Overgewicht

22-06-2019 17:17 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.

Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.

Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.

Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.

Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.

Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.

Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd
Voor de volledigheid
Vermoeidheid
Kouwelijkheid
Droge, koude, bleekgele huid
Traagheid in denken en handelen
Langzame spraak
Geheugenverlies (concentratiestoornissen)
Psychische klachten zoals depressiviteit en apathie
Myxoedeem (verdikte huid waarin je geen 'putjes' kan drukken, bijv. rond de ogen en op de onderbenen)
Spierzwakte
Spierpijn en stijfheid, met name in armen, benen en heupen
Gewrichtspijn
Carpale tunnelsyndroom: tintelingen in de handen
Hartklachten
Bros en uitvallend haar: zie het verhaal van kongingin Anne onderaan scherm.
Breekbare, brosse nagels
Wenkbrauwuitval
Gewichtstoename
Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid
Hese, krakende stem
Verstopping
Doofheid
Tinnitus
Oogklachten (Graves oftalmopathie bij (ca. 3%) ziekte van Hashimoto)
Heftige menstruaties
Psychosociale klachten

Emotionele labiliteit
Concentratie- en geheugenverlies
Nervositeit
Vermoeidheid
Gevoel van uitputting
'Burn-out'
Angst, argwaan
Agressie
Laag zelfvertrouwen
Ik zou het in ieder geval willen uitsluiten
Ik lees veel dingen die ik vreemd vind. Mijn eerste advies zou zijn: stop met diëten! En kind van 11 moet niet diëten, maar moet een gezonde relatie met voedsel ontwikkelen. Geen koolhydraatarm eten meer en geen rare dingen als suikervrije crackers of andere light producten. Ze moet gewoon hetzelfde moeten eten als de rest van de familie. Heeft de rest van de familie ook overgewicht?

5x in de week sporten gaat haar ook niet helpen, gewoon gezond bewegen wel. Probeer te ontdekken welk eten ze lekker vindt, in de categorie 'normaal' eten, dus niet lightproducten, ander dieeteten of eten zoals friet en pizza. Maar wel bijvoorbeeld welke groenten vindt ze lekker? Probeer vanuit daar een gezond eetpatroon op de bouwen en probeer haar te leren dat eten niet slecht is, leer haar genieten van eten. Ontdek samen hoe leuk eten klaarmaken en eten kan zijn en leer haar verschillende smaken. Blijf daarbij weg van zoete, bewerkte producten en gefrituurd eten, ook niet die een keer in de twee weken.

Als haar basiseetpatroon normaal is, dan is een traktatie op school geen enkel probleem.
quadrupel wijzigde dit bericht op 23-06-2019 16:50
43.42% gewijzigd
Anoniem262821034 schreef:
23-06-2019 16:31
Lees nog even terug hoe jij schreef dat je je dochter ziet. Je snapt toch hopelijk zelf wel dat dat echt niet oké is?
En angsten niet vermijden. Als ze dusdanig ernstig zijn daar hulp bij zoeken.
Dat is wat ik wilde bij het ziekenhuis maar werd van tafel geveegd. Ik zal wel meer gaan aandringen.
ieneminnie schreef:
23-06-2019 16:48
Voor de volledigheid
Vermoeidheid
Kouwelijkheid
Droge, koude, bleekgele huid
Traagheid in denken en handelen
Langzame spraak
Geheugenverlies (concentratiestoornissen)
Psychische klachten zoals depressiviteit en apathie
Myxoedeem (verdikte huid waarin je geen 'putjes' kan drukken, bijv. rond de ogen en op de onderbenen)
Spierzwakte
Spierpijn en stijfheid, met name in armen, benen en heupen
Gewrichtspijn
Carpale tunnelsyndroom: tintelingen in de handen
Hartklachten
Bros en uitvallend haar: zie het verhaal van kongingin Anne onderaan scherm.
Breekbare, brosse nagels
Wenkbrauwuitval
Gewichtstoename
Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid
Hese, krakende stem
Verstopping
Doofheid
Tinnitus
Oogklachten (Graves oftalmopathie bij (ca. 3%) ziekte van Hashimoto)
Heftige menstruaties
Psychosociale klachten

Emotionele labiliteit
Concentratie- en geheugenverlies
Nervositeit
Vermoeidheid
Gevoel van uitputting
'Burn-out'
Angst, argwaan
Agressie
Laag zelfvertrouwen
De andere symptomen zijn totaal niet aan de orde. En de 3 symptomen die ze heeft zijn al vanaf geboorte zo een beetje. Maar er valt naar te kijken .
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 16:49
Dat is wat ik wilde bij het ziekenhuis maar werd van tafel geveegd. Ik zal wel meer gaan aandringen.

Waarom het ziekenhuis?
Je kunt toch gewoon naar de huisarts en aangeven dat je je zorgen maakt over haar angsten?
Maar eerlijk gezegd zou ik je aanraden bij jezelf te beginnen (met hulp). Hoe kun jíj haar coachen en begeleiden, zowel in voeding als in angsten als in zelfbeeld.
.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 16:49
Begin eens met er zélf normaal over te doen
.
Wat vinden jullie psychisch dat ik niet goed doe dan? Wat kan een psycholoog verbeteren? Dat is me niet duidelijk.

Dus zowel mijn dochter als ik moeten nagekeken worden vanwege onze angsten en psychologisch wandenken?
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 16:58
Wat vinden jullie psychisch dat ik niet goed doe dan? Wat kan een psycholoog verbeteren? Dat is me niet duidelijk.
Ik begin nu toch echt te denken dat je ons in de maling neemt. Ik ga niet meer reageren, er staan al genoeg tips als je daar in geïnteresseerd bent.
.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 16:58

Dus zowel mijn dochter als ik moeten nagekeken worden vanwege onze angsten en psychologisch wandenken?
Nee hoor, niets moet.
TO, ik lees nu wat je dochter op een dag eet volgens haar dieet. Dat klinkt echt als heel weinig. Weet je zeker dat ze niet overdag nog ergens snoept? Zeker als ze s avonds geen honger meer heeft. Als ik alles zo lees, dan zou ik het niet raar vinden als ze overdag stiekem dingen eet, omdat ze zo weinig mag.
Heb je zelf overgewicht TO?
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 14:55
Ik ging voor een verwijzing voor de angst poli met haar naar de kinderarts maar die vond het niet nodig dat ze geprikt werd. Haar vader legde zich daar ook bij neer. Er is behalve haar gewicht ook geen reden om aan te nemen dat ze iets aan het schildklier mankeert.
Het enige wat ik zelf zou willen is dat kritisch eens gekeken werd naar welke voeding ze eventueel niet goed tegen kan. Ik denk zelf dus brood en lactose. Maar haar vader vindt het onzin. En de ene week lactose vrij en de andere week niet heeft ook weinig zin.

Ze heeft ooit om andere redenen suikervrij en lactose vrij geleefd en daar werd ze slank van. Ging ook hard. Maar in deze maatschappij is suikervrij bijna onmogelijk. En nogmaals, ik ben niet alleen in dit verhaal. Haar vader vindt het allemaal onzin.

Wedden dat ze daar wel gewoon snaait?
impala schreef:
23-06-2019 17:02
Ik begin nu toch echt te denken dat je ons in de maling neemt. Ik ga niet meer reageren, er staan al genoeg tips als je daar in geïnteresseerd bent.
Ik had al gezegd waar ik mee aan het werk ging en de tips dankbaar ben. En vervolgens gaan mensen zeggen dat ik een slechte moeder ben en mezelf na moet laten kijken. Maar niemand die zegt waarom. Dat vind ik raar.
Men vraagt zich trouwens af of ik op gewicht ben. Ik heb maat 44 en ben iets te zwaar. Verder ben ik niet actief en houdt van snoepen in de avond (niet in het bijzijn van de kinderen). Geen heilig boontje dus.
Wel vereist mijn werk lichamelijke beweging. Maar thuis wil ik rust. Mijn kinderen nemen die rust over. Daar worden we allemaal gelukkiger van. Maar het doet ons gewicht geen goed.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 17:16
Ik had al gezegd waar ik mee aan het werk ging en de tips dankbaar ben. En vervolgens gaan mensen zeggen dat ik een slechte moeder ben en mezelf na moet laten kijken. Maar niemand die zegt waarom. Dat vind ik raar.
Leuk geprobeerd.
:byee:
.
Sowieso toch lichamelijk onderzoek om uit te sluiten dat de oorzaak daar ligt, het gaat om de gezondheid van je kind he?! En anders haar gewoon dik laten worden zoals sommigen adviseren zodat ze later geheel naar de normen van generation snowflake kan huilen over bodyshaming en dergelijke. Dik zijn is ongezond, niemand zit erop te wachten.
Star² schreef:
23-06-2019 15:59
Een roesje :rofl:
http://www.prikangst.nl/tarieven-prikan ... pril-2014/

Duur geintje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 17:20
Men vraagt zich trouwens af of ik op gewicht ben. Ik heb maat 44 en ben iets te zwaar. Verder ben ik niet actief en houdt van snoepen in de avond (niet in het bijzijn van de kinderen). Geen heilig boontje dus.
Wel vereist mijn werk lichamelijke beweging. Maar thuis wil ik rust. Mijn kinderen nemen die rust over. Daar worden we allemaal gelukkiger van. Maar het doet ons gewicht geen goed.
Dat klinkt net als mijn buurvrouw. Nee ik ben gestopt met roken voor de kinderen. Even de hond uit laten en dan buiten roken, de kinderen mogen niet weten dat ik rook.Ja die hond heeft veel rondjes de laatste tijd,die vermaakt zich wel.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 17:28
0.14% gewijzigd

Is die fles whiskey goedkoper ja.
.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 16:53
De andere symptomen zijn totaal niet aan de orde. En de 3 symptomen die ze heeft zijn al vanaf geboorte zo een beetje. Maar er valt naar te kijken .
Ik heb last van vrijwel al deze symptomen, maar dat zie je niet aan de buitenkant! Misschien kan je dochter niet alles benoemen wat ze voelt. Het eten van geen brood is echt heel erg slecht. Endocrinologen zien al een tijd een toename van schildklier ziektes.
Bedjeindezon schreef:
23-06-2019 16:45
Suikervrij onmogelijk? Mijn kinderen eten zonder veel moeite praktisch suikervrij (100% natuurlijk niet maar dat is voor e dochter ook niet nodig denk ik, maar 90% is heel haalbaar hoor). We koken vers, halen geen toetjes of yoghurtjes met suiker, of zoet beleg. En klaar ben je.

Nee. Als dat voor jou en je kind met overgewicht werkt ben je idd klaar. Doe je dit alles en kind komt toch aan ben je nog lang niet klaar en is bloedprikken een overgeslagen station in het belang van je kind. Bloed prikken onder een roesje???? Serieus?? Met die houding vind ik meer mis dan met de rest van je nogal bijzondere houding tov dochter en haar gewichtsproblemen. Ik vind je kind vanaf haar 9e tot haar 12e op dieet zetten zonder dat een lichamelijke oorzaak is uitgesloten omdat ze panisch reageert op bloedprikken vele malen schadelijker voor haar verdere ontwikkeling dan kordaat optreden voor een prikje. Als het mijn dochter was zou ik haar helpen met haar angst en desnoods in uiterste nood in de houdgreep nemen. Die beslissing laat je niet bij een kind van 9/11 liggen, die neem jij als verantwoordelijke ouder zijnde.

Jij laat haar die ruimte nemen, jij wil die angst en paniek niet aanzien. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd egoistisch en onverantwoordelijk. Jij kiest voor de makkelijkste weg, misschien wel ten koste van je kind op de lange termijn. Een roesje, echt, gotta be kidding me!
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 17:16
Dan lees je niet goed. Er wordt toch echt duidelijk aangegeven dat men vindt dat jij je kind beschadigd door hoe je met haar overgewicht en angsten omgaat. Daarom ook het advies om zelf met een psycholoog te gaan praten, hij/zij kan jou tips geven hoe je beter met deze situaties kan omgaan. Daarnaast kan het ook maar zo zijn dat er bij jezelf nog wat onverwerkte zaken zitten die het een en ander niet makkelijker maken..
viavia2013 schreef:
23-06-2019 17:32
Ik heb last van vrijwel al deze symptomen, maar dat zie je niet aan de buitenkant! Misschien kan je dochter niet alles benoemen wat ze voelt. Het eten van geen brood is echt heel erg slecht. Endocrinologen zien al een tijd een toename van schildklier ziektes.
Eet ze geen of heel weinig brood? Hoe komt ze aan haar jodium dan? Ik eet ook weinig brood maar vul dat aan met kelp. En gebruik jozo en geen zeezout.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 18:17
5.18% gewijzigd
.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 14:21
Ik begrijp de conclusies van mensen niet helemaal. Niemand die weet hoe ik mijn dochter aanspreek of behandel en toch ben ik geobsedeerd en een slechte moeder?

Dat weten we wel door de dingen die jij benoemt. Je zet je kind al vanaf haar 9e op een koolhydraat dieet en je gaat mee in haar angst waardoor er nog steeds geen lichamelijke oorzaak is uitgesloten. Ik zou je geen slechte moeder willen noemen maar wel een moeder die haar verantwoordelijkheden ontloopt en zich laat leiden door de angsten van een minderjarig obesed kind. Welke andere conclusies zijn er mogelijk dan nav jouw verhaal? Ik denk zomaar dat jij meer last hebt van bepaalde angsten dan je dochter. Denk daar iig eens echt over na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven