35+ en (1e!) kinderwens, wie ook?

01-06-2019 16:35 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie veel andere forumgroepjes, maar nog niet zo een als deze dacht ik! Nog meer 35plussers die voor hun eerste kindje willen gaan? Wie schrijft mee?
:)
pejeka schreef:
06-06-2019 19:14
Als dat zo bekend is, waarom dan wél wachten tot na je 35e? Een atleet die op zijn 22e op de toppen van zijn/haar kunnen is, gaat dan toch ook niet vervolgens tot zijn 40e, wanneer zijn/haar vermogens minder zijn, alvorens deel te nemen aan de Olympische Spelen?

Ik vind dat zo raar. Heel lang zijn vrouwen complicatieloos vruchtbaar van nature, en dan willen ze geen kind, en dan als het bijna niet meer kan, dan willen ze opeens wél, en dan moet de hele medische wereld daar alle toeters en bellen voor uit de kast trekken om het nog mogelijk te maken, en moeten we het als samenleving helemaal geweldig vinden en er in een knuffelkring omheen gaan staan.

Nee hoor er werd alleen een piemel uit de kast getrokken. Meer was er godzijdank niet voor nodig.

Vind je opmerkingen overigens bijzonder kort door de bocht en eigenlijk lees ik ze als
Pure provocatie. Beetje jammer
justagirly schreef:
12-06-2019 12:40
Pejeka, ik kreeg mijn oudste op mijn 25e en toen was mijn moeder al 4 jaar dood.

Jouw opmerking over grootouders valt echt in het rijtje van.... het leven is niet maakbaar!!!

Verder volg ik dit topic, ben 38, heb in februari helaas een mk gehad en zit niet aan de anticonceptie.
Natuurlijk is het leven niet maakbaar, dat geldt voor alle aspecten van het leven en dat het leven wél maakbaar zou zijn, heb ik ook nooit gesteld.

Wat ik wél heb gesteld is: als de trend dat vrouwen tot tegen hun 40e wachten met het éérste kind, zich voortzet, dan zullen veel kinderen in de toekomst ofwel grootouders hebben van 80+ (of 90, alvorens ze bewust hun grootouders leren kennen), of helemaal geen grootouders.

En volgens mij klopt dat gewoon: je bent zelf 39 als je kind geboren wordt, je kind wacht ook weer tot het ca. 40 is met kinderen krijgen, dus als je kleinkind geboren wordt, ben je ca. 80 en eer dat je kleinkind zo oud is dat hij enig besef heeft van de grootouders, ben je 90 (als je het haalt).

Vond ik het stiekem toch leuker een oma van ca. 50 te hebben toen ik geboren werd, zodat die nog leuke dingen met me kon doen, en niet als 90-jarige aan een verpleegtehuis gekluisterd zat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
https://www.theatlantic.com/magazine/ar ... by/309374/

Zo, even wat keiharde feiten in plaats van gezeik sommige medeforummers-wat duidelijk niet is gebaseerd is op feiten.

Essentie van het artikel is (wetenschappelijk onderbouwd) dat je vruchtbaarheid (mits je gezond bent en er niets geks aan de hand is) gewoon gelijk blijft tot je 40e. Daarna wordt het lastiger maar hoeft niet het einde van de wereld te betekenen.

En het klopt wel: ben vorig jaar gelijk de 1e ronde zwanger geraakt van mijn derde kindje (nu bijna uitgerekend), alsof ik 26 was in plaats van 36 :-D. Zwanger worden ging nu net zo gemakkelijk als de eerste twee keren. Dus niets nog geen afname van de vruchtbaarheid.

Dus laat je niet leiden door de azijnzeikerds in dit topic, waarvan sommige niet eens zelf een baarmoeder hebben :roll:

Hopelijk zijn jullie allemaal ook snel in verwachting!! :cheer2:
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 19:53
99.87% gewijzigd
pejeka schreef:
12-06-2019 19:04
Natuurlijk is het leven niet maakbaar, dat geldt voor alle aspecten van het leven en dat het leven wél maakbaar zou zijn, heb ik ook nooit gesteld.

Wat ik wél heb gesteld is: als de trend dat vrouwen tot tegen hun 40e wachten met het éérste kind, zich voortzet, dan zullen veel kinderen in de toekomst ofwel grootouders hebben van 80+ (of 90, alvorens ze bewust hun grootouders leren kennen), of helemaal geen grootouders.

En volgens mij klopt dat gewoon: je bent zelf 39 als je kind geboren wordt, je kind wacht ook weer tot het ca. 40 is met kinderen krijgen, dus als je kleinkind geboren wordt, ben je ca. 80 en eer dat je kleinkind zo oud is dat hij enig besef heeft van de grootouders, ben je 90 (als je het haalt).

Vond ik het stiekem toch leuker een oma van ca. 50 te hebben toen ik geboren werd, zodat die nog leuke dingen met me kon doen, en niet als 90-jarige aan een verpleegtehuis gekluisterd zat.
Maar er zijn toch ook heel veel generaties geweest waarin vrouwen 12+ kinderen baarden tussen hun 21e en 43e? En dat het jongste kind dan toch ook een veel oudere moeder had dan zijn of haar oudere broer of zus? En diens jongste kind dan ook weer een veel oudere oma dan het eerstgeboren kleinkind?
Het is echt niet zo dat iedereen “vroeger” jonge oma’s had hoor! Ik heb in mijn stamboom iemand gevonden die met 46 nog een kind baarde.
NYC schreef:
12-06-2019 21:09
Maar er zijn toch ook heel veel generaties geweest waarin vrouwen 12+ kinderen baarden tussen hun 21e en 43e? En dat het jongste kind dan toch ook een veel oudere moeder had dan zijn of haar oudere broer of zus? En diens jongste kind dan ook weer een veel oudere oma dan het eerstgeboren kleinkind?
Het is echt niet zo dat iedereen “vroeger” jonge oma’s had hoor! Ik heb in mijn stamboom iemand gevonden die met 46 nog een kind baarde.

Klopt. Je kan nou eenmaal niet 12 kinderen tegelijk op je 25e baren. Maar ik had het over het moment van het krijgen van het EERSTE (en vaak ook enige) kind tegenwoordig. Of gaan al die vrouwen die op hun 38e beginnen, óók voor 12 kinderen?
Mijn ouders besloten heel laat kinderen te krijgen (hoe durven ze) dus zij zijn sowieso oudere opa's en oma's ongeacht op welke leeftijd ik mijn kinderen krijg. Had ik dan volgens jou beter geen kinderen kunnen krijgen omdat ze opgezadeld zitten met oude opa's en oma's?
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:45
:thumbsup:
Ik post dit ook al in elk topic maar er zijn er een paar die niet lezen maar vast blijven houden aan hun oude overtuigingen.

En PJK: ik krijg geen kinderen om opa en oma te worden en ik pas ook mijn timing niet aan om ze een opa en oma te geven, want a. Dat heb je toch niet in de hand en b. zó belangrijk zijn opa’s en oma’s nou ook weer niet voor de meeste mensen en ik ken toevallig ook veel ongeïnteresseerde opa’s en oma’s, daar doe je het ook niet voor hè.

Azijnzeikerds zonder baarmoeder houden niet van feiten, negeren is dan makkelijker.

Als wij nou collectief alle azijnzeikerds gaan negeren en geen podium geven?
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:45
:thumbsup:
Ik post dit ook al in elk topic maar er zijn er een paar die niet lezen maar vast blijven houden aan hun oude overtuigingen.

En PJK: ik krijg geen kinderen om opa en oma te worden en ik pas ook mijn timing niet aan om ze een opa en oma te geven, want a. Dat heb je toch niet in de hand en b. zó belangrijk zijn opa’s en oma’s nou ook weer niet voor de meeste mensen en ik ken toevallig ook veel ongeïnteresseerde opa’s en oma’s, daar doe je het ook niet voor hè.
Er zijn ook heel veel ongeïnteresseerde ouders...

Maar je doet het dus niet voor de opa of oma, maar tig gezinnen zien die opa en/of oma dan wél als goedkope oppas jarenlang. Dus dat doen ze dan niet voor het genoegen van opa of oma, maar gewoon omdat het lekker goedkoop is ofzo. Want zó belangrijk zijn opa's en oma's nou verder ook niet, behalve natuurlijk als ze je geld uitsparen...
pejeka schreef:
12-06-2019 21:25
Klopt. Je kan nou eenmaal niet 12 kinderen tegelijk op je 25e baren. Maar ik had het over het moment van het krijgen van het EERSTE (en vaak ook enige) kind tegenwoordig. Of gaan al die vrouwen die op hun 38e beginnen, óók voor 12 kinderen?
Haha nee dat denk ik niet. Maar zoals anderen hier ook al schrijven, je krijgt de kinderen toch niet voor je ouders? Het is zeker waardevol (meestal) voor kinderen om een band te hebben met hun grootouders maar net zoals men ze vroeger niet voor hun ouders kreeg doet men dat nu ook niet. En het hóeft dus echt niet zo te zijn dat de band met een oudere grootouder slechter is.

Ik erken direct dat het voordelen heeft als iedereen jonger en vitaler is, zowel de ouders als de grootouders (en nee, ik heb het niet over oppassen!) Maar een levensloop verloopt anno 2019 nou eenmaal anders dan anno 1919 of 1969. In plaats van daar alleen de negatieve kanten van te zien is het toch ook fijn daar de positieve aspecten van te belichten? Of zie jij die helemaal niet?
pejeka schreef:
12-06-2019 21:41

Maar je doet het dus niet voor de opa of oma, maar tig gezinnen zien die opa en/of oma dan wél als goedkope oppas jarenlang. Dus dat doen ze dan niet voor het genoegen van opa of oma, maar gewoon omdat het lekker goedkoop is ofzo. Want zó belangrijk zijn opa's en oma's nou verder ook niet, behalve natuurlijk als ze je geld uitsparen...
Jongere opa's en oma's werken nog volop als de kleinkinderen in de "opppasleeftijd" zijn. Juist fijner als de opa's en oma's wat ouder zijn. Die zijn met pensioen en genieten van het leuke dingen doen met de kleinkinderen. Hebben daar ook vaak de tijd voor.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 19:54
99.75% gewijzigd
.
99.86% gewijzigd
Wittelamp schreef:
13-06-2019 15:33
Ik zou graag mijn hele leven zien dat ik en al mijn geliefden jong en vitaal blijven. Dat is ook handig voor carrière, reizen, studeren, kinderen, kleinkinderen. En hopelijk blijven die ook weer eeuwig jong en vitaal.

Helaas is dat nou eenmaal niet hoe het is. Zo werkt het leven niet. En je kan ook niet bepalen in welke volgorde belangrijke gebeurtenissen in het leven plaatsvinden.

Mijn relatie ging uit op mijn 30e... niet helemaal de goede timing.

Daarna stortte ik in, liep ik vast en ben ik een paar jaar bezig geweest met therapie en traumaverwerking. Wat onnozel! Precies tijdens de ideale vruchtbaarheidsfase!

Ik ontmoette pas weer een stabiele liefde een paar jaar later. Wat stom van mij, had ik anders moeten plannen. Voordeel was wel dat ik er nu helemaal klaar voor was en een goede partner en moeder kon zijn.

Helaas, helaas, hij wilde me eerst beter leren kennen voor we ons gingen voortplanten. Gevolg: pas met 38 eerste kind. Wat ontzettend raar van hem hè?

Mijn moeder viel weg toen ik juist mijn baby had... weg oma. Niet juist getimed. Terwijl zij mij wel jong had gekregen. Foei oma.

Tja, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn punt is duidelijk denk ik. Hoewel ik het gevoel heb dat het bij pejeka en maya tegen dovemansoren gericht is.
Maar zo gaat het dus bij heel erg veel mensen. Ik zie dat helemaal niet als iets vreemds of uitzonderlijks. En ook niet per se als iets onwenselijks.

Ik heb bij Pejeka het gevoel dat in zijn ideale wereld iedereen met 20 jaar al zijn of haar keuze heeft gemaakt voor een levenspartner, met 22 getrouwd is en met 24 een baby (en met 48 opa/oma is). En voor degenen bij wie het zo naar alle tevredenheid verloopt, dat is fijn. Maar ik denk dat in het verleden (en misschien in het heden ook nog wel) het helemaal niet zo’n gelukzalige keuze was. Eerder een gewoonte of omdat mensen geen ander voorbeeld om zich heen zagen, het niet in hun hoofd haalden om eerst te gaan studeren of reizen, het niet geaccepteerd was om te lang ongehuwd te blijven “rondscharrelen” en hun levenspartner uit hun directe vertrouwde omgeving uitkozen.

En niet dat dat helemaal verkeerd is of zeker een keer fout zal gaan etc. Maar ik zie het wel als een groot goed dat dat niet meer de enige opties zijn als het neerkomt op relaties. Voor persoonlijke ontwikkeling, het eigen geluk, ondervinden wie er bij je past. En dat kost nou eenmaal vaak wat jaren. Ik heb ook liever dat mijn kinderen eerst goed ontdekken wie ze zelf zijn en dan pas tegen hun veertigste kinderen krijgen dan dat ik “jong oma” word.

Maar anderzijds snap ik zijn gevoel of idee hierover wel. Het doet mij soms ook pijn om te merken hoe oud ik mijn vader tegenwoordig geworden vind en dat een uitstapje met zijn kleinzoon of hem terug naar huis brengen na een nachtje logeren met de auto steeds meer moeite kost, dat ik eigenlijk denk: hier word hij te oud voor, kan dit niet al te lang meer van hem verwachten. Die twee zijn gek op elkaar maar het was inderdaad makkelijker geweest als wij alletwee onze kinderen op een jongere leeftijd gekregen hadden. :| (Maar de relaties die ik op mijn 18e, 21e, 25e of 28e had waren geen van allen ooit tot iets stabiels gekomen, dus ja...)
pejeka schreef:
07-06-2019 23:00
rs met trauma's of andere problemen zijn nooit leuk. Niet als ze 25 zijn, en niet als ze 65 zijn. Dus laten we dat even opzij zetten.

Maar dan ben ik toch wel blij met ouders die nog niet met een kruiswoordpuzzel achter de geraniums zaten toen ik 20 was.
Doe toch normaal. Niemand van 61 zit met een kruiswoordpuzzel achter de geraniums.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Te oud
Te jong
Te dik
Te dun
Te laat
Te vroeg...

Doe wat je wilt, baar of baar niet.
Laat iedereen zelf weten wat ze doen/kunnen/willen etc.

Het leven is te kort.
Geniet.
Elke dag.

ps: ook ik ben een ‘oude, nog vruchtbare’ moeder met 2 jonge kids van 7 maanden en 4 jaar. En ben al 1 hele maand 42!!!!

En weer verder met mijn eigen leven.
:sun:
pejeka schreef:
12-06-2019 21:41

Omg, het zuur komt gewoon door mijn laptop heen. Ben je verwaarloosd als kind zijnde? Niet lang genoeg borstvoeding gehad? Genegeerd door klasgenootjes? Wat is het toch dat je meent zo vreselijk te moeten reageren? Ik meen het oprecht hoor. Was ik voorheen nog vaak geïrriteerd door je bijdragen, tegenwoordig heb ik alleen maar medelijden met je.

Ps, TO, ik ging proberen zwanger te worden toen ik 37 was. Na een maand was het raak en mijn 10 jarige zoon speelt nu lekker buiten... Veel succes!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Wittelamp schreef:
13-06-2019 15:22
Ik zie dat juist bij de oudere ouders om me heen nou nooit. Ten eerste wonen oudere moeders vaker in de randstedelijke steden en hun ouders ver weg, en ten tweede zijn de opa’s en oma’s inderdaad ouder en vaak te oud om structureel op te passen.

Dat hele oppasgedoe met grootouders speelt juist bij de wat jongere moeders.
Dat lijkt mij niet. De moeders van jonge moeders zijn vaak ook nog jong en werken dus over het algemeen gewoon. Een generatie eerder was dat wel anders. Ik was een oudere moeder, 30 plus. Mijn dochter ook 30 plus. Ben nu begin 60 en uiteraard nog volop aan het werk.
.
99.70% gewijzigd
Lacuba schreef:
13-06-2019 17:10
Dat lijkt mij niet. De moeders van jonge moeders zijn vaak ook nog jong en werken dus over het algemeen gewoon. Een generatie eerder was dat wel anders. Ik was een oudere moeder, 30 plus. Mijn dochter ook 30 plus. Ben nu begin 60 en uiteraard nog volop aan het werk.
Maar er zijn misschien ook nog wel aardig wat jonge moeders (25?) die zelf nog een redelijk jonge moeder hebben (50-55) die nooit gewerkt heeft. En waar de (werkende) jonge moeder haar kinderen dan naartoe brengt. Volgens mij komt dat best nog voor.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 04:10
99.81% gewijzigd
Wittelamp schreef:
13-06-2019 17:15
Nou ja, het speelt zeker ook niet bij de 38+ moeders die bejaarde ouders ergens op uren rijden in de provincie hebben. Dus waar zitten als die oppasoma’s dan?

Ik heb overigens verschillende 60+ collega’s die een dag minder zijn gaan werken om op de kleinkinderen te kunnen pasen. Geheel uit eigen wens trouwens.
Ik ook hoor. En uiteraard geheel uit eigen wens. Dat heeft er toch niets mee te maken?
NYC schreef:
13-06-2019 17:16
Maar er zijn misschien ook nog wel aardig wat jonge moeders (25?) die zelf nog een redelijk jonge moeder hebben (50-55) die nooit gewerkt heeft. En waar de (werkende) jonge moeder haar kinderen dan naartoe brengt. Volgens mij komt dat best nog voor.
Weinig denk ik. Maar alles komt voor.
Maar feit is gewoon dat als de trend om pas over kinderen te gaan denken rond je 40e zich voortzet, het in de toekomst heel normaal is als er geen oma's meer zijn die kunnen oppassen, of leuke dingen kunnen gaan doen met hun kleinkinderen, of ze voor de fun een weekeindje te logeren kan hebben. Want dan zijn vele grootouders ca. 80 als het kleinkind geboren wordt, en eer dat het op een leeftijd is dat ze er leuke dingen mee zouden kunnen ondernemen of ze een weekendje te logeren zouden kunnen hebben, zijn die mensen bijna 90, en hoera als ze nog zelfstandig wonen en energiek genoeg zijn om een rondje langs de speeltuin te wandelen, maar vaak zullen de kleinkinderen hun grootouders dus leren kennen als stok- en stokoude mensen die niet meer thuis wonen en verzorgd moeten worden.
pejeka schreef:
13-06-2019 19:41
Maar feit is gewoon dat als de trend om pas over kinderen te gaan denken rond je 40e zich voortzet, het in de toekomst heel normaal is als er geen oma's meer zijn die kunnen oppassen, of leuke dingen kunnen gaan doen met hun kleinkinderen, of ze voor de fun een weekeindje te logeren kan hebben. Want dan zijn vele grootouders ca. 80 als het kleinkind geboren wordt, en eer dat het op een leeftijd is dat ze er leuke dingen mee zouden kunnen ondernemen of ze een weekendje te logeren zouden kunnen hebben, zijn die mensen bijna 90, en hoera als ze nog zelfstandig wonen en energiek genoeg zijn om een rondje langs de speeltuin te wandelen, maar vaak zullen de kleinkinderen hun grootouders dus leren kennen als stok- en stokoude mensen die niet meer thuis wonen en verzorgd moeten worden.
En wat dan nog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven