ICSI behandeling vrouw 44 jaar

11-05-2019 12:09 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?

groetjes,
Mi.
https://www.freya.nl/kinderwens/langer- ... ja-of-nee/

Kijk ook eens op het forum daar.
Wat kost het in Nederland?
MinkeDeWit schreef:
11-05-2019 12:59
Wat kost het in Nederland?

https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... iteit-2019
2400 euro dus voor een heel traject ICSI. Dat valt me mee, maar ik vraag me af hoe groot de kans is dat het in een keer blijft zitten als je 44 bent. Zal wel niet heel geweldig zijn.
@TO hou je er ook rekening mee dat je bij behandeling in het buitenland aanzienlijke kosten zult maken voor reis en verblijf?

Ik vraag me af of het dan nog zoveel goedkoper kan, dan de prijslijst hierboven.
The time is now
Het is logisch dat ze dat niet vergoeden, want de kans van slagen is erg klein.
In jouw geval lijkt mij het ook niet meer dan normaal dat je zelf voor de kosten opdraait, want bij jou is het een ‘luxe-probleem’.
In mijn omgeving zijn er een aantal vrouwen naar Barcelona gegaan voor deze behandelingen. Daar schijnt het goedkoper te zijn en beter geregeld.
Houd er rekening mee dat je regelmatig naar het ziekenhuis zal moeten ivm echo's om de cyclus en de groei van de eiblaasjes te monitoren. Ondanks dat het een onderzoekje van niks is, was ik erg blij dat ik een ziekenhuis in de buurt had om dit te doen. Als je daarvoor steeds op en neer naar het buitenland moet wordt het wel erg tijdrovend.

Persoonlijk vind ik 2400€ overigens spotgoedkoop als ik eerlijk ben. Ik heb een minder intensief traject achter de rug, en als ik kijk naar alle afspraken en onderzoeken die ik heb gehad, zou ik zo'n bedrag er makkelijk voor betalen.
pergamon wijzigde dit bericht op 11-05-2019 13:28
25.79% gewijzigd
Spanje inderdaad. Maar denk er heel goed over na of je relatie bestand is tegen de druk en mogelijke teleurstelling. En eigenlijk lijkt het me gezien de leeftijden van je al bestaande kinderen en aankomende examenjaren en zo helemaal niet zo handig.
:facepalm:
De waanzin om als oude 40+ vrouw nog opnieuw te willen werpen! En je pubers met zo'n krijsende baby op te zadelen terwijl zij moeten studeren.
Bedenk je evengoed dat de man in kwestie ook weg kan lopen zodra je geworpen hebt, je zult niet de eerste zijn die in de steek gelaten wordt omdat het toch tegen blijkt te vallen.
Ik zou het zelf op die leeftijd niet meer doen denk ik. De kosten vallen me ook mee eerlijk gezegd.
In Nederland is het echt spotgoedkoop tov buitenland, het is wel zo dat bijvoorbeeld Dusseldorf wat hogere grenzen heeft voor de hoeveelheden medicatie (en dat kan in je voordeel werken ivm je leeftijd). Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon beginnen bij de kliniek/ziekenhuis die het eerst plek heeft, omdat elke maand voor jullie telt.
Hoe oud is je partner als ik vragen mag?
Ik vind 2400 euro eigenlijk wel meevallen moet ik zeggen.
Of had jij een andere prijs gehoord?
Tis maar goed ook dat ons zorgstelstel toch wel paal en perk stelt aan vergoedingen.

2400 vind ik een koopje eerlijk gezegd..
Wat ik me afvraag hé.
Ben je in Nederland dan niet naast te oud voor vergoeding ook te oud om überhaupt te Starten met het traject.
Als je zegt tegen de arts maar ik betaal zelf, is het dan oh oké dan starten we.
Zijn die richtlijnen door de verzekering of door artsen geschreven,?
Waarom zouden ze vrouwen van deze leeftijd die al kinderen hebben deze behandeling nog geven?
Dat is toch eigenlijk te zot voor woorden?
44! Leuk dat er een nieuwe vriend is, maar waarom moet er dan nog een kind komen? Ik vind niet dat de zorg hiervoor bedoeld is. Prachtig dat deze behandelingen bestaan, maar niet voor deze doelgroep van veel te oude vrouwen met nieuwe lovers.
Niet alle dromen hoeven altijd uit te komen.
Hatchi schreef:
11-05-2019 14:15
Waarom zouden ze vrouwen van deze leeftijd die al kinderen hebben deze behandeling nog geven?
Dat is toch eigenlijk te zot voor woorden?
44! Leuk dat er een nieuwe vriend is, maar waarom moet er dan nog een kind komen? Ik vind niet dat de zorg hiervoor bedoeld is. Prachtig dat deze behandelingen bestaan, maar niet voor deze doelgroep van veel te oude vrouwen met nieuwe lovers.

Vandaar dat ze het ook zelf betaalt.
jo12345 schreef:
11-05-2019 14:16
Niet alle dromen hoeven altijd uit te komen.
En dit is er zo een!
De kans, dat je nu nog een baby krijgt, is zo klein, dat je beter je energie op iets anders kunt gaan richten.'
Voorkomt teleurstelling, geld en verdriet.
Star² schreef:
11-05-2019 14:18
Vandaar dat ze het ook zelf betaalt.
Maar de zorgverzekering en de maatschappij draaien er voor op als er 'productiefoutjes' ontstaan vanwege de hoge leeftijd.
Bedankt voor de reacties die er al zijn. De leeftijd om te mogen starten met een traject ligt in Nederland op 50 jaar maximaal, las ik ergens.

Ik vind het trouwens erg oordelend om te zeggen dat "een oude vrouw" niet zou mogen "werpen". Dat is toch onzin. Punt 1 ben ik geen oude vrouw en als mijn vriend gewoon vruchtbaar zou zijn, zou ik toch ook nog kinderen kunnen krijgen. Het gebeurt steeds vaker dat vrouwen boven de 40 kinderen krijgen en het is oordelend om te zeggen dat dat verkeerd is. Ik heb een fit lichaam, ik ben kerngezond, en bij een echo is al gebleken dat ik nog een erg actieve productie heb van eitjes. Ik ken verschillende moeders van mijn leeftijd die nog een kind hebben gekregen. Het gaat om de liefde en de zorg en de aandacht die je hevt voor een kind en niet om de leeftijd.

Ik zeg niet dat vrouwen van 60 die allang niet meer menstrueren ook nog kinderen zouden moeten krijgen. Maar ik ben 44, sta volop in het leven, ik ben gezond en fit, en ik heb de liefde, ruimte en tijd om een kindje een ontzettend liefdevolle jeugd te geven. En als mijn man vruchtbaar was geweest, dan was ik immers niet zo makkelijk en snel beoordeeld, omdat er dan een kind op de natuurlijke wijze had kunnen ontstaan.

Misschien is 2400 euro niet veel geld, en zeker niet als het lukt natuurlijk. Maar wat als je drie of vier behandelingen nodig hebt, zoals bij veel jongere vrouwen ook het geval is? Dan loopt het wel snel op. De leeftijdsgrens 43 jaar is bij ICSI redelijk random, omdat ICSI betere sagingskansen heeft dan IVF, juist ook bij vrouwen boven de 40. Bij IVF daalt het slagingspercentage snel per jaar boven de 40, maar bij ICSI minder.

De overheid heeft nog niet zo heel veel jaar geleden de maximaalgrens omhoog gezet naar 50 jaar, voor de leeftijd dat je een behandeling mag ondergaan in Nederland. Maar de vergoedingsleeftijd is hetzelfde gebleven. Een vrouw van 42 of 43 of 44 - de wens om moeder te worden kan toch even groot zijn. Het verdriet als het niet lukt, is heus niet kleiner dan bij een vrouw van 41. Ik vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd om over de juistheid van een moederwens te oordelen van een ander...
redbulletje schreef:
11-05-2019 14:21
Maar de zorgverzekering en de maatschappij draaien er voor op als er 'productiefoutjes' ontstaan vanwege de hoge leeftijd.

Valt echt allemaal wel mee:

“Zo hebben vrouwen die dertig jaar zijn, gemiddeld een kans van 0,1 procent op het krijgen van een kindje met het Syndroom van Down, vrouwen van vijfendertig jaar 0,3 procent, vrouwen van veertig jaar 1 procent, en vrouwen van vijfenveertig jaar al 4 procent”, vertelt Eva Ablas, eerstelijns verloskundige en Docent Verloskunde aan Academie Verloskunde Amsterdam Groningen in Vrouw Magazine. Maar hoewel de kans dat het mis kan gaan dus iets toeneemt, is de kans op een normale zwangerschap en een gezonde baby nog steeds het allergrootst.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... re-moeder/
En als mijn man vruchtbaar was geweest, dan was ik immers niet zo makkelijk en snel beoordeeld, omdat er dan een kind op de natuurlijke wijze had kunnen ontstaan.
Natuurlijk veroordelen mensen het wel als vrouwen van rond de 40, laat staan erboven, nog zwanger worden. Dat je het dan op eigen houtje kunt uitvoeren staat daar los van.
Je ontneemt je potentiele kind de kans om als volwassenen onder elkaar met elkaar om te kunnen gaan, want tegen dat die volwassen is ben jij bejaard of dood.
En wat te denken van je pubers die je hier mee op wil zadelen.
Vanuit dit uitgangspunt proberen een kind te verwekken vind ik de overtreffende trap van egoistisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven