Vriendschappen

22-03-2019 19:17 20 berichten
Ben zelf erg tevreden over mijn vriendenkring.
Toch heb ik weleens problemen ondervonden in het verleden met sommige vriendschappen en spaak gelopen hierin (ondermeer door verkeerde communicatie, uit elkaar groeien, geen klik meer ervaren etc).
Je kunt helaas niet alle vriendschappen voor het leven hebben en sommige contacten kunnen op den duur vastlopen, verwateren oid.
Toch heb ik hierin wel veel last gehad van schuldgevoelens etc.
Vaak vraag ik mij af of ik bepaalde situaties anders had kunnen aanpakken.
Door mijn ASS vind ik het ook wel moeilijk om in dergelijke situaties goed en correct te kunnen communiceren.
Soms ben ik bang dat bepaalde situaties weer kunnen terugkomen, zoals conflicten, contacten die verbroken raken etc.
Daar wil ik toch wel waakzaam in zijn.
Vriendschappen vasthouden kan lastig zijn.
Toch probeer ik hier wel naar te streven en ook om confrontaties aan te kunnen gaan.

Hoe ervaren jullie vriendschappen?
En dan ook bepaalde probleemsituaties die hierin kunnen voorkomen, zoals situaties waarin het op den duur minder kan gaan (mindere klik, moeizame communicatie oid).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral moeilijk om vriendschappen te onderhouden. Iedereen is zo actief bezig met werk enz waardoor het soms ook moeilijk is om af te spreken en ik ben zelf ook niet echt iemand die zelf initiatief neemt. Ik ben een vrij onzeker iemand en ik denk vaak van " als ze me zelf niet vragen om eens af te spreken, willen ze gewoon geen contact meer met mij" en als ik dan toch initiatief wil nemen heb ik soms schrik dat ze ja zeggen om er vanaf te zijn maar eigenlijk geen zin hebben.

Ook merk ik soms dat ik met bepaalde mensen zodanig uit elkaar ben gegroeid dat we eigenlijk nog weinig raakvlakken hebben
En dan lukt communiceren ook moeilijk.
Zeer herkenbaar!
Zelf heb ik ook de neiging om mij onzeker en ook ondergeschikt en pleasend op te stellen en daardoor gaan sommige mensen makkelijk over mijn grenzen heen.
Dat geldt trouwens niet alleen voor vriendschappen, maar ook in andere situaties.
Dit heeft voor veel problemen gezorgd; vooral in het verleden.
Ook met het uit elkaar gegroeid zijn met bepaalde mensen is voor mij erg herkenbaar.
Ik herken wel een beetje wat je zegt.

Maar dan vooral doordat ik ervaar dat, hoe langer een vriendschap duurt, hoe complexer de band wordt.

Misschien heb ik allemaal 'verkeerde' mensen om mij heen verzameld, maar bij mijn vriendinnen die >10 jaar mijn vriendin zijn (met uitzondering van 1), heb ik altijd wel het idee dat het niet gewoon ''easy going'' met elkaar is. Er speelt altijd wel iets van onderlinge strijd, competitie, jaloezie, of de één die zich bazig gedraagt over de ander (over mij) en over mijn grenzen probeert heen te gaan... Dat zijn bij mij vaak redenen dat ik vriendschappen op een lager pitje moet zetten.

Bij mensen waar ik vriendschappelijk mee omga, die ik minder lang ken, is het veel minder gecompliceerd valt me vaak op.
Ook wel herkenbaar, Dinsumm
In het verleden had ik ook vrienden die niet bij me bleken te passen.
Daar was ik zelf ook debet aan.
Ook doordat ik bepaalde personen en situaties niet goed inschatte.
Tegenwoordig is dit wel veel minder geworden.
Toch moet ik ergens wel waakzaam blijven.
Wellicht komt dit topic wat algemeen over.
Dat is niet helemaal mijn bedoeling geweest eigenlijk.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar nog meer ervaringen mbt vriendschappen en bepaalde (probleem)situaties die daarbij kunnen komen kijken.
Feedback is dus welkom.
Feedback waarop?

Niemand kent jou en die situaties toen.

Zeg dat iemand ook ASS heeft dan nog betekend dat niet dat die persoon zelfde problemen ervaart als jij.

Het topic is inderdaad erg algemeen. Maar dat is omdat jij een algemene OP schrijft.

Als je ect advies wil, tik dan een duidelijk voorbeeld ( een van die misgelopen vriendschap) waar je advies over wil. Dat is maar 1 kant van het verhaal maar daar kan vast iemand wel iets mee qua advies.
Ik bedoelde met feedback eigenlijk meer ervaringen van anderen mbt tot vriendschappen etc.

Ik heb ook niet gezegd dat iemand met ASS hetzelfde als ik zou moeten ervaren.

Die spaak gelopen vriendschappen van mijn kant behoren eigenlijk min of meer tot het verleden, dus advies hierin zou wat achterhaald zijn.
Je kan altijd wat leren van situaties/ fouten uit het verleden. Verder ben je beetje te vaag met wat je wil. Of ik moet nog een paar bakken koffie drinken.

Maar Succes.
Misschien kom ik wat onduidelijk over in wat ik zou willen met dit topic.
Dat vind ik wel jammer.
Ben vooral ook benieuwd naar andermans ervaringen.
Er is altijd wel iets wat ik weer zou kunnen herkennen hierin.
Jessiweasley_91 schreef:
22-03-2019 19:26
Ik vind het vooral moeilijk om vriendschappen te onderhouden. Iedereen is zo actief bezig met werk enz waardoor het soms ook moeilijk is om af te spreken en ik ben zelf ook niet echt iemand die zelf initiatief neemt. Ik ben een vrij onzeker iemand en ik denk vaak van " als ze me zelf niet vragen om eens af te spreken, willen ze gewoon geen contact meer met mij" en als ik dan toch initiatief wil nemen heb ik soms schrik dat ze ja zeggen om er vanaf te zijn maar eigenlijk geen zin hebben.

Ook merk ik soms dat ik met bepaalde mensen zodanig uit elkaar ben gegroeid dat we eigenlijk nog weinig raakvlakken hebben
En dan lukt communiceren ook moeilijk.
Wil hier toch nog op terug komen.
Herken vooral de 2e alinea.
Communicatie is voor mij in zulke situaties dan ook erg moeilijk.
Het lijkt dan net alsof je totaal van elkaar vervreemd bent geraakt.
De klik lijkt weg en qua interesses, opvattingen, behoeftes etc lijkt het alsof je steeds verder van elkaar af staat.
Bij mij de ene na de andere vriendschap die stuk loopt :sigh:
Dat komt dan voornamelijk doordat ik het gevoel heb dat altijd alles vanuit mij moet komen. Dat de ander nooit eens voorstelt om wat af te spreken of vraagt hoe het gaat.
Of wanneer ik voorstel om wat af te spreken dat er dan nooit tijd is...
Wat vervelend voor je Dierenvriend97.
Dat lijken mij ook lastige situaties.
wat een boel negatieve woorden in 1 openingspost...
zou de negativiteit een onderdeel kunnen zijn van dit probleem? voor zover er een probleem is eigenlijk

probeer eens van elke zin een positievere te maken? bijvoorbeeld;

waakzaam zijn klinkt erg achterdochtig, maar af en toe de balans in de gaten houden en bijsturen kan geen kwaad?
vriendschappen kunnen verwateren ja, maar toch ook van die aard zijn dat wanneer jullie beiden weer behoefte hebben er weer mogelijkheden zijn

en conflicten en lastige situaties ervaart iedereen wel eens, ook mensen zonder ASS
Lorem Ipsum
Was niet mijn bedoeling om heel negatief te willen zijn in mijn openingspost.
Wil vooral de situatie zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.
Met waakzaam zijn bedoel ik niet zozeer achterdochtig, maar meer oplettend.
nou dat klinkt al ietsie pietsie beter :hihi:
je bent heel beschouwend en klinkt wat onzeker

realiseer je gewoon dat veel mensen datzelfde proces doormaken, van je neus stoten leer je iets maar je hoeft het niet te over-analyseren want ook dezelfde fout opnieuw maken mag gewoon hoor maar hopelijk krijg je dingen steeds net iets sneller in de gaten of word je elke keer beter in het oplossen van situaties waar je minder blij mee bent
Lorem Ipsum
Het klopt inderdaad wel dat ik onzeker ben en ook erg worstel met situaties zoals vriendschappen, zoals het kunnen vasthouden van contacten, conflicten etc.
Het is altijd jammer als je uit elkaar groeit, maar niet altijd te voorkomen.
Gebrouilleerd raken is echter veel vervelender en zulke situaties heb ik in het verleden wel meegemaakt.
Toch heb ik wel ergens het gevoel dat ik moeilijke situaties wel steeds beter kan oplossen en confrontaties steeds beter durf aan te gaan.
yay, dat is toch mooi! gewoon zo doorgaan
Lorem Ipsum
Hoort volgens mij gewoon bij de circle of life.... mensen veranderen, worden ouder, maken dingen mee of juist niet. Als je beide ongeveer in dezelfde richting veranderd kan het prima gaan en blijft zo iemand in je leven. En anders niet en kom je ook wel weer andere mensen tegen. Net zoals met liefdesrelaties. Wie je nu bent is niet dezelfde persoon als je 10 jaar geleden was of wie je over 10 jaar bent. En dat geldt voor iedereen zo dus wel logisch dat je veel mensen ook weer “verliest”

Er vanuitgaand dat basis eigenschappen (die jou als mens aangenaam maken om mee om te gaan) zoals bijvoorbeeld vriendelijkheid en empathie sowieso al in die persoon zitten natuurlijk.
Daar wil ik me zeker ook bij aansluiten, Bilf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven