Dreumes topic IV
dinsdag 29 januari 2019 om 20:05

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij

aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
dinsdag 26 februari 2019 om 16:08
Ik zet zoon ook niet bij me tijdens het koken. Hij wil overal aan zitten en luistert niet naar nee. Op een krukje vertrouw ik hem ook niet, hij vergeet inderdaad ook dat hij op een krukje staat en valt eraf.
Als zoon pijn heeft wil hij altijd bij mij zijn, ook al heeft vriend hem vast. In nieuwe situaties vind hij ons allebei prima
Doordeweeks trekt zoon meer naar mij toe en in het weekend naar vriend. Zo grappig om te zien.
Als zoon pijn heeft wil hij altijd bij mij zijn, ook al heeft vriend hem vast. In nieuwe situaties vind hij ons allebei prima

Doordeweeks trekt zoon meer naar mij toe en in het weekend naar vriend. Zo grappig om te zien.

dinsdag 26 februari 2019 om 22:39
Vraagje: wij proberen. zo langzaamaan onze overtweeweken-peuter te laten wennen aan het peuterbed. In ons geval betekent dat, dat we van het stokke ledikant het middenstuk eruit hebben gehaald. Dus ze heeft nu de mogelijkheid om uit bed te gaan. (we merken dat ze toch in bed blijft totdat we haar komen halen)
Ze heeft nu een dekbed, maar de eerste tijd hebben we haar toch nog in een slaapzakje in bed gelegd onder het mom niet alles tegelijk. Dat gaat allemaal heel goed, dus vanavond hebben we haar voor het eerst zonder slaapzak in bed pyjama in bed gelegd.
Ze liep vanavond zelf naar dr bedje toe, kroop erin en ik dekte haar toe. So far, so good. Ze is volgens mij gaan slapen, maar werd een uur later denk ik wakker en was volgens man goed overstuur. Ze had haar knuffel nog vast, hij heeft hij haar weer toegestopt, maar dat was nog niet oké, dus later is hij nog even bij haar gaan zitten.
Is dit herkenbaar voor anderen dat ze toch wel een periode hebben dat ze hier erg aan moeten wennen en dan beetje de weg kwijt zijn als ze tussendoor wakker worden?
Ze heeft nu een dekbed, maar de eerste tijd hebben we haar toch nog in een slaapzakje in bed gelegd onder het mom niet alles tegelijk. Dat gaat allemaal heel goed, dus vanavond hebben we haar voor het eerst zonder slaapzak in bed pyjama in bed gelegd.
Ze liep vanavond zelf naar dr bedje toe, kroop erin en ik dekte haar toe. So far, so good. Ze is volgens mij gaan slapen, maar werd een uur later denk ik wakker en was volgens man goed overstuur. Ze had haar knuffel nog vast, hij heeft hij haar weer toegestopt, maar dat was nog niet oké, dus later is hij nog even bij haar gaan zitten.
Is dit herkenbaar voor anderen dat ze toch wel een periode hebben dat ze hier erg aan moeten wennen en dan beetje de weg kwijt zijn als ze tussendoor wakker worden?
woensdag 27 februari 2019 om 02:06
woensdag 27 februari 2019 om 07:16

woensdag 27 februari 2019 om 08:44
Pff, nou dat was hier gelukkig niet zo! Ze heeft de nacht verder doorgeslapen. Ze is snachts een goede slaper, denken dat ik het aantal keren gespook snachts, na het starten met doorslapen, op 1 hand kan tellen. Ik heb geluk denk ik!funnymiss schreef: ↑27-02-2019 02:06@lavendel, hier is onze bijna-2-peuter momenteel ook erg onrustig snachts....en dat is een understatement, want ik ben niet voor niks nog klaarwakker op dit tijdstip. Was het bij jullie al vantevoren, of echt alleen de eerste nacht nu zonder zijkant en zonder slaapzak?

woensdag 27 februari 2019 om 08:50
Ik denk het ook. Ze heeft de rest van de nacht gewoon doorgeslapen. Vanavond weer proberen. Zo trots op mijn meisjeobelix84 schreef: ↑27-02-2019 07:16Hier ook onrust in de nachten... Maar dan gewoon nog in slaapzak en in ledikant...
Ik zou het gewoon nog eens proberen.. Mss had ze gewoon eng gedroomd en was het dus toeval.
(Ik heb er geen ervaring mee verder, oudste ging meteen in 'n groot bed met dekbed maar was toen wel al 2,5 geweest)

Geniet van de

woensdag 27 februari 2019 om 13:34
Ik heb bij mijn vader ook al zo'n krukje met ombouw 'besteld'. Lijkt mij ideaal, omdat ik vanuit de keuken geen overzicht heb op de rest van het huis.
Westerpaviljoen, blijft die van jou zo rustig zitten? Wat geef je hem, zodat hij zichzelf vermaakt of kijkt hij gewoon rustig mee?
Dreumes hier slaapt regelmatig bij mij in bed, vinden we gezellig. Ik merk ook dat hij dan beter slaapt dan in zijn eigen bed. Ik geloof dat ik zelf pas met een jaar of 3 in een groot bed ging slapen.
Hij is vandaag naar de opvang, terwijl ik vakantie heb. Dus lekker een dagje voor mezelf. Vanmorgen een boel regeldingen gedaan en de rest van de dag blijf ik lekker in bed met netflix.
Westerpaviljoen, blijft die van jou zo rustig zitten? Wat geef je hem, zodat hij zichzelf vermaakt of kijkt hij gewoon rustig mee?
Dreumes hier slaapt regelmatig bij mij in bed, vinden we gezellig. Ik merk ook dat hij dan beter slaapt dan in zijn eigen bed. Ik geloof dat ik zelf pas met een jaar of 3 in een groot bed ging slapen.
Hij is vandaag naar de opvang, terwijl ik vakantie heb. Dus lekker een dagje voor mezelf. Vanmorgen een boel regeldingen gedaan en de rest van de dag blijf ik lekker in bed met netflix.
woensdag 27 februari 2019 om 13:40
Hier durf ik dochter ook niet op het aanrecht te zetten, ze is nogal een klimgeit en ik zie haar er zo vanaf stuiteren. Niet eens bang voor de pannen, ze zit eigenlijk nergens aan.
Ik heb mijn lesje wel geleerd qua ergens vanaf stuiteren.. Ze heeft kennis gemaakt met de onderste 2 traptreden afgelopen zondag en heeft nog steeds een groot blauw ei op haar voorhoofd. Ze kan normaal gesproken prima de trap op komen, maar wel altijd met een van ons achter haar. Nu bedacht ze dat ze het wel alleen kon en ik, stomme stomme ik, had de tussendeur en het traphekje niet volledig dichtgedaan. Tja..
Ik heb zelf denk ik harder gebruld dan dat ze zelf deed, maar dat gooi ik op de zwangerschapshormonen en schrik
.
Hier zijn we aan het bedenken wat we willen met de kamer van dochter. Ze gaat verhuizen, ivm de komst van haar zusje in juli. Ze is dan nog geen 2. Peuterbedje heeft nu mijn voorkeur, want ik vind een echt groot eenpersoonsbed nog zo groot voor dat kleine meisje.
Iemand andere ervaringen? Ze mag ook haar ledikant gewoon meenemen naar haar nieuwe kamer, maar ze zal rond haar 2e denk ik toch wel overgaan naar een peuterbedje oid.
Ik heb mijn lesje wel geleerd qua ergens vanaf stuiteren.. Ze heeft kennis gemaakt met de onderste 2 traptreden afgelopen zondag en heeft nog steeds een groot blauw ei op haar voorhoofd. Ze kan normaal gesproken prima de trap op komen, maar wel altijd met een van ons achter haar. Nu bedacht ze dat ze het wel alleen kon en ik, stomme stomme ik, had de tussendeur en het traphekje niet volledig dichtgedaan. Tja..
Ik heb zelf denk ik harder gebruld dan dat ze zelf deed, maar dat gooi ik op de zwangerschapshormonen en schrik

Hier zijn we aan het bedenken wat we willen met de kamer van dochter. Ze gaat verhuizen, ivm de komst van haar zusje in juli. Ze is dan nog geen 2. Peuterbedje heeft nu mijn voorkeur, want ik vind een echt groot eenpersoonsbed nog zo groot voor dat kleine meisje.
Iemand andere ervaringen? Ze mag ook haar ledikant gewoon meenemen naar haar nieuwe kamer, maar ze zal rond haar 2e denk ik toch wel overgaan naar een peuterbedje oid.

woensdag 27 februari 2019 om 13:50
Ja, dat was hier inderdaad ook een beetje de redenatie tot gisteren
Baby ligt toch de eerste weken in de wieg bij ons, mocht dochter rond de geboorte dan nog niet volledig gewend zijn aan het peuterbed, hebben we nog even de tijd om te oefenen.
Ik begon gisteren ineens te twijfelen, maar inderdaad, jongste kan daarna in peuterbed en oudste krijgt dan een groot bed.

Baby ligt toch de eerste weken in de wieg bij ons, mocht dochter rond de geboorte dan nog niet volledig gewend zijn aan het peuterbed, hebben we nog even de tijd om te oefenen.
Ik begon gisteren ineens te twijfelen, maar inderdaad, jongste kan daarna in peuterbed en oudste krijgt dan een groot bed.
woensdag 27 februari 2019 om 13:58

woensdag 27 februari 2019 om 13:59
Onze kleine meid kan elk moment komen. Dreumes ligt met zijn 18 maand nog heerlijk in z'n ledikant en ik zie hem ook nog niet overgaan naar een groot bed/peuterbed. Hij is wat dat betreft echt nog wel baby vind ik. Bovendien veranderd er zo al genoeg en ben ik benieuwd of hij door 's nachts huilen vd baby heen slaapt. Zoon heeft 6 maand bij ons gelegen in een cosleeper en dat wil ik nu met baby ook weer doen. Tot die tijd mag hij het ledikant gebruiken. Tenzij we merken dat hij bijv eerder toe is aan groot bed. Ik twijfel nog of we dan voor een peuterbed of normaal eenpersoonsbed gaan. Overigens als blijkt dat zoon vd zomer niet toe is om z'n ledikant af te staan dan kopen we wel een tweedehands ledikant erbij voor dochter. Komt tijd, komt raad.

woensdag 27 februari 2019 om 14:04
Ik vond een peuterbedje in het begin nogal vreemd, zown extra tussenstap. Maar toch gedaan en superblij mee. Vooral omdat het bedje lager is dan een normaal bed.
Mijn zoontje is vanaf 1,5 uit zijn ledikant. Sliep niet goed En nu veel beter.
@chantilly, ik weet niet of je een wieg hebt. Als je geen wieg hebt dan zou ik geen nieuwe ledikant kopen.
Als je een wieg hebt dan zal ik hem/haar eerst doorschuiven met bed. Om het dan weer te bekijken als je volgende toe is aan een ledikant. Misschien is een nieuwe kamer met bed wat veel tegelijk
Mijn zoontje is vanaf 1,5 uit zijn ledikant. Sliep niet goed En nu veel beter.
@chantilly, ik weet niet of je een wieg hebt. Als je geen wieg hebt dan zou ik geen nieuwe ledikant kopen.
Als je een wieg hebt dan zal ik hem/haar eerst doorschuiven met bed. Om het dan weer te bekijken als je volgende toe is aan een ledikant. Misschien is een nieuwe kamer met bed wat veel tegelijk
woensdag 27 februari 2019 om 14:08
Het plan is inderdaad om dochter vanaf half maart te laten wennen aan haar nieuwe kamer. Bijna klaar, alleen nog een kast in elkaar schroeven. Ledikantje komt daar ook gewoon te staan.
Daarna, na een maand of 2, proberen of ze in een peuterbedje ( of eenpersoonsbed) wil. Wil ze dat niet, dan mag ze gewoon haar ledikantje houden. We hebben dan nog even de tijd, want inderdaad, ik hoor heel vaak dat het voor een dreumes/peuter toch wel wat veel is, nieuwe kamer, nieuw bed en dan ook nog een baby.
Wiegje hebben we nog van dochter, dus daar komt baby in te liggen. Dochter was na een goede 7 weken wel klaar met het wiegje en ging toen over naar haar ledikant. Dat neem ik nu ook een beetje als uitgangspunt, maar goed. Komt tijd komt raad inderdaad, we schaffen in ieder geval een groter bed aan, mocht ze wel willen, dan fijn. Wil ze het nog niet, dan niet.
Daarna, na een maand of 2, proberen of ze in een peuterbedje ( of eenpersoonsbed) wil. Wil ze dat niet, dan mag ze gewoon haar ledikantje houden. We hebben dan nog even de tijd, want inderdaad, ik hoor heel vaak dat het voor een dreumes/peuter toch wel wat veel is, nieuwe kamer, nieuw bed en dan ook nog een baby.
Wiegje hebben we nog van dochter, dus daar komt baby in te liggen. Dochter was na een goede 7 weken wel klaar met het wiegje en ging toen over naar haar ledikant. Dat neem ik nu ook een beetje als uitgangspunt, maar goed. Komt tijd komt raad inderdaad, we schaffen in ieder geval een groter bed aan, mocht ze wel willen, dan fijn. Wil ze het nog niet, dan niet.

woensdag 27 februari 2019 om 14:18
Zo kun je je er maar het beste op instellen ja! Ik ga vanmiddag op kraambezoek en benieuwd hoe zoon het vindt als ik met de baby ga knuffelen.Chantilly21_2 schreef: ↑27-02-2019 14:08Het plan is inderdaad om dochter vanaf half maart te laten wennen aan haar nieuwe kamer. Bijna klaar, alleen nog een kast in elkaar schroeven. Ledikantje komt daar ook gewoon te staan.
woensdag 27 februari 2019 om 17:59
Hooooly shit
wat is het ontzettend moeilijk om een zieke dreumes medicijnen te geven! Arm kind heeft een keelontsteking met veel hoesten en pijn.. de drankjes vind ze zelfs best lekker! Maar ze besluit dan ‘nee’ en dan is het zo’n strijd
Ik ben zelf ook zo op van de dag dat ik er het geduld ook helemaal niet voor heb. Gelukkig is man er ook en die heeft engelengeduld..

Ik ben zelf ook zo op van de dag dat ik er het geduld ook helemaal niet voor heb. Gelukkig is man er ook en die heeft engelengeduld..

woensdag 27 februari 2019 om 20:20
Dudette ik ken die dagen 
Wat voor medicijnen moet je geven?
Zoon was echt he-Le-maal over the moon over de baby. Woooooow beebie riep hij. Toen baby moest huilen en bij haar mama ging drinken vond zoon dat niet leuk want hij wilde de baby ook vasthouden. Als hij ook zo aandoenlijk reageert op z'n zusje dan spat ik denk ik uit elkaar van liefde. Kreeg nu al tranen in m'n ogen.

Wat voor medicijnen moet je geven?
Zoon was echt he-Le-maal over the moon over de baby. Woooooow beebie riep hij. Toen baby moest huilen en bij haar mama ging drinken vond zoon dat niet leuk want hij wilde de baby ook vasthouden. Als hij ook zo aandoenlijk reageert op z'n zusje dan spat ik denk ik uit elkaar van liefde. Kreeg nu al tranen in m'n ogen.
woensdag 27 februari 2019 om 21:09
Ze moest een hoestdrank en ibu nemen.. pure koppigheid dat ze het niet wilde. Uiteindelijk heb ik gezegd: je moet dit drinken en mama gaat het NU geven. Toen ze een keel opzette, heb ik het naar binnen gegoten. Zodra ze besefte dat het niet vies, eng of erg was, was het huilen ook meteen over.
Man had het daarvoor namelijk al laaaaang geprobeerd met uitleggen en lief zijn, maar ze bleef hartverscheurend huilen en vooral heel hard NEE roepen. Dus dan maar even tough love, moet bij tanden poetsen ook wel eens..
Man had het daarvoor namelijk al laaaaang geprobeerd met uitleggen en lief zijn, maar ze bleef hartverscheurend huilen en vooral heel hard NEE roepen. Dus dan maar even tough love, moet bij tanden poetsen ook wel eens..

woensdag 27 februari 2019 om 22:13
Oh ja herkenbaar hoor. Dreumes hier krijgt ook steeds meer een eigen wil. Ales zelluf willen doen, maar niet kunnen. Pissig worden dat ie 't laatste beetje eten niet uit z'n bakje geschept krijgt maar ook brullen als mama wil helpen. Uiteindelijk prop ik dan dus ook wel eens die lepel naar binnen en is 't goed want beseft ohja toch meer eten. Toch wel chill als mama dan even helpt.
Taalontwikkeling gaat gelukkig echt heel hard dus hij kan steeds beter duidelijk maken wat de bedoeling is zonder te huilen.
Taalontwikkeling gaat gelukkig echt heel hard dus hij kan steeds beter duidelijk maken wat de bedoeling is zonder te huilen.

donderdag 28 februari 2019 om 07:20
Chantilly, hier verwachten we in juli ook onze tweede. Zit ongeveer 2 jaar tussen. We hebben een wiegje voor de baby, en inderdaad wat anderen zeggen we zien wel of we eerder of later naar een peuterbed of eenpersoonsbed gaan. Er gebeurt al genoeg voor zo'n dreumes maar aan de andere kant. Dochter slaapt dus bij de opvang op een stretcher en dat gaat prima.
Hoe gaat t met je meisje Dudette? Hier ook een abu vanwege de oorontsteking. Eerste dagen was t drama en echt in de houdgreep. Nu vindt ze t prima. Ik vind wel dat het ziek zijn lang aanhoudt. Ze slaapt nog steeds zon 4-5 uur overdag.. wat is jullie ervaring hoe snel ze weer een beetje opknappen? Pijn kijkt wel verdwenen in ieder geval.
Hoe gaat t met je meisje Dudette? Hier ook een abu vanwege de oorontsteking. Eerste dagen was t drama en echt in de houdgreep. Nu vindt ze t prima. Ik vind wel dat het ziek zijn lang aanhoudt. Ze slaapt nog steeds zon 4-5 uur overdag.. wat is jullie ervaring hoe snel ze weer een beetje opknappen? Pijn kijkt wel verdwenen in ieder geval.
donderdag 28 februari 2019 om 08:35
donderdag 28 februari 2019 om 09:07
Beterschap voor de zieke kindjes!
Wij hebben een meegroeibed van Petite Amelie voor dreumes. Voor baby hebben we deze ook gekocht. Hij is best groot als ledikant en dochter gaat er alle kanten in op, kon in het begin ook overdwars slapen, maar ze lijkt het fijn te vinden. Ik wilde voor baby op komst eigenlijk een echte ledikant. Maar die slaapt de eerste weken/maanden in de co-sleeper, en als het meegroeibed te groot is, gaat cosleeper nog even naar zijn kamer. Dus is goed zo.
Wij hebben een meegroeibed van Petite Amelie voor dreumes. Voor baby hebben we deze ook gekocht. Hij is best groot als ledikant en dochter gaat er alle kanten in op, kon in het begin ook overdwars slapen, maar ze lijkt het fijn te vinden. Ik wilde voor baby op komst eigenlijk een echte ledikant. Maar die slaapt de eerste weken/maanden in de co-sleeper, en als het meegroeibed te groot is, gaat cosleeper nog even naar zijn kamer. Dus is goed zo.

donderdag 28 februari 2019 om 15:16
Bijgelezen, was het topic door drukte even uit het oog verloren.
Om nog even op de pizza terug te komen, wij maken af en toe zelf pizza (wel met zo’n kant en klare lap deeg) ik doe er ean altijd dunne plakjes courgette, champignon en reepjes paprika op. Soms nog wat ham- of kipreepjes en dan een klein beetje geraspte mozzarella. De ene keer (vr)eet ze of d’r leven ervan afhang, de andere keer peutert ze vooral het beleg er af.
We gaan hier binnenkort de tuin ook wat kindvriendelijker maken, stukje kunstgras en een zandbak er in. Al is ze nu al heel tevreden met het glijbaantje en alles wat ze vindt.
Vanavond komen de cavia’s van mijn schoonzusje een maand logeren, besefte me vandaag ineens dat dat misschien nog wel een dingetje wordt als ze weer naar huis gaan. Ze is zo gek op beesten, knuffelt de poezen helemaal plat en is gek op de kinderboerderij.
Om nog even op de pizza terug te komen, wij maken af en toe zelf pizza (wel met zo’n kant en klare lap deeg) ik doe er ean altijd dunne plakjes courgette, champignon en reepjes paprika op. Soms nog wat ham- of kipreepjes en dan een klein beetje geraspte mozzarella. De ene keer (vr)eet ze of d’r leven ervan afhang, de andere keer peutert ze vooral het beleg er af.
We gaan hier binnenkort de tuin ook wat kindvriendelijker maken, stukje kunstgras en een zandbak er in. Al is ze nu al heel tevreden met het glijbaantje en alles wat ze vindt.
Vanavond komen de cavia’s van mijn schoonzusje een maand logeren, besefte me vandaag ineens dat dat misschien nog wel een dingetje wordt als ze weer naar huis gaan. Ze is zo gek op beesten, knuffelt de poezen helemaal plat en is gek op de kinderboerderij.
donderdag 28 februari 2019 om 15:42
Hij is druk bezig met keukengerei of met rauw groente. Hij blijft meestal wel aardig zitten moet m soms van t vuur weghouden.kaanchinchen schreef: ↑27-02-2019 13:34Ik heb bij mijn vader ook al zo'n krukje met ombouw 'besteld'. Lijkt mij ideaal, omdat ik vanuit de keuken geen overzicht heb op de rest van het huis.