Overgewicht

22-06-2019 17:17 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.

Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.

Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.

Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.

Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.

Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.

Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd
Ow wow, TO, ik schrik enorm van je laatste post! Een kind van 11 hoeft nog geen uitstraling te hebben om een man aan te trekken. 😧
Ben blij met de persoon die ze is en ben trots op haar dat ze zichzelf als dusdanig ziet! 11 jaar en moeten voldoen aan het ideaalbeeld van nota bene je moeder, die jou hoort te accepteren zoals je bent!

TO, zoek hulp, voor jezelf!
Snowpink schreef:
22-06-2019 18:55
TO geeft aan dat haar bmi "obesitas" is. Ik snap dat dochter geen minderwaardigheidscomplex moet krijgen van moeder, maar als ze echt obees is moet er echt wel wat gebeuren. Hartstikke ongezond.
Toen ik nog slank was had ik maat S en paste tegelijkertijd ook in maat 152, dus de dochter van TO moet zo'n 80 centimeter groot zijn om obees te zijn met die maat.
gizzmo-returns schreef:
22-06-2019 17:46
Volgens mij ligt haar probleem vooral bij jou
Gezien de laatste post van to ( van 18.22) herhaal ik mijn eerdere bericht nog maar even
laatbloeiertje schreef:
22-06-2019 19:00
Ow wow, TO, ik schrik enorm van je laatste post! Een kind van 11 hoeft nog geen uitstraling te hebben om een man aan te trekken. 😧
Ben blij met de persoon die ze is en ben trots op haar dat ze zichzelf als dusdanig ziet! 11 jaar en moeten voldoen aan het ideaalbeeld van nota bene je moeder, die jou hoort te accepteren zoals je bent!

TO, zoek hulp, voor jezelf!
TO heeft het over haar eigen moeder die zei dat uitstraling nodig is voor een man.

Als dochter echt obees is dan is dat helemaal niet iets om "te laten zijn wat het is" of iets om trots op te zijn. Dan moet je daar alles behalve blij mee zijn. Obesitaspromotie is net zo ongezond als anorexiapromotie.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 19:25
0.26% gewijzigd
Polsjef schreef:
22-06-2019 18:36
Jeetje meid.... Lees je post eens na en vertel ons dan waar je trots op bent als je naar je dochter kijkt.

Heeft ze net gedaan.

TO is gewoon eerlijk en houdt heus wel veel van haar dochter. Echt, sommige mensen hier kunnen echt niets hebben als het om eerlijkheid of kritiek op kinderen aankomt! (Die zij zelf nooit te horen krijgt).
RégineFilange schreef:
22-06-2019 19:14
Heeft ze net gedaan.

TO is gewoon eerlijk en houdt heus wel veel van haar dochter. Echt, sommige mensen hier kunnen echt niets hebben als het om eerlijkheid of kritiek op kinderen aankomt! (Die zij zelf nooit te horen krijgt).
Inderdaad en als je dan kinderen ziet met obesitas is het ineens oh wat een slechte ouders die hebben vast slechte eetgewoontes. Zo kun je het aan alle kanten in het negatieve trekken.
Ik geloof er trouwens geen barst van dat kinderarts zegt maar naar geen bloed te prikken en naar dietiste te gaan. Er zijn allerlei plannenvan aanpak met fysiotherapeuten e.d. om overgewicht terug te dringen maar jouw kinderarts is daar niet mee bekend?
RégineFilange schreef:
22-06-2019 19:14
Heeft ze net gedaan.

Dat zeggen we toch ook niet? Maar die gedachtes hebben wel invloed. Geen enkel kind is perfect.... gelukkig maar.
2019 schreef:
22-06-2019 17:23
Dat drammen over afvallen kan haar jeugd als tiener zijn behoorlijk vergallen.
En voor altijd een onzekere vrouw worden over zichzelf
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
TO heb je zelf een gezond gewicht?
Koolhydraten weglaten is niet verstandig, zeker niet voor een kind van 11 jaar. De dag beginnen met een boterham geeft juist energie, die koolhydraten hebben ze echt nodig. Ik vind het vreemd dat haar diëtist dit voorschrijft. Dat is meer een dieet voor een volwassenen. Afvallen is 70% voeding en 30% bewegen. En nooit iets eten als beloning dat is wat mij ooit geleerd is. Sterkte ermee
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar mijn oudste had ook overgewicht met 11 jaar en na de groeistuip is dit grotendeels weggegaan, nog steeds beetje stevig maar geen enorm overgewicht en volgens de huisarts is dit gewoon kinds bouw. Ik heb ook nooit nadruk gelegd op eten of niet eten, daar zijn kinderen gevoelig voor. Kind is ook nooit onzeker geweest en nooit gepest ermee, dus heb even geduld tot je dochter een jaar of 16 is, het kan goedgekomen!
[...]

Boobie, ik heb met mijn 13 jarige dochter precies hetzelfde! Ze is echt dik helaas. Na zoveel jaar ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ze pas kan afvallen als ze dat zelf echt wilt. Diëtist , onderzoek Etc hebben wij ook allemaal gehad. Niets helpt. En dat trage dat is zo herkenbaar. Haar vader is ook zo.
Ik weet hoe moeilijk het is als moeder. Bij mij voelt het echt als falen, een onnodige schaamte. Maar steeds maar iets proberen heeft geen zin.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-06-2019 22:15
Reden: quoten OP
63.92% gewijzigd
gaultier schreef:
22-06-2019 20:01
Boobie, ik heb met mijn 13 jarige dochter precies hetzelfde! Ze is echt dik helaas. Na zoveel jaar ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ze pas kan afvallen als ze dat zelf echt wilt. Diëtist , onderzoek Etc hebben wij ook allemaal gehad. Niets helpt. En dat trage dat is zo herkenbaar. Haar vader is ook zo.
Ik weet hoe moeilijk het is als moeder. Bij mij voelt het echt als falen, een onnodige schaamte. Maar steeds maar iets proberen heeft geen zin.
Mijn nichtje was ook echt zwaar als kind. Mijn tante ging overal lopend met haar naartoe. Op de middelbare school is ze de lengte in geschoten. Nu is ze 16 en een lange meid. Ze is nu niet meer te zwaar (ook geen spriet trouwens, gewoon een normale gezonde meid van 16).
TO ik was zelf ook erg mollig rond die leeftijd en toen ik 15 werd was ik broodmager. Het komt vanzelf goed in de pubertijd. Praat haar nou geen anorexia aan.
The Sky is the limit
Heel erg bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik ga vertrouwen hebben dat het goed komt en blijf wel gezond eten promoten.
TO, geloof mij: je dochter krijgt echt wel mee hoe jij over haar denkt. En uit ervaring kan ik zeggen dat een moeder die steeds vindt dat je te kort schiet/niet goed genoeg bent funest is voor je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Uit je post over het dansen blijkt dat je had gehoopt dat dochter zelf meer zou doen, beter haar best zou doen, omdat jij dat indertijd ook gedaan hebt. Ik kan je vertellen dat er weinig dingen zo demotiverend zijn als lang ploeteren (1,5 jaar niets lekkers mogen), geen resultaat zien en dan ook nog iedere keer de teleurstelling van je moeder moeten verdragen.

Dus zoek hulp. Zoek hulp voor jezelf, hoe jij anders naar je kind kunt kijken. Hoe jij ervoor kunt zorgen dat je je dochter niet meer ziet als het bewijs van jouw falen en haar onwil, maar als je lieve dochter die er mag zijn, welke maat ze ook heeft.
Ik zou er erg op letten, dat je dochter niet hoort of voelt hoe jij over haar denkt. Dan is het volgende probleem een minderwaardigheidscomplex en een laag zelfbeeld, en dat is net zo goed een probleem als overgewicht.
Ben je zelf slank?
Ik zou er niet zo bovenop zitten en ik zou ook zeker de koolhydraten niet beperken bij een Kind van 11.
Ik zou erg gezond koken, veel groente laten eten. En ik zou kijken wat er nog voor een Sport is, waar ze plezier in zou hebben. Een Trampoline in de tuin doet ook wonderen!
Misschien wil ze paardrijden? Bewegen waarbij ze zelf niet het gevoel heeft dat ze moet sporten, Maar dat ze het gewoon doet omdat het leuk is.
En ga eens aan de slag met je eigen jeugd, probeer weer te voelen hoe je je voelde, wanneer je moeder zo over jou sprak. Dat wil je toch niet voor je Kind?
Natuurlijk is het belangrijk dat ze gezond is en blijft, Maar jij spreekt over "mooi" zijn. Jeetje zeg, ze is nog Maar 11. Waarom moet ze mooi zijn? En wat zou mooi zijn?
Ze moet gewoon voelen dat ze er mag zijn, gewoon zoals ze is. Nu voelt ze alleen Maar dat ze moet veranderen, dat zou ik niet willen voor mijn Kind.
Mijn dochter is 14 en slank, Maar snoept graag. Wanneer ik zeg hee joh, nog een ijsje? Dan zegt ze:"wanneer ik dikker ben, dan ben ik evengoed ik." En precies zo is het!!!
BOOBIE77 schreef:
22-06-2019 20:21
Heel erg bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik ga vertrouwen hebben dat het goed komt en blijf wel gezond eten promoten.
Bij een gezond eetpatroon hoort ook af en toe iets lekkers. Bijvoorbeeld op een verjaardag of bij een dagje uit.
Mijn dochter snoept ook wel erg veel, ik wijs haarer wel op dat als ze dit eetpatroon later ook houdt dat ze dan te zwaar wordt,ik verbied niks maar als ze na het eten en haar toetje nog chocola uit de kast pakt, wijs ik haar wel op het feit dat ze dan uitgegroeid is en de breedte in gaat en dan legt ze het vaak toch weer terug.
Beter nu waarschuwen dan voor altijd lijnen en jojo'en
vindt ze het dansen leuk, of was dat een idee van jou?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier ook een dochter met overgewicht. Dit komt door haar beperkingen. Ze beweegt veeeeel minder dan andere kinderen en kent geen rem op haar eten, ze kan blijven eten. Die 30% is beweging heeft zij dus niet mee. Over voeding gaf de kinderarts bij ons ook aan dat koolhydraten verminderen vaak het beste werkt bij kinderen.
Dochter is trouwens stuk jonger en wij hebben dietist nog even vooruit geschoven. We proberen zelf haar minder te laten snoepen (uit school fruit, chipjes in het weekend voor oudste pas nadat zij naar bed is etc.)
Er schijnen een paar factoren in het bijzonder bij te dragen aan aan een gezond gewicht en beweeglijkheid bij kinderen:

- ouders die zelf plezier laten zien in bewegen en zelf graag buiten actief zijn
- ouders die zelf plezier laten zien in gezond en matig eten en zelf ook geen overgewicht hebben.
- beperkte schermtijd.

Kinderen die veel tv/tablet kijken zijn volgens onderzoek aanzienlijk dikker dan kinderen die dat niet doen.

Als je denkt dat het eten goed zit, dan kan je misschien focussen op deze indirecte oorzaken van overgewicht bij kinderen.
In mijn klas kinderen die niet meer willen eten vanwege de grapjes thuis over dikke billen etc.
En dan krijg je als juf de “taak” om op te letten of ze hun brood wel eten.
Dikke kans idd dat ze de hoogte nog inschiet. Niet teveel nadruk op leggen, gewoon volgens een normaal eetpatroon eten met af en toe een snoepje, niet teveel. En vergelijk haar alsjeblieft niet met anderen. Dan is ze maar “lomp” en serieus en niet zo sierlijk, ze heeft plezier in het dansen en daar gaat het om.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 20:42
Er schijnen een paar factoren in het bijzonder bij te dragen aan aan een gezond gewicht en beweeglijkheid bij kinderen:

- ouders die zelf plezier laten zien in bewegen en zelf graag buiten actief zijn
- ouders die zelf plezier laten zien in gezond en matig eten en zelf ook geen overgewicht hebben.
- beperkte schermtijd.

Kinderen die veel tv/tablet kijken zijn volgens onderzoek aanzienlijk dikker dan kinderen die dat niet doen.

Als je denkt dat het eten goed zit, dan kan je misschien focussen op deze indirecte oorzaken van overgewicht bij kinderen.
Daar zit op zich wel wat in. Schermtijd is anderhalf uur op een dag en we eten gezond.
Maar bewegen is voor mij ook een dingetje. Je ziet mij niet sporten. Hun vader daarentegen wel intensief. Daar neemt ze het niet van over.

Mijn dochter heeft het wel enorm leuk gehad met dansen. Dat vind ik dan ook het belangrijkste. Ze heeft een super dag gehad. En dansen ishaar eigen keuze. Ze heeft ook op hockey gezeten. Van haar vader moest ze het een jaar vol houden maar ze stond steeds huilend op het veld. Dat was een drama. Dansen vindt ze wel echt leuk. Al is het niet te zien als je haar ziet. Dat geldt trouwens voor de meeste kinderen die daar stonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven