Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zondag 14 april 2019 om 10:35
Ik zou het niet aandurven. Als wij een weekendje weg gaan dan zorgen de buren voor de katten. Die komen meerdere keren per dag met ze spelen en kroelen. Gaan we langer weg, dan komt er iemand in ons huis logeren. Maar ik heb het geluk dat we nogal wat jongvolwassenen in onze familie hebben die staan te springen om in onze stad op vakantie te komen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

zondag 14 april 2019 om 10:43
Hmm...die reviews zijn wel iets om over na te denken DrStrange! Ik zou niet willen dat er een mogelijkheid is dat mijn katten uit een (voor hun) vreemd huis en onbekende omgeving zouden kunnen ontsnappen, terwijl jij elders bent. Probeer ze dan maar eens terug te vinden.
Ik heb alleen een chipluik naar binnen toe, dus geen eigen ervaring met de dual chipluiken en ook nooit de reviews gelezen.
Ik heb alleen een chipluik naar binnen toe, dus geen eigen ervaring met de dual chipluiken en ook nooit de reviews gelezen.
"I love not Man the less, but Nature more..."

zondag 14 april 2019 om 12:25
Ik heb de indruk dat de antibiotica aanslaat want ze maakt wat meer gebruik van het pootje. De soda is aangeschaft maar nog niet toegepast omdat het antibiotica geven alleen al een drama is. Met haar moet ik helaas omzichtig te werk gaan want ze is in het wild geboren en niet stressbestendig. Het binnenhouden alleen al is voor haar een trauma.Labrujajoder schreef: ↑14-04-2019 09:09Hoe is het nu met haar?
Laat ze het soda badje toe?
Succes ermee!
Bij de dierenarts kozen ze ook meteen voor platspuiten want ze zette daar een keel op en blazen, tjonge.
Maar zij is nog niks vergeleken met haar een jaar oudere zus. Zij is op late leeftijd ( 4 maanden) gevangen en is wild gebleven.

zondag 14 april 2019 om 17:18
Ik hoop dat het goed komt met je poezel Mieke! Kan me voorstellen dat je wel geschrokken bent.
Ik ga morgen ook even met Jaime naar de DA, hij moet sowieso zijn jaarlijkse injectie hebben maar ik heb al geregeld hele kleine plukjes haar met korstjes gevonden en gisteren lag er ineens slijm op het tapijt. Neem aan dat hij dat opgehoest heeft, al heb ik hem niet horen hoesten en hoest hij verder helemaal niet. Net zie ik buiten ook slijm liggen.
Geen idee of hij dat gedaan heeft maar zou goed kunnen want het lag op zijn plekje.
Verder lijkt er helemaal niks mis met hem, hij eet, hij speelt, slaap normaal. Maar ja hij heeft wel woensdag een Stronghold pipet gehad. Zou hij daar last van kunnen hebben?
Ik maak me altijd super snel zorgen en wil niet te snel flippen om niks maar ik maak me toch wel wat zorgen. Ondanks dat hij gewoon vrolijk rond rent, staart omhoog, niks aan de hand zo te zien. Maar ja helemaal gerust ben ik er niet op. Ik laat de DA sowieso naar zijn oren kijken, zou best een ooronsteking kunnen zijn ( wederom ).
Hebben jullie katten ook wel eens slijm? Zou het geen grassprietje kunnen zijn dat dwars zit of een haarbal ofzo?
Ik ga morgen ook even met Jaime naar de DA, hij moet sowieso zijn jaarlijkse injectie hebben maar ik heb al geregeld hele kleine plukjes haar met korstjes gevonden en gisteren lag er ineens slijm op het tapijt. Neem aan dat hij dat opgehoest heeft, al heb ik hem niet horen hoesten en hoest hij verder helemaal niet. Net zie ik buiten ook slijm liggen.
Geen idee of hij dat gedaan heeft maar zou goed kunnen want het lag op zijn plekje.
Verder lijkt er helemaal niks mis met hem, hij eet, hij speelt, slaap normaal. Maar ja hij heeft wel woensdag een Stronghold pipet gehad. Zou hij daar last van kunnen hebben?
Ik maak me altijd super snel zorgen en wil niet te snel flippen om niks maar ik maak me toch wel wat zorgen. Ondanks dat hij gewoon vrolijk rond rent, staart omhoog, niks aan de hand zo te zien. Maar ja helemaal gerust ben ik er niet op. Ik laat de DA sowieso naar zijn oren kijken, zou best een ooronsteking kunnen zijn ( wederom ).
Hebben jullie katten ook wel eens slijm? Zou het geen grassprietje kunnen zijn dat dwars zit of een haarbal ofzo?

zondag 14 april 2019 om 17:25
Ja, mijn Hamtaro hoest ook weleens slijm op.Madrid87 schreef: ↑14-04-2019 17:18Ik hoop dat het goed komt met je poezel Mieke! Kan me voorstellen dat je wel geschrokken bent.
Vaak volgt de haarbal dan een dag later.
Ik ben ook overbezorgd hoor.
Het is toch je kindje.
Als je het niet vertrouwt gewoon de DA bellen.
Succes!

zondag 14 april 2019 om 17:27
Oh jee, wat een drama.miekemv schreef: ↑14-04-2019 12:25Ik heb de indruk dat de antibiotica aanslaat want ze maakt wat meer gebruik van het pootje. De soda is aangeschaft maar nog niet toegepast omdat het antibiotica geven alleen al een drama is. Met haar moet ik helaas omzichtig te werk gaan want ze is in het wild geboren en niet stressbestendig. Het binnenhouden alleen al is voor haar een trauma.
Bij de dierenarts kozen ze ook meteen voor platspuiten want ze zette daar een keel op en blazen, tjonge.
Maar zij is nog niks vergeleken met haar een jaar oudere zus. Zij is op late leeftijd ( 4 maanden) gevangen en is wild gebleven.
Misschien helpt het om het samen met een ander poezemens te doen?
Wel fijn dat de antibiotica aan slaat.
Sterkte ♡

zondag 14 april 2019 om 17:33
Ja precies, ik ben al zo'n enorme hypochonder met mezelf maar met hem maak ik me net zo snel zorgen. Ik probeer dan gewoon rustig te blijven en te kijken naar hoe hij zich gedraagt en hij ziet er niet anders uit dan normaal. Hij speelt, hij slaapt goed, zijn staart staat omhoog als altijd, hij drinkt en eet prima. Hij is erg in de rui maar ja dat zijn alle katten momenteel en vorig jaar verloor hij soms ook plukjes haar met wortel erop.Labrujajoder schreef: ↑14-04-2019 17:25Ja, mijn Hamtaro hoest ook weleens slijm op.
Vaak volgt de haarbal dan een dag later.
Ik ben ook overbezorgd hoor.
Het is toch je kindje.
Als je het niet vertrouwt gewoon de DA bellen.
Succes!
Dat ging toen ook gewoon over.
Ik probeer dan te relativeren. Maar dit is mijn eerste eigen kat en ik ben gewoon snel bezorgd. Ik heb hem nog nooit een haarbal zien ophoesten trouwens, maar wellicht doet hij dat buiten. Vorig jaar heeft hij ook wel eens een beetje slijm opgehoest trouwens.
Hoe hij poept of plast weet ik niet, ik vind nog zelden wat in de bak.
Dus ja ik wil het gewoon even laten checken morgen, ik zie geen reden om nu naar de spoeddienst te gaan. Ik doe erg hard mijn best om me niet zoveel zorgen te maken maar ja ik ben er helaas erg goed in.

zondag 14 april 2019 om 17:38
Mijn ervaring met Stronghold is al jaren positief. Korstjes is meestal een parasiet ( te veel wassen of krabben) en soms een voedingsprobleem. Bij behandeling van oormijt heb ik twijfel.Madrid87 schreef: ↑14-04-2019 17:18Ik hoop dat het goed komt met je poezel Mieke! Kan me voorstellen dat je wel geschrokken bent.
Ik heb het idee dat de oormijt (door een kitten hier binnengekomen) ondanks Stronghold zich verspreid heeft. Ik zie namelijk nu meer dieren met jeuk in de oren. Ik ga dan ook de oormijtzalf bij Metpeds bestellen. Dat werkte in het verleden ook accuraat.
Wast jouw kat zich veel?

zondag 14 april 2019 om 17:48
Nou ja Mieke wat is veel? Hij wast zich meestal na het eten en vlak voor hij naar bed gaat. Soms ook tussendoor heel even een beetje. Niet overmatig veel vind ik. Maar ja ik weet niet echt wat normaal is voor katten.
Krabben wel veel inderdaad, maar nu na de Stronghold ook weer wat minder. Hij schud ook weer minder met zijn kop nu. Wat voor parasiet zou het kunnen zijn dan?
Nee er zit gelukkig geen bloed bij het slijm, Rooiekater. Hij heeft wel twee keer gespuugd sinds de Stronghold, dus in 5 dagen tijd. Normaal spuugt hij eens per maand ofzo. Hij schrokt vaak en kauwt niet goed en gaat dan over zijn nek.
Krabben wel veel inderdaad, maar nu na de Stronghold ook weer wat minder. Hij schud ook weer minder met zijn kop nu. Wat voor parasiet zou het kunnen zijn dan?
Nee er zit gelukkig geen bloed bij het slijm, Rooiekater. Hij heeft wel twee keer gespuugd sinds de Stronghold, dus in 5 dagen tijd. Normaal spuugt hij eens per maand ofzo. Hij schrokt vaak en kauwt niet goed en gaat dan over zijn nek.

zondag 14 april 2019 om 17:59
Ik vraag mij af omdat ik meer van mijn huisdieren in het binnenste van hun oren zie krabben of Stronghold wel afdoende is.Madrid87 schreef: ↑14-04-2019 17:48Nou ja Mieke wat is veel? Hij wast zich meestal na het eten en vlak voor hij naar bed gaat. Soms ook tussendoor heel even een beetje. Niet overmatig veel vind ik. Maar ja ik weet niet echt wat normaal is voor katten.
Met de oorzalf was het probleem altijd sneller opgelost. Vandaar dat ik me bij de jouwe afvroeg of oormijt nog steeds een probleem kan zijn.
En ook door krabben kunnen ze korstjes krijgen. Bij oormijt vaak op de slapen viel me op.

zondag 14 april 2019 om 18:04
Zou kunnen hoor, dat hij die korstjes heeft omdat hij veel gekrabt heeft de afgelopen tijd, dat en de rui zorgen wellicht voor die losse plukjes.
Het zijn maar kleine plukjes trouwens en heel af en toe. Zou goed kunnen dat hij of nog niet van de oormijt af is of dat het toch een ooronsteking is en dat hij daarom zoveel krabt. Zal het morgen aan de DA vragen.
Hij heeft hier wat korstjes op zijn rug en een op zijn kop die nu weg is. Al krabt hij vaker rond zijn wangen zeg maar.
Het zijn maar kleine plukjes trouwens en heel af en toe. Zou goed kunnen dat hij of nog niet van de oormijt af is of dat het toch een ooronsteking is en dat hij daarom zoveel krabt. Zal het morgen aan de DA vragen.
Hij heeft hier wat korstjes op zijn rug en een op zijn kop die nu weg is. Al krabt hij vaker rond zijn wangen zeg maar.

zondag 14 april 2019 om 18:46
Ik zal het eens navragen morgen. Waar hij trouwens wel chronisch last van heeft zijn vieze oogjes. Ik maak ze geregeld schoon met een wattenschijfje en gekookt water. Soms zie ik het dagen niet maar vaak komt het toch weer terug. De DA zei dat ze dacht dat hij vroeger niesziekte had gehad als kitten.
Ga het morgen ook maar weer herhalen, wellicht hangt het samen met de korstjes en het slijm. We hebben net ons rondje gewandeld en hij ligt nu weer lekker voor de deur om zich heen te kijken. Niks aan de hand, zo op het oog. Ik merk qua gedrag echt niets aan hem.
Hij lijkt net zo happy en relaxt als altijd.
Ga het morgen ook maar weer herhalen, wellicht hangt het samen met de korstjes en het slijm. We hebben net ons rondje gewandeld en hij ligt nu weer lekker voor de deur om zich heen te kijken. Niks aan de hand, zo op het oog. Ik merk qua gedrag echt niets aan hem.
Hij lijkt net zo happy en relaxt als altijd.

zondag 14 april 2019 om 18:55
Ja precies, daarom ga ik morgen ook. Ik heb de hele week al een beetje een weemoedig gevoel dus wil geen risico nemen. Better safe than sorry.
Ik heb ook geen idee vanaf wanneer Stronghold zou moeten werken, wellicht ga ik nu te vroeg en heeft hij nog wat last van het pipetje. Iemand enig idee hoe snel je resultaat zou moeten zijn met oormijt?
Ik heb ook geen idee vanaf wanneer Stronghold zou moeten werken, wellicht ga ik nu te vroeg en heeft hij nog wat last van het pipetje. Iemand enig idee hoe snel je resultaat zou moeten zijn met oormijt?

zondag 14 april 2019 om 19:24
Kan dus wel Madrid oorontsteking icm voedingsallergie.
https://www.mcvoordieren.nl/oorontsteking-bij-de-kat
Oormijt wordt ook genoemd.
https://www.mcvoordieren.nl/oorontsteking-bij-de-kat
Oormijt wordt ook genoemd.

zondag 14 april 2019 om 19:28
Ik ga het nu even lezen. Mijn DA zei trouwens dat je snel resultaat zou moeten zien en dat als ik geen resultaat zag ik hem na 4 weken een nieuwe pipet moest geven. Daarom heeft hij er nu dus 2 gehad in een maand. Maar ja als het 2 maanden duurt voor je resultaat ziet was dat misschien niet goed. Morgen ook maar even doorgeven.
Ik hoop dat het geen voedselallergie is, hij lust alleen maar Purina one namelijk en is echt een zeikerd met zijn brokken.
Ik hoop dat het geen voedselallergie is, hij lust alleen maar Purina one namelijk en is echt een zeikerd met zijn brokken.

zondag 14 april 2019 om 20:04
Hamtaro krijgt sensitive voer van Hill's.Madrid87 schreef: ↑14-04-2019 19:28Ik ga het nu even lezen. Mijn DA zei trouwens dat je snel resultaat zou moeten zien en dat als ik geen resultaat zag ik hem na 4 weken een nieuwe pipet moest geven. Daarom heeft hij er nu dus 2 gehad in een maand. Maar ja als het 2 maanden duurt voor je resultaat ziet was dat misschien niet goed. Morgen ook maar even doorgeven.
Zowel de brokjes als de pate.
Die "supermarkt merken" heeft meneer ook niet graag.
Wel een flinke duit maar ja dan eet ik zelf wel een bordje minder.
Alles voor mijn lieveling ♡

zondag 14 april 2019 om 20:18

zondag 14 april 2019 om 20:27
Ja, kijk maar eerst hoe het morgen gaat.Madrid87 schreef: ↑14-04-2019 20:18Tuurlijk, ik zou hem ook met alle liefde duren brokken geven als hij die nodig heeft. Het is meer dat vrees dat hij het niet zal eten.
Het is een zeiksnor met zijn brokjes. Ik zie het morgen allemaal wel. Probeer me nu nog niet teveel zorgen te maken. Dat lukt natuurlijk maar half.
Misschien valt het allemaal wel mee.
En mocht hij toch overgevoelig zijn dan kun je eerst proefzakjes uitproberen.
Laat morgen weten hoe het is gegaan.
Knuff voor jou en je poezel ♡