Het grote speelgoedtopic 2018

01-08-2018 07:38 1253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het vorige topic vol is bij deze een nieuwe!

Voor iedereen die kado's zoekt voor verjaardag, sinterkerst, voor je kind, kleinkind, broertje, zusje...

Hopelijk weer net zo'n succes als het vorige deel :-)
Gatinmijnsok schreef:
03-03-2019 09:38

Ja die heb ik te samen met de Bruder wagen gekocht :biggrin: Hij zit in de ‘luiertas’ voor als peuter wat te prutsen nodig heeft onderweg. Nog niet gebruikt maar ziet er leuk uit.

Afbeelding

Toevoeging: peuter ziet dit plaatje op mijn telefoon en brult ‘jaaaaa mag ik die?!’ :lol:
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 10:14
11.32% gewijzigd
heytan schreef:
03-03-2019 08:42
O ja en hout of juist niet?

Hier maakt het niks uit. Peuter heeft thuis een Puky en bij de buren staat een wishbone. Hij kan er beide op.

Maar als je dreumes geen stevige is dan zou ik een plastic exemplaar kopen.
Plastic idd! Veel beter te tillen als hij in een peuter puber bui niet meer verder wil
freya25 schreef:
03-03-2019 10:34
Plastic idd! Veel beter te tillen als hij in een peuter puber bui niet meer verder wil

:idee:

Afbeelding
Zelfs dan zijn het zware krengen
En een plastics gooi je ook makkelijker van je af als peuter vervolgens de benen neemt :hyper:
Wij hebben voor de peuter een Veloretti loopfiets (2 wielen is dat). Knetterduur maar zo mooi :flirting: .
Wel een goeie die banden om te tillen. Kan je die ergens kopen of zelf maken?
heytan schreef:
03-03-2019 08:22
Iemand tips? Onze zoon wordt in mei 2 jaar. We willen voor zijn verjaardag een nieuwe loopfiets geven. We hebben nu de pukylino. (4 wieltjes) deze gaat prima, maar een maatje groter zou nu wel kunnen.
Is het dan handig om voor een loopfiets met 3 wielen te gaan, evt om te bouwen naar 4 wielen? Of gelijk naar 2 wielen. Hij heeft het sturen wel goed onder controle, balans denk ik nog niet. En hebben jullie tips voor welke dan precies, welk merk bijvoorbeeld? Of welke vooral niet, waar op te letten etc.
Alvast weer bedankt!
Wij zijn van de 4-wiels Pukylino naar de 2-wieler gegaan, dat ging prima! Ze moest uiteraard wel wennen en beter leren de balans te houden, maar fietste dan nog wat meer op de 4-wieler en ging vanzelf steeds vaker de 2-wieler pakken - en nu gaat ze als een speer. Ze leren het het best als ze het gewoon (moeten) doen op een 2-wieler, ik zou daarom niet eerst nog een 3-wieler kopen. Kost je alleen maar meer geld, en waarschijnlijk is hij met een tijdje oefenen zo over naar 2 en dan staat die 3-wieler daar..
Zoiets hebben we: https://www.bol.com/nl/p/puky-lrm-lovel ... 4007689931
anoniem_57706 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 17:52
1.49% gewijzigd
Ging wat mis met wijzigen..
Ja direct een tweewieler. En een Puky, die zijn zwaarder maar ze doen het heel goed en ze kunnen er lekker hard op. Tot ze op een echte fiets gaan, ik zou niet een te wiebelig plastic ding kopen.
Thnx voor de tips! Ik ga denk ik idd voor de puky 2 wieler. Of de b&a starter. Die lijkt er erg op, maar ziet er mooier uit. Nog even de specificaties vergelijken ook. Maar komt goed. Bedankt dames!
@glittercupcake Weet niet in hoeverre je samen met je zoon kunt/wilt werken maar hier is gereedschap van 'Corvus kids at work' een hit, Echt gereedschap in klein formaat dus beter te hanteren, bij peuters natuurlijk wel onder toezicht. Alhoewel, toen we in het buitenland woonden ging zoon naar eensoort peuterspeelzaal waar een serieuze bouwhoek was en 2-jarigen gewoon zelfstandig zaten te timmeren en boren o_o

Bedankt voor de ervaringen het tiptoi, ik hou mp in de gaten of er Iets in mijn buurt komt. Kan me voorstellen dat mijn kinderen het bij vlagen interessant vinden, als akternatief voor de ipad. mijn oudste is dol op kennis vergaren en jongste klaagt altijd dat hij niet zelf boeken kan lezen.
GlitterCupcake schreef:
03-03-2019 10:51
:idee:

Afbeelding
Zo. Das handig. Ik ga vriend aan het werk zetten met een paar spandbanden geloof ik. :lol:
zussel schreef:
03-03-2019 13:10
Wij hebben voor de peuter een Veloretti loopfiets (2 wielen is dat). Knetterduur maar zo mooi :flirting: .
Wel een goeie die banden om te tillen. Kan je die ergens kopen of zelf maken?

Je kan ze her en der bestellen als je zoekt op ‘draagriem loopfiets’ of ‘draagband loopfiets’ etc.

Ik had nog een stuk nylon band en gesp/gespsluitingen liggen van het naaien van een Onbuhimo en daar heb ik die draagband van gemaakt. Band en toebehoren kan je kopen bij een fournituren winkel/kraam.

Afbeelding
nootboek schreef:
03-03-2019 23:04
@glittercupcake Weet niet in hoeverre je samen met je zoon kunt/wilt werken maar hier is gereedschap van 'Corvus kids at work' een hit, Echt gereedschap in klein formaat dus beter te hanteren, bij peuters natuurlijk wel onder toezicht. Alhoewel, toen we in het buitenland woonden ging zoon naar eensoort peuterspeelzaal waar een serieuze bouwhoek was en 2-jarigen gewoon zelfstandig zaten te timmeren en boren o_o

Bedankt voor de ervaringen het tiptoi, ik hou mp in de gaten of er Iets in mijn buurt komt. Kan me voorstellen dat mijn kinderen het bij vlagen interessant vinden, als akternatief voor de ipad. mijn oudste is dol op kennis vergaren en jongste klaagt altijd dat hij niet zelf boeken kan lezen.

Leuk ga ik op zoeken! :) Mijn gereedschap mag hij wel gebruiken maar misschien vindt ie gereedschap op maat leuker.
Ik heb misschien een beetje een rare en voor veel mensen een overbodige vraag, maar hoe ruimen jullie duplo speelgoed op?

Mijn zoontje (1.5) heeft best veel duplo gekregen met zijn geboorte, 1e verjaardag etc. Heb dit allemaal op zolder bewaard in de doos, omdat hij nog zoveel ander speelgoed heeft wat toen beter geschikt voor zijn leeftijd was.

Nu vind ik het wel tijd worden om de duplo sets tevoorschijn te halen, maar ik vroeg me af waar ik verstandig aan doe. Of alles openmaken en in opbergbox mikken. Of alle blokken apart van de popprtjes, diertjes, treinspoor, wagentjes etc.

En bewaren jullie de eventuele voorbeeld kaartjes of de voorkant van de verpakking om altijd op te zoeken hoe het in elkaar moet?

En gooien jullie alle sets door elkaar?
Wij hebben vier bakken duplo, in een ikea expedit-kast. Zo af en toe sorteer ik het uit: blokken (2 bakken), auto-onderdelen, poppetjes/dieren/spullen. Maar als de kinderen er een paar dagen mee gespeeld hebben ligt toch weer alles door elkaar en daar hebben zij geen enkele moeite mee.

Als je nu meerdere sets op zolder hebt zou ik ze één voor één te voorschijn halen en opbouwen, zodat je kindje ziet wat hij ermee kan. Ideaal om nog wat achter te houden voor jengelige regenachtige zondagmiddagen. Als je meteen alles uithaalt overziet hij het waarschijnlijk niet meer. Uiteindelijk kun je het dan wel gewoon door eaar mikken en gemixt opbergen.

Voorbeeldjes bewaar ik alleen van dingen waarvan ik anders niet meer weet hoe het in elkaar moet. Heb wel een paar heel eenvoudige bouwvoorbeeldjes gelamineerd en die zitten in de doos erbij, voor de kinderen, als eerste kennismaking met het fenomeen bouwvoorbeeld.
Voor Duplo en Lego etc vind ik door elkaar gooien wel echt nodig. Ik zie wel eens dat mensen Lego heel nauwgezet per setje bewaren, maar de fun is voor mij toch juist dat je er elke keer iets anders van kunt bouwen, als je de onderdelen door elkaar doet.

Maar dat verschilt misschien ook een beetje per kind. Ik was zelf een bouwer en dat zijn mijn kinderen ook. Als je geen bouwers maar spelers hebt, die zo snel mogelijk iets in elkaar willen hebben (conform voorbeeldje) om er zo snel mogelijk mee te spelen, dan is het misschien wel logisch om het per set te bewaren.
Ik heb alles in een grote curver bak. Ze moeten zelf opruimen en het apart houden van setjes is dan echt teveel gevraagd.
Wij hebben de treinspullen in een aparte bak. En idd wat achter de hand houden voor een jammerdag :-D
Ik sorteer op soort speelgoed, maar niet op poppetjes, autos etc. Gewoon een kist duplo, kist smartmax, kist autos etc. Liefst doorzichtige bakken, maakt het zoeken makkelijker. En zo kunnen ze idd ook sneller zelf opruimen.
Alleen de treinbaan heb ik onderverdeeld in houten baanstukken en aparte bak voor toebehoor zoals poppetjes, treintjes, station etc.

Voorbeelden bewaar ik apart in een map, vooral om het in de toekomst te kunnen doorverkopen.

Met 1,5 zou ik beginnen met een klein setje duplo. Alles tegelijk is veel te overweldigend. Geef een wat blokjes, karretje, poppetje, diertje en kijk wat kind ermee doet. Zo was mijn oudste zoon alleen geïnteresseerd in voertuigen bouwen (alles met wielen) en jongste meer in de dieren - bouwde daarvoor hokjes en dierentuinen.

Heb trouwens de Tiptoi (tweedehands) aangeschaft, in de eerste instantie omdat het me wat leek voor 5-jarige, maar het hele concept lijkt niet niet aan hem besteed. Meerdere boeken erbij, maar boeien hem allemaal niet langer dan 5 min. Driejarige daarentegen krijgt er geen genoeg van, vooral het boek over afrikaanse dieren past helemaal bij zijn interesse en hij vindt het geweldig om daar zelfstandig mee bezig te zijn. Vooralsnog een hit dus, zij het uit onverwachte hoek ;)
Duplo sorteren daar begin ik echt niet aan. Het zit bij ons in 2 bakken en wordt allemaal door elkaar heen gebruikt, dat maakt het ook zo leuk. Ik heb nog nooit een kind een set duplo precies zo in elkaar zien bouwen als volgens het boekje.

Bij Lego proberen we in eerste instantie wel een set bij elkaar te houden in een los doosje. Tot het op een gegeven moment toch tijdens het spel door al het andere heen gaat en dan komt het ook in de grote hoop.

Bij dit soort speelgoed bewaar ik de boekjes en ook de dozen (voor als we het ooit nog eens op Marktplaats willen zetten, dan verkoopt het veel beter met doos). Maar alles is ook vindbaar op internet, dus een handleiding of plaatje van hoe iets in elkaar moet zoek ik meestal even snel daar op als we het nodig hebben. Maar meestal is het dus niet nodig, want mijn kinderen vinden het veel leuker om zelf een creatieve combinatie te bedenken.

Qua opbergsysteem heb ik verschillende dingen gehad (opbergkist, Expedit/Kalax van Ikea met bakken, gesloten Stuva kasten van Ikea), maar ik vind Trofast kasten van Ikea veruit het handigst. Mooi vind ik ze niet, dus in de woonkamer staan ze achter de bank, uit het zicht. Maar ideaal is dat er verschillende formaten bakken in kunnen en de lage bakken heel geschikt zijn om de Lego, kleine Playmobil onderdeeltjes, autootjes, treintjes etc allemaal in een aparte bak op te bergen en er heel goed overzicht over te kunnen houden. De grotere bakken zijn heel geschikt voor duplo, houten treinbaan, poppen en knuffels, etc. De opbergkist en Expedit bakken vond ik te diep, zeker voor het kleinere spul.

Verder eens met de anderen dat ik bij zo’n kleintje het geleidelijk zou introduceren en niet de hele lading in 1 keer. Niet om de sets bij elkaar te houden, maar om het een beetje te doseren en om steeds weer wat nieuws te hebben.
Dochter heeft een grote bak duplo. niet gesorteerd, maar het is mijn eigen duplo van 40 jaar geleden. Dus vooral standaard blokken, poppetjes, treintje en geen specifieke sets.

Ze is er nu te groot voor, maar lego en playmobil, gaat ook door elkaar. Van lego bewaar ik inderdaad de bouwtekeningen. Bij een nieuwe set bouwen we samen volgens de handleiding, maar daarna verzint ze zelf verhalen en aanpassingen
En de trofast bakken van de Ikea.. de normale medium maat past daar een beetje wat in?
Kan je in 1 bak redelijk wat duplo kwijt of zijn die bakken daar te klein voor dat je er een heleboel nodig hebt haha.

Wil dan graag 2 lage kastjes kopen, dan heb ik in totaal 6 bakken. Wil dan in elke bak verschillen speelgoed doen. Duplo,houten treinbaan, autootjes etc.
fashionx schreef:
11-03-2019 17:25
En de trofast bakken van de Ikea.. de normale medium maat past daar een beetje wat in?
Kan je in 1 bak redelijk wat duplo kwijt of zijn die bakken daar te klein voor dat je er een heleboel nodig hebt haha.

Wil dan graag 2 lage kastjes kopen, dan heb ik in totaal 6 bakken. Wil dan in elke bak verschillen speelgoed doen. Duplo,houten treinbaan, autootjes etc.
Wij hebben ook 2 lage kastjes, met medium bakken en kleine erboven. Er past heel veel in. We hebben 2 bakken Duplo maar we hebben dan ook heel veel Duplo.
nicole123 wijzigde dit bericht op 11-03-2019 19:53
0.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven