Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
pokkewijf schreef:
07-06-2019 20:06
mijn katten waren binnenkatten. Kwamen ook niet op het balkon, 6e etage. Om het weekend bij
vriend. Daar een ommuurde patio, dat vonden poezen al super :lol:
Kan ik me helemaal voorstellen :)

Ik weet natuurlijk niet hoe de huizensituatie bij BeterLaat gaat zijn maar zo om de twee weken naar buiten bij bijvoorbeeld niet afgesloten tuinen, hmmm, ik weet niet of dat wel gaat werken. Ik zou het niet aandurven in ieder geval.
Parachutes, wat naar! Is ze alweer terug?
Calamitycat schreef:
07-06-2019 22:24
Parachutes, wat naar! Is ze alweer terug?
Ze kwam maar niet naar huis en ik wist gewoon dat er iets mis was. Heb haar overal als vermist aangemeld, terwijl we bleven zoeken.

Ze bleek uiteindelijk vast te zitten in één van de garageboxen achter ons huis. Mijn moeder hoorde haar mauwen, iets voor 19u vanavond, dus toen was ze al ruim negen uur weg. Het gekke is dat we daar meerdere keren zijn gaan zoeken, maar we hebben haar eerder echt niet gehoord. De garagebox zat op slot, maar gelukkig wisten we van wie hij was en diegene heeft hem open gemaakt zodat ik haar weer mee naar huis kon nemen. Ze was meteen super aanhankelijk en ik natuurlijk hartstikke emotioneel :$ ik was echt zo bang dat haar iets ergs was overkomen.

Ze ligt nu weer warm en veilig in haar mandje :heart:
Oh, wat fijn! Wat zal jij in de rats hebben gezeten. Ben zo blij voor je, knuffel haar maar lekker plat!
Ik heb even een probleem met 1 van onze katten, we vermoeden de zwarte kanjer die we sinds januari hebben.
Gisteren merkte ik ineens dat er geplast was in onze woonkamer. Gelijk alles eromheen weggehaald en gedept maar de urine was al ingetrokken in onze vloerbedekking.
Inmiddels heb ik het ingewreven met een sopje van groene zeep, droog laten worden en toen met hg tegen nare luchtjes. De nare lucht bleef.
Toen las ik over groene biotex, dat bevat ook geen bleek want daar willen ze juist op plassen en zou de eiwitten afbreken. Goed ik dus eerst met een soepje over de vloerbedekking gedaan en toen de poeder erop gegooid. Tijdje later zeg ik tegen mijn man: het wordt alleen maar erger en ik ging kijken. Is er gewoon over de biotex heen geplast!!!

We hebben 2 kattenbakken, 1 op de benedenverdieping en 1 op de bovenverdieping. Eerst gebruikte ze ieder een eigen bak maar sinds kort gebruikt de zwarte kanjer beide bakken.
We overwegen nu een derde kattenbak en die neer zetten in de woonkamer, ik vind dat niet zo prettig en hygiënisch maar wat moet dat moet.

Voor nu hebben we de deur even opengezet en omdat het binnenkatten zijn hebben we de katten dus de toegang tot keuken en woonkamer ontzegt.
Ik denk dat ik het bevuilde deel biotex opzuig en er weer nieuw overheen doe. Dan de nacht door laten trekken en dan de rest weer opzuigen ofzo?

We zaten te denken anders een stoomreiniger te huren maar geen idee of dat afdoende werkt. En sowieso zolang we de oorzaak niet weten en zelfs niet weten welke van de 2 het is kunnen we weinig.
We merken verder geen gedragsveranderingen, geen tekenen van ongemak of pijn, we zien beide katten regelmatig op de bak zitten, ik verschoon de bak zeer regelmatig en schep sowieso 2 keer per dag de poep eruit. We hebben een peewee bak dus er zit verder ook geen urine in de bak.

Heeft iemand anders nog een briljant idee?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Misschien eerst even met allebei naar de dierenarts om medische oorzaken uit te sluiten?
Om de lucht van de kattenurine weg te krijgen is Ecodor UF2000 (bijv. te krijgen bij Bol) het enige geschikte middel.
Het neutraliseert de lucht en maakt het goed schoon zodat de kat niet opnieuw op die plek plast.

Nog even een vraagje? Hoe lang hebben jullie die Peewee bak? Ik las onlangs dat niet alle katten dat een fijne kattenbak vinden en er daardoor niet meer op durven. Misschien heeft het daarmee iets te maken?
Calamitycat schreef:
11-06-2019 20:38
Misschien eerst even met allebei naar de dierenarts om medische oorzaken uit te sluiten?
Om de lucht van de kattenurine weg te krijgen is Ecodor UF2000 (bijv. te krijgen bij Bol) het enige geschikte middel.
Het neutraliseert de lucht en maakt het goed schoon zodat de kat niet opnieuw op die plek plast.

Nog even een vraagje? Hoe lang hebben jullie die Peewee bak? Ik las onlangs dat niet alle katten dat een fijne kattenbak vinden en er daardoor niet meer op durven. Misschien heeft het daarmee iets te maken?
Bedankt!
We hebben de peewee bak al van het begin af aan dus daar zal het niet aan liggen. Ik zie en hoor ook dat beide gewoon op de bak gaan.
Ik zag idd die ecodor maar omdat die hg ook niet werkte een beetje bang dat het ook niet werkt en dan wordt alles best prijzig. Maar als dat nodig is dan moet dat maar. Ik kijk morgenochtend hoe het ruikt en als de geur er nog is of als ik merk dat er weer geplast wordt bestel ik het direct. Heb je er zelf ook ervaring mee?

Ik kan inderdaad eens contact opnemen met de dierenarts. De zwarte kanjer kan je bijna niet oppakken dus dat zal wel een drama worden maar ook daarbij wat nodig is is nodig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Oeh dat is altijd lastig ja. Bellen voor overleg kan je sowieso altijd even doen.
Een forummer hier zweert bij Ecodor, ik heb het zelf nog nooit nodig gehad maar ik zie het haar altijd aanbevelen en ik vertrouw op haar oordeel :)
Ecodor heb ik nooit gebruikt, maar ik gebruik wel al jaren deze en ben daar heel tevreden over: https://www.medpets.nl/capturine+pets/
Beide bedankt! Ik ga ermee aan de slag. Laat jullie weten hoe het gaat ermee.
Vind het ook gewoon erg zielig voor 1 van onze katten want ik weet dat het normaal hygiënische beestjes zijn. Als ik het nog eens merk of ook maar vermoed dat ik gedragsveranderingen of pijn zie ga ik direct de HA bellen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik begreep trouwens dat azijn ook zou werken maar daar heb ik geen ervaring mee. Succes ermee! Hier ook een beestje dat helaas in huis plast (sinds ze ziek is). Echt heel lastig.
Ik adviseer altijd Vanish en hij is er nu ook voor vlekken en geurtjes van huisdieren.
Joost mocht stoppen met de eetlustopwekkers maar nu is ze ook weer gestopt met eten lijkt het. Vandaag heeft ze amper iets gegeten. Morgen toch maar weer bellen. Ze at dus echt alleen door de pilletjes en dat baart me toch weer zorgen. :(

Bloeduitslagen waren deze keer wel iets beter maar niet voldoende om te stoppen met de prednison. Pas over een maand hoeft ze weer terug te komen om te kijken hoe het dan is.
Mag ik hier nog weer een keertje op tips vragen? Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe kattenbak gekocht. Niet dezelfde die ik al had, maar wel zelfde type met een overkapping en klepje.

Nu heeft poeslief de neiging om altijd helemaal vooraan de bak te plassen. Dat ging bij de oude bak altijd goed, maar nu plast ze in deze bak elke keer net buiten de bak, ookal staat ze zelf in de bak. De intentie is dus goed, de uitwerking iets minder ;-).

Gelukkig ligt er een gritopvang matje voor waar het meestal op terecht komt, maar is er een simpele tip om haar net een paar stappen door te laten lopen ;-)?
Drackie schreef:
12-06-2019 01:45
Joost mocht stoppen met de eetlustopwekkers maar nu is ze ook weer gestopt met eten lijkt het. Vandaag heeft ze amper iets gegeten. Morgen toch maar weer bellen. Ze at dus echt alleen door de pilletjes en dat baart me toch weer zorgen. :(

Bloeduitslagen waren deze keer wel iets beter maar niet voldoende om te stoppen met de prednison. Pas over een maand hoeft ze weer terug te komen om te kijken hoe het dan is.
Ach jee, nu terug naar de dierenarts omdat ze zonder die pilletjes niet eet? Succes :hug:
"I love not Man the less, but Nature more..."
dignity schreef:
12-06-2019 10:09
Mag ik hier nog weer een keertje op tips vragen? Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe kattenbak gekocht. Niet dezelfde die ik al had, maar wel zelfde type met een overkapping en klepje.

Nu heeft poeslief de neiging om altijd helemaal vooraan de bak te plassen. Dat ging bij de oude bak altijd goed, maar nu plast ze in deze bak elke keer net buiten de bak, ookal staat ze zelf in de bak. De intentie is dus goed, de uitwerking iets minder ;-).

Gelukkig ligt er een gritopvang matje voor waar het meestal op terecht komt, maar is er een simpele tip om haar net een paar stappen door te laten lopen ;-)?

Is deze bak kleiner/korter in vergelijking met met de vorige bak? Dat ze gewent is aan een bepaalde afstand vóór haar en dat dat niet past in deze bak?
dignity schreef:
12-06-2019 10:09

Had je hier voor ook een bak met overkapping en klepje? Onze katten vinden dat helemaal niets, wij hebben de overkapping van de bak afgehaald. Nadeel is dat het kattengrit soms letterlijk door de hele kamer ligt, maar dat is ook zo weer opgeveegd (harde vloer).
I :flirting: mijn kater!
Voel me blegh en hij komt weer heerlijk naast me liggen. In bed..

(Zo, dat wilde ik nog ff kwijt)
Stuiterdraakje schreef:
13-06-2019 22:19

:heart: :cat:
Zo de stank is hier (zo goed als) weg. Veel groene biotex en geduld. We hebben wel een derde kattenbak neergezet op die plek en die is al regelmatig gebruikt dus blijkbaar was daar wel behoefte aan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Stuiterdraakje schreef:
13-06-2019 22:19

Wat lief om te lezen :heart: Hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt!
@parachutes: het gaat op en af. Heeft met mn herstel en wisseling medicatie te maken. Maar tis zooo fijn dat mijn kater mij altijd aanvoelt.. soms kan ik daar zo emo van worden.. Dan kijkt hij me aan, geeft kopjes en begint me te likken..
Mijn kat zat gisteren weer eens achter een hond aan. Daar heb ik toch zo'n hekel aan als hij dat doet. Ik vind het doodeng. Hoge rug, blazen als een gek en toen in de aanval. Hond leek vooral te willen spelen en deed niets maar je moet net de verkeerde hond hebben. Dat vind ik echt het enige nare aan het feit dat hij buitenloopt. Dat hij op vreemde honden duikt.
Niet altijd maar hond kwam onze tuin in en hij lag daar lekker te snoozen. Dus hij is denk ik geschrokken en wordt dan enorm territoriaal. Ik heb hem snel binnen gehaald. Gelukkig was deze hond lief maar dat gaat natuurlijk eens fout aflopen.
Ik weet nu wel de echte reden waarom hij weggedaan is: die mensen hadden een keffertje in de bench zitten toen ik hem op ging halen. Dat ging geheid niet goed met mijn kat. Hij heeft zo'n enorme hekel aan honden.

Hij eet goed van zijn Purizon en Wild Freedom en is helemaal over op graanvrij voer nu. Hij schudt nog maar heel zelden met zijn kop en krabt niet meer.
Joost is toch vrij snel weer gaan eten! :jump: Ik denk wel dat ze ietsje afgevallen is, maar nu eet ze weer goed. Ik wilde haar net wegen maar ze rende voor me weg, dus dat komt dan straks wel. Heel blij in elk geval dat ze de eetlustopwekkers niet meer nodig heeft.
Ze is juist aangekomen! Ze weegt nu 3,06 kg! Hoera!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven