Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IX

09-12-2018 21:19 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 8 delen waren een groot succes. In deel 9 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
In this mad house we must all survive
Moezy schreef:
31-03-2019 13:52
Dit. Het is misschien een beetje genant soms, maar ik vind het niet gierig dat ze van te voren wil weten wat het kost voor ze gaat zitten.
Precies.
Wij zijn wel eens weggelopen ergens toen we de kaart zagen, zelfs een drankje was idioot duur.Was in Frankrijk in Normandië. Vond ik ook gênant en gierig van mezelf maar we hadden het toen een stuk minder breed en het waren echt idiote prijzen. Iets van €25 voor een crêpe of zo. En dat was dan het goedkoopste wat er was.
Stukje verder gereden en in een stadje een crêpe gekocht bij een kraampje voor een euro oid.
Gisselle schreef:
30-03-2019 17:36
Ik heb deze week iets gênants meegemaakt met mijn gierige vriendin. We hebben al jaren een vriendengroepje en zij heeft regelmatig gierige acties, en we lachen er achteraf dan wel om met zijn allen, maar op het moment zelf is het altijd vervelend.

Afgelopen week gingen met zijn tweeën op stap naar een wellness centrum en eten daar dan ook altijd een hapje. Op de heenweg was ik langs een Mc Donalds gereden en ik stelde voor om daar te gaan eten voor de verandering, omdat ik er al in geen jaren had gegeten en het leek me wel weer lekker. Dat vond zij ook goed, maar omdat we toen toevallig net voor de ingang van het restaurant in dat wellness complex stonden, besloten we daar even naar binnen te lopen. Ik dacht om te kijken wat ze daar op de kaart hadden staan.

Toen we naar binnen liepen werden we vriendelijk begroet en er werd ons gevraagd of we een tafeltje voor 2 wilden, mijn vriendin beantwoordde die vraag met "dat ze graag wilde weten wat het kost om daar te eten". Die man/ medewerker, barse in lachen/ verbazing uit. Een groepje vrouwen dat achter ons zat te eten, begon ook te lachen.

Ik vroeg toen maar of ze daar ook burgers met friet serveerden, en weer vroeg mijn vriendin wat dat kostte. Ik voelde me echt zo'n kniepert.
Wat is dat vreselijk onbeleefd om dan te lachen. Dat hoort ècht niet. Dat gasten zo onbeleefd zijn, is treurig, maar zeker als gastheer van een restaurant hoor je niet lachen zelf al zou het een faux pas zijn om naar prijzen te vragen.
Mogelijke gasten laat je in hun waarde en sta je netjes te woord.
aviv_13 schreef:
31-03-2019 14:18
Wat is dat vreselijk onbeleefd om dan te lachen. Dat hoort ècht niet. Dat gasten zo onbeleefd zijn, is treurig, maar zeker als gastheer van een restaurant hoor je niet lachen zelf al zou het een faux pas zijn om naar prijzen te vragen.
Nou inderdaad wat onbeschoft. Vriendin heeft ieder recht om te vragen wat het eten daar kost / een menukaart met prijzen te zien. Voor je het weet eet je voor de hoofdprijs. En misschien kan ze dat wel helemaal niet betalen. En laten we eerlijk zijn wie gaat ergens eten waar geen prijzen op de kaart staan?
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
31-03-2019 18:18
Nou inderdaad wat onbeschoft. Vriendin heeft ieder recht om te vragen wat het eten daar kost / een menukaart met prijzen te zien. Voor je het weet eet je voor de hoofdprijs. En misschien kan ze dat wel helemaal niet betalen. En laten we eerlijk zijn wie gaat ergens eten waar geen prijzen op de kaart staan?
Toen we ter ere van onze verloving onze ouders uitnodigden voor een diner in een goed restaurant, hebben we voor hun een kaart zonder prijzen er op gevraagd. Wij trakteerden en wilden dat ze kozen wat ze wilden hebben zonder zich bezwaard te voelen.

Maar als ergens geen kaart met prijzen hangt, vind ik het niet raar om te vragen. En bij wellness betaal je nog al eens de hoofdprijs. Laatst nog 7 euro neergelegd voor een boterham met kipfilet.
Cheshire-cat schreef:
Ze hadden het toch over een simpele hamburger dus zo veel zal dat toch niet kosten. Ik vind ergens een hamburger eten niet uit eten gaan.
Blondie456 schreef:
31-03-2019 18:57
Ze hadden het toch over een simpele hamburger dus zo veel zal dat toch niet kosten. Ik vind ergens een hamburger eten niet uit eten gaan.
Bij de ene wellness betaal je daar zo’n 13 euro voor en bij de ander 17 exc. drinken. Dus afhankelijk van waar je gaat ben je goedkoper uit met een menu bij de Mac.
cheshire-cat wijzigde dit bericht op 31-03-2019 19:43
Reden: Typo
0.26% gewijzigd
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
Eens.
aviv_13 schreef:
31-03-2019 14:18
Ja, dat dacht ik ook nog toen ik het las. Maar we weten ook niet hoe plompverloren vriendin het vroeg. Wellicht niet de vraag, maar de manier waarop de vriendin het zei? In ieder geval is naar de prijs vragen niet per se gierig. Misschien genant als je daar zelf gevoelig bent, maar ja, dat duurt een minuutje en ben je ook weer over de gene heen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
31-03-2019 20:06
Ja, dat dacht ik ook nog toen ik het las. Maar we weten ook niet hoe plompverloren vriendin het vroeg. Wellicht niet de vraag, maar de manier waarop de vriendin het zei? In ieder geval is naar de prijs vragen niet per se gierig. Misschien genant als je daar zelf gevoelig bent, maar ja, dat duurt een minuutje en ben je ook weer over de gene heen.
De toon maakt toch wel een verschil. Ik zou ook eerder vragen of ik de kaart zou mogen zien, als deze niet ergens als lag/hing. Gewoon zo vragen wat het moet kostten, klinkt niet chic.

Ik ben ook wel eens ergens weggegaan toen we de kaart zagen (hing niet bij de deur), was waarschijnlijk ook de reden dat het zo rustig was in die toko. Was een gewoon restaurant in een toeristisch gebied, maar waar normale prijzen, in vergelijking met Nederland, laag waren. Nu waren het Nederlandse prijzen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-03-2019 19:36
Dat vond ik idd ook het raarste eigenlijk, ik zou dat zelf nooit doen. Zelfs als iemand niks zou geven, of alleen een bloemetje ofzo, het gaat immers niet om de cadeaus.
Misschien was ze zo nerveus, gespannen of moe dat ze het vanuit een automatisme deed. In dit geval zie ik er zelf geen kwaad in.
BobbieLauren schreef:
31-03-2019 10:28
Vind het ook apart dat hij geen MacDonalds trakteerde hoor. Om nou de benzinekosten tegenover de kosten van de Mac te berekenen vind ik onzin. Zij neemt hem op de heenweg al mee en wilt hem ook thuisbrengen. Ook al ben je vrienden, ik zou sowieso een benzine en/of parkeergeld vergoeding geven. Nu neemt zij ook nog de moeite om onwijs om te rijden voor hem, ook al geeft hij dit last-minute aan. Ik vind dat er dan echt wel een menuutje van de Mac af kan hoor. Wat denk je dat hij kwijt was als hij met een taxi had moeten gaan, of de trein?
Hij gaf aan te willen trakteren. Bestelde voor zichzelf een euroknaller. Wil dus niet zeggen dat hij niet bereid was de anderen dat menu te kopen. Allemaal invulling door de berichtenschrijver als je het mij vraagt.
Ttroeteltje schreef:
01-04-2019 12:09
Hij gaf aan te willen trakteren. Bestelde voor zichzelf een euroknaller. Wil dus niet zeggen dat hij niet bereid was de anderen dat menu te kopen. Allemaal invulling door de berichtenschrijver als je het mij vraagt.
Dit staat anders in haar bericht:

In de auto zei hij dat hij wel mcdonalds zou trakteren. Bestelt hij letterlijk 1 euroknaller voor zichzelf!!! Super ongemakkelijk, we hebben alsnog onze eigen menu's besteld en zelf betaald.

Hij bestelde dus alleen voor zichzelf. En berichtschrijfster was erbij, dus invulling?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
forumfossiel schreef:
31-03-2019 18:52
Toen we ter ere van onze verloving onze ouders uitnodigden voor een diner in een goed restaurant, hebben we voor hun een kaart zonder prijzen er op gevraagd. Wij trakteerden en wilden dat ze kozen wat ze wilden hebben zonder zich bezwaard te voelen.

Maar als ergens geen kaart met prijzen hangt, vind ik het niet raar om te vragen. En bij wellness betaal je nog al eens de hoofdprijs. Laatst nog 7 euro neergelegd voor een boterham met kipfilet.
Bestaan die? Menukaarten zonder prijzen?
Sun.lover schreef:
01-04-2019 12:18
Dit staat anders in haar bericht:

In de auto zei hij dat hij wel mcdonalds zou trakteren. Bestelt hij letterlijk 1 euroknaller voor zichzelf!!! Super ongemakkelijk, we hebben alsnog onze eigen menu's besteld en zelf betaald.

Hij bestelde dus alleen voor zichzelf. En berichtschrijfster was erbij, dus invulling?
Ja, zo lees ik het idd nog steeds. Hij besteld voor zichzelf. En was voor eens de schrijver zelf te laten beslissen/kiezen/bestellen. En dat wel af te rekenen.

Zo zie je hoe een verschil in lezen of opavtten een verschil in beleving te weeg kan brengen.
Ttroeteltje schreef:
01-04-2019 12:22
In de duurdere restaurants.
Vroeger kreeg je als dame wel eens een menu zonder prijzen omdat men ervan uitging dat de man betaalde.

Ik vermoed dat dat nu niet meer voorkom.
Ttroeteltje schreef:
01-04-2019 12:09
Tuurlijk hoor je hier het verhaal van één kant en als ze gezegd had 'doe voor mij maar een portie kipnuggets' dat 'ie het dan wel betaald had, dat weten we niet. Maar ik vind het manieren dat als jij voorstelt om te trakteren en je bestelt wat voor jezelf dat je dan aan de ander vraagt 'Wat wil jij' of 'wil jij nog iets?'. Ik zou namelijk ook niet uit mezelf zeggen 'ohja ik wil wel een McFlurry' ook al heeft hij gezegd dat hij betaald. Het is beleefder om te wachten tot hij zou vragen wat ik wil en als dat niet gebeurt... Hoe 'graag' wil je dan trakteren?
Ttroeteltje schreef:
01-04-2019 12:22
Gister nog gezien bij een verjaardag. Er was een selectie uit de kaart gemaakt en daar konden we uit kiezen.
Mijn man wilde 3 hoofdgerechten nemen en de rest mee naar huis nemen, omdat we niet wisten wat onze zoon wilde eten. Maar omdat ik doorhad dat de jarige betaalde, hebben we het bij 2 gehouden en soep voor hem besteld. (Waar ik woon is een doggybag heel normaal)
hoppala schreef:
01-04-2019 15:01
Gister nog gezien bij een verjaardag. Er was een selectie uit de kaart gemaakt en daar konden we uit kiezen.
Mijn man wilde 3 hoofdgerechten nemen en de rest mee naar huis nemen, omdat we niet wisten wat onze zoon wilde eten. Maar omdat ik doorhad dat de jarige betaalde, hebben we het bij 2 gehouden en soep voor hem besteld. (Waar ik woon is een doggybag heel normaal)
Grapje zeker? Zoon is er niet bij, maar je bestelt wel voor hem??!
BobbieLauren schreef:
01-04-2019 12:48
Tuurlijk hoor je hier het verhaal van één kant en als ze gezegd had 'doe voor mij maar een portie kipnuggets' dat 'ie het dan wel betaald had, dat weten we niet. Maar ik vind het manieren dat als jij voorstelt om te trakteren en je bestelt wat voor jezelf dat je dan aan de ander vraagt 'Wat wil jij' of 'wil jij nog iets?'. Ik zou namelijk ook niet uit mezelf zeggen 'ohja ik wil wel een McFlurry' ook al heeft hij gezegd dat hij betaald. Het is beleefder om te wachten tot hij zou vragen wat ik wil en als dat niet gebeurt... Hoe 'graag' wil je dan trakteren?
Eens. Dat komt weer zo gierig over op één of andere manier. :biggrin:
Maar ik kan mij niet herinneren dat als er getrakteerd wordt, waarbij er sprake is van een balie (dus geen restaurant of zo) dat de trakteerder niet vraagt wat wil jij of zeg maar wat je wilt zegt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
aliva schreef:
01-04-2019 12:31
In de duurdere restaurants.
Vroeger kreeg je als dame wel eens een menu zonder prijzen omdat men ervan uitging dat de man betaalde.

Ik vermoed dat dat nu niet meer voorkom.
2 jaar geleden in Boston meegemaakt. Een vriend had voor ons geserveerd in een private club. Wij hoefden niet te betalen. Man kreeg wel een kaart met prijzen maar ik niet. Rare gewaarwording.
hoppala schreef:
01-04-2019 15:01
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal... Was jullie zoon er wel bij, maar te jong om een gerecht te kiezen? Of was jullie zoon er niet bij en wilden jullie een gerecht mee naar huis nemen? En in dat laatste geval: waarom zouden jullie een gerecht meenemen voor iemand die niet bij het betreffende etentje is (of zie ik het verkeerd? kan natuurlijk ook nog)? Zoals het er nu staat ('de rest mee naar huis nemen'), vind ik vreemd overkomen; het lijkt erop alsof je meer bestelde dan je op dat moment op kan. Maar misschien bedoelde je dat je het restje van alleen je eigen gerecht mee wilde nemen in een doggy bag?
In this mad house we must all survive
Cheshire-cat schreef:
Ja niet helemaal netjes van die restaurantmedewerker, maar wel heel vreemd als er wordt gevraagd of we daar willen eten, een tafel voor 2 werd er gevraagd, en ze dan antwoord dat ze wil weten wat het eten daar kost. We stonden dus bij de entree, hadden nog geen tafeltje of menu kaart gezien. En ze heeft overigens geld genoeg, ze verdient i.i.g. genoeg, ze had eens gevraagd of ik bij haar wilde solliciteren, werd heel goed betaald zei ze.

Ze gaat meerdere keren per jaar met vakantie, en maakt daarnaast ook ieder jaar een verre reis, Canada, Australie of Zuid Afrika. Verder kleed ze zich ook heel goed, als ik met haar ga winkelen, koopt ze altijd bij de Bijenkorf en andere dure winkels. Ze is eigenlijk altijd zo gierig geweest. Ik heb hier al vaker over haar geschreven, ik zal binnenkort nog even een ander gierig verhaaltje over haar posten.
Gisselle schreef:
01-04-2019 16:14
Ja niet helemaal netjes van die restaurantmedewerker, maar wel heel vreemd als er wordt gevraagd of we daar willen eten, een tafel voor 2 werd er gevraagd, en ze dan antwoord dat ze wil weten wat het eten daar kost. We stonden dus bij de entree, hadden nog geen tafeltje of menu kaart gezien. En ze heeft overigens geld genoeg, ze verdient i.i.g. genoeg, ze had eens gevraagd of ik bij haar wilde solliciteren, werd heel goed betaald zei ze.

Ze gaat meerdere keren per jaar met vakantie, en maakt daarnaast ook ieder jaar een verre reis, Canada, Australie of Zuid Afrika. Verder kleed ze zich ook heel goed, als ik met haar ga winkelen, koopt ze altijd bij de Bijenkorf en andere dure winkels. Ze is eigenlijk altijd zo gierig geweest. Ik heb hier al vaker over haar geschreven, ik zal binnenkort nog even een ander gierig verhaaltje over haar posten.
Dat zijn allemaal geen redenen om het dan ook maar breed te moeten laten hangen. Daarnaast die andere dingen vindt ze misschien wel de moeite waard en uit eten gaan niet. Ik geef ook rustig veel geld uit aan een mooie reis, maar dat heb ik dan weer niet over voor een jas. Ik kan het ook maar één keer uitgeven. ;-)

Verder snap ik dat je de manier daarop erg gênant vindt. Ze had ook kunnen vragen of ze even op de kaart mocht kijken.
Ik zou dan online de prijzen vooraf checken, als budget een issue is.

Verder, tuurlijk is netjes aangeven dat een ander mag bestellen duidelijker dan voor jezelf bestellen en verder niets zeggen. Communicatie is een ding zo blijkt.
Ttroeteltje schreef:
01-04-2019 11:49
Misschien was ze zo nerveus, gespannen of moe dat ze het vanuit een automatisme deed. In dit geval zie ik er zelf geen kwaad in.
Zoiets hoop ik dat het idd geweest is, is al lang geleden en we hebben het er nooit meer over gehad.
dianaf schreef:
01-04-2019 15:21
Grapje zeker? Zoon is er niet bij, maar je bestelt wel voor hem??!

Eens. Dat komt weer zo gierig over op één of andere manier. :biggrin:
Maar ik kan mij niet herinneren dat als er getrakteerd wordt, waarbij er sprake is van een balie (dus geen restaurant of zo) dat de trakteerder niet vraagt wat wil jij of zeg maar wat je wilt zegt.
Van weet ik weet van Hoppala’s zoon is die nog te jong om te beslissen wat hij wil eten. Dus ik denk dat ze bedoelde: drie hoofdgerechten voor drie mensen waaronder zoon, en wat niet op gaat (wat gezien leeftijd zeker zou gebeuren) dan maar meenemen. In plaats daarvan hebben ze voor hem soep genomen omdat het anders voelde alsof ze op kosten van iemand anders thuis ook nog een keer een maaltijd hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven