Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Vlamtosti, leuk dat je er bent! Gelijk maar even wat vragen. Heb je een psycholoog? Bespreek je met hem/haar de spanning die je voelt over de afspraak op je werk? Kan me voorstellen dat je het eng vindt. Maar ik denk ook dat je eerst de bedrijfsarts moet zien. Heb je daar al een afspraak mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad gesprekken met een psycholoog. Zij zit zelf in een burn-out momenteel waardoor er weken tussen een afspraak hebben gezeten (wat ook deels mijn terugval verklaard). Hopelijk krijg ik een andere therapeut. Vrijdag heb ik na mijn werk afspraak ook een afspraak met de psycholoog, slopende dag denk ik!
Wat is het rustig hier! Hopelijk voelt iedereen zich top!

Vlamtosti, welkom. Vervelend dat er zoveel herkenbaar is en wat een gedoe ook met de hulpverlening. Ben je al vaker uitgevallen op het werk zodat je een beetje een idee hebt wat de reactie gaat zijn? Veel sterkte morgen!
Hoi iedereen, ik ben ook nieuw in dit topic. Ik ben erg wanhopig op het moment. Morgen zie ik mijn psycholoog weer en ben van plan om toch te vertellen hoe slecht het gaat, met name hoe ik weer heel erg suicidaal ben, en dat ik niet van plan ben hier nog lang te zijn.. het gaat echt weer helemaal de verkeerde kant op. Ik weet nog niet of het er morgen wel uitkomt.. ik vind het moeilijk om mijn plannen / ideaties te delen. Ik geloof dat dit deels komt omdat ik gewoon niet wil dat ze het weet, want dan zou ze mij in de weg kunnen zitten. Ik heb nu een wat “helder” moment en zie in dat ik niet per se dood wil, maar dat ik gewoon dit niet wil, en dat ik mijn broertjes absoluut geen pijn wil doen. Ik doe het ook alleen voor hun. Hopelijk ben ik morgen bij de psycho ook “helder” genoeg om 100% eerlijk te zijn.
Vervelend dat je je zo voelt Mimi. Kan je iets doen waar je je wat beter door gaat voelen? Ken je de luisterlijn of 113? Is voor mij soms wel helpend.

Als je wel wil dat je psycholoog het weet, kan je haar nu niet vast mailen?
Gisteren toch een soort van in slaap gevallen, ik had de dag ervoor niet geslapen dus ik was heel erg moe! 113 ken ik wel, één keer geprobeerd maar dat was niet echt een goede ervaring :/ de luisterlijn ken ik niet, zou je kunnen vertellen wat dat een beetje inhoudt?
Ik denk er eigenlijk nooit aan om mijn psycholoog te mailen (of eigenlijk om contact met haar op te nemen buiten onze gesprekken door), ik vind dat best moeilijk moet ik toegeven. Gelukkig wel meteen vroeg een gesprek dus ik zal me nu maar naar de douche slepen..
Hoi allen, ik ben te moe om uitgebreid te reageren, doe ik later weer.

Alleen even @Mimi: het is voor de meesten hier heel herkenbaar wat je schrijft. Die gedachten zijn vreselijk, maar ze horen bij een ernstige depressie. Wat Freya zegt klopt! Je kunt altijd contact opnemen met je psych als je er doorheen zit. Bespreek het met hem/haar.
Schaam je je voor je gedachten? Dat doe ik wel namelijk.
Een dikke :hug: voor jou en iedereen hier.
:hug: terug fade. Alleen maar moe of ook nog down?

@ Mimi, fijn dat je nog geslapen hebt. Goede sessie gehad?
Thanx Freya. Ik heb gewoon teveel gedaan de laatste dagen. Beetje down en errug moe. Jij voelt je ook niet echt jofel las ik?
Nee, blijft huilen met de pet op. Stond wel iets beter op vanmorgen maar dat was binnen een half uur alweer over. En de bijwerkingen lijken erger te worden. Het schiet vooralsnog niet op dus helaas.
@fade

mijn psycholoog beaamde vandaag nog dat ik écht contact mag opnemen als het niet goed gaat. Ze leert me steeds beter kennen natuurlijk en merkt al dat ik niet echt iemand ben die contact initieert.
Soms schaam ik me inderdaad ook voor mijn gedachtes, omdat ik niet vind dat ik recht heb om die te hebben. Ook vind ik het moeilijker om in het Nederlands bepaalde dingen te verwoorden. Bedankt voor de hug! Iedereen is heel aardig hier, dat is fijn :)
Hopelijk lukt het je om een beetje uit te rusten!

@freya

De sessie was best goed gedaan, ik ben redelijk trots dat ik uit mezelf toch wat meer vertelde over mijn situatie op het moment. We gaan nu ook een paar andere richtingen op dus ik ben een klein beetje hoopvoller geworden! Ik hoop de dag door te komen.
Wat klote van die bijwerkingen allemaal :(
@mimi. Welkom op het forum. Naar dat je zo met die gedachten strijd. Soms is het even wennen hoe je dat handig doet, hulp vragen. Ik hoop voor je dat de suïcidaliteit snel wat zakt. Wel fijn dat je hulpverlener aangeeft dat je in dit soort gevallen hulp moet zoeken. Sterkte verder!

@freya. Ik vind het echt naar voor je dat het nu al een tijd zo moeilijk gaat allemaal. En ook erg stom van die bijwerkingen. Je verdient echt wel dat het snel tenminste iets lichter gaat worden. Voor nu kan ik niet veel meer zeggen dan heel veel sterkte.

@fade. Het lijkt af en toe of je het gaspedaal net iets te goed weet te vinden. Niet bij elke 'goeie bui' hoeft er gelijk een versnelling hoger geschakeld te worden hè. Je mag ook energie overhouden (die je lichaam/geest in herstellen kan stoppen). Ik weet echt hoe dat is, want ik kan ook echt zo zijn. Alsof je iets verzaakt als je niet direct wat DOET met het feit dat het wat beter gaat. Terwijl, je doet nu pas wat als je er niets mee doet en het voor de lange termijn kan gebruiken.
Vandaag zijn ze langs geweest van die thuis hulp en het ging erg goed. Ik ging er niet van onderuit.
Ik juni krijg ik een vaste begeleider en tot die tijd mensen door elkaar heen. En dan de eerste afspraak over 2 a 3 weken.
Ik vind het allemaal prima, ben vooral blij dat het gesprek geweest is en ik gewoon nog op mijn benen sta.

Verder ben ik wel benieuwd of het aanvullen van mijn vitamine d tekort mij misschien iets gaat helpen. Ook omdat ik echt een ernstig tekort schijn te hebben.

En nu ben ik vooral erg moe.
chocje: wat super! ik ben zelf 50+ en slik sinds een poosje ook extra vit.D. ik denk dat het wat helpt maar dat kan ook "wishful thinking" zijn.

fade: gewoon: hang in there!

ik ben zelf retemoe. de afgelopen 2 dagen hebben me leeggzogen. het gesprek op het werk :biggrin: ze kunnen in feite niets en dat frustreert ze enorm. ze zijn nu bezig met de "ach we leven met je mee" aanpak. op advies van de peut veer ik mee. ik veer zo erg, dat ik er squats van doe. :biggrin: wat het wel oplevert, is dat ik versneld naar een andere baan ga uitkijken. Dat wilde ik op een lager pitje zetten ivm de kant die de peut op wil maar we gaan er nu vol in, zeg maar. gaat ook weer energie kosten (en zelfbeeld. Al die afwijzingen...) verder heeft de mantelzorg vandaag zo'n 5 uur opgeslokt, die ik dus extra moet werken (of snipperen) mijn wg doet niet aan zorgverlof |-) Maar het weekend komt eraan en volgende maand heb ik zomaar een week vakantie. dat en het plezier dat de werkgever niets kan (ik ben niet ziek en werk gewoon op een goed niveau) helpt me op de been te houden.
@mimi, fijn dat je wat hoopvoller bent! Ben je al lang depressief?

@ choco, dank je. Deze bui is inderdaad al weer even aan de gang, moet ik maar niet teveel bij stil staan. Dag voor dag en uur voor uur als het moet.

Maar wat ontzettend fijn dat het gesprek is meegevallen, zal een beste opluchting zijn?

@meiroosje, fijn dat de werkgever zwak staat. Maar als je toch ook zelf weg wil zou je kunnen kijken wat hij er voor over heeft om van je af te komen. Een vaststellingsovereenkomst met een zak geld, een cursus solliciteren, een loopbaan traject of iets in die richting.
.
anoniem_650aef2a90ae7 wijzigde dit bericht op 06-04-2019 09:26
99.72% gewijzigd
Verkeerd topic haha
@freya

Ik heb niet echt een officiële diagnose.. wat ik op zich wel vreemd vind aangezien het lijkt alsof iedereen er wel een krijgt, behalve ik. Misschien omdat ze het nog niet heel duidelijk vinden ofzo? Ik weet het niet. Waarschijnlijk heb ik bipolar disorder en nu zit ik in een lange depressive episode die al 3+ maanden duurt (voor mij persoonlijk is dat lang, meestal duurt een depressive episode voor mij niet langer dan 2/3 weken gevolgd door ongeveer 4 “goede” dagen). Als kind/tiener was ik ook nooit echt gelukkig, maar ik functioneerde wel goed genoeg (nu niet, ik zit ook thuis op het moment. Ik probeerde te werken maar belandde uiteindelijk in het ziekenhuis. Ik ga in september weer proberen om een opleiding te volgen). Ongeveer 2/3 jaar geleden begon het zo uit de hand te lopen dat ik niet meer kon functioneren en het echt mijn leven ging “verpesten”. Toen werd ik ook meer “actief” suicidaal, als je snapt wat ik bedoel? Haha. Daarvoor bleef het nog allemaal meer bij ideeën voor in de toekomst
@mimi, klinkt wel of het de moeite waard is om eens uit zoeken wat het is. Niet dat een diagnose nou zo zaligmakend is, maar levert vaak wel wat meer gerichte hulp op.

Hier een vrij weekend zonder al teveel dingen die moeten. Doe alles maar even op een heel laag tempo in de hoop wat tot rust te komen. Nadeel is dat mijn lijf dat wel kan gebruiken maar mijn hoofd eigenlijk niet.

Hoe is het verder met jullie?
@meiroosje. Knap hoe jij je met alles staande weet te houden (hoewel dit uiteraard niet vanzelf gaat)! Werk en mantelzorg, enorm veel.
Wel heftig dat gesprek op je werk. Ik snap dat je daar onzeker van word. Dat moet waarschijnlijk slijten.
Wel super dat er een week vrij aan komt!

@mimi. Ja een depressie van meer dan drie maanden is voor mij ook lang inderdaad. Is dit de eerste keer dat je er zo lang in zit? Ben je blij met de hulp die je nu krijgt?

@freya. Klinkt goed dat je rustig aandoet. Ken dat wel dat mijn lichaam rust nodig heeft maar mijn hoofd niet. Ik ga me dan ook vaak vervelen.
Dat mijn gesprek meeviel is inderdaad een enorme opluchting en meevaller.
Vandaag een echt goede dag gehad.

Ook ging ik wandelen en zag ik hoe slecht mijn lichaam er aan toe was (normaal negeer ik dat). Je hoort mijn ademhaling al versneld als ik gewoon loop. Bovendien heb ik pijn in mijn onderrug als ik loop. En ik voel me constant intens kapot, ook als ik mij vrolijk voel. Daarnaast doen ook mijn bovenbenen pijn.

Ik moet echt beter voor mezelf gaan zorgen. Beter eten meer bewegen. En die boost vitamine d nemen (ik lees toch dat veel klachten (deels) uit dit ernstige vitamine tekort kunnen komen). Verder ook naar de dokter (heb al een jaar een pijn op mijn borst die uitstraalt naar mijn kaak).

Het is een realisatie, maar ik moet geduldig zijn en het niet ineens willen oplossen.

Door die psychische problemen vergeet ik soms dat ik nog een lichaam heb wat ook aandacht nodig heeft.
chockje: wat fijn dat je een goede dag had! ik denk zelf altijd dat het lichamelijke en geestelijke ontzettend veel invloed op elkaar hebben. je hersenen sturen immers alles aan. Als het daarboven in kortsluiting staat, wil de rest ff niet mee.

natuurlijk kan je wachten tot de electricien langskomt (lees: pscych) en je tot die tijd behelpen met kaarsjes enzo, maar je kan ook een zaklamp aanschaffen "voor het geval dat " (lees: goed voor jezelf zorgen op lichamelijk vlak). makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik zeg maar zo: uit je bed komen is al goed voor jezelf zorgen. een douche nemen, tanden poetsen en ja, daar hoort soms ook een extra hulpje bij. ik vind het super dat je naar buiten bent geweest. het geeft veel prikkels hoor, (auto's kinderen honden etc) ben ik me van bewust maar soms kan een prikkel je ook wakker schudden zo van "hey, dat mis ik best" dus: top!

@freya: klopt maar ik mag zelf niets initieren ivm ww-recht en de werkgever wil uiteraard dat alles zonder financiele inbreng van zijn kant verloopt. maar dat geeft niet, ik heb een plan bedacht om mezelf de komende tijd wat beter in de arbeidsmarkt te zetten. de peut helpt daarbij als "zaklamp" (zie boven) :biggrin:

ook een goede dag hier, vandaag. sowieso gaat het beter met een fijne buitentemperatuur met mij. lekker in de tuin zitten doet altijd wonderen voor me.

voor iedereen: ik hoop op een goede nachtrust voor jullie en dat maandag ons een stapje verder mag brengen.
@Vlamtosti, hoe ging de afspraak vrijdag? Hoe was je weekend?

@Mimi, ben je wel eens onderzocht op bipolair? Ben je wel eens hypomaan/manisch geweest?
Stoer hoor, dat je weer een opleiding gaat oppakken. Het is denk ik goed om ergens naar uit te kijken.

@Freya, lukt het om te onthaasten dit weekend? Wat naar dat je steeds meer last krijgt van bijwerkingen. Lijkt of dit medicijn het dus ook niet voor je is....
Wanneer had je ook alweer een afspraak met de psych?

@Choco, wat een goede berichten. Heerlijk om te lezen dat je je beter voelt en dat de hulp passend lijkt te zijn.
Wat Meiroosje zegt klopt wel, dat zelfzorg belangrijk is. Ik weet hoeveel moeite het je kost. Fijn dat de thuishulp je een beetje gaat helpen.

@Meiroosje, heerlijk die beeldspraak! Die van de zaklantaarn ga ik onthouden.

Hoe is het met alle anderen hier?
Met mij gaat het zozo. Vrijdag lag ik megavroeg in bed, en zaterdag eigenlijk ook de hele dag geslapen.
Vandaag wel in het park geweest. Was best een fijne wandeling, maar teveel prikkels (druk), en voor mij is het al te warm buiten.

Morgen weer een dag.
@fade. Wat vervelend dat het zo kwakkelt. Geen zomer mens? Een vriendin van mij vind warme temperaturen ook vreselijk.

@meieroosje. Fijn dat je dag goed was (juist door die temperaturen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven