Kind in je uppie - deel 8
zondag 26 november 2017 om 21:09
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!
Met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:
Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies
Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!
We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.
Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht; opnamestop sinds april 2017)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem, wachtlijst ca. 2 jaar)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega, start in 2018 mogelijk met eigen spermadonorbank)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle, wachtlijst 2 jaar)
- Reinier de Graaf (Voorburg)
Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).
Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.
Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/
Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam | Leeftijd | Kliniek | Status |
Sensotouch | 28 | UMC Utrecht | wachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap |
Vivadiva85 | 32 | UMC Utrecht | Intake februari 2016 |
Macarinata | 35 | Isala | intake april 2018 |
Jolietje85 | 32 | Reinier de Graaf, Voorburg en MCK Leiderdorp | op wachtlijst voor intake sinds oktober 2017 |
Patroesj | 31 | Rijnstate, Arnhem en RdG Voorburg | Arnhem: wachtlijst sinds nov 2017, Voorburg: wachtlijst sinds apr 2018 |
Depster | 28 | Nij Geertgen | Intake 24 April. Oriënteren bekende donor |
Beau1993 | 25 | Reinier de Graaf, Voorburg | op wachtlijst voor intake sinds januari 2018 |
Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam | Leeftijd | Kliniek | Gestart |
san92 | 24 | Geertgen | IUI september 2015[/i] |
anniebammer | 32 | UMC Utrecht | januari 2016[/i] |
Hope1980 | 36 | MCK | poging 6 in januari 2017[/i] |
Zara88 | 28 | ZI | december 2016 |
Manawa | 37 | Rijnstate | december 2016 |
Saffronskies | 38 | Isala | IVF (Cryos) augustus 2017 |
Uppies85 | 31 | Nij Geertgen | februari 2017 |
Globe83 | 35 | Nij Geertgen | mei 2016,februari 2017 (8x iui) september 2018 start ICSI |
Alisa86 | 30 | UMC Utrecht | IUI september 2017 |
Abrikozenpitjes | 36 | UMC Utrecht | augustus 2016 |
Innerpeace | 36 | Reinier de Graaf Voorburg | 2 missed abortions, volgende IUI sept 2017 |
CCB53 | 31 | Nij Geertgen | iui augustus 2017 |
Plien1985 | 33 | nijGeertgen | gestart aug 2017 9x IUI, nov 2018 gestart met ICSI |
Jootje29 | 30 | St Antonius | nov 2017 |
Truelove79 | 39 | MCK Leiderdorp | IUI mei 2018 |
Sciencerocks | Cryos via Antonius | ZI vanaf mei 2018,IUI vanaf juli 2018 | |
Wensmama81 | 37 | Rijnstate | IUI maart 2018 |
Betsy_01 | Reinier de Graaf Voorburg | feb 2019 |
Fase 3: Zwanger!
Naam | Leeftijd | Kliniek | Gestart | Uitgerekend | Bijzonderheden |
Maris86 | 32 | Reinier de Graaf | mei 2018 | mrt 2019 | |
NoraRecaptcha | 38 | okt 2017 IUI/KID | juni 2019 | 2e kindje, mk in jan, mei & juli 2018 | |
Linnie_1983 | 33 | UMC Utrecht | IUI november 2016 | juni 2019 | |
Eeffie1 | 39 | MCK Leiderdorp | IUI dec 2017 | oktober 2019 | |
Hailie | 39 | MCK Leiderdorp | IUI dec 2017, start IVF okt 2018 | september 2019 | |
Angelaloes | 28 | Reinier de graaf Voorburg | iui okt/nov 2017 | ? |

2019 -
2018 - Wannabe79 (2e kindje), Roosje-89, Pat36, Blij_ei, deb 87, Nausicaa
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83, Mitakuye Oyasin, Jessy010
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie. eligansje
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.
Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 01-03-2019 16:04
23.98% gewijzigd
dinsdag 5 maart 2019 om 11:02
Klopt, ik ben daar ook over in discussie gegaan en gevraagd een standpunt in te nemen, maar die luid "als je partner" dus idd..Nora_reCaptcha schreef: ↑04-03-2019 23:02Ha Science, wat een rotnieuws van je verzekeraar.
Nee, bij belasting opgeven kan niet. Een vriendin van me heeft haar accountant nog een brief hierover laten sturen. Maar helaas. Die ongelijkheid was er dus al, want heterokoppels kunnen dat wel opvoeren bij de belastingdienst.
Ik kon geen bezwaar aanmaken, dan moest ik het eerst indienen en als het afgewezen werd een bezwaar aanmaken. Maar die energie steek ik liever in iets anders.
dinsdag 5 maart 2019 om 11:12
@MitakuyeOyasin ik zoou dan even goed de bonnetjes bewaren, want ze kunnen nog controleren tot 5 jaar na dato. Ook als het definitief is kunnen ze het nog terugdraaien.
Een kroegmaatje is geen medische indicatie. Ik heb hem vaker langs zien komen, maar dat is natuurlijk een beetje gek. Een ziekenhuis geeft geen medische indicatie aan een denkbeeldige "partner" die niet voor onderzoek is meegekomen he?
Je kan ook andersom denken; zonder partner lukt niet en daarom heb ik medisch hulp nodig, dit is ook een medische indicatie. De discussie gaat er nu vooral om wat er precies onder die medische indicatie valt volgens mij. Dus hoe wordt het geintrepeteerd, want zomaar niet vergoeden is belachelijk. Er zijn genoeg stellen die geholpen worden zonder dat er een oorzaak is gevonden waarom ze niet zonder hulp zwanger konden worden. Dan moeten die ook buiten de medische noodzaak vallen en dat is niet zo, dus dan kom je op discriminatie. Naar mijn mening. Het is niet zo zwart wit en ik hoop maar dat er snel duidelijkheid komt. Killing dit.
Een kroegmaatje is geen medische indicatie. Ik heb hem vaker langs zien komen, maar dat is natuurlijk een beetje gek. Een ziekenhuis geeft geen medische indicatie aan een denkbeeldige "partner" die niet voor onderzoek is meegekomen he?
Je kan ook andersom denken; zonder partner lukt niet en daarom heb ik medisch hulp nodig, dit is ook een medische indicatie. De discussie gaat er nu vooral om wat er precies onder die medische indicatie valt volgens mij. Dus hoe wordt het geintrepeteerd, want zomaar niet vergoeden is belachelijk. Er zijn genoeg stellen die geholpen worden zonder dat er een oorzaak is gevonden waarom ze niet zonder hulp zwanger konden worden. Dan moeten die ook buiten de medische noodzaak vallen en dat is niet zo, dus dan kom je op discriminatie. Naar mijn mening. Het is niet zo zwart wit en ik hoop maar dat er snel duidelijkheid komt. Killing dit.

dinsdag 5 maart 2019 om 12:09
Ik heb zojuist even contact gehad met mijn verzekeraar (Interpolis). Zij geven aan dat het nooit anders is geweest dan nu naar buiten komt en dat het dus alleen op basis van medische indicatie vergoed wordt. Echter heb ik nog nooit een rekening van hen gehad (2 jaar geleden zijn intakekosten en bloedonderzoek ook gewoon vergoed) dus ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe het ziekenhuis het declareert.
Het ziekenhuis gaf aan even contact met de verzekeraar op te nemen omdat het bij hen ook niet duidelijk is. Ik heb deze week ergens mijn eerste inseminatie dus zal dan nog wel vragen hoe zij het doorgeven aan de verzekeraar. Ik ga er voor nu in ieder geval wel mee door en zie wel wat er gebeurt maar houd alvast het geld achter de hand als ik wel zelf moet betalen.
Het ziekenhuis gaf aan even contact met de verzekeraar op te nemen omdat het bij hen ook niet duidelijk is. Ik heb deze week ergens mijn eerste inseminatie dus zal dan nog wel vragen hoe zij het doorgeven aan de verzekeraar. Ik ga er voor nu in ieder geval wel mee door en zie wel wat er gebeurt maar houd alvast het geld achter de hand als ik wel zelf moet betalen.
dinsdag 5 maart 2019 om 16:35
Er is in het verleden een duidelijk standpunt ingenomen zowel door zorginstituut als minister dat een sociale indicatie voldoende was voor hulp bij een kinderwens. En het ontbreken van sperma (zij het door een onvruchtbare partner, zij het door een afwezige mannelijke partner) is een sociale indicatie. Want inderdaad ook bij heterostellen mankeert de vrouw in medische zin vaak niks. De ‘wijziging’ is dus niet zozeer in wat vergoed wordt, maar in of een sociale indicatie genoeg is. Daar valt over te discussiëren, maar wat ze nu doen: -wel bij hetero stellen, niet bij lesbische stellen of alleenstaanden- is discriminatie. Daar schijnt ook al een eerdere uitspraak over te zijn.Lee83 schreef: ↑05-03-2019 11:12@MitakuyeOyasin ik zoou dan even goed de bonnetjes bewaren, want ze kunnen nog controleren tot 5 jaar na dato. Ook als het definitief is kunnen ze het nog terugdraaien.
Ik zei ook al dat ik een markt zag voor echt onvruchtbare mannen. Die kunnen zichzelf verhuren als ‘partner’ om zo toch vergoeding te krijgen (dat meen ik niet serieus natuurlijk, maar het geeft wel de absurditeit aan).
Ik hoop echt dat er zo snel mogelijk duidelijkheid over komt, want dit is killing voor iedereen die nu in onzekerheid zit.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:37
Goed punt, nooit zo bekeken (ook nooit bij na hoeven denken bij gebrek aan man)

dinsdag 5 maart 2019 om 17:52
@nausicaa ik ben het met je eens. Er kan altijd creatief omgegaan worden zodat een kinderwens toch ingevuld gaat worden en dat is niet altijd even de goede weg, maar ik denk wel dat sommigen erg ver gaan daarin en dat moet je zeker ook niet willen lijkt me. Dus ik hoop ook dat ze snel een duidelijk, en eerlijke beslissing nemen qua interpretatie medische noodzaak (je hebt ze toch medisch nodig zonder partner (met zaad). Niet in de basisverzekering prima, maar dan in een uitgebreider pakket en voor zowel stellen als lesbisch en alleenstaand gelijk. Lijkt me een mooie middenweg toch?
Wat betreft standpunt, heel mooi maar de belangstingdienst neemt alles behalve een standpunt in, behalve "als uw partner" en die heb ik niet, dus dan kan ik het niet indienen werd me medegedeeld. Dat duurde een jaar voordat ik die duidelijkheid had (op papier dus). En als je het wel doet en het wordt afgewezen dan mag je bezwaar aanmaken, maar dat moet je wel willen.. het is een stugge instantie, alleen al duidelijkheid koste me een jaar.. Ik gok het er niet op. Dit traject geeft al meer dan genoeg stress zo.
Wat betreft standpunt, heel mooi maar de belangstingdienst neemt alles behalve een standpunt in, behalve "als uw partner" en die heb ik niet, dus dan kan ik het niet indienen werd me medegedeeld. Dat duurde een jaar voordat ik die duidelijkheid had (op papier dus). En als je het wel doet en het wordt afgewezen dan mag je bezwaar aanmaken, maar dat moet je wel willen.. het is een stugge instantie, alleen al duidelijkheid koste me een jaar.. Ik gok het er niet op. Dit traject geeft al meer dan genoeg stress zo.

dinsdag 5 maart 2019 om 18:59
Dag meiden hier nieuwe true die happy was geworden.. vandaag alleen niet en heel verdrietig. Hoogstwaarschijnlijk gaat het niet goed. Moet even afwachten maar echt best veel bloedverlies dus verwacht zelf echt foute boel.
Voor mij gaat de problematiek tbt de vergoeding dus ook voor mijzelf weer spelen.. lastige keuzes pfff
Weten jullie dat er ook een demonstratie is? Info daarover in het volgende bericht.
Goed te lezen dat nijgeertgen achter meer duidelijkheid over de medische noodzaak aangaat!
Daar ben ik ook heel benieuwd naar wanneer dat zou zijn, en misschien door leeftijd?!
Voor mij gaat de problematiek tbt de vergoeding dus ook voor mijzelf weer spelen.. lastige keuzes pfff
Weten jullie dat er ook een demonstratie is? Info daarover in het volgende bericht.
Goed te lezen dat nijgeertgen achter meer duidelijkheid over de medische noodzaak aangaat!
Daar ben ik ook heel benieuwd naar wanneer dat zou zijn, en misschien door leeftijd?!
dinsdag 5 maart 2019 om 19:00
Ik heb vandaag ook gebeld met NG. En inderdaad gingen ze daar bespreken hoe ze met de term medische indicatie omgaan. Ze zijn hier ook door overvallen en moeten zelf ook een soort van 'beleid' maken. Ik start over twee weken als alles mee zit met mijn eerste inseminatie, dus wel wel benieuwd welk etiketje ik zou krijgen. zoals het er nu uit ziet de niet medische noodzaak. Maar omdat mij eerst gezegd is na 3 pogingen IUI meteen IVF ivm leeftijd, wilde ik weten of dat dan wel medische noodzaak is. Maar over dat soort vragen moeten ze dus nog in conclaaf.
Hoop dat leeftijd hierin meegenomen wordt...
Happy2019..wat balen zeg!!! Het is al klote dat dit gebeurt, maar met alle financiële perikelen erom heen helemaal! Echt heel veel sterkte! Veel bloedverlies geeft inderdaad heel weinig hoop
Ik heb idd gezien dat er een demonstratie is aanstaande zaterdag. Ik kan zelf niet ivm een weekje vakantie net voor mijn eerste poging. Maar hoop dat er veel mensen gaan!
Hoop dat leeftijd hierin meegenomen wordt...
Happy2019..wat balen zeg!!! Het is al klote dat dit gebeurt, maar met alle financiële perikelen erom heen helemaal! Echt heel veel sterkte! Veel bloedverlies geeft inderdaad heel weinig hoop

Ik heb idd gezien dat er een demonstratie is aanstaande zaterdag. Ik kan zelf niet ivm een weekje vakantie net voor mijn eerste poging. Maar hoop dat er veel mensen gaan!

dinsdag 5 maart 2019 om 19:03
Gecopieerd van het Facebook event:
Zaterdag 9 maart wordt er in Amsterdam gedemonstreerd tegen het besluit dat kunstmatige inseminatie met donorzaad niet meer wordt vergoed voor lesbische stellen en single vrouwen.
Het werd tot nu toe vergoed vanuit de basisverzekering en ineens wordt de wet anders geïnterpreteerd en wordt het niet meer vergoed. Vrouwen moeten ineens halverwege hun behandeling stoppen, er worden met terugwerkende kracht rekeningen verstuurd, er gaat een golf van verdriet, boosheid en ontzetting door Nederland.
Zaterdag aanstaande wordt er aangesloten bij de Women’s March in Amsterdam om te laten zien dat we het hier niet mee eens zijn!
De demonstratie is een initiatief van BamMam en Meer dan Gewenst en wordt ondersteund door de NVOG (Nederlandse vereniging van Gynaecologen) en COC Nederland.
Er wordt verzameld om 12 uur op het Beursplein (bij het standbeeld van de stier, bij de achteruitgang van de fietsenstalling, onderaan de stenen trap).
Lus laat je zien en laat je horen! Neem je vrienden en je kinderen mee. Geef vooral ook aan in dit evenement dat je gaat en nodig je vrienden uit om mee te gaan. Samen staan we sterk!
Zaterdag 9 maart wordt er in Amsterdam gedemonstreerd tegen het besluit dat kunstmatige inseminatie met donorzaad niet meer wordt vergoed voor lesbische stellen en single vrouwen.
Het werd tot nu toe vergoed vanuit de basisverzekering en ineens wordt de wet anders geïnterpreteerd en wordt het niet meer vergoed. Vrouwen moeten ineens halverwege hun behandeling stoppen, er worden met terugwerkende kracht rekeningen verstuurd, er gaat een golf van verdriet, boosheid en ontzetting door Nederland.
Zaterdag aanstaande wordt er aangesloten bij de Women’s March in Amsterdam om te laten zien dat we het hier niet mee eens zijn!
De demonstratie is een initiatief van BamMam en Meer dan Gewenst en wordt ondersteund door de NVOG (Nederlandse vereniging van Gynaecologen) en COC Nederland.
Er wordt verzameld om 12 uur op het Beursplein (bij het standbeeld van de stier, bij de achteruitgang van de fietsenstalling, onderaan de stenen trap).
Lus laat je zien en laat je horen! Neem je vrienden en je kinderen mee. Geef vooral ook aan in dit evenement dat je gaat en nodig je vrienden uit om mee te gaan. Samen staan we sterk!
dinsdag 5 maart 2019 om 19:11
Ik kreeg vandaag bericht uit het ziekenhuis. Of ik contact op wil nemen met mijn verzekeraar gezien mijn komende behandelingen. Helaas zou dit dus ook gelden voor de behandeling die ik al gehad heb. Wat bij mij nieuwe vragen oproept. Hoe kunnen ze dingen die vóór het besluit van de minister heeft plaats gevonden ineens niet gaan vergoeden? Dat is best raar vindt ik.
Nu zegt mijn verzekering dat hun beleid niet veranderd is. Dat kid en iui altijd op medische indicatie vergoed werd en wordt. Het maakte en maakt nog steeds niet uit of je een hetereostel bnt of niet. Maar.... wat ze dan als medische indicatie zien, daar kreeg ik geen antwoord op. Dus nog steeds niet veel wijzer.
De prijzen zijn trouwens schrikbarend als je alles zelf moet betalen. Ruim 840 euro met daarbij nog 175 euro voor het zaad. Ja.... dat kan ik dus niet betalen elke maand. En zou inhouden dat mijn wens in rook op gaat.
Wat een enorm gezeik! En zo onduidelijk allemaal!

Nu zegt mijn verzekering dat hun beleid niet veranderd is. Dat kid en iui altijd op medische indicatie vergoed werd en wordt. Het maakte en maakt nog steeds niet uit of je een hetereostel bnt of niet. Maar.... wat ze dan als medische indicatie zien, daar kreeg ik geen antwoord op. Dus nog steeds niet veel wijzer.
De prijzen zijn trouwens schrikbarend als je alles zelf moet betalen. Ruim 840 euro met daarbij nog 175 euro voor het zaad. Ja.... dat kan ik dus niet betalen elke maand. En zou inhouden dat mijn wens in rook op gaat.
Wat een enorm gezeik! En zo onduidelijk allemaal!
dinsdag 5 maart 2019 om 20:51
Ze zijn wel bezig zeg.... https://www.nu.nl/politiek/5772951/sper ... miteit.amp

dinsdag 5 maart 2019 om 20:58
Ik heb de declaraties van het ziekenhuis (ook voorburg) bij mijn zorgverzekering opgezocht en voor de iui (volgens mij incl echo) is een lager bedrag dan die €800 gedeclareerd. En er staat bij mij bij 'wegens verminderde vruchtbaarheid', wie weet wat er op jouw declaratie staat.. Kun je misschien al wel inzien bij je zorgverzekering? Pm me even als je er meer over wilt weten!Betsy_01 schreef: ↑05-03-2019 19:11Ik kreeg vandaag bericht uit het ziekenhuis. Of ik contact op wil nemen met mijn verzekeraar gezien mijn komende behandelingen. Helaas zou dit dus ook gelden voor de behandeling die ik al gehad heb. Wat bij mij nieuwe vragen oproept. Hoe kunnen ze dingen die vóór het besluit van de minister heeft plaats gevonden ineens niet gaan vergoeden? Dat is best raar vindt ik.
Wat een enorm gezeik! En zo onduidelijk allemaal!![]()

dinsdag 5 maart 2019 om 23:11
True ik hoop dat het gewoon een adertje is die geraakt is bij innestelen. Sterkte, dit moet echt killing zijn...
Ik lees nu eigenlijk alleen maar NG en Voorburg die geen garantie kunnen geven, klopt dat? Nog niets gehoord van andere ziekenhuizen. Zou dit komen omdat die andere contracten hebben met de verzekeraars? Weet niet of iemand daar antwoord op heeft..?
Ik lees nu eigenlijk alleen maar NG en Voorburg die geen garantie kunnen geven, klopt dat? Nog niets gehoord van andere ziekenhuizen. Zou dit komen omdat die andere contracten hebben met de verzekeraars? Weet niet of iemand daar antwoord op heeft..?
dinsdag 5 maart 2019 om 23:12
Wat erg!! Ik ben blij dat er een nieuwe wet is gekomen, maar het zal je donor of kind maar zijn zeg. Daar komt vast nog gedonder van in de kamer, dat kan toch bijna niet anders?Betsy_01 schreef: ↑05-03-2019 20:51Ze zijn wel bezig zeg.... https://www.nu.nl/politiek/5772951/sper ... miteit.amp

dinsdag 5 maart 2019 om 23:31
En alles rondom donoren komt weer lekker positief in het nieuws.. Zo komen er vooral geen donoren bij..

woensdag 6 maart 2019 om 07:47
op FB lees ik ook berichten van andere ziekenhuizen en verzekeraars die het niet weten/ niet vergoeden.Lee83 schreef: ↑05-03-2019 23:11True ik hoop dat het gewoon een adertje is die geraakt is bij innestelen. Sterkte, dit moet echt killing zijn...
Happy; knuffel!!