Gierige acties deel IX
zondag 9 december 2018 om 21:19

dinsdag 2 april 2019 om 19:39
Oudblond schreef: ↑02-04-2019 19:34Bij ons ligt - foei foei volgens vivadames - alles op 1 hoop. Dus ook van de gezamenlijke rekening. Wat me opvalt is dat als ik cash betaal in een restaurant, 9 van de 10 keren het schaaltje met wisselgeld toch bij mijn man neergezet wordt. Dus ergens zit 'het' nog in de bediening maar dan totaal van de pot gerukt fout. Want als ik met een vriendin ben komt het wisselgeld wel bijna altijd bij de 'betaler' terecht.
Ja, dat is zeker raar. En tegelijk zal het bij veel mensen misschien ook nog steeds wel zo gaan? Ik weet het niet eigenlijk....
Bij ons gaat ook alles op 1 hoop trouwens, ik weet niet of dat nou zo slecht is, wat anderen ook beweren

dinsdag 2 april 2019 om 19:41
Ik ben maar een beetje jonger en in mijn prille jaren ging ik gewoon naar de lekkere bistro ofzo in de hoofdstad en betaalde ik zelf.Oudblond schreef: ↑02-04-2019 19:24Ik ben een vijftiger en In mijn prille date jaren was dit etiquette in de betere restaurants. De rekening ging ook altijd meteen discreet naar de man. Als vrouw werd je geacht om dan een beetje in je tas te rommelen of je neus te gaan poederen alsof je niet door had dat er geld op tafel kwam. Ik heb een man ooit echt in verlegenheid gebracht door tegen de kelner te zeggen dat ik betaalde. Is nooit wat geworden met die man, mede door mijn 'zelfstandigheid'.

En het missen dat een man alles voor je betaald? Bizar.
dinsdag 2 april 2019 om 19:44
Totaal off topic: Snorrie we hebben huwelijkse voorwaarden dus als we ooit uit elkaar zouden gaan valt er niet heel veel te bekvechten. Als je in GVG bent getrouwd maakt het geen reet uit als je meerdere rekeningen hebt. Daar dek je niets me af want het geld dat er is is van beiden.
Beide inkomens overzichtelijk op 1 rekening en samen 1 spaarrekening houdt ons 'scherp'. Ik ben me er van bewust dat ik 'ons' geld uitgeef als ik iets koop. En man ook. We overleggen wat sneller. Enige wat een beetje vervelend is is dat je geen cadeautjes kan kopen zonder dat de ander kan zien wanneer gekocht en hoeveel het kostte. Maar wij zijn sowieso niet van de verjaardagen en gelegenheden, dus het stoort me niet.
Beide inkomens overzichtelijk op 1 rekening en samen 1 spaarrekening houdt ons 'scherp'. Ik ben me er van bewust dat ik 'ons' geld uitgeef als ik iets koop. En man ook. We overleggen wat sneller. Enige wat een beetje vervelend is is dat je geen cadeautjes kan kopen zonder dat de ander kan zien wanneer gekocht en hoeveel het kostte. Maar wij zijn sowieso niet van de verjaardagen en gelegenheden, dus het stoort me niet.
oudblond wijzigde dit bericht op 02-04-2019 19:46
0.14% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
dinsdag 2 april 2019 om 19:44
Scheelt denk ik ook dat ik toen niet in NL woonde en vaak in de wat duurdere restaurants uitgenodigd werd.Lucifer2018 schreef: ↑02-04-2019 19:41Ik ben maar een beetje jonger en in mijn prille jaren ging ik gewoon naar de lekkere bistro ofzo in de hoofdstad en betaalde ik zelf.Of om en om.
En het missen dat een man alles voor je betaald? Bizar.
dinsdag 2 april 2019 om 19:48
Geld pinnen en cadeau contant betalen, zo lossen wij dat op.Oudblond schreef: ↑02-04-2019 19:44Totaal off topic: Snorrie we hebben huwelijkse voorwaarden dus als we ooit uit elkaar zouden gaan valt er niet heel veel te bekvechten. Als je in GVG bent getrouwd maakt het geen reet uit als je meerdere rekeningen hebt. Daar dek je niets me af want het geld dat er is is van beiden.

dinsdag 2 april 2019 om 19:52
Oudblond schreef: ↑02-04-2019 19:44Totaal off topic: Snorrie we hebben huwelijkse voorwaarden dus als we ooit uit elkaar zouden gaan valt er niet heel veel te bekvechten. Als je in GVG bent getrouwd maakt het geen reet uit als je meerdere rekeningen hebt. Daar dek je niets me af want het geld dat er is is van beiden.
Same here

dinsdag 2 april 2019 om 19:54
ik mocht vroeger als jong dolfijntje mee met mijn ouders naar een bistro waar ze dat ook deden. Daar gingen we dan 1 x per jaar eten op hun trouwdag en dan werd er gevraagd wie de rekening betaalde. Die kreeg de kaart met prijzen, de rest niet.Oudblond schreef: ↑02-04-2019 19:24Ik ben een vijftiger en In mijn prille date jaren was dit etiquette in de betere restaurants. De rekening ging ook altijd meteen discreet naar de man. Als vrouw werd je geacht om dan een beetje in je tas te rommelen of je neus te gaan poederen alsof je niet door had dat er geld op tafel kwam. Ik heb een man ooit echt in verlegenheid gebracht door tegen de kelner te zeggen dat ik betaalde. Is nooit wat geworden met die man, mede door mijn 'zelfstandigheid'.
Ze hebben mijn opa en oma ook wel eens meegenomen als bedankje en dan was het heel fijn, omdat mijn oma nogal de neiging had om dan het goedkoopste op de kaart te nemen ipv iets waarvan je wist dat ze dat veeeeeel lekkerder vond. Met een kaart zonder prijzen werd dat toch wat moeilijker voor haar.
Het restaurant bestaat nog steeds en ik zou best een keer terug willen

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 2 april 2019 om 19:58
Oudblond schreef: ↑02-04-2019 19:44Totaal off topic: Snorrie we hebben huwelijkse voorwaarden dus als we ooit uit elkaar zouden gaan valt er niet heel veel te bekvechten. Als je in GVG bent getrouwd maakt het geen reet uit als je meerdere rekeningen hebt. Daar dek je niets me af want het geld dat er is is van beiden.
Hier ook GVG en wij hebben naast de gemeenschappelijke rekening nog elk een 'zakgeldrekening' waar elke maand een vast bedrag op komt.
Initieel was die bedoeld om uitgaven voor hobby's etc. te kunnen doen, maar prettige bijkomstigheid daarvan is dat we inderdaad cadeau's kunnen kopen voor elkaar zonder dat de verrassing eraf is

dinsdag 2 april 2019 om 19:58
Ook wel ooit gedaan, maar wij hechten beiden niet aan 'presentjes'. We horen de wensen van elkaar wel en op een bepaald moment wordt er 'iets' gekocht. Dat hangt eigenlijk nooit samen met een gelegenheid. Dus geen probleemGatinmijnsok schreef: ↑02-04-2019 19:48Geld pinnen en cadeau contant betalen, zo lossen wij dat op.

dinsdag 2 april 2019 om 20:00
Lief! Kijk dan is het echt een uitkomst. En reserveer maar, ik ga met je uit eten en helemaal off topic betaal ik nog ook!rosanna08 schreef: ↑02-04-2019 19:54ik mocht vroeger als jong dolfijntje mee met mijn ouders naar een bistro waar ze dat ook deden. Daar gingen we dan 1 x per jaar eten op hun trouwdag en dan werd er gevraagd wie de rekening betaalde. Die kreeg de kaart met prijzen, de rest niet.
Ze hebben mijn opa en oma ook wel eens meegenomen als bedankje en dan was het heel fijn, omdat mijn oma nogal de neiging had om dan het goedkoopste op de kaart te nemen ipv iets waarvan je wist dat ze dat veeeeeel lekkerder vond. Met een kaart zonder prijzen werd dat toch wat moeilijker voor haar.
Het restaurant bestaat nog steeds en ik zou best een keer terug willen![]()

dinsdag 2 april 2019 om 20:07

woensdag 3 april 2019 om 08:42
Om een of andere reden irriteert dit me mateloos.Gisselle schreef: ↑01-04-2019 17:12Maar daar gaat het ook niet om! Iemand schreef dat ze het geld misschien niet had, maar dat heeft ze wel, dat wilde ik aangeven met de voorbeelden die ik gaf. Verder moet ze zelf weten hoe ze het uitgeeft, maar ze is gewoon wel heel erg gierig, dat hebben wij de afgelopen jaren al heel vaak ervaren.
je vriendin mag van jou zelf weten waar ze haar geld aan uitgeeft, maar toch vind je haar gierig...
Nogmaals, haar geld, laat haar lekker dure kleding kopen en as ze dat wil mag ze gewoon kijken of de menukaart wat het kost.
Ik lees dat hier wel vaker over gierige akties: dat er een reactie achteraan komt van: Nou ze hebben echt wel genoeg te besteden want ze kopen elk jaar een nieuwe auto en maken een verre reis. Maar als we uit eten gaan willen ze spitten..
Nou en?
woensdag 3 april 2019 om 08:45
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze op dit moment gewoon geen zin heeft om af te spreken, zou dat kunnen?Lente19251003 schreef: ↑01-04-2019 19:08Ik weet dat ze even veel onkosten hebben dus dat ze op moet letten. Wat denk ik het vreemdst voor mij is, is dat ze wel met anderen buiten de deur dingen doet. En niet met mij/ons dat wil doen. Ik ga eens bedenken of ik eens voorzichtig ga aangeven dat ik buiten de deur afspreken leuker vind. Maar ik wil er absoluut geen ruzie of gedoe over of dat zij zich rot voelt, zo belangrijk is het niet en haar vriendschap is heel belangrijk voor me.
woensdag 3 april 2019 om 09:47
Lekker boeiend dat je dat irriteert! Ze is gewoon heel erg gierig! Wij kennen haar al ruim 20 jaar en ze probeert altijd onder betalingen uit te komen, minder mee te betalen e.d., ze staat er om bekend, geen twijfel over mogelijk. Die analyses hier altijd zijn vaak ook erg storend, dan deelt iemand een gierig verhaal en blijven mensen erover doorzagen. Ik heb die voorbeelden aangegeven om te laten zien dat ze geen geldprobleem heeft, wat iemand opperde. Wat zij met haar geld doet is voor mij niet interessant, wel als je als groepje op stap gaat en er is iemand bij die er voor zichzelf vaak voordeel uit wil halen, ten koste van anderen.pearle schreef: ↑03-04-2019 08:42Om een of andere reden irriteert dit me mateloos.
je vriendin mag van jou zelf weten waar ze haar geld aan uitgeeft, maar toch vind je haar gierig...
Nogmaals, haar geld, laat haar lekker dure kleding kopen en as ze dat wil mag ze gewoon kijken of de menukaart wat het kost.
Ik lees dat hier wel vaker over gierige akties: dat er een reactie achteraan komt van: Nou ze hebben echt wel genoeg te besteden want ze kopen elk jaar een nieuwe auto en maken een verre reis. Maar als we uit eten gaan willen ze spitten..
Nou en?

woensdag 3 april 2019 om 12:07
Daar ben ik het mee eens!
Als ze zuinig/gierig is als in: Ze besteld bij etentje alleen een goedkoop soepje en een cola en rekent die alleen af, prima. Maar daar heeft ze zichzelf mee. Als ze van alles bestelt en dit door anderen laat betalen, is dat idd over de rug van een ander en dat klopt niet.
woensdag 3 april 2019 om 12:40
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑03-04-2019 12:07Daar ben ik het mee eens!
Als ze zuinig/gierig is als in: Ze besteld bij etentje alleen een goedkoop soepje en een cola en rekent die alleen af, prima. Maar daar heeft ze zichzelf mee. Als ze van alles bestelt en dit door anderen laat betalen, is dat idd over de rug van een ander en dat klopt niet.
Zo zie ik het ook. Prima als je op je geld let in gezelschap, maar niet wanneer anderen er last van kunnen ondervinden. Zuinig: iedereen neemt duurdere en/of meerdere gerechten, zij een soepje en cola. Gierig: zoals in je laatste zin. Maar enkele een soepje en cola bestellen, anderen nemen iets duurder of meer én je vraagt continu om 'een hapje' of aan de lopende band 'mag ik eens proeven', dàt is ook gierig.
Veritas vos liberabit

woensdag 3 april 2019 om 12:53
Gisselle schreef: ↑03-04-2019 09:47Lekker boeiend dat je dat irriteert! Ze is gewoon heel erg gierig! Wij kennen haar al ruim 20 jaar en ze probeert altijd onder betalingen uit te komen, minder mee te betalen e.d., ze staat er om bekend, geen twijfel over mogelijk. Die analyses hier altijd zijn vaak ook erg storend, dan deelt iemand een gierig verhaal en blijven mensen erover doorzagen. Ik heb die voorbeelden aangegeven om te laten zien dat ze geen geldprobleem heeft, wat iemand opperde. Wat zij met haar geld doet is voor mij niet interessant, wel als je als groepje op stap gaat en er is iemand bij die er voor zichzelf vaak voordeel uit wil halen, ten koste van anderen.
Als dit je zo irriteert, waarom vraag je haar dan nog mee?

donderdag 4 april 2019 om 01:06
Ik heb niet geschreven dat het mij irriteert. Ik schreef dat de analyses van de hier neergeschreven verhalen mij soms irriteren, dat was in dit geval na aanleiding van iemand die schreef dat ze mijn post irritant vond, want blablabla, dan wordt er in twijfel getrokken of die persoon wel/ niet gierig was, dat vind ik vaak een beetje jammer van dit topic. Dan beschrijft er iemand een gierige ervaring, en dan worden daar allerlei analyses op losgelaten.
Overigens is het soms wel heel vervelend, we moeten er achteraf vaak wel om lachen, omdat ze steeds iets uithaalt wat je gewoon niet verwacht van iemand van haar leeftijd en die haar zaakjes goed op orde heeft, net als de ervaring die ik nu weer beschreef. En verder is het wel gewoon een leuke vrouw.