Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ventilator is zeker niet nutteloos, hij is heerlijk! Lig er nu zwaar van te genieten. Ik weer niet of ik de airco die onderweg is nog nodig ga hebben.
Zon ding is ook een hoop gedoe. Hij is zwaar dus je neemt hem niet even mee naar boven of andere kamer. Er moet een slang uit het raam, en daarvoor moet je nog een raamafdichter bevestigen en hij moet ook nog geregeld geleegd worden (condenswater). En echt lekker is airco lucht ook weer niet. En ze maken een teringherrie. De fan zoemt heel zachtjes. Hij staat op een timer en blijft aan tot ik slaap.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 22:51
12.68% gewijzigd
.
Dichtbij de ijscoman en het bos wonen.
Cateautje schreef:
23-06-2019 22:37
Ik sluit ramen en deuren altijd net voor zonsondergang en heb nooit last van muggen.
Ik heb horren voor de ramen en deuren, laat de ramen 's nachts open en ook nooit last van muggen :idee:
PhiIae schreef:
23-06-2019 22:53
Ik heb horren voor de ramen en deuren, laat de ramen 's nachts open en ook nooit last van muggen :idee:
Horren houden zoveel lucht tegen, dat is weer het nadeel.
.
impala schreef:
23-06-2019 22:47
Mijn ventilator is zeker niet nutteloos, hij is heerlijk! Lig er nu zwaar van te genieten. Ik weer niet of ik de airco die onderweg is nog nodig ga hebben.
Zon ding is ook een hoop gedoe. Hij is zwaar dus je neemt hem niet even mee naar boven of andere kamer. Er moet een slang uit het raam, en daarvoor moet je nog een raamafdichter bevestigen en hij moet ook nog geregeld geleegd worden (condenswater). En echt lekker is airco lucht ook weer niet. En ze maken een teringherrie. De fan zoemt heel zachtjes. Hij staat op een timer en blijft aan tot ik slaap.
Ik hoef nooit mijn bak te legen hoor? Weet niet waar je dat vandaan hebt? Mijne heeft wieltjes, goed naar boven meenemen is een hele klus, maar daar hoeft hij maar één keer naartoe. Ik hoef hem niet te verplaatsen.

De herrie valt wel mee, je hebt tegenwoordig hele stille mobiele airco's, die zijn vaak wel duurder ja...

Raamafdichting, daar heeft men ook oplosingen voor. Eerst had ik en airlock 100. Nu heb ik een stuk laminaat op maat gezaagd met een gat erin voor de slang naarbuiten. Werkt perfect, en geen gezeik meer met een wapperend stuk plastic.

Als ik het raam dicht wil doen, simpel het stuk laminaat uitnemen en klaar.
Geen-Gebruikersnaam schreef:
23-06-2019 23:03
Ik hoef nooit mijn bak te legen hoor? Weet niet waar je dat vandaan hebt? Mijne heeft wieltjes, goed naar boven meenemen is een hele klus, maar daar hoeft hij maar één keer naartoe. Ik hoef hem niet te verplaatsen.

De herrie valt wel mee, je hebt tegenwoordig hele stille mobiele airco's, die zijn vaak wel duurder ja...

Raamafdichting, daar heeft men ook oplosingen voor. Eerst had ik en airlock 100. Nu heb ik een stuk laminaat op maat gezaagd met een gat erin voor de slang naarbuiten. Werkt perfect, en geen gezeik meer met een wapperend stuk plastic.

Als ik het raam dicht wil doen, simpel het stuk laminaat uitnemen en klaar.
Alle mobiele airco's die ik afgelopen week gezien heb (tot 600 euro) moesten geleegd worden. Sommigen zelfs om het uur! las ik in reviews. En de meesten hadden geen bak, maar moesten afgetapt worden. Emmer erbij, natte boel.
Herrie maken ze allemaal. Meestal 63-65 dB en heel soms op de laagste stand 52-55dB. Wat in de praktijk vaak meer bleek te zijn. Jij zei zelf ook al dat slapen een uitdaging wordt.
.
Ik heb de goedkopere nu ook geprobeerd. Die had ik bij mijn bed gezet, maar heb de dure van beneden gehaald want die maakt echt minder geluid.
Ik heb een dB meter op mijn telefoon en de Solis geeft op de lage stand 25-28dB en de goedkopere rond de 45 met uitschieters naar 38 en 50. (ze, staan op ca 1,5 meter afstand) Dat is het verschil tussen wel en niet storend.
De goedkope heeft ook een wankele voet en piept heel hard als je een instelling verzet (dat vind ik irritant). En hij is lelijker en kleiner. Er komt wel ongeveer even veel lucht uit. Dit is een Domo, type DO8126 en hij kostte 63 euro. Voor de Solis heb ik 140 betaald en ik vind het het prijsverschil waard. In de slaapkamer vooral vanwege het geluid, in de woonkamer ook vanwege het design en de hoogte.

Edit: ik stuur de Domo terug. Teveel herrie. Ik ga de Solis gewoon verplaatsen als ik naar bed ga.
impala wijzigde dit bericht op 24-06-2019 07:11
29.77% gewijzigd
.
impala schreef:
23-06-2019 23:08
Alle mobiele airco's die ik afgelopen week gezien heb (tot 600 euro) moesten geleegd worden. Sommigen zelfs om het uur! las ik in reviews. En de meesten hadden geen bak, maar moesten afgetapt worden. Emmer erbij, natte boel.
Herrie maken ze allemaal. Meestal 63-65 dB en heel soms op de laagste stand 52-55dB. Wat in de praktijk vaak meer bleek te zijn. Jij zei zelf ook al dat slapen een uitdaging wordt.
Dat vind ik dan vreemd, ik heb mijn mobiele airco nu zo'n 3 jaar, heb nooit een bak moeten legen. Maar volgens mij voert hij dus de vocht naar buiten af. Je hebt het niet over een onvochtiger toevallig? Die functie (ontvochtigen) zit er bij mij wel op, maar gebruik ik nooit.
Ben je niet in de war met de aircoolers Impala? Daar moet je de bak steeds van legen las ik.

Het is hier in huis nu wat afgekoeld naar 23,5 graad. Het was goed warm vannacht. Kat heeft toch binnen geslapen en ik heb toch mijn ramen dicht gehad beneden, ben te bang dat kat uit het raamp springt ondanks de slappe hor ervoor ( een plakhor waar je zo doorheen loopt ). Boven op slaapkamer het raam ook dicht gedaan, en de gordijnen. Het was me niet donker genoeg om in te slapen. De ventilator op de gang gericht zetten was echt heerlijk. Ik heb hem nu weer aanstaan beneden op de gang en boven nog een kleintje.
Desondanks was het een kort nachtje, was om half 1 nog op en alweer wakker voor 5 uur.

Straks weer alles dicht. Woensdag tm vrijdag is het hier weer normaal met maar 25 graden max. Dan zaterdag nog een piekje van 30 en dan is het weer klaar. Goddank.
Madrid87 schreef:
24-06-2019 06:42
Ben je niet in de war met de aircoolers Impala? Daar moet je de bak steeds van legen las ik.

.
Nee.
Heb nog eens gecheckt of het alleen op de ontvochtigingsstand was, maar ook nee. Er is zowel een slang als een condensbakm

Op de site van coolblue staat het ook:

Wat voor condensopvang wil ik op een mobiele airco?
Bij het koelen van de lucht ontstaat er altijd condenswater. Dat water moet natuurlijk ergens heen. Dat condenswater wordt via een afvoerslang naar buiten geleid. Bij mobiele monoblock airco's komt dat condenswater in een speciaal opvangbakje. Dat bakje moet je om de paar uur legen. Een gemiddelde airco produceert namelijk 1 tot 2 liter condenswater per uur. Is het bakje eenmaal vol? Dan schakelt de airco automatisch uit totdat je het bakje geleegd hebt.
https://www.coolblue.nl/advies/mobiele-aircos.html

Verplaatsbare mobiele aircos zijn vrijwel altijd monobloc. Anders heb je een airco in twee delen, waarbij je een deel buiten en een deel binnen moet zetten.

Welke airco heb jij Geengebruiker? Want als de jouwe wél alles via de slang doet is dat een voordeel.

Edit : ik lees nu dat het wel bestaat:
Sommige luxere monoblock airco's hebben zo'n opvangbakje niet en voeren het (verdampte) vocht naar buiten af.
Maar ik heb ze dus niet gezien. Uitverkocht of duurder dan 600.
impala wijzigde dit bericht op 24-06-2019 07:43
18.43% gewijzigd
.
Als je een kamer extra wil verkoelen vlak voordat je gaat slapen:

Neem een standaard laken (gewoon rechttoe recht aan. Maak deze vochtig en leg in de vriezer.
Ongeveer een uur voordat je gaat slapen haal je het laken uit de vriezer en hang je hem voor een ventilator. Je zet de ventilator op standje hoog en laat de lucht door het laken heen je kamer in waaien.

Goedkope airco..

Ik ben opgegroeid als schipperskind en in die tijd waren airco’s niet gebruikelijk aan boord. Wel kon het snik heet worden in de hutten. Dit deed mijn moeder altijd en het werkte goed.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dat past helaas niet in mijn vriezertje. Maar lijkt me wel een heerlijke tip.

Oh oke Impala, ik heb er geen verstand van.
Geen-Gebruikersnaam schreef:
23-06-2019 22:41
Een aircooler is weggegooid geld en net zo kansloos als een ventilator. Je hebt geen 200 euro voor een mobiele airco? (dat is de vanaf prijs namelijk nieuw) Beter dat dan een nutteloze aircooler, dan kun je elk uur opnieuw ijs erin doen. (en alsof de vriezer geen stroom kost, die moet dan continue werken om het water te bevriezen) 2dehands een airco kopen is ook een optie, enkel probeer dan niet ouder dan 2 jaar te kopen (onderhoud)

De meeste goedkope airco's gebruiken 1.5 tot 2.5kw per uur aan stroom. Even uitrekenen wat een kw aan stroom je kost, en je weet het totaal plaatje.

Tip: Zonnepanelen plaatsen (bij je koophuis), dan betaald de zon voor je airco, de zon is immers de boosdoener.

Goed, dan de tips buiten airco plaatsen om. Een teiltje met koudwater is vast al meerdere malen genoemd dus.. Ik probeer origineel te zijn.

Handdoek nat maken en als het ware als een hoofddoek dragen, kan ook op andere lichaamsdelen toegepast worden.

Zoek een ruimte op met airconditioning waar je kan chillen, zo is er hier bijvoorbeeld een winkelcentrum met bankjes waar je kunt zitten.

Ga naar het strand/zwembad en breng je tijd door in het water.

Indien werk, zorg dat je ergens werkt waar je airco voorhanden hebt.

Ervan uitgaande dat iedereen wel een auto met airco heeft... Rondje rijden, of ergens naar een schaduwplek rijden waar je kunt stilstaan (vorig jaar een paar keer gedaan, als zelfs de mobiele airco niet toerreikend is) Werkt erg rustgevend moet ik zeggen :) Ff uitstappen en de airco vol laten knallen zodat de stoelen ook lekker koud zijn. Dan met raampje op een kier sigaretje roken. Héérlijk.

Het slapen tijdens een hete nacht... Tja.. Dat is een lastige, zelfs mét een mobiele airco i.v.m het geluid. De kamer voortijdig koelen helpt immens, maar met echt hete nachten, na een uur of 3 word ik weer wakker i.v.m de hitte..

Daarvoor zul je echt een hoogwaardige splitunit met een shitload aan Btu's (btu is koelvermogen) moeten hebben, wil je kunnen slapen met hitte.

Wellicht, een laken natmaken en dan gaan slapen? Maar dit lijkt mij niet echt fijn...

Ik had hier helemaal overheen gelezen, sorry. Staan goede tips bij!
Nee ik heb helaas geen 200 euro om uit te geven aan aan airco. Ik zit erg krap en moet de belastingdienst ook nog betalen deze maand. IK woon in een sloopwoning ( huur ) en moet er binnenkort uit dus zonnepanelen zijn niet haalbaar.

Ik heb geen auto dus kan helaas niet in een auto met airco gaan zitten. De aircooler sla ik wel over. En weinig slapen doe ik sowieso op dit soort nachten. Vannacht een uurtje of 4 net als gisteren. Te lang licht en te heet. Ik heb gelukkig deze week vrij dus ik hoef niet te werken. Airco opzoeken ga ik wel doen ja.
Straks even boodschappen doen en ik moet naar de dokter voor mijn oor. Daarna misschien naar de bios als ik niet teveel last heb van mijn oor.
@ madrid
Ik zou dan een goedkope ventilator kopen en een paar oordopjes voor s nachts. Ik zag bij Vomar een kolomventilator voor 20 euro. Het maakt echt een wereld van verschil! Tussen slapen en niet slapen.
.
Oh ik heb 2 ventilatoren hoor, die staan nu te draaien beneden. Ik ben er blij mee geweest vannacht. Oordopjes durf ik nu even niet te gebruiken, mijn oor zit al anderhalve week dicht. Ik heb maar een goed oor en daar hoor ik dus nu amper mee. Dus de ventilator heb ik ook amper gehoord.
Ik gebruik normaal wel een oordop in mijn goede oor. Ik denk dat ik een oorsmeerprop heb. Dus maar even laten uitspuiten en nakijken. Ik moet er ook niet elke dag met die stomme wattenstaafjes in zitten. Ik heb ze al weggegooid zodat ik niet verleid word om het weer te doen. Het is een beetje een tic van me en doe het al jaren.
Madrid87 schreef:
24-06-2019 07:45
Oh ik heb 2 ventilatoren hoor, die staan nu te draaien beneden. Ik ben er blij mee geweest vannacht. Oordopjes durf ik nu even niet te gebruiken, mijn oor zit al anderhalve week dicht. Ik heb maar een goed oor en daar hoor ik dus nu amper mee. Dus de ventilator heb ik ook amper gehoord.
Ik gebruik normaal wel een oordop in mijn goede oor. Ik denk dat ik een oorsmeerprop heb. Dus maar even laten uitspuiten en nakijken. Ik moet er ook niet elke dag met die stomme wattenstaafjes in zitten. Ik heb ze al weggegooid zodat ik niet verleid word om het weer te doen. Het is een beetje een tic van me en doe het al jaren.
Je bent niet de enige. Mijn vriend wordt helemaal gek als de oorstaafjes op zijn. Het is een serieuze verslaving. Sterkte ermee! Met een beetje mazzel smelt het er zo uit vandaag of morgen :P
.
Echt he! Ik heb het van jongs af aan meegekregen van mijn moeder en doe het zo 2x per dag. En ja daarmee hoop je een hoop oorsmeer op in je oor. En daar zal ik nu geheid de rekening voor moeten betalen. Ik moet ze echt wegzetten anders blijf ik ze pakken. Ik heb er al olie in gedruppeld en sindsdien loopt er van alles uit en word het wel iets beter maar ik lees net online dat je geen olie erin mag doen als je wellicht een gescheurd trommelvlies hebt. Nu ga ik ervan uit dat ik dat niet heb maar dat kan je ook krijgen van teveel wattenstaafjes dus ik durf dat nu niet meer te doen.
Ik moet ook niet googlen want ik ben een hypochonder en nu zit ik alweer in de stress. Ik wil niet voor elk dingetje naar de dokter rennen maar een half dicht oor is echt irritant. Het doet geen pijn verder.
Ik had vannacht twee ramen tegenover elkaar wijd open (met muggenhorren) en een dun zijden laken op bed.
De ventilator stond als reserve klaar, die had ik nog niet aan.

Gevolg: ik werd midden in de nacht wakker omdat ik het koud had, tot kippenvel aan toe ;-D
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-06-2019 10:48
Reden: medisch advies
99.72% gewijzigd
Madrid87 schreef:
24-06-2019 08:07
Echt he! Ik heb het van jongs af aan meegekregen van mijn moeder en doe het zo 2x per dag. En ja daarmee hoop je een hoop oorsmeer op in je oor. En daar zal ik nu geheid de rekening voor moeten betalen. Ik moet ze echt wegzetten anders blijf ik ze pakken. Ik heb er al olie in gedruppeld en sindsdien loopt er van alles uit en word het wel iets beter maar ik lees net online dat je geen olie erin mag doen als je wellicht een gescheurd trommelvlies hebt. Nu ga ik ervan uit dat ik dat niet heb maar dat kan je ook krijgen van teveel wattenstaafjes dus ik durf dat nu niet meer te doen.
Ik moet ook niet googlen want ik ben een hypochonder en nu zit ik alweer in de stress. Ik wil niet voor elk dingetje naar de dokter rennen maar een half dicht oor is echt irritant. Het doet geen pijn verder.
Als je trommenvlies scheurt, dan voel je dat wel hoor! Heb dat een keer gehad in het vliegtuig, er kwam ook bloed uit mijn oor toen.
.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-06-2019 10:49
Reden: quote en reactie verwijderd
99.51% gewijzigd
Ik zal het straks even overleggen met de HA, ik heb om 1 uur een afspraak gelukkig. Assistente raadde me wel aan om te druppelen met olie dus dat heb ik net nog eens gedaan. Oor lijkt weer wat minder dicht nu.
Zelf uitspuiten durf ik niet. Wattenstaafjes ga ik niet meer gebruiken. Nu echt niet meer. :P
2019 schreef:
24-06-2019 08:50
Dit is het slechtste advies ooit!
Doe dit NOOIT zelf!!! Neem contact op met je huisarts of assistent die zijn HIER voor.
Dit is het slechtste advies ooit!!
Welnee. Doe niet zo hysterisch; ik heb dit gedaan na overleg met de HA die het prima vond. Ik zei toch dat ze eerst ff langs de HA moest voor een check? ALS je al enge dingen wilt lezen op internet (zou ik niet doen, maar goed), dan wordt er gezegd dat het oren uitspuiten bij een assistente net zo goed mis kan gaan. Als je het bij jezelf doet, en er voelt iets raar, dan stop je. Die assistente heeft geen gevoel in jouw oor, dus die spuit dan rustig door.
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 10:54
97.89% gewijzigd
Voor diegenen die aluminiumfolie aan de buitenkant van de ramen hebben geplakt: waarmee kan ik dat het beste bevestigen? Het moet de rest van de week blijven hangen maar ducttape moet ik misschien er weer echt afkrabben en -peuteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven