Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
23-06-2019 07:45
Gelukkig is het maar een paar dagen zo warm.

Het ergste vind ik nog met de ramen dicht moeten slapen omdat er altijd wel een paar mensen zijn die tot diep in de nacht buiten gaan zitten lallen, BBQ-en of zo gezellig de vuurkorf aansteken.

Voor de rest maakt het me niet zo uit. Ik doe hetzelfde als op andere dagen.

Dat is toch niet te doen als je het juist van de nacht moet hebben voor afkoeling? (tenzij je airco hebt)
Goede oordoppen dempen dat soort geluiden best redelijk.

Bizar trouwens die tweedeling in de temperatuur, de komende dagen. Op het NOS-journaal legde Gerrit Hiemstra uit dat het in het zuidoosten inderdaad heel heet wordt, de gehele week, maar dat in het noordwesten de warmte maar 2 dagen duurt. Vanaf donderdag temperaturen van 21-23 graden :O
nounou
Zazamaenade schreef:
23-06-2019 07:51
Dat is toch niet te doen als je het juist van de nacht moet hebben voor afkoeling? (tenzij je airco hebt)

Bizar trouwens die tweedeling in de temperatuur, de komende dagen. Op het NOS-journaal legde Gerrit Hiemstra uit dat het in het zuidoosten inderdaad heel heet wordt, de gehele week, maar dat in het noordwesten de warmte maar 2 dagen duurt. Vanaf donderdag temperaturen van 21-23 graden :O
Geen airco hier. Oordoppen dempen geluid maar de geur van BBQ en vuurkorven vind ik niet te doen en ook moeilijk weer uit mijn huis te krijgen. Ik zit in het noorden dus het duurt maar eventjes.
Lady_Day schreef:
23-06-2019 08:11
Geen airco hier. Oordoppen dempen geluid maar de geur van BBQ en vuurkorven vind ik niet te doen en ook moeilijk weer uit mijn huis te krijgen. Ik zit in het noorden dus het duurt maar eventjes.

Ja, dat is waar, het stinkt.
Zouden mensen het met zulke warmte niet uit hun hoofd laten, vuurtjes stoken en walmende barbecues? Zelf moet ik er niet aan denken.
Ik zit in het midden, dus er komen toch wel een paar warme dagen aan. Omdat het nu een paar dagen koeler is geweest zit de hitte nog niet zo in de huizen, dat duurt altijd wel even. Daardoor werd het vorig jaar ook zo onverdragelijk, het duurde en duurde maar.
nounou
Vorig jaar was echt verschrikkelijk. Ik kan goed tegen warmte, hoewel ik niet van de zomer houd. Ik stond 's ochtends ook altijd om een uurtje of 5 op. Dan was het even lekker om de ramen open te hebben.
Hmm ik ben niet zo'n Van Gogh fan. Hangen er ook werken van andere schilders? Ik neem aan van wel.
Tropenmuseum ( ironisch gezien de temperaturen ) is ook wel een optie. Ga eens googlen. Leiden heb ik geen zin in, leuke stad maar is best een stukje met het OV ( ik heb geen auto ).

Ik was ook om 5 uur al op, dus alles lekker doorgelucht en nu zit het allemaal dicht. Kat had het luchtbed lek geprikt maar heb de gaten kunnen dichten met tape, daar had ik even niet aan gedacht dat een luchtbed niet zo handig is met kat.
Daarom slaap ik ook niet graag met de ramen open, bang dat kat eruit springt. Er zitten wel plakhorren voor maar daar is hij zo doorheen. Ik heb vorig jaar dus ook alleen met mijn balkondeur open geslapen, de rest hield ik dicht ( heb het balkon afgezet met gaas ).

Op mijn weer app zijn de temperaturen voor donderdag, vrijdag en zaterdag nu wel wat gedaald. Maar 21-23 heb ik nog niet gezien. Zou wel fijn zijn als het na woensdag hier weer klaar is.
Mijn onderburen houden ook van een BBQ en een feestje met vuurkorf tot laat aan. De stank is verschrikkelijk.
Niet naar de Hema gaan!

Ik was er net (1030) voor wat boodschapjes en in de Hema was het vervelend warm, terwijl het buiten 22 graden was. Ik wil niet weten hoe het Hema-binnenklimaat wordt als het buiten 30 graden is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik woon in het zuiden dus ik kan mijn lol op de komende dagen..
Als je niet van Van Gogh houdt dan zou ik het Van Gogh museum niet aanraden want ook andere schilders die daar hangen zijn wel de meeste vergelijkbaar qua stijl. Dan misschien beter rijksmuseum, heeft meer verschillende tijden en ook zo groot dat je er hele dag in de airco kunt blijven hangen.

Ik ben mijn koelkast aan het ontdooien en het blijkt dat dat de keuken ook aardig afkoelt... maar ja dat is ook niet iets wat je elke dag doet dus niet echt een tip.
Geen airco hier. Dus ipv alles potdicht zetten wij hier alle ramen wagewijd open. Lekker windje af en toe! En ik doe vooral niks. Ik kook ook niet en eet geen warm.
Hier zit alles ook al een tijdje dicht nu en het is binnen nog maar 21 graden. Valt nog mee. Ik heb vanochtend al een hoofdstuk geschreven aan mijn verhaal ( voordeel van vroeg op zijn ) en een was gedraaid en ga nu lekker Queen luisteren met een Jan Jans en de kinderen op mijn lekke luchtbed haha. De kat lag er net ook al op te pitten. Ondanks de tape blijft het toch leeglopen, hoe kan dat nou? Iemand tips hoe je dat gaatje dicht krijgt als tape niet helpt?

Er staat amper wind hier dus ik hou alles dicht.
Oh sterkte Kwebbel! Ik hoop dat het meevalt.

Koelkast ontdooien is geen slecht idee, maar nu geen zin in.
Ik denk dat ik dan maar naar het Rijksmuseum moet. Of het Tropenmuseum. Dat zag er ook leuk uit. Kat ligt al de halve dag voor pampus. Die zal morgen en dinsdag nog veel slomer zijn dan normaal.
Madrid87 schreef:
23-06-2019 12:27
Hier zit alles ook al een tijdje dicht nu en het is binnen nog maar 21 graden. Valt nog mee. Ik heb vanochtend al een hoofdstuk geschreven aan mijn verhaal ( voordeel van vroeg op zijn ) en een was gedraaid en ga nu lekker Queen luisteren met een Jan Jans en de kinderen op mijn lekke luchtbed haha. De kat lag er net ook al op te pitten. Ondanks de tape blijft het toch leeglopen, hoe kan dat nou? Iemand tips hoe je dat gaatje dicht krijgt als tape niet helpt?

Ik denk dat ik dan maar naar het Rijksmuseum moet. Of het Tropenmuseum. Dat zag er ook leuk uit. Kat ligt al de halve dag voor pampus. Die zal morgen en dinsdag nog veel slomer zijn dan normaal.
Zoiets waar je fietsbanden mee herstelt. Maar je kan beter gewoon iets anders kopen, waar geen lucht inzit (vanwege kat). Hier is het aangenaam 26.5° binnen met af en toe een lekker briesje omdat alles openstaat.
21° graden binnen? Dan springt hier de chauffage op. Thermostat staat basis op 22°.
Zazamaenade schreef:
23-06-2019 07:51

Ik woon in het westen en zie het op The weather channel (app) per uur veranderen.
Gisteravond laat stond er nog op wo,do en vrijdag ruim over de 30 graden en nu staat er 27 graden.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
@Madrid, voor je luchtbed: bandeplakspul, dat rekt mee, tape niet.

Hier moet alles ook maar dicht, het begint nu warm te worden en de zon brandt op de ramen.
Gisteren heb ik in een pannetje thee gezet met een restje gemberwortel. Meestal doe ik dat vooral 's winters, maar ik merk dat het nu goed de dorst lest!
nounou
Ik heb geen bandeplakspul. Ik heb nog nooit een fietsband geplakt haha. En de tape is nu ook op. :facepalm:
Maar het werkt toch niet want ik hoor het erdoor heen sissen. Ik ben geen handige jet en heb dat soort basics dus gewoon nooit in huis.
Heb het luchtbed geleend van mijn moeder, dus die zal niet blij zijn dat het kapot is. Nou ja als het te warm wordt sjouw ik mijn matras wel weer naar beneden.

Ik moet er niet aan denken dat het hier in huis altijd 22 graden is. Veel te heet. :proud:
Ik ben een winterkind. Ik vind 26.5 binnen niet aangenaam. Dan smelt ik al half.
Madrid87 schreef:
23-06-2019 12:27

Thx, ik hoop het ook. Net even vuilniszak weggegooid, en toen was het eigenlijk wel goed te doen. Het is wel warm, maar niet echt benauwd. Hopelijk blijft het de rest van de dag zo, dan kan ik vanavond even een rondje wandelen.
Madrid87 schreef:
23-06-2019 12:39
Ik heb geen bandeplakspul. Ik heb nog nooit een fietsband geplakt haha. En de tape is nu ook op. :facepalm:
Maar het werkt toch niet want ik hoor het erdoor heen sissen. Ik ben geen handige jet en heb dat soort basics dus gewoon nooit in huis.
Heb het luchtbed geleend van mijn moeder, dus die zal niet blij zijn dat het kapot is. Nou ja als het te warm wordt sjouw ik mijn matras wel weer naar beneden.

Ik moet er niet aan denken dat het hier in huis altijd 22 graden is. Veel te heet. :proud:
Ik ben een winterkind. Ik vind 26.5 binnen niet aangenaam. Dan smelt ik al half.
Luchtmatras is goed voor in water maar elders gaat het altijd kapot :p:
Ik vind het aangenaam zo warm, maar misschien is dat omdat ik teveel stil zit :-D
dit topic lezend werd ik wel benieuwd naar de temp hier binnen, 23 graden, maar ik zit hier gewoon met koude voeten wegens de tegelvloer dus als de thermostaat op 19 had gestaan had ik het ook geloofd. Direct dus maar een plekje buiten gaan zoeken, daar zijn de tegels warm
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je hier naar kijkt krijg je het ook gelijk kouder!Afbeelding
Ik zit ook heel veel stil maar vind het al gauw te warm dus die vlieger gaat niet op denk ik. :proud:
Ik moest toevallig langs moeder fietsen om wat op te halen dus heb gelijk bandeplakspul gehaald. Ga nu even googlen hoe dat werkt haha. :popcorn:

Ik vond het al enorm warm buiten en dan is het nog maar 26 graden nu. O_O
Binnen 22.5. Nog goed uit te houden. :yes:

Oh heerlijk die sneeuw foto's! Ik wil sneeuw.

Mijn moeder heeft me nogmaals uitgenodigd om uit eten te gaan dinsdag en ik wil wel maar ze wil dan wel buiten eten. Met 34 graden. Is ze gek? O_O
Dus ja ik ga er nog even over na denken want als het aan mij ligt hoeft dat niet. Binnen in de airco oke, maar buiten.
Afbeelding
voor diegene die een tuin hebben.
Wij hebben er ook 1. Ideaal met dit weer.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Jaja007 schreef:
23-06-2019 14:52
Afbeelding

Hopelijk sta je dan wel in een bak om in ieder geval het water op te vangen voor de planten?
nounou
Tip: Neem een vakantiebaantje bij de Aldi, niet te harden zo koud daar
Jaja007 schreef:
23-06-2019 14:52
Afbeelding
levertijd 9 dagen, dan is de hittegolf wel over, dus dan maar hopen dat er gauw weer een komt anders kun je hem niet uitproberen
Hoe doen jullie dat trouwens met (vrucht)groente zoals komkommer, paprika en tomaten?
Normaal bewaar ik die buiten de koelkast, in een koele gangkast of in de keuken, maar als het zo warm wordt droogt het snel uit, vrees ik. Hoe ik dat vorig jaar deed weet ik niet meer, maar ik heb teveel moeten weggooien.

De lucht trekt hier dicht, trouwens. Wie weet krijgen we vanavond al regen :hyper:
(sorry, dit hoort eigenlijk in het regentopic!)
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven