
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
vrijdag 7 juni 2019 om 11:13
No offence hoor Kadanz. Die tocht is ook irritant, ook in de cockpit trouwens...
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 7 juni 2019 om 11:54
Wij vonden het vooral ontzettend warm op onze vlucht (met de blauwe zwaan) in de 787. Helaas kun je zelf ook de temperatuur niet bijstellen boven je stoel. Wat ons tevens opviel was dat de gemiddelde leeftijd van de stewardessen hoog was. Is er onder de jongeren geen animo voor de verre vluchten? De landing op JFK vond ik redelijk heftig. Tot enkele minuten voor landing vloog het toestel nog behoorlijk hoog. Ineens gingen we schokkend naar beneden en kwamen we met een flinke klap op de landingsbaan terecht, waar het toestel nog een paar keer stuiterde. Maar mijn vliegangst kan dit gevoel ook versterken natuurlijk

vrijdag 7 juni 2019 om 12:41
Klinkt als mijn gemiddelde landing Rupsje
JFK is erg druk, vertrekkend en aankomend verkeer vliegt door elkaar heen en moet vertikaal uit elkaar gehouden worden. Het gebeurt dus wel eens dat de verkeersleiding een vlucht hoger moet houden dan de ideale daalhoek, en dat moet dan nog ff ingehaald worden. Eigenlijk ‘business as usual’ daar... Dat ‘schokken’ wordt veroorzaakt door de speed brakes, grote kleppen boven op de vleugel die omhoog geklapt kunnen worden. Daardoor neemt de weerstand toe en wordt een deel van het draagvermogen van de vleugel teniet gedaan. In feite een rem voor in de lucht. We noemen dat ook wel eens ‘het anker uitgooien’. De lucht over de vleugel wordt verstoord en dat zorgt voor dat ‘schokken’. Diezelfde speed brakes komen ook uit bij de landing, om ervoor te zorgen dat het vliegtuig niet weer gaat vliegen.

JFK is erg druk, vertrekkend en aankomend verkeer vliegt door elkaar heen en moet vertikaal uit elkaar gehouden worden. Het gebeurt dus wel eens dat de verkeersleiding een vlucht hoger moet houden dan de ideale daalhoek, en dat moet dan nog ff ingehaald worden. Eigenlijk ‘business as usual’ daar... Dat ‘schokken’ wordt veroorzaakt door de speed brakes, grote kleppen boven op de vleugel die omhoog geklapt kunnen worden. Daardoor neemt de weerstand toe en wordt een deel van het draagvermogen van de vleugel teniet gedaan. In feite een rem voor in de lucht. We noemen dat ook wel eens ‘het anker uitgooien’. De lucht over de vleugel wordt verstoord en dat zorgt voor dat ‘schokken’. Diezelfde speed brakes komen ook uit bij de landing, om ervoor te zorgen dat het vliegtuig niet weer gaat vliegen.
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 7 juni 2019 om 15:56
ik ben (was) niet verkouden, had ook geen probleem met klaren. het was echt hoofdpijn door druk in mijn hersenen. niet in mijn sinussen. en daarbij kwam dus dat hyperventileren. Ik was -gelukkig- ook niet in paniek. Het deed alleen superveel zeer en door het hyperventileren kon ik de mensen om mij heen niet vertellen dat ik op zich wel oke was, maar dat die druk mij teveel werd.
Ik kon even 1 moment een oog opendoen om uit het raampje te kijken. en doordat ik de landingroute hier goed ken, zag ik dat de piloot de 'normale landingsbocht' niet had genomen, maar voor het eiland 'em zo naar beneden drukte. verder ben ik alleen maar bezig geweest met dat hyperen tegen te gaan, mezelf kalm te houden en mijn hoofd klem te drukken om die druk als het ware tegen te drukken. (wat natuurlijk onzin is, dat tegen je schedel duwen
)
ik ben gevorderd duiker en die neiging tot hyperventileren heb ik laatst ook tweemaal gehad in de eerste 10 meter daling. Het verbaasde mij toen heel erg. heb honderden duiken gedaan. nooit last. dacht, nou ja, kan een keer gebeuren. Zal wel door vermoeidheid komen ofzo. Maar NU denk ik dat er iets -anders- aan de hand is.
Bij duiken ga je van in die eerste 10 meter van 1 Bar naar 2 Bar. En dat is de grootste stap in drukverschil. Dat dat drukverschil een probleem is geworden, besefte ik mij pas tijdens de daling in het vliegtuig. Het gebeurd mij dus vaker. verdorie.
Vandaar dus mijn vraag over druk in de cabine. welke drukveranderingen in de cabine vinden plaats in een 'normale' afdaling en welk verschil zit er in de laatste kilometers naar beneden? Want daar bliezen mijn hersenen op alshet ware op.
Ik kon even 1 moment een oog opendoen om uit het raampje te kijken. en doordat ik de landingroute hier goed ken, zag ik dat de piloot de 'normale landingsbocht' niet had genomen, maar voor het eiland 'em zo naar beneden drukte. verder ben ik alleen maar bezig geweest met dat hyperen tegen te gaan, mezelf kalm te houden en mijn hoofd klem te drukken om die druk als het ware tegen te drukken. (wat natuurlijk onzin is, dat tegen je schedel duwen

ik ben gevorderd duiker en die neiging tot hyperventileren heb ik laatst ook tweemaal gehad in de eerste 10 meter daling. Het verbaasde mij toen heel erg. heb honderden duiken gedaan. nooit last. dacht, nou ja, kan een keer gebeuren. Zal wel door vermoeidheid komen ofzo. Maar NU denk ik dat er iets -anders- aan de hand is.

Bij duiken ga je van in die eerste 10 meter van 1 Bar naar 2 Bar. En dat is de grootste stap in drukverschil. Dat dat drukverschil een probleem is geworden, besefte ik mij pas tijdens de daling in het vliegtuig. Het gebeurd mij dus vaker. verdorie.
Vandaar dus mijn vraag over druk in de cabine. welke drukveranderingen in de cabine vinden plaats in een 'normale' afdaling en welk verschil zit er in de laatste kilometers naar beneden? Want daar bliezen mijn hersenen op alshet ware op.
zaterdag 8 juni 2019 om 01:03
Pilamie, ik ben ook een redelijk gevorderd duiker (recreatief weliswaar), dus ik begrijp jouw redenering heel goed. Op het medische vlak kan ik je niet meer vertellen, je had zelf goed door dat het niet jouw sinussen waren (en als duiker weet je donders goed hoe dat voelt), dus hoe dat zit met druk in de hersenen zit moet ik je het antwoord schuldig blijven. Heb het zelf ook nooit ervaren.
De meeste drukcabines regelen de druk in een vast schema tijdens de daling van ongeveer 2km hoogte luchtdruk naar iets onder de luchtdruk op de grond. Volgens mijn herinnering houdt de Boeing 737 wel rekening met de daling van het toestel zelf, de 747 doet dat niet. Er kan dus wat verschil zitten in de manier waarop de druk tijdens de daling weer opgevoerd wordt.
Maar het principe is tegenovergesteld gelijk met duiken: het grootste relatieve verschil zit hem in het laatste gedeelte van de daling. De verschillen zijn absoluut gezien veel kleiner, want bij duiken is de eerste 10 meter al 1 bar, en met een drukcabine kom je natuurlijk niet van 0...
Maar ik begrijp wel waarom jouw problemen vlak voor de landing het ergst waren.
Heb je hier wat aan?
Bedenk nu net: heb je nog gedoken voor de vlucht? Zou ook gewoon stiktofuitwassing kunnen zijn dan...
De meeste drukcabines regelen de druk in een vast schema tijdens de daling van ongeveer 2km hoogte luchtdruk naar iets onder de luchtdruk op de grond. Volgens mijn herinnering houdt de Boeing 737 wel rekening met de daling van het toestel zelf, de 747 doet dat niet. Er kan dus wat verschil zitten in de manier waarop de druk tijdens de daling weer opgevoerd wordt.
Maar het principe is tegenovergesteld gelijk met duiken: het grootste relatieve verschil zit hem in het laatste gedeelte van de daling. De verschillen zijn absoluut gezien veel kleiner, want bij duiken is de eerste 10 meter al 1 bar, en met een drukcabine kom je natuurlijk niet van 0...
Maar ik begrijp wel waarom jouw problemen vlak voor de landing het ergst waren.
Heb je hier wat aan?
Bedenk nu net: heb je nog gedoken voor de vlucht? Zou ook gewoon stiktofuitwassing kunnen zijn dan...
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 8 juni 2019 om 15:09
Cygnus, thanks,
ik ken mijn sinussen heel goed inderdaad.
De hoofdpijn werdt ook steeds erger naarmate het vliegtuig dat laatste uur ging dalen. En ik denk dat van AMS naar CUR de 747 vliegt? Dat zou verklaren waarom er misschien onregelmatige druk optrad? Al was ik -denk ik- de enige die er last van had.
Blijkbaar blijven de verschillen in Bar onder de nul (hoger zou me ook verbazen
). Weet je ook welk getalletje achter die nul komt? is dat een 1? of een 8? Daar ben ik benieuwd naar. Want dat maakt toch nog best een verschil in mijn hoofd blijkbaar. Wat is het schema van de cabine met aanpassing van partiele druk zeg maar.
Mijn volgende stap is met de huisarts uitzoeken waarom ik er zo heftig op reageerde. En kom je een keer -als ik mijn drukprobleem op orde heb- bij 'ons' duiken?
ik ken mijn sinussen heel goed inderdaad.

De hoofdpijn werdt ook steeds erger naarmate het vliegtuig dat laatste uur ging dalen. En ik denk dat van AMS naar CUR de 747 vliegt? Dat zou verklaren waarom er misschien onregelmatige druk optrad? Al was ik -denk ik- de enige die er last van had.

Blijkbaar blijven de verschillen in Bar onder de nul (hoger zou me ook verbazen

Mijn volgende stap is met de huisarts uitzoeken waarom ik er zo heftig op reageerde. En kom je een keer -als ik mijn drukprobleem op orde heb- bij 'ons' duiken?

zaterdag 8 juni 2019 om 16:40
Lees al vanaf het begin van het topic mee maar nu toch maar eens mijn vraag stellen.
Over anderhalve maand ga ik voor het eerst in tijden weer vliegen, ik ben niet bang om neer te storten, turbulentie doet me niets en ook bij de daling ervaar ik geen problemen. Maar het opstijgen is een grote en lange paniekaanval, die ik zelf niet kan verklaren. De vorige keer dat ik vloog is dit zowel op de heen- als de terugvlucht gebeurt, waardoor ik inmiddels bang ben voor de mogelijk paniek i.p.v. het vliegen zelf
Hoewel ik volledig ontspannen aan deze heenvlucht begon, het taxiën moeiteloos verliep en ik een gezellig praatje met mijn buurvrouw maakte, begon ik te hyperventileren zodra de wielen de grond verlieten en hield het pas weer op toen de daling was gestopt, ik had het gevoel dood te gaan (ik ben bekend met paniek en hyperventileren maar dit keer voelde het ook lichamelijk alsof het nooit meer goed zou komen). Ik raakte volledig van de kaart van het gevoel in mijn buik. Ik heb er in veel mindere mate ook last van in parkeergarages en achtbanen, maar dat is niet te vergelijken met wat er toen gebeurde. Om het allemaal nog vreemder te maken heb ik geen last van achteruit stijgen.
Hebben jullie enig idee of ik toch last heb van een soort onderdrukte vliegangst (ik ben echt niet bang voor het vliegen an sich namelijk) of in ieder geval tips hier tegen? Momenteel lijkt de enige optie kalmerende middelen maar dat zie ik eigenlijk niet zitten... Alvast bedankt!
Over anderhalve maand ga ik voor het eerst in tijden weer vliegen, ik ben niet bang om neer te storten, turbulentie doet me niets en ook bij de daling ervaar ik geen problemen. Maar het opstijgen is een grote en lange paniekaanval, die ik zelf niet kan verklaren. De vorige keer dat ik vloog is dit zowel op de heen- als de terugvlucht gebeurt, waardoor ik inmiddels bang ben voor de mogelijk paniek i.p.v. het vliegen zelf

Hebben jullie enig idee of ik toch last heb van een soort onderdrukte vliegangst (ik ben echt niet bang voor het vliegen an sich namelijk) of in ieder geval tips hier tegen? Momenteel lijkt de enige optie kalmerende middelen maar dat zie ik eigenlijk niet zitten... Alvast bedankt!

zaterdag 8 juni 2019 om 19:53
Effe eerst een vraagje: wat is achteruit stijgen? Bedoel je dat in een achtbaan?Blablabla97 schreef: ↑08-06-2019 16:40Lees al vanaf het begin van het topic mee maar nu toch maar eens mijn vraag stellen.
Over anderhalve maand ga ik voor het eerst in tijden weer vliegen, ik ben niet bang om neer te storten, turbulentie doet me niets en ook bij de daling ervaar ik geen problemen. Maar het opstijgen is een grote en lange paniekaanval, die ik zelf niet kan verklaren. De vorige keer dat ik vloog is dit zowel op de heen- als de terugvlucht gebeurt, waardoor ik inmiddels bang ben voor de mogelijk paniek i.p.v. het vliegen zelfHoewel ik volledig ontspannen aan deze heenvlucht begon, het taxiën moeiteloos verliep en ik een gezellig praatje met mijn buurvrouw maakte, begon ik te hyperventileren zodra de wielen de grond verlieten en hield het pas weer op toen de daling was gestopt, ik had het gevoel dood te gaan (ik ben bekend met paniek en hyperventileren maar dit keer voelde het ook lichamelijk alsof het nooit meer goed zou komen). Ik raakte volledig van de kaart van het gevoel in mijn buik. Ik heb er in veel mindere mate ook last van in parkeergarages en achtbanen, maar dat is niet te vergelijken met wat er toen gebeurde. Om het allemaal nog vreemder te maken heb ik geen last van achteruit stijgen.
Hebben jullie enig idee of ik toch last heb van een soort onderdrukte vliegangst (ik ben echt niet bang voor het vliegen an sich namelijk) of in ieder geval tips hier tegen? Momenteel lijkt de enige optie kalmerende middelen maar dat zie ik eigenlijk niet zitten... Alvast bedankt!![]()
Ten eerste is jouw grootste angst - denk ik - de angst voor de angst. Dat is een bekend psychisch fenomeen, Je hebt al eens een paniekaanval gehad, en nu wordt je nog angstiger om er nog een te krijgen.
Een ander aspect is - denk ik - de somatografische illusie, die is bij opstijgen het sterkst. Ik heb er al eerder over gepost, maar even in het kort. Tijdens de start registreert jouw evenwichtsorgaan de acceleratie als een beweging van het vliegtuig met de neus omhoog. Dat is niet zo, vandaar de illusie. Als het vliegtuig dan daadwerkelijk los komt gaat de neus echt omhoog. Jij registreert dat als een optelling: ‘we gingen bijna loodrecht omhoog’. Klopt niet, het is ongeveer 20 graden. Die sensatie is voor veel mensen heel sterk. De reden dat je dit niet zo sterk hebt in een achtbaan is omdat je ziet wat er gebeurt, de visuele prikkel is voor de hersenen namelijk dominanter.
Mijn tip: kies een raamstoel, als het kan, en blijf bij de start naar buiten kijken. Dan zie je wat er daadwerkelijk gebeurt.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 8 juni 2019 om 19:59
Ik moest het ook even opzoeken, want deze data hebben we in de cockpit niet voorhanden. Maar het ligt rond de 0,5 bar.pilamie schreef: ↑08-06-2019 15:09Cygnus, thanks,
ik ken mijn sinussen heel goed inderdaad.![]()
De hoofdpijn werdt ook steeds erger naarmate het vliegtuig dat laatste uur ging dalen. En ik denk dat van AMS naar CUR de 747 vliegt? Dat zou verklaren waarom er misschien onregelmatige druk optrad? Al was ik -denk ik- de enige die er last van had.![]()
Blijkbaar blijven de verschillen in Bar onder de nul (hoger zou me ook verbazen). Weet je ook welk getalletje achter die nul komt? is dat een 1? of een 8? Daar ben ik benieuwd naar. Want dat maakt toch nog best een verschil in mijn hoofd blijkbaar. Wat is het schema van de cabine met aanpassing van partiele druk zeg maar.
Mijn volgende stap is met de huisarts uitzoeken waarom ik er zo heftig op reageerde. En kom je een keer -als ik mijn drukprobleem op orde heb- bij 'ons' duiken?![]()
Enne, je woont op CUR? Kom graag eens duiken hoor!
De 747 en A330 vliegen allebei op CUR, 50-50 kans...
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 8 juni 2019 om 20:29
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Ik denk inderdaad dat ik last zal hebben van de somatografische illusie, heb inderdaad sterk het gevoel gehad dat we met een vreselijk grote hoek omhoog schoten, terwijl ik ook wel weet dat dat wel meevalt. Ga snel mijn stoel omboeken van gangpad naar raam als ik dit zo hoorcygnus schreef: ↑08-06-2019 19:53Effe eerst een vraagje: wat is achteruit stijgen? Bedoel je dat in een achtbaan?
Ten eerste is jouw grootste angst - denk ik - de angst voor de angst. Dat is een bekend psychisch fenomeen, Je hebt al eens een paniekaanval gehad, en nu wordt je nog angstiger om er nog een te krijgen.
Een ander aspect is - denk ik - de somatografische illusie, die is bij opstijgen het sterkst. Ik heb er al eerder over gepost, maar even in het kort. Tijdens de start registreert jouw evenwichtsorgaan de acceleratie als een beweging van het vliegtuig met de neus omhoog. Dat is niet zo, vandaar de illusie. Als het vliegtuig dan daadwerkelijk los komt gaat de neus echt omhoog. Jij registreert dat als een optelling: ‘we gingen bijna loodrecht omhoog’. Klopt niet, het is ongeveer 20 graden. Die sensatie is voor veel mensen heel sterk. De reden dat je dit niet zo sterk hebt in een achtbaan is omdat je ziet wat er gebeurt, de visuele prikkel is voor de hersenen namelijk dominanter.
Mijn tip: kies een raamstoel, als het kan, en blijf bij de start naar buiten kijken. Dan zie je wat er daadwerkelijk gebeurt.

Snap helemaal dat je het achteruit opstijgen niet begrijpt, vond het zelf ook al een kromme zin/niet te volgen. Ik probeerde te zeggen dat ik veel minder last heb van het gevoel als ik met mijn rug naar de opstijgende beweging zit, zoals je in een bus een stoeltje kan hebben waarbij je ‘achteruit rijdt’.
Dankjewel voor je reactie! Ondanks dat het maar een korte vlucht wordt en het nog wel even duurt ben ik er een stuk geruster op!

maandag 10 juni 2019 om 13:36
Wow, in drie dagen het hele topic door gelezen, wat ontzettend interessant allemaal. Hoewel ik de delen wanneer het heel erg technische werd heb over geslagen...of i.i.g. heel snel overheen gelezen heb.
Ik heb altijd het hele vliegen...het reizen en toerisme en alles erom heen erg leuk gevonden. Ik heb zelf heel vroeger bij NBBS reizen gewerkt waar ik toen in het gedateerde "Worldspan" tickets heb mogen boeken en leuke rondreizen voor klanten heb kunnen uitzoeken ( dat zal ongetwijfeld nu heel anders gaan, aangezien internet net op komst was....jeetje wat voel ik me nu bejaard).
Kreten als "codeshare" en "hub" brengen me weer even terug...
Wat een geweldig topic ben je begonnen Cygnus...leuk om het eens vanuit een ander perspectief te lezen/horen.
Op Youtube heb je van Transavia een hele serie waarbij je een beetje mee mag kijken met het cabine personeel...erg leuk om te volgen...ik geloof dat de serie "Welkom aan boord" heet. Je gaat een beetje het gevoel krijgen dat je ze kent...toevallig bij een reis naar Reus herkende ik een steward...voor ik het wist riep ik zijn naam (in mijn enthousiame) hahaha...hij kent mij natuurlijk helemaal niet.
Verder volg ik ookhet Kanaal van de KLM stewardess "Co with the flow"...die laat haar belevenissen op de verschillende bestemmingen zien...super leuk mens trouwens...ken je haar toevallig, Cynus?
Jammer dat ik niet veel aan boord van de KLM kom, ik ben Spanjofiel en vlieg veelal met Transavia en Vueling...op beiden heb ik persoonlijks niks aan te merken..het is altijd goed gegaan. Moet zeggen dat 1 keer een chaga stewardess bij Vueling had maar dat was niet naar mij toe maar naar een medepassagier. Ach ik ben ook niet altijd mrs. Sunshine.
Vorig jaar april dan wel met de blauwe zwaan naar Bonaire gevlogen, maar ik ben ie zo van de lange vluchten en dan ook nog met tijdsverschil. Laat mij maar heen en weren naar Spanje.
Ik hoop dat dit topic nog een poosje door gaat...want ik val nu natuurlijk in een diep gat!
Nogmaals mijn complimenten!
Ik heb altijd het hele vliegen...het reizen en toerisme en alles erom heen erg leuk gevonden. Ik heb zelf heel vroeger bij NBBS reizen gewerkt waar ik toen in het gedateerde "Worldspan" tickets heb mogen boeken en leuke rondreizen voor klanten heb kunnen uitzoeken ( dat zal ongetwijfeld nu heel anders gaan, aangezien internet net op komst was....jeetje wat voel ik me nu bejaard).
Kreten als "codeshare" en "hub" brengen me weer even terug...

Wat een geweldig topic ben je begonnen Cygnus...leuk om het eens vanuit een ander perspectief te lezen/horen.
Op Youtube heb je van Transavia een hele serie waarbij je een beetje mee mag kijken met het cabine personeel...erg leuk om te volgen...ik geloof dat de serie "Welkom aan boord" heet. Je gaat een beetje het gevoel krijgen dat je ze kent...toevallig bij een reis naar Reus herkende ik een steward...voor ik het wist riep ik zijn naam (in mijn enthousiame) hahaha...hij kent mij natuurlijk helemaal niet.
Verder volg ik ookhet Kanaal van de KLM stewardess "Co with the flow"...die laat haar belevenissen op de verschillende bestemmingen zien...super leuk mens trouwens...ken je haar toevallig, Cynus?
Jammer dat ik niet veel aan boord van de KLM kom, ik ben Spanjofiel en vlieg veelal met Transavia en Vueling...op beiden heb ik persoonlijks niks aan te merken..het is altijd goed gegaan. Moet zeggen dat 1 keer een chaga stewardess bij Vueling had maar dat was niet naar mij toe maar naar een medepassagier. Ach ik ben ook niet altijd mrs. Sunshine.
Vorig jaar april dan wel met de blauwe zwaan naar Bonaire gevlogen, maar ik ben ie zo van de lange vluchten en dan ook nog met tijdsverschil. Laat mij maar heen en weren naar Spanje.
Ik hoop dat dit topic nog een poosje door gaat...want ik val nu natuurlijk in een diep gat!
Nogmaals mijn complimenten!
account2 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 13:38
Reden: Ik had een rare zin getypt.
Reden: Ik had een rare zin getypt.
5.83% gewijzigd
maandag 10 juni 2019 om 15:56
Mooi zo! En, graag gedaan.Blablabla97 schreef: ↑08-06-2019 20:29
Dankjewel voor je reactie! Ondanks dat het maar een korte vlucht wordt en het nog wel even duurt ben ik er een stuk geruster op!![]()
Fate is just the weight of circumstances
maandag 10 juni 2019 om 16:13
Dank je wel!
KLM heeft ook een serie filmpjes over het werk in de cockpit, onder de naam KLM Cockpit Tales.Account2 schreef: ↑10-06-2019 13:36Op Youtube heb je van Transavia een hele serie waarbij je een beetje mee mag kijken met het cabine personeel...erg leuk om te volgen...ik geloof dat de serie "Welkom aan boord" heet. Je gaat een beetje het gevoel krijgen dat je ze kent...toevallig bij een reis naar Reus herkende ik een steward...voor ik het wist riep ik zijn naam (in mijn enthousiame) hahaha...hij kent mij natuurlijk helemaal niet.
Nee, ik ken haar niet. Maar ik zal haar filmpjes eens gaan bekijken...
Fate is just the weight of circumstances
maandag 10 juni 2019 om 16:24
cygnus schreef: ↑10-06-2019 16:13
KLM heeft ook een serie filmpjes over het werk in de cockpit, onder de naam KLM Cockpit Tales.
Leuk, die ga ik ook eens bekijken
Nee, ik ken haar niet. Maar ik zal haar filmpjes eens gaan bekijken...
Eigenlijk zou je bij filmpje 1 moeten beginnen...maar ik snap dat je daar geen tijd voor hebt...![]()
zondag 16 juni 2019 om 13:56
Ik was laatst met zoon bij de polderbaan kijken en daar brak een hond los en zwom naar de Overkant. En hoewel er snel een auto van de security bij was beleven vliegtuigen gewoon opstijgen. Terwijl er dus een hond de baan op probeerde te rennen.
Uiteindelijk allemaal goed gegaan. En hadden ze hem redelijk snel te pakken. Maar in mijn ogen was het toch wel gevaarlijk. Er zat namelijk ook nog een lange riem aan die hond vast.
Uiteindelijk allemaal goed gegaan. En hadden ze hem redelijk snel te pakken. Maar in mijn ogen was het toch wel gevaarlijk. Er zat namelijk ook nog een lange riem aan die hond vast.

zondag 16 juni 2019 om 16:40
Denk niet dat een vliegtuig ook maar 'n milimeter uit balans raakt door over een hond heen te rijden eerlijk gezegd. Zou sneu zijn voor de eigenaar, maar geen vertraging waard.Kusjesvoorallemaal schreef: ↑16-06-2019 13:56Ik was laatst met zoon bij de polderbaan kijken en daar brak een hond los en zwom naar de Overkant. En hoewel er snel een auto van de security bij was beleven vliegtuigen gewoon opstijgen. Terwijl er dus een hond de baan op probeerde te rennen.
Uiteindelijk allemaal goed gegaan. En hadden ze hem redelijk snel te pakken. Maar in mijn ogen was het toch wel gevaarlijk. Er zat namelijk ook nog een lange riem aan die hond vast.
zondag 16 juni 2019 om 23:28
Reken maar dat ze elk moment in de gaten hielden waar die hond was. Er staan overal camera’s.Kusjesvoorallemaal schreef: ↑16-06-2019 13:56Ik was laatst met zoon bij de polderbaan kijken en daar brak een hond los en zwom naar de Overkant. En hoewel er snel een auto van de security bij was beleven vliegtuigen gewoon opstijgen. Terwijl er dus een hond de baan op probeerde te rennen.
Uiteindelijk allemaal goed gegaan. En hadden ze hem redelijk snel te pakken. Maar in mijn ogen was het toch wel gevaarlijk. Er zat namelijk ook nog een lange riem aan die hond vast.
Het gevaar zit hem in de motoren die op startvermogen een hond makkelijk opzuigen, met mogelijk schade. Nogal dure aangelegenheid, maar dat is het verkeer stilleggen ook.
Het zal je verbazen hoeveel wild er nog op een vliegveld rondloopt en vliegt. Heb op LHR regelmatig vossen gezien, schijnt daar een ware plaag te zijn. Rondom Schiphol zijn weinig bossen, maar daar zijn de konijnen een probleem. Er worden zelfs jachten gehouden op het vliegveld om het een beetje in toom te houden.
Fate is just the weight of circumstances
maandag 17 juni 2019 om 08:00
Oh zeker dat geloof ik gelijk. Er was ook binnen no time zo’n gele auto bij van de security.cygnus schreef: ↑16-06-2019 23:28Reken maar dat ze elk moment in de gaten hielden waar die hond was. Er staan overal camera’s.
Het gevaar zit hem in de motoren die op startvermogen een hond makkelijk opzuigen, met mogelijk schade. Nogal dure aangelegenheid, maar dat is het verkeer stilleggen ook.
Het zal je verbazen hoeveel wild er nog op een vliegveld rondloopt en vliegt. Heb op LHR regelmatig vossen gezien, schijnt daar een ware plaag te zijn. Rondom Schiphol zijn weinig bossen, maar daar zijn de konijnen een probleem. Er worden zelfs jachten gehouden op het vliegveld om het een beetje in toom te houden.
Hadden ze hem afgeschoten dan als hij de baan op was gerend?

maandag 17 juni 2019 om 09:46

maandag 17 juni 2019 om 10:05
Daar heb je anno nu toch gewoon je telefoon voor? Die schakelt gewoon naar de nieuwe tijdzone.Beter.Laat schreef: ↑17-06-2019 09:46Wat ik me afvraag, Cygnus, bestaan er eigenlijk speciale horloges, die automatisch naar een andere tijdzone kunnen overschakelen?
Of moet je je horloge zelf verzetten?
Ik vind het al moeilijk om te bedenken hoe laat het op een ander werelddeel is... en jij verandert iedere keer van werelddeel.

maandag 17 juni 2019 om 10:06
Jee, dat had ik onderschat, dacht dat er vanaf de grond niets de motors in gezogen zou worden, maar wel die vogels.cygnus schreef: ↑16-06-2019 23:28Reken maar dat ze elk moment in de gaten hielden waar die hond was. Er staan overal camera’s.
Het gevaar zit hem in de motoren die op startvermogen een hond makkelijk opzuigen, met mogelijk schade. Nogal dure aangelegenheid, maar dat is het verkeer stilleggen ook.
Het zal je verbazen hoeveel wild er nog op een vliegveld rondloopt en vliegt. Heb op LHR regelmatig vossen gezien, schijnt daar een ware plaag te zijn. Rondom Schiphol zijn weinig bossen, maar daar zijn de konijnen een probleem. Er worden zelfs jachten gehouden op het vliegveld om het een beetje in toom te houden.
maandag 17 juni 2019 om 10:31
Pilamie, in principe hebben deze drukverschillen waar jullie het nu over hebben alleen effect op gassen. Je hersenen bevatten geen gassen en vloeistoffen en vaste stoffen zullen niet reageren op zulke kleine drukverschillen. Ik heb geen idee wat het is of kan zijn en kennelijk is het wel gerelateerd aan drukverschillen, dus ik zou er zeker mee naar de huisarts.
maandag 17 juni 2019 om 12:18
Die kans zit er in, maar ik heb geen idee of ze standaard een jachtgeweer bij zich hebben.Kusjesvoorallemaal schreef: ↑17-06-2019 08:00Oh zeker dat geloof ik gelijk. Er was ook binnen no time zo’n gele auto bij van de security.
Hadden ze hem afgeschoten dan als hij de baan op was gerend?
Fate is just the weight of circumstances