Overgewicht

22-06-2019 17:17 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.

Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.

Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.

Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.

Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.

Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.

Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd
snoepzak schreef:
22-06-2019 20:35
Hier ook een dochter met overgewicht. Dit komt door haar beperkingen. Ze beweegt veeeeel minder dan andere kinderen en kent geen rem op haar eten, ze kan blijven eten. Die 30% is beweging heeft zij dus niet mee. Over voeding gaf de kinderarts bij ons ook aan dat koolhydraten verminderen vaak het beste werkt bij kinderen.
Dochter is trouwens stuk jonger en wij hebben dietist nog even vooruit geschoven. We proberen zelf haar minder te laten snoepen (uit school fruit, chipjes in het weekend voor oudste pas nadat zij naar bed is etc.)
Lukt dat een beetje? En ben je zelf een goed voorbeeld?
Gezien je nick.
.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 20:42
Er schijnen een paar factoren in het bijzonder bij te dragen aan aan een gezond gewicht en beweeglijkheid bij kinderen:

- ouders die zelf plezier laten zien in bewegen en zelf graag buiten actief zijn
- ouders die zelf plezier laten zien in gezond en matig eten en zelf ook geen overgewicht hebben.
- beperkte schermtijd.

Kinderen die veel tv/tablet kijken zijn volgens onderzoek aanzienlijk dikker dan kinderen die dat niet doen.

Als je denkt dat het eten goed zit, dan kan je misschien focussen op deze indirecte oorzaken van overgewicht bij kinderen.
Ik ken een paar dikkere kinderen en de ouders van het ene kind zijn hardstikke dun, zusje ook en ze eten heel gezond en vader sport heel veel, ook samen met haar, en andere kind
Is wat jonger en die ouders eten alleen maar gezond, nooit snoep in huis, zelfs geen limonade in huis, enorm veel groente vaak zonder de pasta en aardappel erbij, geen schermtijd want geen tv en ouders doen aan sport. En de andere kinderen in dat gezin zijn dun.
Andersom schreef:
22-06-2019 18:21
Maat s valt meestal smaller dan 152/164.

Echt niet. Ik pas zelf vaak in S maar niet in 152 hoor! Ik ben 1.61 lang.
.
impala schreef:
22-06-2019 21:11
Wil net zeggen...mijn dochter is 12 en zwemt in maatje s....daar heeft ze echt de lengte niet voor. Ze zit nu in 158/164.
2019 schreef:
22-06-2019 17:35
Bij de middelbare school is vast een super om de hoek.
Dat dus.
Ook kinderen kunnen stiekeme eters zijn. Juist als van thuis niks mag. En ook als het wel mag.
impala wijzigde dit bericht op 22-06-2019 21:32
5.48% gewijzigd
.
impala schreef:
22-06-2019 21:11
Ik had destijds een broek in maat 152 toen ik nog maatje S had.

Nee, ik lieg, het was maat 156.
BOOBIE77 schreef:
22-06-2019 17:51
Maar wat vind je dan dat ik anders moet doen?
Ik leg verder nooit de nadruk op dieet maar dan wel op gezond eten. Ze heeft er nooit echt moeite mee gehad en heeft ook geen moeite met haar eigen gewicht. Zo lijkt het tenminste. Ze heeft vriendinnen zat en is verder een gelukkig kind.
Wat vind jij gezond eten? Massas dikke mensen die dénken dat ze gezond eten... En soms eten ze ook wel gezonde dingen, maar gewoon veel te veel.
.
BOOBIE77 schreef:
22-06-2019 20:51
Daar zit op zich wel wat in. Schermtijd is anderhalf uur op een dag en we eten gezond.
Maar bewegen is voor mij ook een dingetje. Je ziet mij niet sporten. Hun vader daarentegen wel intensief. Daar neemt ze het niet van over.

Mijn dochter heeft het wel enorm leuk gehad met dansen. Dat vind ik dan ook het belangrijkste. Ze heeft een super dag gehad. En dansen ishaar eigen keuze. Ze heeft ook op hockey gezeten. Van haar vader moest ze het een jaar vol houden maar ze stond steeds huilend op het veld. Dat was een drama. Dansen vindt ze wel echt leuk. Al is het niet te zien als je haar ziet. Dat geldt trouwens voor de meeste kinderen die daar stonden.
O dus ze was niet de enige zonder brede lach op het gezicht. kan me voorstellen, zo'n optreden is reuze spannend. Vooral op die leeftijd, als ze een stuk jonger zijn dan hebben de kinderen zelf niet eens in de gaten dat ze fouten maken,of uit de maat gaan. En als vader heel fanatiek is dan denk ik dat bij dochter de lol gauw over gat iets te doen wat hij ook doet, ze kan het toch niet even goed. Dus laat haar geen sport doen die je man ook doet, laat haar gewoon lekker dansen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Cateautje schreef:
22-06-2019 21:16
Ik had destijds een broek in maat 152 toen ik nog maatje S had.

Nee, ik lieg, het was maat 156.
Was dat één keer? En maat S is tegenwoordig een stúk groter dan 'destijds`. Bij de H&m zwem ik er soms in, terwijl ik echt niet mager ben.
impala wijzigde dit bericht op 22-06-2019 21:22
11.93% gewijzigd
.
Aanleg speelt een rol....onze kinderen zijn slank maar eten met regelmaat chips, koek en snoep. Ook wisselen we couscous af met pasta, aardappelen en frietjes qua maaltijd. Niet super gezond..Ze eten hier wel met mate....fruit wordt met regelmaat van de fruitschaal gepakt. Ze zullen zich niet overeten....genoeg is genoeg.

Ze eten meer ongezond als de dochter van to maar komen niet aan. Dat is toch echt aanleg. Wat dat betreft is het oneerlijk verdeeld. Maar goed...mijn kinderen hebben weer andere dingen.

Je dochter is goed zoals ze is. Maar jij bent als ouder ook verantwoordelijk. Dochter van 10 moest laatst bloed prikken. Natuurlijk wilde ze dat niet maar uitgelegd waar het voor is en dat soms dingen moeten. Bloed prikken kan helderheid geven. Niet zeuren maar prikken.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 21:27
37.15% gewijzigd
Polsjef schreef:
22-06-2019 21:22
Aanleg speelt een rol....onze kinderen zijn slank maar eten met regelmaat chips, koek en snoep. Ook wisselen we couscous af met pasta, aardappelen en frietjes qua maaltijd. Ze eten hier wel met mate....fruit wordt met regelmaat van de fruitschaal gepakt maar ze zullen zich niet overeten. Ze eten meer ongezond als de dochter van to maar komen niet aan. Dat is aanleg.
En/Of portiegrootte.
Als ik zie wat sommige mensen 'normaal' vinden...
.
MissMaran schreef:
22-06-2019 19:18
Inderdaad en als je dan kinderen ziet met obesitas is het ineens oh wat een slechte ouders die hebben vast slechte eetgewoontes. Zo kun je het aan alle kanten in het negatieve trekken.
Dat is ook vrijwel altijd zo. Of kind eet stiekem/buiten de deur.
.
impala schreef:
22-06-2019 21:24
En/Of portiegrootte.
Als ik zie wat sommige mensen 'normaal' vinden...
Dat is ook waar ....en misschien kookt tot te lekker. Ik had vandaag een hele droge biefstuk gebakken.. dan wordt er weinig gegeten hoor😅
Kijk je wel uit. Ik was ook stevig in de leeftijd van je dochter en mijn ouders ontnamen me ook alles wat ik lekker vond en uiteindelijk ontwikkelde ik een eetstoornis. Nu eet ik gewoon alles wat ik lekker vind alleen met mate ik heb me heilig voor genomen mezelf niks meer te ontzeggen. En nu heb ik aan 1 stukje chocola genoeg ik weet namelijk dat als ik morgen nog een stukje wil dan mag dat. Als ik als kind een zak chips in de kast vond at ik hem in een keer leeg want dat mocht ik nooit.
Mijn jongste past al sinds haar 12e niet meer in kindermaten. Ze is nu 14 en heeft maat 38 (bij 1,69 en 58 kilo). Zeker geen sprietje, maar er zit geen gram vet aan. Wij zijn gewoon gezegend met heupen en borsten.
We hebben een nichtje dat al sinds de vroege peutertijd overgewicht heeft. Haar ouders zitten er bovenop, maar wat ze thuis niet krijgt neemt ze buiten de deur wel. Op school is het nooit een probleem geweest, het is een populair kind dat nooit gepest is. Dat zit kennelijk niet in je bmi.
impala schreef:
22-06-2019 21:28
Dat is ook vrijwel altijd zo. Of kind eet stiekem/buiten de deur.
Kinderen bij dochter in de klas beginnen de dag met AA drink, lunchen met chips en cola. De meegebrachte lunch belandt in de vuilnisbak.
Polsjef schreef:
22-06-2019 21:30
Kinderen bij dochter in de klas beginnen de dag met AA drink, lunchen met chips en cola. De meegebrachte lunch belandt in de vuilnisbak.
Toen ik een jaar of dertien was haalde ik bijna elke dag patat én een milkshake. Wisten mijn ouders niks van.
Ook de puddingbroodjes van de bakker naast school gingen er goed in. Dat begon al in de brugklas.
.
impala schreef:
22-06-2019 21:33
Toen ik een jaar of dertien was haalde ik bijna elke dag patat én een milkshake. Wisten mijn ouders niks van.
Ook de puddingbroodjes van de bakker naast school gingen er goed in. Dat begon al in de brugklas.
Mijn dochter vindt het nu nog zonde van haar geld. Ze neemt brood mee en af en toe haalt ze wat. Daar vertrouw ik haar blindelings op...ze krijgt ook vaak genoeg wat lekkers mee.

Bij jongste weet ik niet hoe het gaat lopen over 2 jaar...zij is veel vrijer.
sprietgras schreef:
22-06-2019 20:09
Mijn nichtje was ook echt zwaar als kind. Mijn tante ging overal lopend met haar naartoe. Op de middelbare school is ze de lengte in geschoten. Nu is ze 16 en een lange meid. Ze is nu niet meer te zwaar (ook geen spriet trouwens, gewoon een normale gezonde meid van 16).
Die van mij zal denk ik niet meer groeien, ze is al 2 jaar ongesteld nl. Ik houd wel van bewegen en sporten, maar man niet.
Ook zeg ik altijd dat te zwaar vanwege gezondheid gewoon niet goed is. Niet vanwege het esthetische.
Mijn schoonfamilie hebben trouwens allemaal overgewicht. Ze aard echt naar mans kant. Dus ja aanleg
Wat ontzettend rot voor je dochter en vervelend voor jou, want ik snap dat je niet wilt dat je kind te dik is, de angst dat ze gepest gaat worden of gezondheidsklachten krijgt...

Ik zou, in tegenstelling tot de meesten hier, wel proberen eraan te blijven werken. Misschien meer als gezin bewegen? ‘S avonds na het eten met z’n allen een stukje fietsen of skeeleren, in het weekend ergens op een mooie plek gaan wandelen of eens mountainbiken in het bos, naar een klimbos, zwemmen, outdoor lasergamen etc. Leuke maar actieve dingen.

Ik was zelf al dik vanaf mijn geboorte, mijn ouders wisten niet heel veel van een gezond eetpatroon en ik ben echt dik geweest, ben gepest en heb er echt last van gehad. Nu heb ik zelf 2 kinderen, eentje mager, tegen de ondergrens van een gezond BMI (en zat er vroeger altijd ruim onder, was echt heel dun). De ander heeft een normaal postuur en gezond BMI maar zal eerder gevoelig zijn voor overgewicht. Heeft echt een hele andere bouw met steviger benen en een echte kont. Toch eten ze hetzelfde en bewegen ze allebei veel. Als ik merk dat de jongste te zwaar gaat worden zal ik toch proberen met voeding en beweging dit tegen te houden, juist omdat ik er zelf zo veel last van heb gehad.
Polsjef schreef:
22-06-2019 21:37
Mijn dochter vindt het nu nog zonde van haar geld. Ze neemt brood mee en af en toe haalt ze wat. Daar vertrouw ik haar blindelings op...ze krijgt ook vaak genoeg wat lekkers mee.

Bij jongste weet ik niet hoe het gaat lopen over 2 jaar...zij is veel vrijer.
Je moet je kinderen nooit blindelings vertrouwen! Zeker niet als ze ouder zijn dan 10 ofzo. Denk ff terug aan hoe jij was als kind... Ik ken niemand die niks deed achter de rug van zijn ouders. Lijkt me ook niet gezond.
.
impala schreef:
22-06-2019 22:00
Je moet je kinderen nooit blindelings vertrouwen! Zeker niet als ze ouder zijn dan 10 ofzo. Denk ff terug aan hoe jij was als kind... Ik ken niemand die niks deed achter de rug van zijn ouders. Lijkt me ook niet gezond.
Mijn oudste kan ik echt blindelings vertrouwen. Ze heeft een lager IQ en is heel erg van de afspraken, eerlijkheid ed. Ze doet wat ze heeft afgesproken en geeft het aan als ze van die afspraken afwijkt. Ik zou het juist fijn vinden als ze afwijkt van al het goede maar dat is nog een brug te ver. Komt vanzelf 😅
impala schreef:
22-06-2019 21:06
Lukt dat een beetje? En ben je zelf een goed voorbeeld?
Gezien je nick.
Haha, die nick is niet mijn dagelijks voedsel. Het lukt redelijk.. ze komt in elk geval niet meer verhoudingsgewijs meer aan dan ze groeit, heb het idee dat ze ook wel iets slanker wordt de laatste tijd. Weeg haar niet wekelijks (ook niet maandelijks). Ze wordt ook met de tijd wel iets actiever in bewegen. We laten haar ook heus wel eens snoepen, het is ook een kind he... veel kinderen met haar afwijking hebben net als zij problemen met hun gewicht. Maar we doen ons best
Polsjef schreef:
22-06-2019 22:06
Mijn oudste kan ik echt blindelings vertrouwen. Ze heeft een lager IQ en is heel erg van de afspraken, eerlijkheid ed. Ze doet wat ze heeft afgesproken en geeft het aan als ze van die afspraken afwijkt. Ik zou het juist fijn vinden als ze afwijkt van al het goede maar dat is nog een brug te ver. Komt vanzelf 😅
Of ze gaat beseffen dat ze een heel betrouwbaar imago heeft opgebouwd en zal dat vooral in stand proberen te houden... Terwijl ze ondertussen andere dingen doet.
.
kinderen worden niet dik van lucht, of ze eet stiekem of jullie eten meer dan je zegt. meer sporten is goed maar voor afvallen niet zo heel erg van belang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven