Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Solomio schreef:
22-06-2019 16:53
Dit is een interessant psychologisch fenomeen: de dingen die je hier leest passen niet bij jouw mening. En in plaats van je mening opnieuw bekijken, ga je bedenken dat wat je hier leest de uitzonderingen zijn.
Klaar, kun je je mening fijn handhaven.

Maar..... stel nou dat wat je hier leest gewoon geldt voor het gros van de mensen met overgewicht?
Gebaseerd op wat ik zie en weet over gewicht geloof ik niet dat het geldt voor het gros van de mensen met overgewicht. Ik heb het dan puur over het stukje "meer verbruiken dan dat je eet", over het algemeen zou iedereen dan moeten afvallen. Hoe moeilijk dat wel of niet gaat (vanaf een bepaald gewicht) daar heb ik het niet over. Ook niet over medicatie. Ik zie dagelijks mensen die dik worden van bepaalde medicatie en waarvan ik ook hun eetpatroon ken. Dat zijn uitzonderingen.
Solomio schreef:
Dit is een interessant psychologisch fenomeen: de dingen die je hier leest passen niet bij jouw mening. En in plaats van je mening opnieuw bekijken, ga je bedenken dat wat je hier leest de uitzonderingen zijn.

Maar..... stel nou dat wat je hier leest gewoon geldt voor het gros van de mensen met overgewicht?

Maar dat is niet zo. In ontwikkelingslanden stijgt het precentage mensen met overgewicht pas sinds de stijging van de welvaart en de introductie van westers voedsel. Als iedereen op een sober doch voedzaam rantsoen zit en niet de hele dag achter een computer hangt dan hebben de meeste mensen geen overgewicht. Dat bewijst de geschiedenis en de situatie in andere landen.
amarna schreef:
22-06-2019 17:15
Maat 38 of maat 50 kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken als in 38 is slank en 50 is dik.
Hangt tevens af van: lichaamslengte, spiersterkte, botopbouw en leeftijd.

Daarom vind sommige reacties in dit topic zo kortzichtig. Of er geen middenweg is tussen slank=gezond en overgewicht=doodvreten.

Maat 50 is met bijna elke lengte te dik. En een gemiddelde vrouw heeft niet zoveel spieren of zo’n aparte botopbouw dat je ineens in maat 50 belandt. Dan praat je over een Russische olympisch kogelstootster ofzo, we hebben het hier over het grote merendeel van de vrouwen, juist niet over die uitzonderingen.

Hoe heeft leeftijd er precies mee te maken volgens jou?
Solomio schreef:

En dat doet het inderdaad!
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 14:03
Lol, wie gelooft er nou mensen op hun woord? Er is een reden dat je te dik bent. Zoals ik al eerder zei: dik wordt je niet zomaar. Er zijn allerlei excuses te bedenken, maar het begint bij te weinig bewegen en teveel en te ongezond eten.
En waarom ga je niet in op het feit dat ik ziek ben?
Ik heb zelf maat 44 en met mijn lengte daarmee overgewicht. Ik kan hele verhalen vertellen over de psychische component, ingebakken gewoontes en ook nog een paar factoren die bewezen tot meer overgewicht leiden waar ik mee te maken heb en waar ik zelf niet eens iets aan kan doen. Maar ik heb daar niet eens zin in omdat het toch niet wordt geloofd. Zonde.
Het is bijna lachwekkend dat een aantal mensen in dit topic hardnekkig beweren dat overgewicht van de meerderheid van de dikke vrouwen, niets met eten of bewegen te maken heeft.

Nee joh, natuurlijk niet... :"-( Gezonde vrouwen met maat 50 + eten allemaal 6 volkoren boterhammen per dag en een stuk fruit, en een bord avondeten met max 2 aardappelen. Daarbij fietsen ze dagelijks en sporten ze 2 keer per week intensief. Ze nemen hooguit in het weekend een gebakje en een drankje. Sure...

Als dat echt zo zou zijn bij de meerdeheid van de dikke vrouwen dan zou menig wetenschappelijk instituut in hun handen wrijven om deze groep te onderzoeken. Ik snap ook niet waarom weight watchers, shakes en dieten dan nog zo populair zijn, als ze toch al zo gematigd eten.
viavia2013 schreef:
22-06-2019 17:37
En waarom ga je niet in op het feit dat ik ziek ben?

Omdat dat niet relevant is. We hebben het hier over de gemiddelde vrouw met overgewicht, die zijn niet ziek. En voor hen geldt: inname vs verbranding.
lilguinea schreef:
22-06-2019 17:39
Ik heb zelf maat 44 en met mijn lengte daarmee overgewicht. Ik kan hele verhalen vertellen over de psychische component, ingebakken gewoontes en ook nog een paar factoren die bewezen tot meer overgewicht leiden waar ik mee te maken heb en waar ik zelf niet eens iets aan kan doen. Maar ik heb daar niet eens zin in omdat het toch niet wordt geloofd. Zonde.

Sommigen hier beweren dat je zelfs als je die psychische componenten niet hebt en echt altijd gematigd eet en sport, je dan nog te dik blijft. Altijd.
Lacuba schreef:
22-06-2019 17:34
En dat doet het inderdaad!

Inderdaad, want 50 jaar geleden en in andere delen van de wereld waar minder aanbod aan ‘slecht’ eten is, zijn ze ook allemaal te dik!
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 17:33
Maat 50 is met bijna elke lengte te dik. En een gemiddelde vrouw heeft niet zoveel spieren of zo’n aparte botopbouw dat je ineens in maat 50 belandt. Dan praat je over een Russische olympisch kogelstootster ofzo, we hebben het hier over het grote merendeel van de vrouwen, juist niet over die uitzonderingen.

Hoe heeft leeftijd er precies mee te maken volgens jou?
Een jonge vrouw van 1.76 met maat 38 is slank. Ik ben met 60 jaar, 1.76 en maat 38 mager. Staat mij niet meer.

Ik zeg nergens dat maat 50 slank is maar niet iedereen met maat 50 heeft morbide obesitas.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 17:40
Het is bijna lachwekkend dat een aantal mensen in dit topic hardnekkig beweren dat overgewicht van de meerderheid van de dikke vrouwen, niets met eten of bewegen te maken heeft.

Jij leest alleen wat je lezen wilt!
NIEMAND hier die zegt dat dik zijn niets met eten of bewegen te maken heeft.
Wij beweren, evenals de wetenschappers/schrijfsters van Vet Belangrijk, dat er meer factoren zijn.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 17:40
Maar dat beweert niemand, echt niemand.
Overgewicht komt doordat je meer kcal binnenkrijgt dan je verbruikt.
Echt iedereen weet dat en erkent dat.

Waar wij dikkerds gestoord van worden is de (voor)oordelen over dikke mensen: lui, vreetzakken, dom, slachtoffeeig, enz. enz.

Als je je verdiept in het ontstaan van overgewicht is het enorm complex.
Want stel nou dat alle dikkerds enorme slappelingen zijn? Denk je dat het beter wordt door alleen maar jezelf omhoog te schoppen vanwege je ijzeren zelfdiscipline?
Daar worden die dikkerds echt niet dunner van.
Compassie voor hun gebrek aan wilskracht, want ook dat is voor een groot gedeelte aangeboren en dus hartstikke sneu voor die slapjanussen.

Of stel nou dat jij toevallig gezegend bent met een lijf dat niet zo efficiënt met voedsel omgaat: als je te veel kcal binnenkrijgt kan jouw lijf dat niet zo snel opslaan, dus je poept het gewoon weer uit. Zou je in de oertijd al hartstikke dood zijn geweest, maar in de huidige tijd mag je je dan ineens superieur voelen aan die domme dikkerds, die een lijf hebben dat elke kcal vasthoudt, zoals in de oertijd van levensbelang was.

Feit blijft: de dikkerds krijgen hun gewicht niet onder controle en de meeste dikkerds lijden daar enorm onder. En weten exact waar hun overgewicht vandaan komt.

Doe dus niet net alsof die dikkerds dingen zeggen die niet waar zijn, want dát is het echte probleem.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Helemaal met je eens, Solomio.
sakamanga schreef:
22-06-2019 18:40
Helemaal met je eens, Solomio.
Ja, alle dikkerds zijn het met elkaar eens hier, maar wij zijn de uitzonderingen. :roll:
Er zijn zelfs slankerds in dit topic die het met ons eens zijn, dat zijn zeker de domme slankerds? :sarcastic:
Solomio schreef:
22-06-2019 18:11
Maar dat beweert niemand, echt niemand.
Overgewicht komt doordat je meer kcal binnenkrijgt dan je verbruikt.
Echt iedereen weet dat en erkent dat.

Waar wij dikkerds gestoord van worden is de (voor)oordelen over dikke mensen: lui, vreetzakken, dom, slachtoffeeig, enz. enz.

Als je je verdiept in het ontstaan van overgewicht is het enorm complex.
Want stel nou dat alle dikkerds enorme slappelingen zijn? Denk je dat het beter wordt door alleen maar jezelf omhoog te schoppen vanwege je ijzeren zelfdiscipline?
Daar worden die dikkerds echt niet dunner van.
Compassie voor hun gebrek aan wilskracht, want ook dat is voor een groot gedeelte aangeboren en dus hartstikke sneu voor die slapjanussen.

Of stel nou dat jij toevallig gezegend bent met een lijf dat niet zo efficiënt met voedsel omgaat: als je te veel kcal binnenkrijgt kan jouw lijf dat niet zo snel opslaan, dus je poept het gewoon weer uit. Zou je in de oertijd al hartstikke dood zijn geweest, maar in de huidige tijd mag je je dan ineens superieur voelen aan die domme dikkerds, die een lijf hebben dat elke kcal vasthoudt, zoals in de oertijd van levensbelang was.

Feit blijft: de dikkerds krijgen hun gewicht niet onder controle en de meeste dikkerds lijden daar enorm onder. En weten exact waar hun overgewicht vandaan komt.

Doe dus niet net alsof die dikkerds dingen zeggen die niet waar zijn, want dát is het echte probleem.
En dan vraag je aan het begin van het topic aan mij waar mijn behoefte vandaan komt om steeds mijn punt duidelijk te willen maken????
watdachtjehiervan schreef:
22-06-2019 18:44
En dan vraag je aan het begin van het topic aan mij waar mijn behoefte vandaan komt om steeds mijn punt duidelijk te willen maken????
En wat wil je hiermee zeggen?
Solomio schreef:
22-06-2019 18:43
Ja, alle dikkerds zijn het met elkaar eens hier, maar wij zijn de uitzonderingen. :roll:
Er zijn zelfs slankerds in dit topic die het met ons eens zijn, dat zijn zeker de domme slankerds? :sarcastic:
Moeilijke vraag..ik ben ex-dikkerd, dus ben ik nou dom of niet? Het is allemaal zo herkenbaar, en om op gewicht te blijven is het voor mij een dagelijkse strijd. En vind "men" mij ongezellig als ik eten afsla op feestjes. Maar als ik het aanneem vind "men" me binnen een half jaar weer lui en ongedisciplineerd. Wat wil "men" nou eigenlijk?
sakamanga schreef:
22-06-2019 19:45
Moeilijke vraag..ik ben ex-dikkerd, dus ben ik nou dom of niet? Het is allemaal zo herkenbaar, en om op gewicht te blijven is het voor mij een dagelijkse strijd. En vind "men" mij ongezellig als ik eten afsla op feestjes. Maar als ik het aanneem vind "men" me binnen een half jaar weer lui en ongedisciplineerd. Wat wil "men" nou eigenlijk?
"Men" wil, vanuit de goedheid van hun hart, dat je gelukkig bent, en gezond, en makkelijk kunt bewegen, en zelfgedisciplineerd, en net zo blij als zij.
Denk ik.

Ik ben ex-morbide-obees-nu-overgewichtig.
Je bent een positief mens :P Ik heb het idee dat "men" alleen maar wil zeiken over anderen om zichzelf beter te voelen, en dat mijn welzijn ze aan hun reet zou roesten. Echte vrienden en familie uitgezonderd, natuurlijk.
amarna schreef:
22-06-2019 17:51
Jij leest alleen wat je lezen wilt!
NIEMAND hier die zegt dat dik zijn niets met eten of bewegen te maken heeft.
Wij beweren, evenals de wetenschappers/schrijfsters van Vet Belangrijk, dat er meer factoren zijn.

Lees even terug, dat wordt wel degelijk beweerd.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 19:58
Nou, quote het maar.
Solomio schreef:
22-06-2019 20:05
Nou, quote het maar.

Dreamer zegt het, bombus quote haar een paar pagina’s terug.

Dreamer schreef: ↑20-06-2019 17:28
Jij stelt "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen reageren: nee, wij doen precies wat jij promoot dat we moeten doen, en ondanks dat zijn we dik

JIj: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen, weer: nee, wij doen zus niet en doen zo juist wel, en ondanks dat zijn we dik

Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen: Neehoor, wij doen het precies zoals jij zegt dat jij doet en we zouden moeten doen, en toch zijn we dik

Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Zie je wat hier gebeurt?

Bombus zegt: die dikkerds geloof ik niet, het is inname versus verbranden.
Dreamer reageert op Bombus met “waarom zou ik liegen?”
Jan en alleman valt Dreamer bij en verguist de eenvoud van Bombus’ theorie. En een user illustreert dit door te melden dat ze 50 minuten keihard zwemt om daarna helemaal geen patatje te eten maar een groene smoothy drinkt, maar rara ze is toch te dik.
En dan hebben we het dus niet over mindset, hormonen, gewoontes, psyche, maar iemand die keihard beweerd dat dikkerds alles doen wat ze zouden moeten doen maar rara, toch te dik blijven.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 20:13
8.25% gewijzigd
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 19:58
Dat wordt nergens beweerd.
sakamanga schreef:
22-06-2019 19:57
Je bent een positief mens :P Ik heb het idee dat "men" alleen maar wil zeiken over anderen om zichzelf beter te voelen, en dat mijn welzijn ze aan hun reet zou roesten. Echte vrienden en familie uitgezonderd, natuurlijk.

Lijkt mij heel normaal dat jouw welzijn (anonieme user op een forum) mij niet na gelegen is. Ik neem aan dat jij ook niet wakker ligt van mijn welzijn. Dit is een forum, met meningen. Geen therapiegroep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven