Entertainment alle pijlers

Carnaval

27-02-2019 12:34 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Mijn eerste topic op het viva forum.
Wat vinden jullie nou eigenlijk van carnaval ? Ik vind het persoonlijk een fake pruts feest.

Ik heb altijd het idee dat het alleen maar om het los gaan gaat. Als in zuipen en vreemdgaan. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd ? Wat is jullie ervaring/ mening over dit 'feest' ?
Curaçaos en Braziliaans carnaval is wel leuk.
kaanchinchen schreef:
27-02-2019 13:55
Ja voor de Rotterdammers die naar Breda gaan om even flink te zuipen (mijn ervaring), maar dat zijn echt de uitzonderingen. En dat is in mijn ogen ook geen carnaval vieren. Carnaval draait voor een groot deel om tradities en gezelligheid, niet om bier.
Daarom hebben ze in Breda ook Rotterdammer vrije zone's.
Ik zelf gaf er, als geborenen getogen Brabantse ook niet veel om. Mijn man is een Limburger en heeft het ook een tijd amper gevierd nadat zijn vriendenclub door verhuizingen, relaties etc. veranderde. Echter nu we in een kleiner Limburgs dorp wonen, mijn man weer zijn muziek heeft opgepakt via de lokale joekskapel/fanfare en mijn dochter bij de dansgarde zit, ben ik het Limburgs carnaval meer gaan waarderen. Er zit veel traditie in met uitkomen van de Prins, zittingsavond met een buut, Prinsreceptie en dan moet het echte feest nog komen. Prins worden is echt een eer. De repetities voor de dansgardes zijn in september al begonnen. Wanneer ze optreden voor een prins dan krijgen ze vaak een medaille en ze treden dus ook op als kadootje voor de prins op de prinsreceptie van naburige dorpen. Dat is nu dus geweest, het carnaval gaat beginnen en sluit het seizoen af. Zaterdag hebben we eerst een mis en dan feest, zondag de sleuteloverdracht, zondagmiddag optocht en daarna feest, maandag is kindermiddag met jeugdprins etc. en ,s avonds feest. Dinsdag gaan we naar een buurdorp met de joekskapel en woensdag askruisje halen bij meneer pastoor en hering schillen in de kroeg. Of er vreemd gegaan wordt...vast, maar niet door mij. Wordt er veel bier gedronken....zeker, ook door mij. Laveloos ga ik niet worden, maar nuchter en gezond qua eten ook niet. Maar het is wel gezellig.
rosanna08 schreef:
27-02-2019 13:11
het gaat ook om los gaan, maar niet op de manier die jij bedoelt.
Verder heb ik geen enkele behoefte op dit moment om het je uit te leggen.

Dit dus!

Enne, als je hierover een topic moet openen, blijf vooral ook thuis tijdens Carnaval.
Krabbeltje123 schreef:
27-02-2019 13:57
Komt deze vanavond weer op tv? :heart:
Mooie ontroerende docu.
:yes:
Blondie456 schreef:
27-02-2019 14:32
Daarom hebben ze in Breda ook Rotterdammer vrije zone's.
Ik ben een Bredase maar hier nooit van gehoord . Waar dan ?
Ik denk dat je onder de rivieren geboren en getogen moet zijn om dit feest te kunnen begrijpen en waarderen.

Ik snap er dus niks van. Geen enkele interesse in trouwens. :)
MrsDuck schreef:
27-02-2019 14:38
Er zit veel traditie in met uitkomen van de Prins, zittingsavond met een buut, Prinsreceptie en dan moet het echte feest nog komen. Prins worden is echt een eer.

Dit vind ik één van de mooiste dingen van carnaval: de tradities.

Wij hadden vorig carnavalsseizoen twee prinsen in de familie. Eén prins is al heel wat, laat staan twee. Zoals MrsDuck al zei, het is een enorme eer en kost handenvol geld - vaak duizenden euro's - maar als echte carnavalist maakt je dat niets uit. De eer en het feit dat je gekozen wordt als prins is veel en veel meer waard.
Yildizlar schreef:
27-02-2019 14:57
Ik ben een Bredase maar hier nooit van gehoord . Waar dan ?
Er staan wel eens bordjes bij cafe's. Ik elk geval een paar jaar terug nog wel.
subon schreef:
27-02-2019 14:21
Vergeet de bontjas niet
En de zakdoek, maar dan WEL op de juiste manier geknoopt 😁
Ik ben geboren en getogen Brabantse, ik geef niet veel om carnaval en toen ik klein was en mee moest met mijn ouders had ik er zelfs een afzichtelijke hekel aan. Maar TO, jij snapt er echt helemaal niks van.
Ik vind het zo'n mooi en gezellig feest. Voor mij 10.000 keer liever Carnaval dan Kerst.
Nectarinepit schreef:
27-02-2019 15:18

Wij hadden vorig carnavalsseizoen twee prinsen in de familie. Eén prins is al heel wat, laat staan twee. Zoals MrsDuck al zei, het is een enorme eer en kost handenvol geld - vaak duizenden euro's - maar als echte carnavalist maakt je dat niets uit. De eer en het feit dat je gekozen wordt als prins is veel en veel meer waard.
ook dit is weer verschillend per vereniging/plaats. Onze prins is echt geen duizenden euro's kwijt hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
27-02-2019 15:27
ook dit is weer verschillend per vereniging/plaats. Onze prins is echt geen duizenden euro's kwijt hoor

Klopt, maar gemiddeld genomen kost het best wat geld.
Nectarinepit schreef:
27-02-2019 15:18

Ik ben zelf prinses geweest bij een carnavalsvereniging (bestaande uit alleen maar vrouwen, dus geen prins) dat gevoel is onbeschrijflijk en het was een ervaring waar ik met heel veel plezier aan terug denk en echt nooit meer ga vergeten.

Voor TO, ik ga niet eens mijn best doen om je uit te leggen wat carnaval is, want uit je OP lijkt het toch al heel sterk dat je het niet wilt begrijpen en vol oordelen zit over het mooiste feest in het Zuiden.
Eat glitter for breakfast and shine all day
redbulletje schreef:
27-02-2019 13:32
Ik zeg niet dat carnaval draait om 't vreemd gaan, ik zeg alleen dat er onder de carnavals/uitgaanstypes die ik ken, altijd relaties sneuvelen gedurende deze tijd van 't jaar.

In Limburg draait het in elk geval nog om mooie originele kostuums, in Bergen op Zoom trekken ze 'n boerenkiel en gordijn aan en that's it.
Och maar het plezier in het Krabbegat is er niet minder om. Ik ken trouwens wel relaties die begonnen zijn met carnaval, niet die geeindigd zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
GlitterBep schreef:
27-02-2019 15:31
Ik ben zelf prinses geweest bij een carnavalsvereniging (bestaande uit alleen maar vrouwen, dus geen prins) dat gevoel is onbeschrijflijk en het was een ervaring waar ik met heel veel plezier aan terug denk en echt nooit meer ga vergeten.

Voor TO, ik ga niet eens mijn best doen om je uit te leggen wat carnaval is, want uit je OP lijkt het toch al heel sterk dat je het niet wilt begrijpen en vol oordelen zit over het mooiste feest in het Zuiden.

Wat een fijne herinneringen!

Ik denk niet dat het veel zin heeft om iemand die weinig ervaring heeft met carnaval uit te leggen waar carnaval echt om draait. Het is een gevoel, een emotie... dat is moeilijk in woorden uit te drukken. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Blondie456 schreef:
27-02-2019 15:19
Er staan wel eens bordjes bij cafe's. Ik elk geval een paar jaar terug nog wel.
Nou die heb ik altijd gemist dan .
Yildizlar schreef:
27-02-2019 15:38
Nou die heb ik altijd gemist dan .
Dan moet je wat minder drinken :-D
Blondie456 schreef:
27-02-2019 15:39
Dan moet je wat minder drinken :-D
Haha dacht het niet drink nooit teveel met carnaval ,
Nectarinepit schreef:
27-02-2019 15:34
Ik denk niet dat het veel zin heeft om iemand die weinig ervaring heeft met carnaval uit te leggen waar carnaval echt om draait. Het is een gevoel, een emotie... dat is moeilijk in woorden uit te drukken. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Dat ben ik helemaal met je eens!
Eat glitter for breakfast and shine all day
Hoe zit dat met prins worden bij een vereniging? Ik kom zelf uit Brabant en in mijn regio wordt je prins carnaval van je gehele woonplaats.

Ik woon er trouwens niet meer, maar ga normaal gesproken elk jaar terug om met de vrienden die er nog wel wonen carnaval te vieren. Heb ook jaren meegedaan aan de optocht.
kaanchinchen schreef:
27-02-2019 16:34
Hoe zit dat met prins worden bij een vereniging? Ik kom zelf uit Brabant en in mijn regio wordt je prins carnaval van je gehele woonplaats.

Ik woon er trouwens niet meer, maar ga normaal gesproken elk jaar terug om met de vrienden die er nog wel wonen carnaval te vieren. Heb ook jaren meegedaan aan de optocht.
ligt eraan hoe groot een plaats is volgens mij. Nijmegen bijv heeft een stadsprins, daar zijn verschillende verenigingen. In het dorp waar ik naar toe ga, is het gewoon 1 prins. Het verschilt ook per plaats hoe een prins gekozen wordt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
kaanchinchen schreef:

Vaak wordt iemand gevraagd of stelt zichzelf voor als kandidaat. Het is soms ook niet makkelijk om iemand te vinden die prins wilt zijn.
kaanchinchen schreef:

Prins wordt je van een stad of wijk .
Breda heeft bv een prins van het kielegat maar per wijk ook een . Niet direct per vereniging . Omliggende dorpen hebben een prins voor het hele dorp .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven