld dan is dat mild i.t.t. Doodsverwensingen die ik om mijn oren krijg. Ik heb haar nog nooit met 1 vinger pijn gedaan. Natuurlijk ben ik geen heilige ik heb ook fouten gemaakt in onze relatie maar die zijn toch al wel langer geleden ( ik wil ze best toelichten later).

Ik las ook dat ik bang was voor de veiligheid van mijn kinderen of mij;schoonmoeder. Nou dat laatste zeker niet. En de kinderen. Daar is ze echt heel goed voor. Bijna te goed. Als in veel te beschermend. Maar dat is dus haar andere uiterste. Ze zal ze in ieder geval geen pijn doen. Wel gebruikt ze ze als wapen. ‘Papa wil niet zus’, ‘papa doet zo’. Of : ‘straks zie je nog maar 1 dag in de maand’.

Er stond ergens een goede opmerking die ik mezelf ook al had gesteld. Wat als er geen kinderen in het doel waren. Nou dat wat ik hierboven zeg speelt zeker mee. Ze heeft geen vast inkomen, had goede perspectieven die door de zwangerschapsgerelateerde arbeidsongeschiktheid teniet zijn gedaan (nogmaals, ik denk echt dat ze wel kan werken maar ga haar uiteraard niet afvallen), ik heb een redelijke baan, en zou simpelweg ‘de klootzak’ zijn die zijn vrouw in de steek laat. Dat zij mij slaat is mijn woord tegen het hare. (Het is ook niet zo dat ik het ziekenhuis ingeslagen wordt, maar het is niet prettig om geslagen te worden of aan je haren getrokken etc.). Ik wil niet zo’n ‘dolle superman vader’ worden :-D .

Hoe je het ook wendt of keert, voor een man is het anders. En ik wil het ook echt niet.
Ik wil dat ze geestelijk en fysiek beter wordt en weer meer de vrouw waar ik verliefd op werd (Houden doe ik toch nog wel van haar). Zelf leren hoe ik ermee om moet gaan maar ook dat ze zelf inziet dat ze fouten maakt (ze zal never nooit sorry zeggen).
Zwangerschapsgerelateerde arbeidsongeschiktheid schrijf je?
Is dat lichamelijk of geestelijk?
Stomme vraag misschien, maar heeft zij zichzelf arbeidsongeschikt verklaard, of is er ook onderzoek gedaan en een diagnose gesteld door een arts?
Opmerkelijk vind ik wel dat jouw vrouw na de zwangerschappen zo veranderd is. Maar dit soort gespeculeer heeft weinig zin zo lang jouw vrouw nergens aan mee wilt werken.
Het feit is wel dat jij jouw vrouw 1 groot machtsmiddel hebt gegeven,, de kinderen. En ze buit het ook flink uit.. door niet te werken, weinig tot niets in huis te doen, en vooral door jou te chanteren (straks zie je zo nog maar 1x per maand) ze is echt vuil bezig hoor!
Als je de vrouw van vroeger terug wilt, zou ik om te beginnen maar eens je rug rechten en je grenzen gaan aangeven. Als zij niet wilt veranderen, misschien is het dan juist aan jou om te veranderen..
Is het angst van je vrouw dan. Is zij bang dat de kinderen, jou of schoonmoeder wat overkomt? Is dat (onderdeel van) haar angststoornis?

Ondanks je nieuwe uitleg denk ik nog steeds dat jij maandag naar de huisarts moet gaan om te vertellen hoe het thuis gaat. Hoe het met je vrouw gaat en met jou. Ook hoe beschermend ze is naar de kinderen. Dat je vrouw geen hulp wil maar jij wel. Je wil er zijn voor vrouw en kinderen. Je weet niet hoe en wil hulp. Dan kun je samen met een hulpverlener gaan kijken naar de oplossingen in deze situatie. Jij kunt haar niet veranderen. Jij kunt alleen je eigen reacties veranderen waardoor zij misschien anders gaat reageren. Je kunt ook aan je gevoel van eigenwaarde werken.

Je vrouw heeft nooit iets met de verwijzing gedaan schrijf je. Wie heeft de angststoornis dan vastgesteld? Heeft ze ook fysieke beperkingen? Is ze door het uwv arbeidsongeschikt verklaard? Want dan is er vast wel een uitkering toch?

Je wil bij haar blijven. Omdat je van 'haar oude versie' houdt. Omdat je haar niet wil laten vallen nu het slecht gaat (iets met de trouwbeloft in voor- een tegenspoed? ). Omdat de buitenwereld er slecht over kan denken. Omdat je er ergens nog in gelooft dat dit goed kan komen. Omdat ze goed is voor de kinderen (al betwijfel ik dat wel een beetje, ze merken ongetwijfeld dat er spanning tussen jullie is en ze is overbeschermend). Omdat je zelf ook dingen gedaan hebt binnen jullie relatie die niet goed/fijn waren. Omdat je je schaamt. Vind je dit echt allemaal goede redenen? Let alsjeblieft op jezelf en ga er niet zelf aan onderdoor. En als je dat niet voor jezelf doet, dan voor de kinderen. Die hebben niks aan twee ouders die er doorheen zitten.
Ik vind dit gedrag goed praten trouwens geen goed voorbeeld voor de kinderen (het schelden, slaan, haren trekken). Kijk misschien toch eens die documentaire, vrouw slaat man. Deze mannen hebben het heel ver laten komen en zien soms hun kinderen niet meer of alleen onder toezicht. Ben dat voor. Doe iets! Misschien kun je de heftige situaties daar voorkomen.
Ik zal die docu eens bekijken als ik wat tijd voor mezelf heb.

De huisarts denk ik ook aan. Maar geen idee wat ik tegen haar moet zeggen precies? ‘Dokter, ik wordt mishandeld’? Zo voelt het alleen op dat moment soms. Meer ook de woede en onmacht dat ik niets terug wil doen. Maar het ook niet wil.

Hoe is ze arbeidsomgeschikt geraakt? Fysiek. Rolstoel tijdens zwangerschap. Daarna nog steeds veel last (Bekken). Maar ze heeft maar 1x revalidatie gevolgf (en dat ging meer over accepteren dan beter worden).

Daarnaast is fybro geconstateerd. Maar ook daarbij geen fysio oid.

Over de angst. Ja ze is doodsbang dar haar moeder of de kinderen iets overkomt. Wekelijks wordt de dokter of de HAP wel gebeld. Voorbeeld: pas had de jongste een hevige buikgriep en zijn we 3x bij de huisarts, 2x bij de HAP en zelfs 2x bij een chirurg geweest (niet HAP maar spoedeisende hulp).
Of met eten. Ech bang dat er iets mee mis is en dan wordt het maar weer weggegooid. (Daar regelmatig we woorden over, tot aan dat ze het eten letterlijk uit mn handen slaat).

Dit alles is begonnen na een traumatische gebeurtenis. Korte tijd nadat ze in de ziektewet zat. waarbij ze een dierbare vond en nog gepoogd heeft te reanimeren. En dat was/is verschrikkelijk. Heb haar getracht te steunen (maar niet genoeg schijnbaar). Gezegd dat ze met iemand moest praten (maar weer dat cirkeltje van ‘laat je niet gek verklaren’)

Ik denk ook dat een deel vd angst is dat ik die ene dag dat ik de kinderen zou hebben en zij er geen controle over heeft.

Maar dwingen kan ik haar niet. En mijn huisarts neem ik aan ook niet? We hebben niet dezelfde HA.

Maar ik denk wel dat het goed is missschien. Maar de stap om er met een vreemdenover te praten is reusachtig groot. Ook of en hoe dat bij haar terwcht gaat komen.
Weet je wat het lastige is aan het geheel... Dat we gisteren verder gewoon weer eens een leuke dag hadden. En dan voel ik me schuldig over dit onderwerp. Maar in mijn achterhoofd ben ik aan wachten tot er weer een fikse ruzie komt.

Het voelt als verraad naar haar toe ook.

Zijn er misschien mensen hier die dit herkennen? In de zin dat ze geen hulp wilden, er misschien bang voor waren? En achteraf blij waren dat ze dit toch gedaan hebben. En als je niet openstaat voor hulp na verwerking van een trauma gaat die hulp dan überhaupt helpen?

En sorry dat ik reageer zonder dat ik nu al naar de huisarts ben geweest. Dat is echt een grote stap voor mij. En het hier opschrijven lucht ook soort van op.

Ik wil ook echt mezelf verder verbeteren richting haar en onze relatie. Daar sta ik echt voor open. Dus ook van die kant. Als daar vragen over zijn of tips, dan hoor ik dat ook graag.

(overigens reageer ik hier omdat ik geen idee heb waar ik anders een dergelijk topic kan maken. Dit is hoofdzakelijk een forum voor vrouwen dus als het niet gewenst is, hoor ik dat ook graag)
anoniem_383065 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 11:24
Reden: opmerking toegevoegd
9.79% gewijzigd
Het is in zoverre herkenbaar dat je typisch gedrag vertoont dat mensen (volgens de buitenwereld vooral vrouwen) nu eenmaal vertonen als ze mishandeld worden. Jij stelt je afhankelijk op, probeert uit alle macht haar uitbarstingen te voorkomen en praat haar gedrag zoveel je kan goed. En je houdt hoop op een toekomst waar niet naartoe gewerkt wordt en die dus nooit zal komen.

Dat zij gewoon een kutkarakter heeft ontwikkeld wil en kan je niet zien. En je bent kennelijk als de dood voor de consequenties van opstaan uit de drek waar ze je in geduwd heeft.

Het enige advies dat je nodig hebt, is het enige advies waar je niks mee gaat doen: stap uit deze relatie die jou kapot maakt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Maar wanneer is het mishandeling? Ik kan inderdaad een paar incidenten opnoemen die mij echt te ver gingen.

Verder is het een duw, een dreigement maar vaak meer de stiekeme dingen zoals knijpen, op tenen staan. En het gekke is dat ik als ik dit typ er eigenlijk om moet lachen dat dat gebeurd (let wel op dat moment ben ik echt wel boos hoor).

En nogmaals, het is niet zo dat ze aan de drugs zit of een oorzaak die ik haar echtkwalijk kan nemen. Ze heeft een boel te verwerken gehad. En weglopen voelt als falen naar iedereen toe. En nogmaals voor een man is het heel anders. Het is niet zo dat ze de kinderen mishandeld. Maar nu kan ik er voor ze zijn wanneer of wij ruzie hebben, of wanneer ze ruzie heeft met haar moeder.
Nummer*Zoveel schreef:
23-02-2019 09:46
Omdat de kans idd groter is om als man je kinderen nauwelijks meer te zien na een scheiding. Jammer genoeg.

TO, heel veel sterkte, dit is verschrikkelijk.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven