Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Alle reacties Link kopieren
Ow wist niet dat sommige een week later meivakantie hadden. Wij hebben dat nu al. En dadelijk als eerste aan de beurt met de zomervakantie dus ik geloof 9 of 10 weken nog na de meivakantie.

Misschien komt het ook omdat zn vaste juf langdurig ziek is. Die gaf hem gave uitdagende opdrachten.

Wel super fijn dat er zeer waarschijnlijk twee groepen 3 komen. Volgens mij gaan er 36 kinderen naar groep 3 dus dat worden mooie kleine clubjes.

Hier zijn ze vrij enthousiast met doorzetten. Eigenlijk hadden ze mijn zoon dit jaar al in groep 3 willen hebben maar ik vond dat met een kindje van april en vooral met vriendjes van zijn leerjaar geen goed plan.
@Ruble, Hertjehertje: Volgens mij is er ook geen sprake van dat de leerkrachten ons kind nog een jaar willen laten kleuteren hoor. Ze vinden vooral dat hij al een hele fijne werkhouding heeft. Het was meer dat ik zelf met een paar andere moeders heb gesproken en zo verbaasd was dat zij zelf allemaal zeiden: “hoop dat de leerkracht ook vindt dat ze nog een jaar groep 2 mogen doen.”

Maar ik ken al deze kinderen verder niet heel erg goed, of hoe hun werkhouding is, of ze speels zijn, goede of iets minder goede resultaten op de testen hebben laten zien (voor zover het relevant is). En dat alle kinderen die (bijna) zes zijn door gaan naar groep 3 voelt vanzelfsprekender dus ik “mis” een beetje de aansluiting met ouders van een heel jonge groep 3’er. Nou ja, sommigen hier dus ook en mijn zusje heeft er ook eentje. ;-)

Ik voelde me er alleen eventjes een “push”-ouder door omdat ik echt wel graag wil dat mijn zoon ook naar groep 3 gaat. Ondanks dat hij dus veel met groep 1 speelt vind ik het verschil tussen hem en de jongere kinderen groot. Maar misschien zoekt hij het ook op omdat hij in groep 2 weinig aansluiting heeft (qua interesses, humor, manier van reageren etc)
Mijn dochter wordt ook een jonge groep 3-er. Ze wordt 2 mnd na de zomervakantie pas 6. Dus je zoon is niet de enige.
Voor wat het waard is: ik vind je geen push-moeder.

Zijn er bij jullie meerdere groepen 1/2 en worden de oudste kleuters dus met kinderen van een andere klas in de groep geplaatst? Misschien vindt hij daarbij meer aansluiting?
Denk dat het ook van de school en de klas (toeval mbt de leeftijden) afhangt. Hier gaan in principe alle kinderen die tot en met december jarig zijn (6 worden) door naar groep 3. Natuurlijk kijken ze wel naar het kind.

Mijn zoon wordt in mei 6 en is daarmee een van de oudsten. Gecombineerde groep 1/2 klas en van de 13 kinderen in groep 2, zijn er pas 3 al 6, mijn zoon is de enige die nog voor de vakantie 6 wordt, dan zijn het er dus 4. De andere 9 zijn allemaal in de 2e helft van het jaar jarig (juli t/m december, en zelfs 1 van januari die meegaat naar groep 3)
Er zijn twee kleutergroepen met oudste en jongste kleuters. Van beide kleutergroepen gaan er dus kinderen door naar groep 3. Het is afhankelijk van het aantal kinderen denk ik of dat één of twee groepen 3 zullen worden. Ze worden in elk geval "gemengd" dus het is nog heel goed mogelijk dat hij aansluiting vindt met iemand die uit de parallelgroep komt.

Ik weet idd wel dat een oktoberkleuter niet vreemd is in gr3 (en is verleden jaren ook op deze school ook vaak zo geweest dat oktober tm januari mee doorstroomt) maar ziet er naar uit dat dat dit jaar anders gaat zijn (om individuele redenen dus, kijkend naar de leerlingen).

En ach, eentje zal altijd de jongste zijn, of dat nou toevallig een oktoberkind of een december- (of zelfs januari)kind is.
NYC maar als hij van de herfst is wordt het toch sowieso bekeken? Dan is het toch geen pushen als jou mening is dat door naar groep 3 het beste is. En als de juf dat dan ook vindt is het helemaal top!

Hier wisselt het sterk. Zitten kindjes is de klas die in de herfst al 6 zijn geworden maar er gaan er ook mee naar groep 3 die in november 5 zijn geworden. Ik weet eigenlijk ook niet precies wie wel en niet naar groep 3 gaan.

Ik ben benieuwd of ze hier gaan mengen maar nu het twee groepen 3 worden is dat niet nodig. Van beide kleuterklassen komen er ongeveer 18 af.
Marly89 schreef:
22-04-2019 09:34
NYC maar als hij van de herfst is wordt het toch sowieso bekeken? Dan is het toch geen pushen als jou mening is dat door naar groep 3 het beste is. En als de juf dat dan ook vindt is het helemaal top!

Hier wisselt het sterk. Zitten kindjes is de klas die in de herfst al 6 zijn geworden maar er gaan er ook mee naar groep 3 die in november 5 zijn geworden. Ik weet eigenlijk ook niet precies wie wel en niet naar groep 3 gaan.

Ik ben benieuwd of ze hier gaan mengen maar nu het twee groepen 3 worden is dat niet nodig. Van beide kleuterklassen komen er ongeveer 18 af.
Hier zijn het altijd 2 groepen 3 geweest met tussen de 17 en 24 leerlingen. Herfstkinderen wordt idd extra goed naar gekeken en kan twee kanten op; extra kleuteren of toch naar groep 3. De andere kinderen worden idd ook per persoon bekeken maar is meestal veel duidelijker.

Dit jaar zijn er veel herfstkinderen maar vinden ouders (en leerkracht neem ik aan) het per individu beter om voor extra kleuteren te kiezen. Daardoor ook een lager aantal doorstromers en mogelijk dus 1 grote groep ipv 2 kleine.

Maar misschien verandert alles nog wel in twee maanden tijd. Geen idee bij welk aantal leerlingen ze beslissen tot 1 groep. Ik zat vroeger in een groep van 29 en heb dat niet ervaren als extreem vol.
En met pushen bedoel ik: ik weet het zelf ook niet met 100% zekerheid te zeggen of het de beste beslissing is. En de ouders die voor extra kleuteren (willlen) kiezen zeggen eigenlijk hetzelfde: "ik weet niet zeker of het de juiste beslissing is, maar laat ze nog maar even lekker een jaar kleuter zijn" en daardoor voelt het een beetje of ik mijn kind dat niet gun ofzo...

(Niet dat zij mij dat gevoel geven hoor, ieder heeft het puur over de belangen van hun eigen kind, maar dat ging er wel een beetje door mijn eigen hoofd)
Even omdenken:
Waarom wordt het extra jaar kleuteren ‘gunnen’ genoemd?
Waarom gunnen zij het hun kind niet om lekker te gaan leren lezen en rekenen?
Hertjehertje schreef:
22-04-2019 10:01
Even omdenken:
Waarom wordt het extra jaar kleuteren ‘gunnen’ genoemd?
Waarom gunnen zij het hun kind niet om lekker te gaan leren lezen en rekenen?
Zo redeneer ik zelf dus. ;-) Ik gun mijn kind vooral dat aan een (eigen) tafel gewerkt gaat worden. Dat er niet meer zoveel praatmomenten in de klas zijn en er veel meer individueel en in stilte gewerkt zal gaan worden. Mijn kind vindt dat prettig.

Maar wellicht zijn er ook heel veel ouders die naar hun eigen kind kijken en denken: oh die vindt het veel fijner als er gekletst mag worden, in groepjes gewerkt, in speelhoeken ipv stil aan eigen tafeltjes.

Dus alle ouders doen hetzelfde als ik volgens mij, die gunnen hun kind wat er past bij hun kind. Alleen ben ik in de huidige groep geloof ik vooralsnog de enige die haar kind inschat als iemand voor wie de werkwijze in groep 3 een verbetering gaat zijn.

Er zijn ook ouders van echt ruim oudste kleuters (nu al 6 of zelfs bijna 6.5) die zeggen: hij/zij zal het gaan missen straks dat ze niet meer zoveel mogen spelen, stiller moeten werken, beter moeten opletten etc... Daardoor voelt het soms een beetje of mijn kind een beetje een vreemde eend in de bijt is... En hoop ik echt dat hij zijn plekje in groep 3 weet te vinden.
Dag allemaal,
Ik vind dit topic ontzettend interessant om te lezen. Ik sta zelf namelijk voor een groep 2 als leerkracht. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik me hierin meng. Heb zelf namelijk nog geen kinderen, de eerste is nog onderweg. :)

@NYC Wat jij zegt begrijp ik wel hoor! Ik heb nu bijvoorbeeld een leerling die pas eind november 5 geworden is. Op de school waar ik werk gaan ze in principe allemaal door naar groep 2 en later groep 3 als ze voor januari jarig zijn.
Bij deze leerling heb ik twijfels gehad of we hem door moeten laten gaan. Maar als we kijken naar het cognitieve stukje heeft hij de laatste maanden heel erg laten zien dat hij het oppikt en aan kan. Verder is hij sociaal emotioneel sterk genoeg om mee te kunnen. Het enige wat ik zie is dat hij zich slecht kan concentreren. Maar verandert dit als we hem nog een jaar bij groep 2 laten of is het ook gewoon een stukje karakter? Er zijn er genoeg die nog graag spelen in de groep 2 die ik heb, maar dat is niet alleen aan de leeftijd te wijten. De vraag die je dan stelt of er iets verandert als we hem of haar nog een jaartje laten kleuteren.. het is ook gewoon kind eigen om lekker te willen spelen.
Ik denk dat het juist in zijn voordeel gaat werken dat in groep 3 iedereen aan een tafeltje werkt en zich wel moet concentreren. Minder afleiding! Nu is het als hij met een puzzel of kralenplank bezig is, heee F is daar ook iets leuks aan het doen in de huishoek! Heee T is iets moois aan t maken met de Lego etc.

Binnen groep 3 moeten er ook nog genoeg momenten zijn dat de kinderen kunnen ‘spelen’, er moet tijd ingecalculeerd zijn voor wat vrijere momenten. Dit heeft een kind dan ook gewoon nog nodig.

De reden dat een kind nog een jaartje blijft kleuteren is naar mijn inziens alleen als het sociaal-emotioneel nog niet mee kan. Dit zorgt er dan ook vaak voor dat letters en cijfers nog niet beklijven.
Dem89, leuk om jouw ervaringen te lezen!

Hier een vrij grote school en 4 groepen 1/2. Dat worden dus - in principe - 2 groepen 3. Ik weet niet of ze het volledig gaan mixen, of dat de groepen 2 aan 2 worden samengevoegd.
Ik vind het ook leuk om jouw visie te lezen, dem89. Ik vind sociaal-emotioneel een lastig begrip. Wat wordt er mee bedoeld als gezegd wordt dat een kind sociaal-emotioneel wel of niet toe is aan groep 3? Aan welk gedrag merk je dat? Een kind kan bijv goed geconcentreerd werken, op een eigen taakje, zonder afgeleid te zijn wat anderen doen. Dat is mijn kind. Maar het betekent misschien ook een bepaalde gevoeligheid voor sociale regels (geschreven of ongeschreven) in de omgang, in het spel. Meer het sociale aspect dus. Daar zit (voor mijn gevoel) wel soms een twijfel. Niet uitgesproken door de leerkracht trouwens. Maar in hoeverre is dat leeftijdsadequaat gedrag en in hoeverre karakter? De dynamiek tussen de andere kinderen lijkt wat intenser, alsof ze elkaar beter begrijpen. Maar is dat omdat ze verder in hun ontwikkeling zijn of is het meer toeval dat zij elkaar in persoonlijkheid/interesseveld beter lijken aan te voelen en zegt het weinig over hoe "succesvol" hun start in groep 3 gaat zijn versus dat van mijn kind?

Hij benoemt het verder nauwelijks dat hij weinig aansluiting heeft en vindt een schooldag doorgaans "heel leuk" maar dat is dus wel eens mijn gedachte: zijn deze kinderen eigenlijk niet te oud/ver vooruit in sociaal-emotionele ontwikkeling?
NYC schreef:
22-04-2019 10:14
....Ik gun mijn kind vooral dat aan een (eigen) tafel gewerkt gaat worden. Dat er niet meer zoveel praatmomenten in de klas zijn en er veel meer individueel en in stilte gewerkt zal gaan worden. Mijn kind vindt dat prettig....
Niks geks aan, die van mij vindt dat ook fijn. Er staat zelf specifiek in haar rapport dat ze goed kan samenwerken, maar dat ze dat bij voorkeur doet met de rustigere kinderen.

Ze gaat zich prima redden straks in groep 3, ook al zijn er zeker wel wat in haar groep die 1,5 jaar ouder zijn...Nog een maand of 3 tot de zomer na deze 2 weken vakantie. Ze heeft er zin in, want 'dan ga ik echt leren, mama.'.
Ik denk dat mijn zoon ook wel klaar is voor groep 3. In begin groep 2 benoemde hij heel vaak dat hij het niet wilde, want hij wilde geen werkjes doen, maar spelen. Nu kijkt hij er juist naar uit,leest al een beetje en vindt het heel leuk dat hij soms al werkjes van groep 3 mag doen. Ik hoor hem er nooit meer op een negatieve manier over praten eigenlijk :)

Het is straks wel weer een flinke afsluiting van een fase die niet meer terug gaat komen, dat vind ik zelf wel een beetje moeilijk eerlijk gezegd :-$ Dan is ie echt geen kleutertje meer, maar een schoolkind....
hier in België is de paasvakantie nu afgelopen en zijn de laatste 10 weken gestart.
hier werken ze echt meer met geboortejaar (dus alle kids van 2013 gaan in principe door naar 1e leerjaar/groep 3). in februari zijn de eerste cito testen afgenomen. indien die goed waren worden ze niet verder meer getest, indien die nog onvoldoende bleken zal er in mei nogmaals getest worden. hier was dochter al ok in februari en zal dus zeker doorschuiven naar groep 3.
De volgende weken zullen ze ook steeds een halve dag al eens in groep 3 gaan zitten. de meester/juf leren kennen. ontdekken hoe de klas daar werkt, ... groep 3 gaat die halve dag dan terug naar groep 2. vinden onze kids zeer spannend en de groep 3 kids heel leuk om nog eens te kunnen spelen.
Nyc als er iemand hier een zeur of push moeder is dan ben ik het. Aangezien ik volop in gesprek ben met school wat ze met mijn zoon gaan doen. En zelf ik krijg terug dat dit niet het geval is. Van zowel de ib’er, de begeleider ivm tos en mijn omgeving. De ib’er staat ook echt achter ons dat ze de oudste niet een heel jaar nog in groep 2 kunnen laten zitten nu hij de stof van groep 2 heeft afgerond. Het gekke is juist dat de ouders van vriendjes van de oudste erg verbaast zijn als ze horen dat Bartjan niet automatische met hun kind mee gaat naar groep 3. Ze vinden hem sociaal emotioneel verder dan hun eigen kind. Ik laat dat voor wat het is verder maar dat sterkt mij wel in mijn verhaal.
Hier blijven kinderen die na 1 oktober jarig zijn bijna altijd een extra kleuteren. Dit is op eigenlijk elke school in de omgeving het geval. Wat ook erg raar is dat er voor de kinderen van 1 okt tot 1 Jan andere regels gelden. Die moeten hier net iets meer kunnen en sociaal emotioneel bijna perfect. Bij laatste is vooral een indruk van mij. Toen ik laatst vroeg om een voorbeeld waarin hij sociaal emotioneel niet goed was kreeg ik terug dat hij beter moest worden in discussiëren. Hij was namelijk in groepsverband bezig een lopende band te maken en toen had hij en een ander kind een idee. De juf vond het idee van Bartjan beter maar het idee van het andere kind werd uiteindelijk gekozen door het groepje. Dit leert hij volgens mij van zelf wel. Ik vond het al heel wat dat hij het goed kon overbrengen dit ivm spraakachterstand.

Hij is nu druk bezig met bouw en dat gaat goed. De letters zo wie zo maar hij vindt het vooral leuk dat hij leert meerdere woorden te maken met dezelfde of bijna dezelfde letters.

Bij ons zijn alle oudste kleuters nu aan het kijken bij de groepen 3 en hij mag na de mei vakantie ook gaan kijken. Hij vind dat wel spannend maar ook echt leuk.
Handbal wat voor begeleiding krijgt je kind voor de TOS? Toevallig heeft mijn kind ook TOS maar dat is niet de groep 2-er.

Och ze zullen mij misschien ook wel een push ouder vinden. Ze gaan mijn kind binnenkort laten testen op hoogbegaafdheid. Al moet ik zeggen dat ik wel heb gewacht tot zij het zagen en er mee kwamen. Het is voor m’n zoon geen belemmering op dit moment dus ik hoef er nu niet zoveel mee. Maar ik ben wel erg benieuwd naar hoe dat volgend jaar zal gaan. Hij kan al lezen en schrijven en rekent Volgens de juf op het niveau van groep 4. Achja we gaan het zien tot nu toe doet ie dat vooral thuis en speelt ie op school het liefst buiten haha. Alleen even bespreken eind van het jaar wat ie met rekenen gaat doen volgend jaar.

En zo heb je een kind met tos en eentje met vermoeden van hb. Ze zullen vast denken dat ik uit ben op etiketjes ofzo.
Onze jongste is van december en heeft kort gekleuterd en ging dus met ruim 5,5 naar groep 3. Nu zit hij in groep 7 en als ik het over mocht doen had ik hem lang laten kleuteren. Niet om cognitieve redenen; hij scoort meer dan prima. Is ook heel serieus, doet graag alles goed, maar ik vind het verschil nu in groep 7 tussen hem en zijn klasgenoten echt groot worden. Hij is de allerjongste, veel klasgenoten zijn ruim een jaar ouder en vooral vergeleken met de meiden waarvan sommigen al 1.70 zijn vind ik het nog zo'n uk.
Afgelopen januari naar middelbare scholen gekeken; daar loop je dan met je net 10 jarige zoon. Het zegt hem allemaal nog zo weinig; ik merk dat de kinderen die een jaar ouder zijn er veel meer mee bezig zijn. Ik vind het ook wel een ding dat hij straks met 11 jaar 9 kilometer naar de middelbare moet fietsen. Heb ook een zoon in groep 8, hij is 12; bij hem had ik in groep 7 wel al het gevoel dat hij er klaar voor was en bij hem zie ik tegen die 9 km fietsen niet op.
Een jaar vind ik veel uit maken op deze leeftijd. Lastig dus. Je neemt een beslissing die op dat moment de juiste lijkt te zijn; hoe het uitpakt weet je niet. En ik weet ook niet waar langer kleuteren toe had geleidt. Kortom: je weet toch nooit of je de juiste keuze maakt. Blijf bij je gevoel, dat is denk ik het enige juiste advies. En vertrouw op de leerkracht.
Ben heel benieuwd hoe mijn decembermeisje het volgend jaar doet in groep 3. Hoop dat haar klas bij elkaar blijft. Er zitten dan namelijk nog 2 kindjes die in december 6 worden en nog iets van 5 van okt/nov.
Lezen doet ze nu redelijk vlot in avi start/ deels m3. Rekenen is ze wat minder ver. Ze vindt werkjes het leukst van school.
Nadeel vindt ik idd wel dat ze als ze door blijft stromen jong naar de middelbare gaat.
sprietgras wijzigde dit bericht op 24-04-2019 20:11
Reden: Eerst bericht getypt voor ander topic.
89.16% gewijzigd
Marly89 schreef:
24-04-2019 19:33
Handbal wat voor begeleiding krijgt je kind voor de TOS? Toevallig heeft mijn kind ook TOS maar dat is niet de groep 2-er.

Och ze zullen mij misschien ook wel een push ouder vinden. Ze gaan mijn kind binnenkort laten testen op hoogbegaafdheid. Al moet ik zeggen dat ik wel heb gewacht tot zij het zagen en er mee kwamen. Het is voor m’n zoon geen belemmering op dit moment dus ik hoef er nu niet zoveel mee. Maar ik ben wel erg benieuwd naar hoe dat volgend jaar zal gaan. Hij kan al lezen en schrijven en rekent Volgens de juf op het niveau van groep 4. Achja we gaan het zien tot nu toe doet ie dat vooral thuis en speelt ie op school het liefst buiten haha. Alleen even bespreken eind van het jaar wat ie met rekenen gaat doen volgend jaar.

En zo heb je een kind met tos en eentje met vermoeden van hb. Ze zullen vast denken dat ik uit ben op etiketjes ofzo.
Hij heeft een licht arrangement zoals dat heet. Hij krijgt via auris 3 of 4 keer per jaar 6 weken achter elkaar een uur lang extra begeleiding. Dit is geen logopedie sessie maar wordt er gewerkt aan verstaanbaarheid dmv goede houding bijv en weerbaarheid.

Ik wou al vragen heeft jouw tos kind geen iq test gehad maar het is een andere zoon of dochter. Onze zoon os waarschijnlijk niet hoog begaafd maar zit er tegen aan. Tenminste dat kwam uit de test destijds.
Dat van eerder naar de middelbare ga ik mij nu niet druk maken. Ik weet niet wat er in de tussentijd gebeurt. Daarbij zijn de ervaringen om mij heen juist alles behalve negatief met zo ‘jong’ naar de middelbare gaan.
Voor nu heeft de oudste juist meer gemeen met kinderen van groep 2 en 3
Hier ook druk bezig met bouw, mijn kind gaat trouwens van intensief arrangement naar geen arrangement regulier dadelijk. We gaan wel extern logopedie doen. Bij bouw merk ik wel dat letters lezen echt prima gaat maar dat als hij de letters gehakt heeft er moeilijk een woord van kan maken... als in hak gaat het beter... en hij vind het erg moeilijk om fouten te maken, geeft liever geen antwoord dan het foute. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dat lezen beter gaat.
Ik wil ook niet vooruit kijken hoe groot het verschil met de andere leerlingen straks in hogere groepen of op de middelbare school gaat zijn. Wil ook uitgaan van wat ik voor nu wenselijk acht. En het heeft voor mij denk ik te maken met de werkwijze in de groep/door de leerkracht.

Ik heb hier natuurlijk niet 100% zicht op maar ik weet via andere ouders dat een schooldag/-ochtend minder vrij spel en rumoer heeft. Dat er in elk geval strenger op wordt ingegrepen als kinderen door de klas zouden gaan rennen en kletsen.

Mijn kind is erg gericht op de leerkracht (volgens leerkracht), dit was bij de peuters en in groep 1 ook. Ik verwacht dat hij dat ook in groep 3 gaat zijn én dat de leerkracht dat ook meer verwacht van de leerlingen en dat hij zich daarom bij werkjes beter kan concentreren dan wanneer er andere kinderen in de hoeken/op de grond gezellig kletsend aan het spelen zijn, want dat mag bij de kleuters (uiteraard) wel. Dus misschien een hele gekke reden maar het is voor mij de belangrijkste reden hem niet nog een jaar bij de kleuters te laten. Terwijl ik geen idee heb of ik nou eigenlijk een te jong kind naar groep 3 wil hebben.

En gezien die werkhouding zou je zeggen, oh maar dat is toch duidelijk een werkhouding van een kind dat naar groep 3 kan, maar daarin zie ik óók gewoon het karakter van mijn kind. Veel kletsen met andere kinderen, druk spelen en roepen door de klas, een voorkeur voor de speelhoeken i.p.v. werken aan een tafeltje,, veel of onverwacht bewegen door de klas, dat heeft hij kennelijk nooit gedaan.
Soms is het toch lastig te voorspellen. Niemand kan vooruit kijken, ook een leerkracht niet. En ik zie het ook als een vage lijn. Wanneer is een kind er sociaal emotioneel aan toe? Als het kan aansluiten bij de andere kinderen uit de groep. Als het zichzelf durft te zijn en dus kan zeggen wat het wel en niet leuk vindt en voor zichzelf kan opkomen. Als er wanneer er dingen worden aangeboden het genoeg beklijft en hij zijn hoofd er dus genoeg naar kan zetten. Allemaal lekker vaag dus! Wij kijken wel naar punten van KIJK. Maar ook dat is vaag voor ouders.

CITO kijken wij niet naar op die manier. Het is geen op zichzelf staande reden om een kind niet door te laten gaan naar groep 3. Zo heb ik een paar kinderen die onvoldoende gescoord hebben maar sowieso wel door gaan naar groep 3.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven