
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zaterdag 18 mei 2019 om 21:48
Dit speelt met name ‘s ochtends voor aankomend verkeer, vertrekkende vluchten hebben er wat minder last van is mijn perceptie.
Ja, ik vlieg ook op New York JFK, maar niet vaak. Er zijn veel collega’s die daar graag naar toe gaan, ik ben daar niet één van...
Fate is just the weight of circumstances
zondag 19 mei 2019 om 16:55
Cygnus welke bestemmingen vindt je leuk om naar toe te mogen vliegen ?
En hoeveel heb je als piloot in te brengen op welk type vliegtuig je vliegt. Mag je daar zelf een voorkeur in aangeven of bepaald de vliegmaatschappij op welk soort toestellen de piloten gaan vliegen ?
En hoeveel heb je als piloot in te brengen op welk type vliegtuig je vliegt. Mag je daar zelf een voorkeur in aangeven of bepaald de vliegmaatschappij op welk soort toestellen de piloten gaan vliegen ?
Karakter is wat je bent in het donker.

zondag 19 mei 2019 om 17:06
Ik vloog onlangs en toen was er een stelletje wat erge ruzie had (uren lang). Ze zijn uiteindelijk uit elkaar gehaald en moesten apart het vliegtuig verlaten na de landing (1 mishandelde de andere maar crew had dit niet zelf gezien). De captain heeft toen besloten dat dit de oplossing was en als dit niet werkte, dat we dan elders moesten landen en dat ze van boord gehaald moesten worden door autoriteiten. Gebeuren dit soort dingen vaak aan boord? Is cabin crew hierop getraind? Wat voor stappen kunnen jullie nemen tegen zelf meegenomen alcohol drinken (dit gebeurde namelijk, hele flessen gingen erin)?
zondag 19 mei 2019 om 17:48
Mijn aantal bestemmingen worden minder, de 747 wordt uitgefaseerd. Wat ik zelf leuk vind is San Francisco, Chicago, Hong Kong en Curacao.MidasWolf schreef: ↑19-05-2019 16:55Cygnus welke bestemmingen vindt je leuk om naar toe te mogen vliegen ?
En hoeveel heb je als piloot in te brengen op welk type vliegtuig je vliegt. Mag je daar zelf een voorkeur in aangeven of bepaald de vliegmaatschappij op welk soort toestellen de piloten gaan vliegen ?
Ja, je hebt in principe zelf de keuze voor het type, als er vacatures zijn en als je aan de beurt bent. Dat aan de beurt zijn gaat puur op senioriteit en de regels daarvoor zijn vastgelegd in de CAO. Maar er zijn wat voorwaardes. Sinds een paar jaar moet je de functie van gezagvoerder Europavloot hebben gedaan voordat je dezelfde functie op de lange-afstand mag doen bijvoorbeeld.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 19 mei 2019 om 18:04
Helaas gebeuren dit soort zaken steeds vaker. Zal ook iets te maken hebben met de veranderde omgangsvormen. Vaak is er dan ook alcohol in het spel, of soms zelfs drugs. Dat is ook de reden dat maatschappijen graag wat aan het schenkbeleid op de luchthaven willen doen. Nog zonder succes trouwens.Treurniet12 schreef: ↑19-05-2019 17:06Ik vloog onlangs en toen was er een stelletje wat erge ruzie had (uren lang). Ze zijn uiteindelijk uit elkaar gehaald en moesten apart het vliegtuig verlaten na de landing (1 mishandelde de andere maar crew had dit niet zelf gezien). De captain heeft toen besloten dat dit de oplossing was en als dit niet werkte, dat we dan elders moesten landen en dat ze van boord gehaald moesten worden door autoriteiten. Gebeuren dit soort dingen vaak aan boord? Is cabin crew hierop getraind? Wat voor stappen kunnen jullie nemen tegen zelf meegenomen alcohol drinken (dit gebeurde namelijk, hele flessen gingen erin)?
Hier wordt de crew, niet alleen de cabine maar ook de vliegers, zeer zeker op getraind. Dat gebeurt met professionele acteurs. Deëscalatie is daarbij het uitgangspunt, maar de training gaat nog veel verder. Ik hoop dat je begrijpt dat ik daar niet veel over kan vertellen.
Meegebrachte alcohol drinken aan boord is uit de boze. Inname van de flessen is de meest voor de hand liggende maatregel. Maar als dat niet lukt, dan kunnen er drastische maatregelen genomen worden. Wat wel eens wordt vergeten is dat de gezagvoerder tijdens de vlucht de vertegenwoordiger is van de Nederlandse wetshandhaving, en vanuit die verantwoordelijkheid heeft hij/zij dan ook bepaalde rechten. Die zijn overigens zelfs internationaal vastgelegd in VN-verband in de Conventie van Chicago.
Wat betreft misdraging aan boord is er een zero-tolerance beleid. Er kunnen juridische stappen genomen worden - en de strafeisen zijn niet mild - en er is een ‘no-fly’ lijst die maatschappijen ook met elkaar delen.
Ook is er een uitgeschreven policy voor die bekend is bij zowel crew als grondpersoneel.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 19 mei 2019 om 18:09
Hoop dat ze de puinhoop op JFK met de immigratie hebben opgelost voor je. Was gekkenhuis deze maand, terwijl het de laatste jaren toch behoorlijk vlot gaat. Tip: kies een stoel ergens voorin het vliegtuig, scheelt je zo 30-60 minuten wachten. En ga voor landing nog even naar toilet ipv dat doen als je net aankomt. Dan staan er namelijk 300 man voor je in de rij voor één of twee immigration officers die iedereen moeten controleren.
zondag 19 mei 2019 om 18:20
Tegenwoordig hebben ze het proces voor het inchecken, bagage droppen, security etc. veel en veel sneller gemaakt. Zeker op Schiphol. Maar we vragen nog steeds mensen om drie uur voor hun vlucht paraat te zijn. Dus die zijn 2,5 uur voor hun vlucht in de luchthaven klaar om zichzelf vol te gieten met bier.
Wat mij betreft mag de inname best gekoppeld worden aan de boardingpass van passagiers. Niet met een maximum, maar dat de barman het wel kan zien of iemand misschien net bij de vorige kroeg al vijf bier heeft gehad en daar niets meer kreeg en dus eentje verder is gaan zitten.
Maar uiteindelijk blijft het toch verantwoordelijkheid. Want er zijn genoeg mensen die wel het nodige kunnen drinken en die zich prima kunnen vermaken. En je gaat problemen niet zomaar oplossen. Want dan gaan mensen inderdaad eigen alcohol meenemen en stiekem nuttigen en dan is de controle helemaal weg.
Misschien moeten luchtvaartmaatschappijen de hand ook wel een beetje in eigen boezem steken omdat ze de persoonlijke ruimte van passagiers steeds kleiner en kleiner maken. Als jij in een vliegtuig een 10e rij inbouwt en daarvoor de tussenruimte tussen stoelen weghaalt waardoor mensen 10 uur lang schouder aan schouder zitten en de cabin crew met hun trolley's continu tegen benen en schouders aanbeuken waardoor mensen worden gestoord (om maar niet te praten van passagiers die naar het toilet willen en tegen iedereen aanstoten).
Ongeacht of iemand iets gedronken heeft: als je tien uur tegen een wildvreemde aanzit, dan word je geduld behoorlijk op de proef gesteld.
Wat mij betreft mag de inname best gekoppeld worden aan de boardingpass van passagiers. Niet met een maximum, maar dat de barman het wel kan zien of iemand misschien net bij de vorige kroeg al vijf bier heeft gehad en daar niets meer kreeg en dus eentje verder is gaan zitten.
Maar uiteindelijk blijft het toch verantwoordelijkheid. Want er zijn genoeg mensen die wel het nodige kunnen drinken en die zich prima kunnen vermaken. En je gaat problemen niet zomaar oplossen. Want dan gaan mensen inderdaad eigen alcohol meenemen en stiekem nuttigen en dan is de controle helemaal weg.
Misschien moeten luchtvaartmaatschappijen de hand ook wel een beetje in eigen boezem steken omdat ze de persoonlijke ruimte van passagiers steeds kleiner en kleiner maken. Als jij in een vliegtuig een 10e rij inbouwt en daarvoor de tussenruimte tussen stoelen weghaalt waardoor mensen 10 uur lang schouder aan schouder zitten en de cabin crew met hun trolley's continu tegen benen en schouders aanbeuken waardoor mensen worden gestoord (om maar niet te praten van passagiers die naar het toilet willen en tegen iedereen aanstoten).
Ongeacht of iemand iets gedronken heeft: als je tien uur tegen een wildvreemde aanzit, dan word je geduld behoorlijk op de proef gesteld.

zondag 19 mei 2019 om 19:03
Inderdaad, ik stond er laatst ook van te kijken! Is er een ATC-er actief hier op Viva?Stampertje12 schreef: ↑18-05-2019 13:52Was deze week best verbaasd dat we bij Rotterdam het land in vlogen vanuit Londen. Meen mij te herinneren dat dit meestal een stuk hoger is en was nogal verbaasd om opeens de Erasmusbrug onder me te zien...

Wat deze dagen wel vaak gebeurt is dat je vrij ver naar het zuiden geloodst (gevectored) wordt voor de Aalsmeerbaan/Zwanenburgbaan omdat de gebruikelijke Kaagbaan in onderhoud is. Zeker als er maar één baan tegelijkertijd open is kan het lijntje vrij ver naar het zuiden lopen...
Misschien dat dat de reden is?

zondag 19 mei 2019 om 19:12
Het tracken van passagiers op de luchthaven. Ik weet dat dat ontwikkeld wordt/werd, het was een tijdje hot and happening, maar helaas hoor ik er niet veel meer van. Privacy wellicht, zoals je zegt.Stampertje12 schreef: ↑18-05-2019 14:03Wel jammer, het zou in de praktijk een eitje zijn om passagiers in no time terug te vinden op de luchthaven...
Hele luchthaven hangt al vol met tracking-systemen. Bij mobiele boardingpass kun je gewoon toestel tracken dat de boardingpass in de app heeft staan en bij een papieren boardingpass is het toevoegen van een rfid-tag in de pas een kleine moeite.
Weet je als maatschappij iedere seconde precies waar iedere passagier is. Je zou dat voor privacyredenen moeten verbergen natuurlijk, maar je kunt bijvoorbeeld instellen dat het systeem automatisch kijkt welke passagiers te ver weg zijn van hun gate om nog op tijd te zijn en dat die in hun omgeving automatisch een last call krijgen. En de passagiers met de app kun je een pushbericht geven dat ze te ver weg zijn van hun gate en moeten rennen.
Sowieso kun je dan nog veel beter passagiersstromen gaan managen.
Probleem is denk ik ook dat de papieren boarding-pass nog erg vaak gebruikt wordt en bovendien ook nog thuis wordt uitgeprint. Moeilijk dus om er een RFID-tag aan te plakken.
De airline apps worden in ieder geval steeds interactiever en slimmer, jammer dat nog zo weinig mensen er echt gebruik van maken. Zo hebben passagiers vaak niet door dat er een flight tracker in de meeste apps zit zodat bijvoorbeeld bij een vertraging precies kunt zien waar je vliegtuig rondhangt, wanneer hij landt, en wanneer hij aan de gate geparkeerd staat. Je hoeft dus niet uren naar de tv-schermen te staren op zoek naar info...
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 19-05-2019 19:28
1.29% gewijzigd
zondag 19 mei 2019 om 19:15
Zou zomaar kunnen...kadanz schreef: ↑19-05-2019 19:03Inderdaad, ik stond er laatst ook van te kijken! Is er een ATC-er actief hier op Viva?
Wat deze dagen wel vaak gebeurt is dat je vrij ver naar het zuiden geloodst (gevectored) wordt voor de Aalsmeerbaan/Zwanenburgbaan omdat de gebruikelijke Kaagbaan in onderhoud is. Zeker als er maar één baan tegelijkertijd open is kan het lijntje vrij ver naar het zuiden lopen...
Misschien dat dat de reden is?
zondag 19 mei 2019 om 19:19
Dat met die pas kun je makkelijk verhelpen door mensen langs een poortje te sturen waar je je eigen pas scant en een nieuwe boardingpas met tag krijgt. Net zoals je nu bijvoorbeeld bij de gate hebt als je een stoelwijziging hebt: je scant je pas en de nieuwe komt er meteen uitgerold. Dan heb je dat probleem opgelost. Mooi punt is bijvoorbeeld bij het ingaan van het securitycheckgebied.kadanz schreef: ↑19-05-2019 19:12Het tracks van passagiers op de luchthaven. Ik weet dat dat ontwikkeld wordt/werd, het was een tijdje hot and happening, maar helaas hoor ik er niet veel meer van. Privacy wellicht, zoals je zegt.
Probleem is denk ik ook dat de papieren boarding-pass nog erg vaak gebruikt wordt en bovendien ook nog thuis wordt uitgeprint. Moeilijk dus om er een RFID-tag aan te plakken.
De airline apps worden in ieder geval steeds interactiever en slimmer, jammer dat nog zo weinig mensen er echt gebruik van maken. Zo hebben passagiers vaak niet door dat er een flight tracker in de meeste apps zit zodat bijvoorbeeld bij een vertraging precies kunt zien waar je vliegtuig rondhangt, wanneer hij landt, en wanneer hij aan de gate geparkeerd staat. Je hoeft dus niet uren naar de tv-schermen te staren op zoek naar info...
In de Delta-app zie je tegenwoordig ook waar je koffer is. Dus precies het tijdstip van het afgeven van je koffer, maar ook het moment waarop je koffer in het vliegtuig is geladen.

zondag 19 mei 2019 om 20:01
Ik ben er nog nooit geweest, maar misschien in China, met Huawei aan kop?Stampertje12 schreef: ↑19-05-2019 19:19Dat met die pas kun je makkelijk verhelpen door mensen langs een poortje te sturen waar je je eigen pas scant en een nieuwe boardingpas met tag krijgt. Net zoals je nu bijvoorbeeld bij de gate hebt als je een stoelwijziging hebt: je scant je pas en de nieuwe komt er meteen uitgerold. Dan heb je dat probleem opgelost. Mooi punt is bijvoorbeeld bij het ingaan van het securitycheckgebied.

zondag 19 mei 2019 om 20:24
Als er een plek is waar privacy wordt ingeleverd is dat het vliegveld wel.
Die automatische boardingpasuitgifte is in de VS eigenlijk standaard op iedere luchthaven. Daar vooral omdat de maatschappijen daar veel upgraden en dus mensen bij het boarden andere stoelen krijgen. Je scant je pas en de nieuwe komt direct uit de scanner gerold. Dacht dat dat op Schiphol hier en daar nu ook al was. Heb het in ieder geval ook wel op andere luchthavens gezien. Dus het systeem is niet moeilijk en moet snel kunnen werken.
Snap dat het vervelend is als je gevolgd wordt, maar het zou op een bepaalde manier wel kunnen werken. Bijvoorbeeld dat de data versleuteld is, 's avonds wordt verwijderd, maar dat de locatie zichtbaar wordt voor gatepersoneel vanaf 15 minuten voor vertrek als er nog niet geboard is. Op moment van boarding zou de data meteen verwijderd moeten worden.
zondag 19 mei 2019 om 21:12
We hebben stoelen op rij 20.Stampertje12 schreef: ↑19-05-2019 18:09Hoop dat ze de puinhoop op JFK met de immigratie hebben opgelost voor je. Was gekkenhuis deze maand, terwijl het de laatste jaren toch behoorlijk vlot gaat. Tip: kies een stoel ergens voorin het vliegtuig, scheelt je zo 30-60 minuten wachten. En ga voor landing nog even naar toilet ipv dat doen als je net aankomt. Dan staan er namelijk 300 man voor je in de rij voor één of twee immigration officers die iedereen moeten controleren.
Ik hoop ook dat het allemaal beetje vlot gaat op JFK.
dinsdag 21 mei 2019 om 00:45
Dat is nou precies waarom er een zero-tolerance beleid is. Ik geef meteen toe dat het best een uitdaging kan zijn om redelijk te blijven als er zoveel mensen in een kleine ruimte op elkaar geplakt worden. Dat is nou eenmaal een situatie waarmee de passagiers te maken krijgen. Het is niet anders... Maar daarom is het ook zo belangrijk dat de crew getraind is om vervelende situaties te deëscaleren. En ideale oplossingen zijn niet altijd voor handen...Stampertje12 schreef: ↑19-05-2019 18:20Ongeacht of iemand iets gedronken heeft: als je tien uur tegen een wildvreemde aanzit, dan word je geduld behoorlijk op de proef gesteld.
Fate is just the weight of circumstances
dinsdag 21 mei 2019 om 23:21
Wetgeving die een max aan het aantal passagiers in een type vliegtuig stelt lijkt mij een hele mooie. Dan ben je van die race to the bottom qua inperken comfort af om maar meer mensen erin te stoppen.cygnus schreef: ↑21-05-2019 00:45Dat is nou precies waarom er een zero-tolerance beleid is. Ik geef meteen toe dat het best een uitdaging kan zijn om redelijk te blijven als er zoveel mensen in een kleine ruimte op elkaar geplakt worden. Dat is nou eenmaal een situatie waarmee de passagiers te maken krijgen. Het is niet anders... Maar daarom is het ook zo belangrijk dat de crew getraind is om vervelende situaties te deëscaleren. En ideale oplossingen zijn niet altijd voor handen...
Agressie is nu eenmaal ook iets waar je mee te maken krijgt als je mensen geen persoonlijke ruimte geeft.
woensdag 22 mei 2019 om 09:18
Misschien gewoon niet boeken bij een low fare carrier? Niet zo achterlijk veel bagage mee aan boord slepen? En je armen en benen uit het gangpad houden?Stampertje12 schreef: ↑21-05-2019 23:21Wetgeving die een max aan het aantal passagiers in een type vliegtuig stelt lijkt mij een hele mooie. Dan ben je van die race to the bottom qua inperken comfort af om maar meer mensen erin te stoppen.
Agressie is nu eenmaal ook iets waar je mee te maken krijgt als je mensen geen persoonlijke ruimte geeft.
Het afgelopen jaar heb ik best veel lange vluchten gemaakt en ik had echt ruimte zat, ook in economy.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
woensdag 22 mei 2019 om 19:27
Wat een onzin. Het is echt niet iets van low cost carriers om toestellen om te bouwen en meer mensen op dezelfde ruimte te zetten. Dat doen de flag carriers ook. Die zelfs meer want die vliegen met oudere toestellen die meer geld kosten en waar concurreren dus steeds moeilijker wordt. Wellicht heb je in je afgelopen jaren nog met oudere kisten gevlogen die nog niet aan een vernieuwd interieur toe zijn, maar dat is toch echt waar je naartoe gaat, ook met de flag carriers.
Voorbeeldje: Zo worden sinds 2015 massaal 777's omgebouwd van 9 naar 10 rijen en nieuwe worden ook grotendeels in de nieuwe setting aangeschaft. Zijn dat low cost carriers? Nee, dat zijn Emirates, Air France, KLM, American...
Die 9 stoelen zijn normaal 46 cm breed, de 10 stoelen 43 centimeter. Scheelt toch alweer 3 centimeter. Maar, als alerte lezer is het je vast al opgevallen: 9x3 centimeter is 27 centimeter... Dan mis je nog een heel stuk voor die extra stoel: 16 centimeter.
Dat komt uit het smaller maken van de gangpaden (6 centimeter smaller) én door het niet tussen stoelen plaatsen van de leuningen, maar over de zittingen heen (dus een uitsparing in de rugleuning waar de leuning in zit ipv dat de rugleuningen lost van elkaar zitten). Effectief zit je dus nog dichter tegen je buren aan.
Dus: je zet de gemiddeld dikker wordende bevolking op smallere stoelen die dichter tegen elkaar aan staan, voegt 50 extra passagiers toe op een totaal van 280 en laat die door een veel smaller gangpad heen en weer lopen. Tsja...
Handbagage aan boord van long haul vluchten is trouwens geen enkel probleem. Daarvoor is ruimte zat. Zal tijdelijk wel even veranderen als je bij moet betalen voor je ruimbagage, maar dat is weer zo opgelost door mensen hun handbagage gratis in te laten checken of voor handbagage kosten te rekenen.
vrijdag 24 mei 2019 om 11:16
vrijdag 24 mei 2019 om 16:55
Er zijn verhalen van situaties waarin er storingen optreden die mogelijk het gevolg zijn van heel veel mobiele apparaten die gelijktijdig gebruikt worden. Ik kan me zo voorstellen dat er een bepaalde storing was en dat ze wilden uitsluiten dat dit zou verergeren / werd veroorzaakt door mobiele apparaten. Of dat er misschien een systeem slecht werkt en ze het risico willen vermijden dat het back-upsysteem gestoord zou worden.
Echt zorgen over mobiele apparaten in het vliegtuig zou ik me niet maken. In de cockpit worden gewoon iPads gebruikt als vervanging van papieren kaarten en formulieren. En ook de crew maakt gebruik van iPads. Bovendien is er geen enkele situatie waarin een vliegtuig in de problemen is gekomen door mobiele telefonie. Niet in de praktijk en niet in laboratoriumtesten.
vrijdag 24 mei 2019 om 21:47
Klinkt mij niet bekend, maar even geGooglet... Nieuwe, Spaanse chartermaatschappij met 2 Airbus A330s. Kan je er niet meer over vertellen...
Fate is just the weight of circumstances