Vitamine D
zaterdag 23 februari 2019 om 14:46
Hi,
Elke keer als ik mijn bloed laat prikken dan is mijn vitamine D beneden de referentiewaarden. Aan het einde van de zomer pas nét binnen de normen.
Ik heb een lichte huid, kom elke dag zeker een halfuur buiten, Ik draag geen hoofddoek en zodra t weer het toelaat ga ik lekker met blote benen naar buiten. In de zomer ook naar het strand enzo.
Alleen de afgelopen 2 wintermaanden heb ik veel dagen van zonsopgang tot zonsondergang binnen op kantoor gezeten helaas.
Ik merk nu steeds meer klachten die allemaal bij een d-tekort voorkomen.
Ik neem al weken lang elke dag vitamine d (100% adh), en vitamine d (200% van de adh) + magnesium. Blijkbaar werken deze pilletjes niet of onvoldoende.
Is 300% van de adh per dag niet voldoende om een tekort op te heffen? Zou ik meer moeten slikken?
Werkt een zonnebank kuur misschien ook om vitamine d op peil te brengen?
Het liefste verhuis ik vandaag nog naar een tropisch land
Iemand tips om vit D weer snel op niveau te krijgen?
Groetjes vanaf mijn zonnige balkon
Elke keer als ik mijn bloed laat prikken dan is mijn vitamine D beneden de referentiewaarden. Aan het einde van de zomer pas nét binnen de normen.
Ik heb een lichte huid, kom elke dag zeker een halfuur buiten, Ik draag geen hoofddoek en zodra t weer het toelaat ga ik lekker met blote benen naar buiten. In de zomer ook naar het strand enzo.
Alleen de afgelopen 2 wintermaanden heb ik veel dagen van zonsopgang tot zonsondergang binnen op kantoor gezeten helaas.
Ik merk nu steeds meer klachten die allemaal bij een d-tekort voorkomen.
Ik neem al weken lang elke dag vitamine d (100% adh), en vitamine d (200% van de adh) + magnesium. Blijkbaar werken deze pilletjes niet of onvoldoende.
Is 300% van de adh per dag niet voldoende om een tekort op te heffen? Zou ik meer moeten slikken?
Werkt een zonnebank kuur misschien ook om vitamine d op peil te brengen?
Het liefste verhuis ik vandaag nog naar een tropisch land
Iemand tips om vit D weer snel op niveau te krijgen?
Groetjes vanaf mijn zonnige balkon
zaterdag 23 februari 2019 om 23:40
Omdat die mij nog nooit een zinnig advies heeft gegeven op dit gebied. Die gelooft niet zo in tekorten. Als ik om specificatie vraag dan typt een zoekterm in bij farmacotherapeutischkompas en leest dat antwoord voor. Tot nu toe heb ik veel meer aan de reacties hier!
Goed om te lezen dat er hier wel veel mensen zijn met een huisarts waar ze met al hun vragen terecht kunnen
Goed om te lezen dat er hier wel veel mensen zijn met een huisarts waar ze met al hun vragen terecht kunnen
zondag 24 februari 2019 om 00:26
Pammetjes schreef: ↑23-02-2019 23:40Omdat die mij nog nooit een zinnig advies heeft gegeven op dit gebied. Die gelooft niet zo in tekorten. Als ik om specificatie vraag dan typt een zoekterm in bij farmacotherapeutischkompas en leest dat antwoord voor. Tot nu toe heb ik veel meer aan de reacties hier!
Mijn huisarts gelooft gewoon in het labonderzoek. En bij ernstige langdurige tekorten is het helemaal niet de vraag of je er in gelooft dan heeft je patient gewoon echt een probleem.
Een keertje op de rand zitten is weer wat anders trouwens. Daar heb ik het niet over.
Weet wel dat de mijne vind dat multivitamine en andere dingen slikken zonder dat er echt een tekort is vastgesteld, niet nodig is. Dat is geldklopperij. Ik deel die mening ook.
zondag 24 februari 2019 om 00:33
Vit D is een vetoplosbaar vitamine, de capsule of druppelvorm wordt daardoor dus beter opgenomen en verwerkt in het lichaam dan de tablet.
Verder innemen met het eten en het liefst met iets vets.
zondag 24 februari 2019 om 00:45
De klachten van de patiënt lijken me toch leidend. De één heeft met een bepaald tekort wel symptomen, de ander niet.Lucifer2018 schreef: ↑24-02-2019 00:26Mijn huisarts gelooft gewoon in het labonderzoek. En bij ernstige langdurige tekorten is het helemaal niet de vraag of je er in gelooft dan heeft je patient gewoon echt een probleem.
Een keertje op de rand zitten is weer wat anders trouwens. Daar heb ik het niet over.
Weet wel dat de mijne vind dat multivitamine en andere dingen slikken zonder dat er echt een tekort is vastgesteld, niet nodig is. Dat is geldklopperij. Ik deel die mening ook.![]()
Ik wil gewoon dat mijn tandvlees, zenuwen en gewrichten ophouden met vervelend doen. Als het vitamine bombardement de komende week geen effect heeft ga ik wel weer eens naar de huisarts.
zondag 24 februari 2019 om 00:57
Pammetjes, er loopt nog een ander topic over supplementen in het algemeen, daar wordt ook over vit D geschreven. Voor het geval je dat nog niet gezien had :
gezondheid/voedingssupplementen-zin-of- ... ges/437786
gezondheid/voedingssupplementen-zin-of- ... ges/437786
nounou
zondag 24 februari 2019 om 01:17
zondag 24 februari 2019 om 08:06
Heb je het al eens een keer geprobeerd Water op te lossen.. Die van mij smaakt naar anijs en is dan best lekker.Sri-is-back-now schreef: ↑24-02-2019 01:17Ik krijg het gewoon vergoed. Ik slik 1 x per maand colecalciferon 50.000 IE via een 'spuitje' (goor zeg!) bij het avondeten. Ik zorg op die avonden dus maar voor goeie nasi, dat maskeert die ranzige smaak tenminste.
zondag 24 februari 2019 om 08:32
zondag 24 februari 2019 om 08:47
Interessant dit te lezen! Ik ga het nu ook beter monitoren. Van de week had ik een waarde van 31. Ik heb dit wel vaker gehad. Ik denk dat 6x die ampullen slikken dan werken en monitor het daarna niet meer. Ik wil dan toch een keer bloed gaan prikken hierna om te kijken hoe hoog het is. Maar laat je dan een week na die laatste ampul prikken? Of laten we zeggen een maand daarna? Ik heb ook b12 injecties en als ik een week daarna toevallig bloed moet prikken, zoals nu om te kijken of ik Vitamine D tekort had, is die waarde torenhoog en niet realistisch. Het zakt daarna namelijk steeds verder naar beneden.
Welke klachten hebben jullie bij een tekort? Ik heb allemaal van die vage klachten, maar vooral last van vermoeidheid.
Welke klachten hebben jullie bij een tekort? Ik heb allemaal van die vage klachten, maar vooral last van vermoeidheid.
zondag 24 februari 2019 om 11:34
Ik heb aan het begin van de winter mijn waardes laten meten. De arts zei toen dat alles prima in orde was en ik qua vitaminen juist vrij hoog zat en wel wat minder mocht slikken. Maar nu heb ik eindelijk inzicht in m'n medische gegevens en zie dat vit d toen 39 was. Hoezo een hoge waarde?? Da is zelfs onder de referentiewaarden van t lab.
En dat was dus voor de donkere wintermaanden. Ik denk dat het nu een stuk lager is. Ik mag iig hopen dat m'n klachten worden veroorzaakt door een simpel vitaminegebrek.
@toffifee: Tintelingen, slapende vingers en tenen, vingers die soms opeens beginnen te bewegen (tikken), bijna constant ontstoken tandvlees ondanks goede mondhygiëne (als de ene kant over is begint t ergens anders wel weer). Soms moe of gedesoriënteerd. Snel last van gewrichten of die weefsels eromheen, knieën, nek. Droge lippen, prikkende ogen, haar groeit slecht, nagels zijn zo slap&kort dat ik er echt geen blikje meer mee kan openmaken.
Dat is het wel zo'n beetje. Verder voel ik me best prima
En bij jou dan?
En dat was dus voor de donkere wintermaanden. Ik denk dat het nu een stuk lager is. Ik mag iig hopen dat m'n klachten worden veroorzaakt door een simpel vitaminegebrek.
@toffifee: Tintelingen, slapende vingers en tenen, vingers die soms opeens beginnen te bewegen (tikken), bijna constant ontstoken tandvlees ondanks goede mondhygiëne (als de ene kant over is begint t ergens anders wel weer). Soms moe of gedesoriënteerd. Snel last van gewrichten of die weefsels eromheen, knieën, nek. Droge lippen, prikkende ogen, haar groeit slecht, nagels zijn zo slap&kort dat ik er echt geen blikje meer mee kan openmaken.
Dat is het wel zo'n beetje. Verder voel ik me best prima
En bij jou dan?
zondag 24 februari 2019 om 12:35
Ik heb het hier gevonden:Pammetjes schreef: ↑23-02-2019 23:07Ik heb een heerlijke lange zomer (+lente en nazomer) gehad met veel zon. Daar ligt het iig niet aan.
Maar twee dingen die je zegt zijn nieuw voor me, interessant. Heb je misschien een bron bij? Dat de vitamine in een laagje vet op je huid komt te liggen dat je er niet af mag wassen?
En dat UV A licht vitamine onttrekt uit je lichaam? Ben heel erg benieuwd hoe dat precies werkt enzo!
https://articles.mercola.com/sites/arti ... osure.aspx
https://articles.mercola.com/sites/arti ... evels.aspx
https://www.skincancer.org/prevention/a ... n-your-car
https://www.vitamindcouncil.org/washing-away-vitamin-d/
zondag 24 februari 2019 om 14:03
Ik heb het in die capsuletjes en daar zit olie in. Ik neem aan dat dat bedoeld is om de vitamine d op te nemen.Pipistrello schreef: ↑24-02-2019 13:18Omdat de olie vettig is en er hier gezegd is dat vitamine D beter opgenomen wordt als je iets vets eet denk ik (?)
Ik supplementeer in januari en februari ook, maar ik vraag me ook af hoe effectief het eten van vitamine D is. Ik denk namelijk dat het lichaam evolutionair een manier gevonden heeft om aan de vitamine D behoefte te voldoen middels zonlicht, juist omdat het nauwelijks in voedingsmiddelen voorkomt.
Omdat we in het noorden minder zon hebben, zal ook de reden zijn, waarom een blanke makkelijker vitamine D aanmaakt dan een negroïde iemand. Het tekort aan zonlicht zal ook wel een reden zijn, waarom het lichaam heeft geleerd om een voorraad aan te leggen voor de tijden dat er minder zonlicht is.
zondag 24 februari 2019 om 15:54
Tekort aan vitamine D, maar ook te weinig vitamine b12 injecties kunnen vermoeidheid (en veel andere vage klachten) veroorzaken,.toffifee schreef: ↑24-02-2019 08:47Interessant dit te lezen! Ik ga het nu ook beter monitoren. Van de week had ik een waarde van 31. Ik heb dit wel vaker gehad. Ik denk dat 6x die ampullen slikken dan werken en monitor het daarna niet meer. Ik wil dan toch een keer bloed gaan prikken hierna om te kijken hoe hoog het is. Maar laat je dan een week na die laatste ampul prikken? Of laten we zeggen een maand daarna? Ik heb ook b12 injecties en als ik een week daarna toevallig bloed moet prikken, zoals nu om te kijken of ik Vitamine D tekort had, is die waarde torenhoog en niet realistisch. Het zakt daarna namelijk steeds verder naar beneden.
Verder zijn er nog veel meer oorzaken mogelijk.
maandag 25 februari 2019 om 19:10
Interessante vraag. Vit D(3) en B12 komen uitsluitend voor in dierlijke producten, wellicht speelt dit een rol.
Verder denk ik dat de meeste mensen als ze vit D en B12 tekort komen ook andere tekorten hebben, echter wordt hier niet standaard op getest.
En omdat er voor de verwerking van veel vitamines en mineralen weer andere stoffen nodig zijn is het een soort kettingreactie.
maandag 25 februari 2019 om 19:23
Bestaan die nog? Ik had die eerst ook en toen kreeg ik ineens ampullen van D Cura want ze waren daarop over gestapt. Vond die spuitjes veel fijner dan die ampullen die je eerst nog moest uitknijpen. Wat ik deed was gewoon snel het spuitje leegspuiten in m'n mond en er dan meteen 2 glazen water er achteraan om die smaak weg te spoelen. De apotheek raadde aan om het in de soep of yoghurt te spuiten maar had geen zin om dat te verpesten.Sri-is-back-now schreef: ↑24-02-2019 01:17Ik krijg het gewoon vergoed. Ik slik 1 x per maand colecalciferon 50.000 IE via een 'spuitje' (goor zeg!) bij het avondeten. Ik zorg op die avonden dus maar voor goeie nasi, dat maskeert die ranzige smaak tenminste.
maandag 25 februari 2019 om 19:31
Vitamine D is dit jaar uit de verzekering gehaald, dus daarom zegt hij dat je goedkope tabletjes bij de drogist moet halen. Ik was dat vergeten, dus ik betaalde zo 15 euro in plaats van 3... en er zit precies hetzelfde in...
maandag 25 februari 2019 om 20:48
Een hele maaltijd ermee vergiftigen doe ik ook niet. Ik spuit net als jij dat spuitje heel gauw leeg in mijn keel tussen twee happen nasi doorTsumTsum schreef: ↑25-02-2019 19:23Bestaan die nog? Ik had die eerst ook en toen kreeg ik ineens ampullen van D Cura want ze waren daarop over gestapt. Vond die spuitjes veel fijner dan die ampullen die je eerst nog moest uitknijpen. Wat ik deed was gewoon snel het spuitje leegspuiten in m'n mond en er dan meteen 2 glazen water er achteraan om die smaak weg te spoelen. De apotheek raadde aan om het in de soep of yoghurt te spuiten maar had geen zin om dat te verpesten.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
dinsdag 26 februari 2019 om 21:09
Dit klopt niet helemaal.
De vitamine D die al vrij in de handel was, is uit het basispakket gehaald.
5600 IE en hoger zit er nog wel in.Praktijk is dat aporheken recepten nu omzetten van elke dag 800 IE naar 1x per week 5600 IE.
Is meestal alleen zinnig als je je eigen risico standaard op maakt.
Bij de apotheek is vitamine D inderdaad veel duurder dan bij de drogist.
dinsdag 26 februari 2019 om 21:17
dinsdag 26 februari 2019 om 22:12
Dank voor de correctie.Dolfine schreef: ↑26-02-2019 21:09Dit klopt niet helemaal.
De vitamine D die al vrij in de handel was, is uit het basispakket gehaald.
5600 IE en hoger zit er nog wel in.Praktijk is dat aporheken recepten nu omzetten van elke dag 800 IE naar 1x per week 5600 IE.
Is meestal alleen zinnig als je je eigen risico standaard op maakt.
Bij de apotheek is vitamine D inderdaad veel duurder dan bij de drogist.