Agressief gedrag kat

08-04-2019 20:26 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Onze kater is eigenlijk een hele lieve kat. Wel met momenten echt een pittige kater wat zich uit in speels zijn.
Echter, wanneer mijn schoonbroer of stiefvader op bezoek komt, lijkt hij zich bedreigd te voelen. Hij blaast niet, geen dikke staart maar wel licht slaan met de nagels uit, dit doet hij al wanneer één van hun al naast de kat loopt (dus ze geven hem dan nog niet eens aandacht). Hij is ook enorm op zijn hoede bij hun. Bij ander bezoek etc. is dit niet het geval. Vaak gaat hij dan gewoon ergens liggen etc.
Nu vind ik het gedrag naar mijn stiefvader en schoonbroer best verontrustend. Ook met het oog op dat ik over 3 weken beval van ons eerste kindje. Ik ben bang dat hij misschien ook zo naar het kindje doet, of naar de vele kraamvisites. Los hiervan, vind ik het gedrag naar schoonbroer en stiefvader ook nogal eng.
Ik vind het apart dat het alleen naar hun twee is...
Moet er wel bij zegge dat mijn stiefvader hem aangepakt heeft toen hij als kitten naar hem sloeg en blies.

Weet iemand waardoor dit komt? En beter gezegd, hoe krijg ik dit afgeleerd? De kat is wel hardleers..

De kat is 1,5 jaar.
En dat is dus niet de schuld van de kat, maar van de volwassenen die geen toezicht hebben gehouden.
Izzy_ schreef:
09-04-2019 07:10
En dat is dus niet de schuld van de kat, maar van de volwassenen die geen toezicht hebben gehouden.
Zeg ik dat dan? Ik zeg toch opletten! En ik zag het wel, maar was er te laat bij.
beetjegek schreef:
09-04-2019 07:31
Zeg ik dat dan? Ik zeg toch opletten! En ik zag het wel, maar was er te laat bij.
beetje extreem dat je dat nu nog ziet je brengt het alsof ze voor het leven verminkt is. Nog een geluk dat oma geen bulldog had
Het komt echt wel goed met je baby. Je stiefvader en zwager vinden de kat waarschijnlijk niets en dat voelt hij aan. Het klinken iig niet als leuke mensen. Waarom gaat je stiefpa een kat corrigeren die niet van hem is? Die had van mij al eerder een tik gehad dan dat de kat een kans daarvoor had gekregen. Gelukkgi weet iedereen altijd dat mijn katten op 1 staan.

En je kindje zal vast wel een keer gekrabt worden, dat hoort erbij. Ik heb toen ik 1,5 was ook een keer aan een staart getrokken. Dat resulteerde in een tik van de kat op mijn arm. Eigen schuld. Mijn moeder trok ook nog eens aan mijn staart om te laten zien hoe pijn dat doet en dat poesjes dat ook voelen. Zolang je jouw kind leert om met respect met dieren om te gaan, is er niets aan de hand.
S-Meds schreef:
09-04-2019 08:24
beetje extreem dat je dat nu nog ziet je brengt het alsof ze voor het leven verminkt is. Nog een geluk dat oma geen bulldog had
Het was eigenlijk een tijger!

Nee even een serieuze kanttekening, die kat was natuurlijk ook helemaal niet gewend aan een kind van zo’n leeftijd. Als ze aan de alles voelen, trekken, doen fase komen zou ik ze wel wat meer afzonderen totdat je kind “zachtjes doen” leert.

En met een knakworstje ofzo door de woonkamer laten lopen is natuurlijk vragen om problemen. Zo kom ik aan mijn eerste kat. Hij was vals want hij probeerde het knakworstje uit het handje van een peuter te stelen die daarmee door de woonkamer liep. :facepalm:

Het is de grootste goedzak op aarde. En bang van kinderen, hij heeft zo op zijn flikker gehad van de vorige eigenaar.
S-Meds schreef:
09-04-2019 08:24
Hij zou zijn klauw er maar goed in hebben geslagen he?
Hou je er ook rekening mee dat naast dat de kat door spanning meer en sneller kan slaan ook lichamelijk stress klachten kan ontwikkelen. Denk aan blaasontsteking, blaas gruis, kaal plukken van de vacht, niet willen eten of drinken etc..
Hoop dat je met deze financiële kant ook rekening houd.

Geef de kat de ruimte laat hem kunnen vluchten naar plekken waar geen Mensen langs komen en zorg dat er overal eten drinken en extra bakken staan.
Evt overwegen om de kat op telizen of destress te zetten dit zijn natuurlijke angst remmers maar hebben tijd nodig om in te werken.
Je heb ook evt speciaal voer voor katten om de stress te verminderen weet van royal canin dat ze een calm variant brokken hebben en van het merk Prins
derooiekater schreef:
09-04-2019 17:06
Hou je er ook rekening mee dat naast dat de kat door spanning meer en sneller kan slaan ook lichamelijk stress klachten kan ontwikkelen. Denk aan blaasontsteking, blaas gruis, kaal plukken van de vacht, niet willen eten of drinken etc..
Hoop dat je met deze financiële kant ook rekening houd.

Geef de kat de ruimte laat hem kunnen vluchten naar plekken waar geen Mensen langs komen en zorg dat er overal eten drinken en extra bakken staan.
Evt overwegen om de kat op telizen of destress te zetten dit zijn natuurlijke angst remmers maar hebben tijd nodig om in te werken.
Je heb ook evt speciaal voer voor katten om de stress te verminderen weet van royal canin dat ze een calm variant brokken hebben en van het merk Prins
Hij plukt niet. Plast goed en eet en drinkt zeer goed. Geeft veel kopjes, wordt graag geaait, komt vaak met balletjes naar ons toe om mee te spelen. Dus ik kan eigenlijk niet concluderen dat hij zich niet goed voelt bij ons 🙈.

Dankje wel voor de tips!!
beetjegek schreef:
09-04-2019 07:03
Kijk maar uit met katten en kinderen, mijn dochter van toen anderhalf pakte in een onbewaakt ogenblik de staart van de lieve kat van mijn oma, en die krabbelde haar mooi in haar gezicht. En dat zie je nu nog. En ze is 14..
Kinderen moeten dieren ook niet bij de staart pakken he. Dit had nooit mogen gebeuren. Dieren zijn geen voorwerpen om te begraaien door kinderen. Oudersn moeten hun kinderen daarin opvoeden.

en zolang ze dat doen, voorzie ik geen problemen. Ook niet in de situatie van de TO.
Laat de kat gewoon van begin af aan de baby even besnuffelen. Vooral omdat de baby nog rustig is en weinig beweeglijk. Dan raakt hij bekend met de geur van de baby en van jou.

Overigens mag je agressie van een kat gerust bestraffen.
Ik heb een vriendin die soms op moet komen voor haar ene kat t.o.v. haar andere kat. Die wilde flink uithalen naar de andere kat en zij gaf haar kat een por dat ze dat niet mocht. Dat dier is verder echt niet vals hoor. Maar die had nergens op haar plaats geweest want die had elk huishouden overgenomen. Vooral bij de poezenmoedertjes hier op het forum.
YellowLemon schreef:
09-04-2019 12:57
Het was eigenlijk een tijger!

Nee even een serieuze kanttekening, die kat was natuurlijk ook helemaal niet gewend aan een kind van zo’n leeftijd. Als ze aan de alles voelen, trekken, doen fase komen zou ik ze wel wat meer afzonderen totdat je kind “zachtjes doen” leert.

En met een knakworstje ofzo door de woonkamer laten lopen is natuurlijk vragen om problemen. Zo kom ik aan mijn eerste kat. Hij was vals want hij probeerde het knakworstje uit het handje van een peuter te stelen die daarmee door de woonkamer liep. :facepalm:

Het is de grootste goedzak op aarde. En bang van kinderen, hij heeft zo op zijn flikker gehad van de vorige eigenaar.
De kat afzonderen lijkt me een goed idee, zeker weten.

Met een knakworstje door de kamer lopen vragen om problemen snap ik niet helemaal, dat moet toch gewoon kunnen zonder gekrabbel of raar gedrag? Nog nooit een kat gehad die iets te eten uit een mensenhand probeerde te jatten. Wel van tafel of zo maar niet van mensen!
Daarom: kat opsluiten in een kamer apart met kattenbak, eten en drinken zolang er kleine kinderen zijn, voor iedereen het beste.
Kat lekker rustig, kindertjes kunnen gewoon rondlopen prima toch?
iones schreef:
09-04-2019 18:15
Kinderen moeten dieren ook niet bij de staart pakken he. Dit had nooit mogen gebeuren. Dieren zijn geen voorwerpen om te begraaien door kinderen. Oudersn moeten hun kinderen daarin opvoeden.

en zolang ze dat doen, voorzie ik geen problemen. Ook niet in de situatie van de TO.
Laat de kat gewoon van begin af aan de baby even besnuffelen. Vooral omdat de baby nog rustig is en weinig beweeglijk. Dan raakt hij bekend met de geur van de baby en van jou.

Ik heb een vriendin die soms op moet komen voor haar ene kat t.o.v. haar andere kat. Die wilde flink uithalen naar de andere kat en zij gaf haar kat een por dat ze dat niet mocht. Dat dier is verder echt niet vals hoor. Maar die had nergens op haar plaats geweest want die had elk huishouden overgenomen. Vooral bij de poezenmoedertjes hier op het forum.
:zzz: Kan je niet eens een keer wat nieuws verzinnen? Het begint een beetje afgezaagd te worden.

Je hebt echt 0,0 verstand van katten dus hou eens op met te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Fijn dat je kat zich zo lekker voelt bij jullie.
Wat anderen al zeiden: die 3 keer was geen vals gedrag hoor. Dat is normaal kattengedrag. Gebeurt als ze bang zijn (of boos, maar daar zit vaak angst bij). En zo te horen is jullie kat zelden zo bang, mooi zo.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Calamitycat schreef:
09-04-2019 18:56
:zzz: Kan je niet eens een keer wat nieuws verzinnen? Het begint een beetje afgezaagd te worden.

Je hebt echt 0,0 verstand van katten dus hou eens op met te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt.
Ik doe niet alsof ik de wijsheid in pacht heb. Ik observeer mensen in mijn directe omgeving die wél verstand hebben van katten. Anders dan de poezenmoedertjes met de fluwelen handschoentjes hier op het forum.

De kat waar ik het over heb, is volgens mij net zo'n type als die van de TO. Dat is het type dat het hele huishouden gaat regeren als mensen haar maar laten begaan "omdat ze niet begrijpt" etc.
Die kat regeerde ook het vorige huishouden waar ze vandaan kwam. Daarom moest ze daar weg. En mensen moeten ook van haar afblijven, anders krijgen ze gelijk een flinke tik. Alleen baasje en vrouwtje kunnen haar aanhalen. Maar ze is wel streng aangepakt en opgevoed, anders was ze het hier ook weer gaan overnemen. En mijn vriendin moet ook aan haar andere katten denken en voor ze opkomen.

Maar het zal niet vaak voorkomen dat een kat bewust een kind opzoekt om effe een mep uit te delen. Dus ik denk dat de to zich vooralsnog drukt maakt om niks.
iones schreef:
09-04-2019 21:47
Ik doe niet alsof ik de wijsheid in pacht heb. Ik observeer mensen in mijn directe omgeving die wél verstand hebben van katten. Anders dan de poezenmoedertjes met de fluwelen handschoentjes hier op het forum.

De kat waar ik het over heb, is volgens mij net zo'n type als die van de TO. Dat is het type dat het hele huishouden gaat regeren als mensen haar maar laten begaan "omdat ze niet begrijpt" etc.
Die kat regeerde ook het vorige huishouden waar ze vandaan kwam. Daarom moest ze daar weg. En mensen moeten ook van haar afblijven, anders krijgen ze gelijk een flinke tik. Alleen baasje en vrouwtje kunnen haar aanhalen. Maar ze is wel streng aangepakt en opgevoed, anders was ze het hier ook weer gaan overnemen. En mijn vriendin moet ook aan haar andere katten denken en voor ze opkomen.

Maar het zal niet vaak voorkomen dat een kat bewust een kind opzoekt om effe een mep uit te delen. Dus ik denk dat de to zich vooralsnog drukt maakt om niks.
Vind het wel apart dat jij zo oordeelt over andere baasjes/vrouwtjes, mij en zijn vorige nestje. En al helemaal over mijn kat. Dat hij het huishouden regeert, pardon? Ik denk niet dat jij bij andere mensen binnen kan kijken.
Het is ook niet zo dat alleen wij, als baasje en vrouwtje, hem aan kunnen halen... Als hier de kamer vol bezoek zit omdat er een babyshower voor mij georganiseerd is, dan loopt de kat gewoon rustig rond hier in de kamer. Hij doet het bezoek geen kwaad... Alleen mijn stiefvader dus.
Roosje247 schreef:
09-04-2019 22:54
Vind het wel apart dat jij zo oordeelt over andere baasjes/vrouwtjes, mij en zijn vorige nestje. En al helemaal over mijn kat. Dat hij het huishouden regeert, pardon? Ik denk niet dat jij bij andere mensen binnen kan kijken.
Het is ook niet zo dat alleen wij, als baasje en vrouwtje, hem aan kunnen halen... Als hier de kamer vol bezoek zit omdat er een babyshower voor mij georganiseerd is, dan loopt de kat gewoon rustig rond hier in de kamer. Hij doet het bezoek geen kwaad... Alleen mijn stiefvader dus.
Oh, dat was niet zozeer naar jou gericht, maar meer naar al die adviezen die jij kreeg.
En mijn oordeel over andere baasjes en vrouwtjes van katten is dus gestoeld op die adviezen en die uit andere topics over probleemkatten.

Maar goed, nogmaals, ik denk dat jij je druk maakt over niets.
Roosje247 schreef:
09-04-2019 22:54
Oh, dat was niet zozeer naar jou gericht, maar meer naar al die adviezen die jij kreeg.
En mijn oordeel over andere baasjes en vrouwtjes van katten is dus gestoeld op die adviezen en die uit andere topics over probleemkatten.

Maar goed, nogmaals, ik denk dat jij je druk maakt over niets.
iones schreef:
09-04-2019 18:15

Joh meen je dat nou joh!? Het zijn sowieso geen beesten om in huis te houden . Al die ellende die ik hier altijd lees met slopen, pissen , kotsen, schijten in tuinen. En wat dacht je van die haren overal. Waar je zin in hebt.
Duidelijk, kat mag stiefvader niet. Punt.
beetjegek schreef:
10-04-2019 18:16
Joh meen je dat nou joh!? Het zijn sowieso geen beesten om in huis te houden . Al die ellende die ik hier altijd lees met slopen, pissen , kotsen, schijten in tuinen. En wat dacht je van die haren overal. Waar je zin in hebt.
Wat een onzin zeg. Jij hebt duidelijk nooit een kat gehad zeker? Wat maar beter is ook want anders zou ik nu al medelijden hebben met het beestje. Katten zijn huisdieren, geen wilde dieren.
Ik heb hier allerlei haarballen rondlopen, namelijk drie honden en een kat. Maar mijn eigen haren die storen mij nog het meest. Die zijn ook een stuk langer.
Schoonvader leren met een groot bocht om de kat heen te lopen. Had hij hem maar niet moeten aanpakken.
Vroeger hadden we een kater thuis die je niet zomaar moest aanhalen. Wij leerden daar gewoon mee omgaan. Mijn zus had ook een defensief exemplaar en maakte zich net als jij zorgen over hun toen nog ongeboren kindje. Eenmaal geboren en als ze met de kinderwagen op pad ging liep de kat mee en men moest het niet wagen zo maar in de kinderwagen te kijken als vreemde, dan werd de kat namelijk boos. Kat bleef wel defensief naar vriendjes maar daar leerden de kinderen wel mee omgaan. Rampen zijn er nooit gebeurd. Wel was het zo dat als mijn zus of anderen haar aanpakten dan kon het een kwartier duren, een uur of twee uur. Ze kregen altijd een klap terug. Achteraf zeggen ze dat zij de leukste kat ever was.

Ik vind het best positief verlopen ondanks schoonpa en associaties wat hij als bedreiging ziet. Het zou mooi zijn als schoonpa hem een positieve associatie geeft, zoals hem iets erg lekkers geven wat jij evt aanschaft. Zou hij daaraan mee willen werken? Iets lekjers neerleggen, afstand houden en hem de ruimte geven zoals de tuin of in de hoogte.

En straffen doe maar niet. De kat begrijpt dat niet, schoonpa is niet de eigenaar tenslotte en het gedrag kan nog erger worden.
Ik ben sowieso geen voorstander van straffen en al helemaal niet als een dier zich bedreigd voelt. En terecht ook als ik teruglees.
Ik ben wel degelijk een voorstander van straffen, en ik denk dat alle dieren die elkaar onderling straffen dat wel degelijk begrijpen. Alleen inderdaad niet als ze zich bedreigd voelen. Wel als ze agressie vertonen.

Maar ik vind niet dat iedereen elk dier altijd maar moet kunnen aanhalen. Als een dier niet van vreemden gediend is, is dat z'n goed recht. Wij hadden vroeger een poedel die alleen door mij, mijn vader en moeder en mijn zus aangehaald kon worden. Anderen moesten hun handen thuishouden, anders beet ze. En de mensen wisten dat, en dan was het klaar. Niet moeilijk over doen. Waarom zou een dier iedereen aardig moeten vinden?
BabyGroot schreef:
09-04-2019 12:51

En je kindje zal vast wel een keer gekrabt worden, dat hoort erbij. Ik heb toen ik 1,5 was ook een keer aan een staart getrokken. Dat resulteerde in een tik van de kat op mijn arm. Eigen schuld. Mijn moeder trok ook nog eens aan mijn staart om te laten zien hoe pijn dat doet en dat poesjes dat ook voelen. Zolang je jouw kind leert om met respect met dieren om te gaan, is er niets aan de hand.
Mijn kat waarschuwt ook steeds vooraleer ze gaat uithalen met een boze grom of mauw. Zoontje van zus (4j) weet dit ook intussen, kreeg een krab. En keek raar toen we boos op hem werden en niet op de kat :-D Intussen zijn het de beste vrienden! Onze kat is een straatkat die haar moeder verloor op 8 weken en dan mij maar als surrogaat uitkoos toen ik net voorbij wandelde. (De DA heeft de leeftijd bepaald en vermoedt toch dat het zo gegaan is.)

Heb je speeltjes in huis? Misschien moet je met de kat spelen als zijn "vijanden" in de buurt zijn zodat hij dat gaat associeren met plezier. En vertel ze dat ze de kat geen tikken mogen geven! (Ik zou razend geworden zijn).

Je kan ook een "kattensnelweg" installeren (een looproute op hoogte) zodat de kat steeds kan vluchten als er bezoek is. Op hoogte voelen katten zich ook zekerder.
Is er een kattencafé in je buurt? Ik weet niet waar je woont maar het kattencafé DreamCATchers in Gent (Belgie) heeft ervaring met moeilijke asielkatten. Ga er eens naartoe of neem contact met ze op via hun website, ze zullen je zeker kunnen helpen of doorverwijzen naar goede deskundigen.

Kijk ook eens YT videos van Jackson Galaxy, daar vind je zeker ook goede tips.

Succes! Ik merk dat je heel veel liefde voor de kat hebt.
En een kat haalt alleen uit als een ongewenst iemand te dicht komt. Ze zal zeker de baby niet zomaar aanvallen! Laat ze zeker niet alleen samen als je kindje gaat rondkruipen. En leer de baby vanaf het begin hoe hij/zij met de kat moet omgaan. Zachtjes aaien, niet aan de staart trekken.

En ja, een krab of beet zal er wel eens vallen, maar dat heeft iedere katteneigenaar voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven