Baby achterlaten?

24-02-2019 19:35 696 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 reacties had ik al antwoord op mijn vraag. Baby gaat geen schade van de situatie ondervinden, gelukkig!

Vervolgens is dit hele topic nogal uit de hand gelopen...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-02-2019 09:41
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
86.94% gewijzigd
Solomio schreef:
25-02-2019 23:05
Precies, KAN.

En voor sensitief opvoeden heb je ook bijv een kind nodig dat een beetje aangeeft wat zijn behoeftes zijn.
Daar zijn er dus twee voor nodig.
Ik krijg de indruk dat jij erg veel verantwoordelijkheid bij de moeder neerlegt en dus ook eventuele 'mislukking' te makkelijk op moeders bordje schuift.

Dat gebeurt veel te veel. Ik heb er 2 opgevoed naar mijn beste kunnen en met evenveel liefde en aandacht. Toch is de band met allebei totaal verschillend. Makkelijk en moeizaam. Wat heb ik nu niet goed gedaan? Ik weet het nog steeds niet.
ClaireSophie schreef:
26-02-2019 09:21
Of ik het zou doen: nee, maar hier sprong er met vier weken (nu 3 weken geleden) nog een hechting open en had ik strompelend door Rome gegaan...

Of de baby er iets van krijgt: nee.
Een onveilige hechting denk ik
Murrmurr schreef:
26-02-2019 09:31
:HA:
Murrmurr schreef:
:hihi:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Murrmurr schreef:
:HA:
Huid op huid contact tussen vader en pasgeboren baby wordt inderdaad steeds meer aangemoedigd, omdat het de hechting tussen vader en zijn kind vergroot. Bij vader zorgt het ervoor dat hij hormonen aanmaakt, waardoor hij meer in een zorgstand raakt en baby leert de vaders geur herkennen en begint zich daar (ook) vertrouwd bij te voelen.

Nu het verlof voor vaders nog uitbreiden (5 dagen is natuurlijk bizar weinig, ik zou pleiten voor een week of 6) en we komen ergens.
Z0MER schreef:
26-02-2019 10:05
Huid op huid contact tussen vader en pasgeboren baby wordt inderdaad steeds meer aangemoedigd, omdat het de hechting tussen vader en zijn kind vergroot. Bij vader zorgt het ervoor dat hij hormonen aanmaakt, waardoor hij meer in een zorgstand raakt en baby leert de vaders geur herkennen en begint zich daar (ook) vertrouwd bij te voelen.

Nu het verlof voor vaders nog uitbreiden (5 dagen is natuurlijk bizar weinig, ik zou pleiten voor een week of 6) en we komen ergens.
Verlof zou wat mij betreft gelijk getrokken mogen worden met moeders.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Malagueña schreef:
26-02-2019 10:07
Dat zou ideaal zijn en dan ook verplicht, zodat die discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt eindelijk stopt.
Malagueña schreef:
26-02-2019 08:33
Dat is nu wel aan het veranderen toch? Ik weet dat de onderzoeken en adviezen over de rol van vaders hierin toenemen. Zelfs de kraamzorg was hier al echt bezig met het stimuleren van huid op huid tussen vader en baby ivm de hechting.
Nou, in dit topic word ik daar nog niet erg optimistisch over.

Maar ik heb het dan ook niet over de rol van de vaders, maar over de interactie tussen verzorger en kind. Je gaat er namelijk vanuit dat de ouder dus in staat is om de behoeftes van het kind te kennen. En dat is een kwestie van invullen en aannames. Daar schuilt wat mij betreft het gevaar. Ik zie en hoor zo veel ouders al vanaf heel jongs af aan stellige uitspraken doen over wat hun kind nodig heeft en hoe hun kind in elkaar steekt. Inzien dat het tijd nodig heeft om je kind te leren kennen, dat je in die tijd vast een paar keer enorm miskleunt en dat dat kind daar niks van krijgt, dat zou een beter uitgangspunt zijn.

Je kunt namelijk hartstikke sensitief zijn en toch de plank misslaan, omdat het kind helemaal niet adequaat reageert.

Autoritatieve opvoeding is ook zo goed voor een kind.
Maar oorzaak-gevolg zijn niet duidelijk: helpt een autoritatieve opvoeding kinderen, of reageren bepaalde kinderen nu eenmaal goed op zo'n soort opvoeding.
solomio wijzigde dit bericht op 26-02-2019 10:32
37.89% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Malagueña schreef:
26-02-2019 10:07
En wat mij betreft zouden moeders die na 4 weken weer aan het werk willen daar gewoon de mogelijkheid voor moeten krijgen, zonder de hele goegemeente en mss zelf Veilig Thuis over zich heen te krijgen.

David Dunning
Veilig thuis.. overdrijven is ook een vak hè. En aan het werk vind ik ook wat anders dan 5 dagen en nachten weg.

Ik vind het overigens ook niet helemaal stroken met je mening dat borstvoedende moeders maar niet te ver/lang van huis moeten gaan zodat ze niet in het openbaar hoeven te voeden. Laat die dan ook lekker doen waar ze zin in hebben zonder daar over te oordelen.
Solomio schreef:
26-02-2019 10:27

Maar ik heb het dan ook niet over de rol van de vaders, maar over de interactie tussen verzorger en kind. Je gaat er namelijk vanuit dat de ouder dus in staat is om de behoeftes van het kind te kennen. En dat is een kwestie van invullen en aannames. Daar schuilt wat mij betreft het gevaar. Ik zie en hoor zo veel ouders al vanaf heel jongs af aan stellige uitspraken doen over wat hun kind nodig heeft en hoe hun kind in elkaar steekt. Inzien dat het tijd nodig heeft om je kind te leren kennen, dat je in die tijd vast een paar keer enorm miskleunt en dat dat kind daar niks van krijgt, dat zou een beter uitgangspunt zijn.

Je kunt namelijk hartstikke sensitief zijn en toch de plank misslaan, omdat het kind helemaal niet adequaat reageert.

Maar oorzaak-gevolg zijn niet duidelijk: helpt een autoritatieve opvoeding kinderen, of reageren bepaalde kinderen nu eenmaal goed op zo'n soort opvoeding.
Je hebt niet alles in de hand, dus hoe hard je ook je best doet; het kan gewoon mislukken/anders gaan dan je hoopte, soms heb je pech ondanks goed gedrag.
Dat is de oneerlijkheid van het leven.

Soms is het ook niet logisch, soms is er geen verklaring, dat is moeilijk te verkroppen, zéker als er een heel leger van mensen klaar staat om beschuldigend met het vingertje te wijzen of om zichzelf trots op de borst te kloppen.

Controle is een illusie.

Weet van jezelf dat je je best hebt gedaan.
Meer kon je niet doen.
Solomio schreef:
26-02-2019 10:27

Veel vaders krijgen niet de mogelijkheid om aan hun eigen kind te hechten. Hoe triest is dat eigenlijk. Ze moeten direct weer aan het werk en vervolgens waakt hun vrouw over de baby en krijgen ze vaak niet de kans om hun eigen draai te vinden, want moeder weet alles beter en doet alles handiger. Logisch die krijgt de kans om zoveel ervaring op te doen, terwijl vader op kantoor zit en van hem wordt verwacht dat hij gewoon doorgaat met zijn leven.

Die achterstand lopen veel vaders nooit meer in.
Z0MER schreef:
26-02-2019 10:59
Veel vaders krijgen niet de mogelijkheid om aan hun eigen kind te hechten. Hoe triest is dat eigenlijk. Ze moeten direct weer aan het werk en vervolgens waakt hun vrouw over de baby en krijgen ze vaak niet de kans om hun eigen draai te vinden, want moeder weet alles beter en doet alles handiger. Logisch die krijgt de kans om zoveel ervaring op te doen, terwijl vader op kantoor zit en van hem wordt verwacht dat hij gewoon doorgaat met zijn leven.

Klopt als een bus. En vervolgens wordt er gezegd ‘zie je, ze kunnen het gewoon niet / zijn minder belangrijk dan moeders’, dus wordt er ook te weinig aan gedaan om hun positie te versterken en voila de cirkel is rond.

Ik bedoel 5 dagen verlof.. really? Dat moet een verbetering zijn? :facepalm:
De film: demain tout commence vind ik een prachtige film over een vader-dochter relatie.
Erg de moeite van het kijken waard.

De moeder dumpt haar drie maanden oude baby onverwacht bij de vader die niet eens wist dat hij een dochter had, dat is het begin en verder ga ik niks verklappen.
Precies. Ik maak me een factor 100 meer zorgen om de hechting aan de vader, dan aan de moeder. Dat laatste zit in de meeste gevallen echt wel goed, maar het is wel kwetsbaar als een kind zich maar aan 1 persoon hecht. Als moeder eens weggaat, dan is het direct een groot drama, want voor een baby voelt het dan alsof alle veiligheid in een klap wegvalt.

Logisch dat moeders die altijd thuis zijn met hun kind, denken dat die andere kinderen waarvan de moeders werken, gigantische issues moeten hebben. Als zij zelf eens weggaat is het immers een enorm ding voor moeder en kind, dus hoe moet dat dan wel niet gaan in die andere gezinnen?

Ze vergeet dan alleen dat die baby's ook andere hechtingsfiguren kennen, waarbij de baby geleerd heeft zich ook veilig en geborgen te voelen en dat het weggaan van de moeder om die reden geen enkel probleem meer is.
tantejans schreef:
26-02-2019 11:09
De film: demain tout commence vind ik een prachtige film over een vader-dochter relatie.
Erg de moeite van het kijken waard.

De moeder dumpt haar drie maanden oude baby onverwacht bij de vader die niet eens wist dat hij een dochter had, dat is het begin en verder ga ik niks verklappen.
Die heb ik ook gezien. Inderdaad een erg mooi verhaal.
[quote=Z0MER post_id=29636242 time=1551171909 user_id=382405]

Dat is vooral om die vaders meer betrokken te krijgen, vroeger mochten ze niet eens bij de bevalling zijn en gingen in een mannenkamer sigaren roken, vrouwen zorden voor kinderen, alles wordt nu gelijk getrokken, vrouwen ook werken, mannen ook zorgen
Nou ja, ik vind dat een kind niet eens een vader nodig heeft.

Maar als er dan toch een vader is mag dsie wat mij betreft zeker wel meer mogelijkheid krijgen om de band met zijn kind zelf vorm te geven.

David Dunning
Naast dat de vader zich meer betrokken voelt en bij hem ook qua hormoonhuishouding van alles verandert (ja, dit is bewezen), heeft het ook effect op de baby, die zal zich gaan hechten aan de vader.

Bij ons is mijn man een maand thuisgeweest na de geboorte van beide kinderen en dat is zo goed geweest, voor ons allemaal.
Malagueña schreef:
26-02-2019 10:37
Veilig thuis.. overdrijven is ook een vak hè. En aan het werk vind ik ook wat anders dan 5 dagen en nachten weg.

Ik vind het overigens ook niet helemaal stroken met je mening dat borstvoedende moeders maar niet te ver/lang van huis moeten gaan zodat ze niet in het openbaar hoeven te voeden. Laat die dan ook lekker doen waar ze zin in hebben zonder daar over te oordelen.
Jij vindt het niet tstroken....
Ik ga niet proberen het wel te laten stroken.
Want mss is het hartstikke tegenstrijdig, kan best, ik ben de eerste om in te zien dat ik inconsequente ideeën heb.
Ik vind het alleen minder netjes dat je zaken uit een ander topic hier aanhaalt om 'aan te tonen' dat ik tegenstrijdig ben.

Overigens zie ik zelf die tegenstrijdigheid niet zo, maar dat zal mijn blinde vlek zijn.

David Dunning
Solomio schreef:
26-02-2019 11:22
Jij vindt het niet tstroken....
Ik ga niet proberen het wel te laten stroken.
Want mss is het hartstikke tegenstrijdig, kan best, ik ben de eerste om in te zien dat ik inconsequente ideeën heb.
Ik vind het alleen minder netjes dat je zaken uit een ander topic hier aanhaalt om 'aan te tonen' dat ik tegenstrijdig ben.

Overigens zie ik zelf die tegenstrijdigheid niet zo, maar dat zal mijn blinde vlek zijn.

Hmm misschien niet netjes idd, maar niet rot bedoeld. Was meer verbaasd over het contrast. Maar goed, de mens zit vol tegenstrijdigheden. Zo ben ik enerzijds heel erg van het ‘leven en laten leven’ en zit ik anderzijds vol oordelen. En kan ik in mijn werk prachtige consequente onderbouwde stukken schrijven en kom ik hier blijkbaar over als iemand die onmogelijk wo-opgeleid kan zijn :biggrin:
Z0MER schreef:
26-02-2019 10:59

Nu is het natuurlijk zo dat onze maatschappij inderdaad nog niet ingericht is op hechting tussen vader en kind, gelijke zorgverdeling man en vrouw enzovoorts. Daarin lopen we hopeloos achter.

Maar het blijft daarnaast ook een individuele keuze. Het is weliswaar niet geregeld maar er is genoeg over in de media dat het wél belangrijk is. Het is niet alsof het totaal onbekend is bij de meeste gezinnen dat de hechting tussen vader en kind belangrijk is en dat hij daarvoor ook thuis moet zijn.

En dan heb je dus de keuze om je vakantieverlof te sparen, geld te sparen, met je werkgever in gesprek te gaan. Zodat je als vader wél die eerste weken helemaal thuis kan zijn en daarna evt partime of met ouderschapsverlof kan regelen dat je een deel van de zorg op je neemt.

Ik heb de indruk dat heel veel stellen het ook wel best vinden zo. De in een moederkloek veranderende mama’s vinden het prima, zij lekker thuis, man aan het werk. Baby is toch het meest gehecht aan moeder.
En de man vind het vaak ook wel best om even weg te zijn van dat huilende worm dat toch alleen maar bij mama in de armen ligt.
Tuurlijk is het fijn om (even) weg te zijn, maar je hebt net een kind gekregen, dus het zou de norm moeten zijn dat je daar bij bent en ervoor zorgt.

Ik vind het een heel gek idee dat voor vaders altijd en overal het werk voorgaat en dat dit ook door alle regelingen wordt aangemoedigd. Het is vaak zwaar die eerste tijd, maar als het goed is wil je daar samen doorheen gaan en bij betrokken zijn, omdat het om je kind gaat.

Als je wil dat het leven blijft zoals het is, dan moet je de keuze om een kind op de wereld te zetten helemaal niet maken.
Z0MER schreef:
26-02-2019 12:00
Tuurlijk is het fijn om (even) weg te zijn, maar je hebt net een kind gekregen, dus het zou de norm moeten zijn dat je daar bij bent en ervoor zorgt.
Wat mij betreft zou de norm vooral moeten zijn dat ieder zijn/haar eigen afweging en beslissing maakt.
Zonder dat anderen daar überhaupt wat van vinden.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven