Budget maaltijden

02-10-2008 15:12 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het besparen op boodschappen topic.

Wie weet er goedkope en lekkere avondmaaltijden?

Voor ongeveer 3 personen? wij zijn met zijn 2en maar mijn vriend eet voor 2 en het liefst geen salade of pasta. ( dat is mijn eigen voorkeur:P)

Oftewel: dump je goedkope en lekkere recepten hier
ik zou er dan voor kiezen om een groene salade erbij te maken.

anders is de hoeveelheid groenten wel erg karig.
Het is het een of het ander, als je allerlei voorwaarden gaat stellen als het mag geen tijd kosten het moet gezond zijn...

Het gaat toch om goedkoop?

Boterham met gebakken ei

Pannenkoeken (iemand schreef dat ie nooit meel gebruikt, als je 1 x in de week pannenkoeken eet gaat die kilo meel echt niet voorbij de houdbaarheidsdatum

Zeer uitgeklede macaroni: Alleen macaroni, een bouillonblokje, ui en hamblokjes. Ketchup en geraspte kaas d'r op als je in een decadente bui bent ;)

Spaghetti met spinazie a la creme

Soep met brood

Of je koopt een kilobak lasagna bij de Jumbo voor 3 euro.

Soms loont het totaal niet om iets zelf te maken, zoals die zakjes aardappelgratin. Er zaten zoveel ingredienten in dat ik ruim boven de 1,30 kwam die zo'n zakje kost.

Om sloeber-eten leuk te houden kun je de tafel feestelijk dekken, water uit een wijnglas drinken, kaarsje dr bij, ...

En als je echt bijna onder de brug slaapt: Volgens mn moeder kun je een tijdlang overleven op havermout en wortelen
De TO vraagt om goedkope en lekkere maaltijden... wat dat betreft slaat je post de plank behoorlijk mis. Ik moet er niet aan denken, wat een studentenmenu. En dan nog is het karig!

En waarom denk je dat goedkoop en gezond niet samengaan? Prima mogelijk hoor, lees het topic maar door.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Seizoensproducten gebruiken, aanbiedingen in de gaten houden, naar 'goedkopere' winkels gaan voor bepaalde producten, grotere porties invriezen. Het laatste is nog snel ook!
quote:zusje78 schreef op 01 april 2009 @ 07:08:

De TO vraagt om goedkope en lekkere maaltijden... wat dat betreft slaat je post de plank behoorlijk mis. Ik moet er niet aan denken, wat een studentenmenu. En dan nog is het karig!

En waarom denk je dat goedkoop en gezond niet samengaan? Prima mogelijk hoor, lees het topic maar door.

Tja smaken verschillen, ik eet mijn met lege flessen betaalde maaltjes met smaak op hoor aan het eind van mijn geld als er nog een stukje maand over is.

Ik leef nou eenmaal op iets meer dan bijstandsniveau dus mijn idee van wat goedkoop is zal idd niet dezelfde zijn als iemand die net een huis gekocht heeft nee.

Zodoende staat een gevulde maag hoger op mijn prioriteitenlijst dan bijv. 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag.

*haalt nog maar eens uit naar die rotplank*
Het was niet lullig bedoeld hoor Tijgermeisje, maar je kunt echt wel gezond eten en heel weinig uitgeven. Er staan echt goede tips in dit topic. En inderdaad veel maken en invriezen scheelt echt. En wat hier net voor gezegd wordt, aanbiedingen en seizoensgroenten.

En ik ben opgegroeid met alleen mijn zusje en moeder, die in de bijstand zat. En ze zette altijd gezonde maaltijden op tafel, dus ik weet dat het kan.
Ei met zo'n zakje kruiden voor oosterse omelet, lekker met wat tauge erdoor en serveren met wat mie.
Tijgermeisje, ik zat net de reclame door te bladeren en dan zie je dat je best een eind kan komen met de aanbiedingen.

De supercoop:

- kilo rundergehakt voor 2,79

- 400 gram soepgroente 1,-

- 500 gram broccoli 0,49

Van die soepgroente kun je met water en bouillonblokjes goed gevulde soep maken. Van het gehakt kun je wat balletjes draaien voor in de soep. Kost misschien 2 euro en dan heb je een volle pan gezonde soep.

De broccoli (0,49) kun je eten met zelf geschilde en gekookte aardappelen (ca. 0,40) en een gehaktbal (2 van 100 gram per stuk), dan kom je uit op 1,45 voor 2 personen.

Maar je kunt ook pasta maken. Voor saus voor vier porties pak je 250/300 gram gehakt (0,70), 400 gram soepgroente (1,00), 250 champignons (lidl 0,79) en twee grote uien (0,25?). Daarbij doe je twee blikjes tomatenpuree en een pakje gezeefde tomaten (lidl, ca. 0,90) en wat kruiden die je in huis hebt en lekker vindt. Daarbij 400 gram macaroni (lidl, 0,30). Totaal is 3,94 voor vier porties.

En nog een optie voor pasta: broccoli (0,49), 200 gram spaghetti (0,20), spekjes (0,89 lidl) en een uitje (0,10) en roomkaas van de lidl (0,50). Broccoli koken en spekjes en uitje bakken. Roomkaas verwarmen in de pan, helft van de roosjes erbij en fijnmaken met de staafmixer, spekjes en ui erdoor. Pasta op bord, saus erover en daarover de rest van de broccoli. Kosten: 2,18.

Is dus allemaal ongeveer 1 euro per portie én met de benodigde hoeveelheid verse groente.
Luxe goedkoop gegeten vandaag:

varkenshaas (7 euro de kilo, dus 2,5 euro)

gebakken aardappeltjes (zelf geschild, gesneden, gekookt en gebakken (80 cent)

driepvriessnijbonen (2 euro)

5,30 voor een maaltijd voor 4 personen. Maak er 6 van om margarine, energie en mayo en ketchup te verrekenen)
Van bieten kun je trouwens ook bietenstamp maken, dat is nog wel weg te krijgen. Aardappels, bieten, dat stampen met gebakken uien met spekjes.
Het scheelt trouwens sowieso heel veel als je aardappels azelf schilt, snijdt, voorkookt en bakt ipv kant en klare krieltjes te gebruiken.
Nog een chique goedkope:

De aanbiedingsvis van de dag op de markt. gewoon bakken in hete olie, met zout en peper.

Tagliatelle koken.

seizoensgroenten roerbakken

wittewijnroomsaus maken (boter, bloem, glas witte wijn, beetje bouillon en een pakje budgetroom

Tagliatelle draperen op bord, groenten eromheen schikken, beetje saus in cirkels erover gieten, gebakken visje erop, heerlijk!
Thanx vd tips zusje78!
Wij aten vroeger thuis één keer in de week pannekoeken en één keer saté met brood. Heb er niets van overgehouden en het was toch echt omdat het erg goedkoop eten was.

Als kind had ik dat helemaal niet door, was juist feest op de budgetdagen.
Heb een goedkoop en lekker gerecht, dit at ik als student als ik eters had. Klinkt niet zo lekker maar is het echt.

Weet geen hoeveelheden, doe altijd maar wat...

Tonijn-aardappelschotel:(geinspireerd op broodje tuna-melt)

Aardappels koken, als ze gaar zijn in plakjes snijden in een ovenschaal leggen. Dan (2 a 3) tomaten in plakjes erbij, gekookte (of uit blik) spercieboontjes, en tonijn uit blik.

Sausje maken van olie, azijn, mayo en evt. yoghurt en gesnipperd uitje, peper en zout. Sausje over de andere ingedrienten gieten.

Kaas erover, geraspt of plakjes, oud/jong allemaal lekker

Ongeveer 20 minuten in de oven (180 gr)

Ik maak het nog steed omdat mijn vriend het zo lekker vindt, ook andere vrienden vragen er soms nog om.
Dit is echt onwijs lekker en ook heel goedkoop.

Ik lust geen corned beef maar op deze manier bereid vind ik het heerlijk!

Voor 3 à 4 personen

1 blikje corned beef

1 klein bakje champignons

1 blikje tomatenpuree

1 grote ui

2 tenen knoflook

sambal, en wat zout/bouillon naar smaak

rijst

Snipper de ui fijn en bak deze even glazig in de pan

Voeg de corned beef, gesneden champignons, de tomaten puree, de uitgenepen knoflook en sambal, zout of boullion toe en kook de rijst alvast.

Alles goed mengen totdat de champignons gaar zijn.

Erg lekker met wat frisse komkommer-zuur (plakjes komkommer, veel suiker en half water, half azijn.

Snel en erg lekker! En het doet meteen denken aan een zuid/amerikaanse hap.
Bruine bonen met rijst:

Kip schoonmaken, in stukken hakken en bakken in een beetje olie. Knakworstjes en/of rookworst snijden en toevoegen. Tomaat, ui en alsjewilt prei erbij, een kipbouillonblokje en de inhoud van 1 blik/pot bruine bonen. Een el suiker erbij, en een glaasje water. Deksel erop en even laten staan.

Serveren met rijst.
Makkelijke pasta

Pasta beetgaar koken en afgieten. Spekjes bakken en spinazie a la creme toevoegen. Kruidenboter en creme fraiche erbij doen. Even roeren en dan de pasta erbij. Klaar en eet smakelijk.
up voor Tweeg
quote:Maricke schreef op 02 oktober 2008 @ 17:07:

[...]

Ja die stokjes, die zijn ECHT heel lekker. Je zit vol na de eerste hap en krijgt er een gratis maagperforatie bij!hahahah lol
quote:Samarel schreef op 26 juli 2009 @ 20:22:

Makkelijke pasta

Pasta beetgaar koken en afgieten. Spekjes bakken en spinazie a la creme toevoegen. Kruidenboter en creme fraiche erbij doen. Even roeren en dan de pasta erbij. Klaar en eet smakelijk.Ik vind dit persoonlijk lekkerder met gehakte spinazie en een pakje paturain (light) ipv creme fraiche en kruidenboter. Ik bak dan ook een uitje mee met de spekjes en maak het af met wat peper.
Ik gebruik dan weer geen paturain maar gewoon de goedkope versie van circa 55 cent, inmiddels volgens mij bij elke supermarkt. Maar oké, van die prijs is er dan weer geen lightversie.

Bij voorkeur, maar dus wel duurder, doe ik er ook champignons door en bij voorkeur half spekjes/half gerookte kipstukjes.
Klopt thee, als ik geen light neem, pak ik ook gewoon de budgetversie. Die smaakt net zo goed. En de paturain light koop ik vaak in de aanbieding, scheelt best wat en hij kan wel een tijdje mee in de koelkast.

Champignons is ook lekker, en kip ook. Hmm, krijg er zin in ondanks dat ik net gegeten heb.

Net ook lekker én aardig budget gegeten: afbakciabatta van 1 euro (lidl, erg lekker!), krop sla en komkommer samen 1 euro (met dressing van balsamico-azijn, olie, peper en zout wat allemaal standaard in de kast staat) en kippenbouten (2,50 voor 8 kleintjes vorige week bij de appie) met kruiden uit de oven.
Up voor chocolatlover!
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
nog eens up, heb nieuwe inspiratie nodig en wil het topic makkelijker kunnen terugvinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven