Actief op werk?
dinsdag 2 juli 2019 om 12:16
Hey,
Na een half jaar stage te hebben gelopen, valt me toch wel iets op. Er zijn werknemers die heel actief hun werk uitvoeren, maar er zijn er ook die niet zo heel actief werken. Of dit aan hun functie, of aan hun instelling ligt, weet ik niet precies. Maar het is wel iets dat opvalt. Ik vroeg mij dus af hoe dat bij jullie is. Als jullie werken, zijn jullie dan daadwerkelijk de hele tijd bezig met werken? Of heb je bijvoorbeeld een functie of baan waarbij het gepermitteerd is dat je ook andere dingen kan doen? Ik ben benieuwd!
Na een half jaar stage te hebben gelopen, valt me toch wel iets op. Er zijn werknemers die heel actief hun werk uitvoeren, maar er zijn er ook die niet zo heel actief werken. Of dit aan hun functie, of aan hun instelling ligt, weet ik niet precies. Maar het is wel iets dat opvalt. Ik vroeg mij dus af hoe dat bij jullie is. Als jullie werken, zijn jullie dan daadwerkelijk de hele tijd bezig met werken? Of heb je bijvoorbeeld een functie of baan waarbij het gepermitteerd is dat je ook andere dingen kan doen? Ik ben benieuwd!
donderdag 4 juli 2019 om 12:30
Wij hadden een stagiair die de hele dag op van alles zat te klikken, maar daar kwam echt niets uit.COtweepuntnul schreef: ↑04-07-2019 12:24Overigens heb ik een stagiair die doet alsof ze heel druk is maar stiekem geen klap uitvoert.
donderdag 4 juli 2019 om 12:31
Daarbij heb ik heel erg een "nadenk"baan (ik kan het even niet beter omschrijven) en daarbij helpt wandelen heel erg. Dus misschien zijn de langzame mensen wel een beleidsstuk aan het formuleren in hun hoofdNitflex schreef: ↑04-07-2019 12:27Even realistisch, maar hoeveel tijdswinst behaal je daar nou mee? Dat is toch minimaal.
In de zorg, als er iemand dringend op je zit te wachten heeft dat misschien zin. Maar daarbuiten zie ik het nut niet. Ja, misschien om op tijd bij een vergadering te zijn ofzo. Maar verder doe ik lekker rustig aan.
donderdag 4 juli 2019 om 12:40
Volgens mij ligt het toch vooral aan de instelling.
Ik praat en lach met mijn collega's. Ga naar het toilet tijdens mijn werkuren. Toch doe ik veel.
Jaren aan de band gestaan. Daar leerde je wel hard en rap werken. Nu werk ik in een magazijn en voor mij is dit in vergelijking met mijn vorig werk rustig werken.
Je moet niet altijd afgaan op wat je ziet. Sommige collega's stappen traag, praten veel maar doen soms meer dan collega's die van hot naar daar rennen.
Ik praat en lach met mijn collega's. Ga naar het toilet tijdens mijn werkuren. Toch doe ik veel.
Jaren aan de band gestaan. Daar leerde je wel hard en rap werken. Nu werk ik in een magazijn en voor mij is dit in vergelijking met mijn vorig werk rustig werken.
Je moet niet altijd afgaan op wat je ziet. Sommige collega's stappen traag, praten veel maar doen soms meer dan collega's die van hot naar daar rennen.
donderdag 4 juli 2019 om 12:45
Ik heb een keer een bijbaan aan de lopende band gehad. De eerste avond moest ik spekblokjes in plastic verpakkingen doen. De tweede avond ben ik gedegradeerd naar de grote blokken zuurkoolspek. Toen ik opperde dat ik misschien beter het wegen en stickeren kon doen, werd me verteld dat ik dan toch echt wel een paar jaar goed moest functioneren aan de band. De derde avond werd ik ontslagen, wegens nergens goed voor. Motorisch werk is dus niet echt iets voor mij.poezewoefje schreef: ↑04-07-2019 12:40Volgens mij ligt het toch vooral aan de instelling.
donderdag 4 juli 2019 om 13:19
Mijn pauze bestaat uit een fietstochtje van 15 minuten naar de hoofdlocatie en in die tijd prop ik er iets in. Hoe wil je ‘even de rem erop zetten’ als je lesuren aaneen sluiten? Ik heb acht lesuren aaneen gesloten per dag. In de grote pauze springen de meesten net als ik op een fiets om te switchen van locatie. Dus 15.00 is bij ons ook het ‘nu even helemaal niemand’ moment en een bakkie troost. En dan vanaf 15.30 administratie, nakijken en voorbereiden. Dat laatste wel redelijk gezellig met een aantal collega’s bijeen en wat snaai voor ons. Ik heb momenteel geloof ik maar drie collega’s die dicht bij school wonen, die gaan wel eens naar huis om 15.00 maar ik weet zeker dat ze thuis ook werken (nogal vrij zichtbaar in het onderwijs als iemand de kantjes er vanaf loopt).
Ik denk dat er bij ons vooral veel verschillende types rondlopen die alhoewel ze niet allemaal even druk lijken, wel allemaal broodnodig zijn. De ‘apres moi le deluge’ collega die nog twee jaar van zijn/haar pensioen verwijderd is en alles wel al een keer heeft gezien, heb je hard nodig om een halve baan over te nemen van een jonge collega die met een burn out thuis zit. De hieperdepiep collega zonder zitvlees is de ideale metgezel bij excursies en pauzesurveillance. De rebel zorgt ervoor dat debiele beleidsvoorstellen op tijd worden ontmaskerd voordat ze teveel tijd kosten. De zorgzame collega heeft een handtas vol met handige doekjes, dropjes, pleisters en powerbanks (daarmee sus je zowat iedere pubercrisis), enz.
Eigenlijk hetzelfde als bij man op het werk (zorg).
donderdag 4 juli 2019 om 13:31
Er is wel eens bedrijf geweest dat er een snelheidsregel door wilde drukken. Dat je minimaal 5 km/u moest lopen op de werkvloer. Ik bedoel maar, hoe ga je dat testen.
En soms loop ik in gedachte naar de printer, dat gaat ook in het tempo slak. Maar mogelijk heb ik wel iets bedacht als ik weer terug op mijn plek ben én ik ben nergens tegen aan gelopen.
Toen ik nog een bijbaan in een winkel had wel. Shift over, betekende overgenomen worden door collega of spullen in het magazijn zetten en hophop naar huis.COtweepuntnul schreef: ↑04-07-2019 12:23Oké, wel dus.
Zouden er nog banen zijn waar je de deur achter je dicht kan doen en je tot de volgende ochtend niets meer met je werk hoeft te doen?
MinkeDeWit schreef: ↑04-07-2019 12:45Ik heb een keer een bijbaan aan de lopende band gehad. De eerste avond moest ik spekblokjes in plastic verpakkingen doen. De tweede avond ben ik gedegradeerd naar de grote blokken zuurkoolspek. Toen ik opperde dat ik misschien beter het wegen en stickeren kon doen, werd me verteld dat ik dan toch echt wel een paar jaar goed moest functioneren aan de band. De derde avond werd ik ontslagen, wegens nergens goed voor. Motorisch werk is dus niet echt iets voor mij.
Ik heb ook lopendebandwerk gedaan. Ik moest rijst tappen in grote zakken 5-10 kg (of zo), wel met zijn tweeën. Nieuwe collega en ik kregen te horen dat we veel te langzaam waren. Op dag één, zonder enkele ervaring. We hoefden niet terug te komen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 4 juli 2019 om 13:32
Marie-Antoinettexx schreef: ↑04-07-2019 13:26zo min mogelijk voor het optimale resultaat. Liever lui dan moe
Je bedoelt; Werk slim, niet hard!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 4 juli 2019 om 13:35
Dit.Marie-Antoinettexx schreef: ↑04-07-2019 13:26zo min mogelijk voor het optimale resultaat. Liever lui dan moe
Ik zorg dat ik mijn werk zo efficiënt mogelijk doe met zo weinig mogelijk inspanning.
donderdag 4 juli 2019 om 16:52
Zo waar. Maar dat wordt door te weinig mensen (incluis ikzelf soms) gezien. Dank voor deze prachtig geformuleerde reminder.lemoos2 schreef: ↑04-07-2019 13:19
Ik denk dat er bij ons vooral veel verschillende types rondlopen die alhoewel ze niet allemaal even druk lijken, wel allemaal broodnodig zijn. De ‘apres moi le deluge’ collega die nog twee jaar van zijn/haar pensioen verwijderd is en alles wel al een keer heeft gezien, heb je hard nodig om een halve baan over te nemen van een jonge collega die met een burn out thuis zit. De hieperdepiep collega zonder zitvlees is de ideale metgezel bij excursies en pauzesurveillance. De rebel zorgt ervoor dat debiele beleidsvoorstellen op tijd worden ontmaskerd voordat ze teveel tijd kosten. De zorgzame collega heeft een handtas vol met handige doekjes, dropjes, pleisters en powerbanks (daarmee sus je zowat iedere pubercrisis), enz.
Eigenlijk hetzelfde als bij man op het werk (zorg).
donderdag 4 juli 2019 om 17:30
Ik ben wel oprecht benieuwd hoe je echt kunt zien wat anderen allemaal doen.
Ik heb echt voldoende afstudeerscriptanten voorbij zien komen, waarvan velen ook onderzoek deden naar iets bedrijfsorganisatorisch (change management is heel hip natuurlijk), maar in 6 maanden kun je gewoon nog niet goed de gehele organisatie overzien. Niet dat wat ze deden niet nuttig was, maar je kunt dan echt nog niet altijd beoordelen hoe nuttig iemand bezig is of wat iemands waarde is binnen de organisatie. Niet iedereen op dezelfde functie wordt om dezelfde kwaliteiten gewaardeerd.
donderdag 4 juli 2019 om 21:14
Ik begrijp je punt en ben het hier ook wel mee eens. Maar er is een college waarbij ik recht op het scherm kan kijken en ze houdt zich gewoon 50% van de tijd met andere dingen bezig. Ze staat dan ook bekend als iemand die er alles aan doet om niet te hoeven werken. Toch wordt ze niet ontslagen. Dus ze doet, dat wat ze moet doen, waarschijnlijk toch wel goed...Nitflex schreef: ↑04-07-2019 17:30Ik ben wel oprecht benieuwd hoe je echt kunt zien wat anderen allemaal doen.
Ik heb echt voldoende afstudeerscriptanten voorbij zien komen, waarvan velen ook onderzoek deden naar iets bedrijfsorganisatorisch (change management is heel hip natuurlijk), maar in 6 maanden kun je gewoon nog niet goed de gehele organisatie overzien. Niet dat wat ze deden niet nuttig was, maar je kunt dan echt nog niet altijd beoordelen hoe nuttig iemand bezig is of wat iemands waarde is binnen de organisatie. Niet iedereen op dezelfde functie wordt om dezelfde kwaliteiten gewaardeerd.
donderdag 4 juli 2019 om 21:33
Ja, die mensen zijn er inderdaad.Sekeeg schreef: ↑04-07-2019 21:14Ik begrijp je punt en ben het hier ook wel mee eens. Maar er is een college waarbij ik recht op het scherm kan kijken en ze houdt zich gewoon 50% van de tijd met andere dingen bezig. Ze staat dan ook bekend als iemand die er alles aan doet om niet te hoeven werken. Toch wordt ze niet ontslagen. Dus ze doet, dat wat ze moet doen, waarschijnlijk toch wel goed...
Ik heb trouwens ook altijd wel een privéscherm open, met een webshop, YouTube of een blog oid.
donderdag 4 juli 2019 om 21:42
Ik ben erg productief en heb voor het eerst een baan waarin ik me nooit verveel.
In eerdere banen werd het niet erkend - ik vroeg wel om meer werk en probeerde zelf dingen te vinden, maar de mogelijkheden waren beperkt. Af en toe had ik het wel even druk, maar over het algemeen las ik veel het nieuws.
Nu zit ik eindelijk op mijn plek en is er altijd wat te doen. Ik kan de hele dag doorwerken met niet meer dan kleine pauzes om even thee te pakken, naar de wc te gaan of te overleggen - maar tegen een uur of zes ben ik dan ook echt klaar om naar huis te gaan. Ik werk dan ook niet veel over.
Mijn manager werkt op een vergelijkbare manier, hoewel hij meer vergaderingen heeft, maar in ons breder team zitten wel een paar mensen die liever lui dan moe zijn en over sommige dingen echt onwijs lang doen.
Laatst teamdag en het hoofd van onze afdeling mailde een agenda; een van de punten was dat we allemaal tien minuten praten over waar wij aan werken en waar onze focus ligt. Mailt iemand terug (en dit is iemand die omgerekend zo 100.000 bruto krijgt): kun je misschien verduidelijken wat je precies van ons verwacht in die tien minuten? ...
In eerdere banen werd het niet erkend - ik vroeg wel om meer werk en probeerde zelf dingen te vinden, maar de mogelijkheden waren beperkt. Af en toe had ik het wel even druk, maar over het algemeen las ik veel het nieuws.
Nu zit ik eindelijk op mijn plek en is er altijd wat te doen. Ik kan de hele dag doorwerken met niet meer dan kleine pauzes om even thee te pakken, naar de wc te gaan of te overleggen - maar tegen een uur of zes ben ik dan ook echt klaar om naar huis te gaan. Ik werk dan ook niet veel over.
Mijn manager werkt op een vergelijkbare manier, hoewel hij meer vergaderingen heeft, maar in ons breder team zitten wel een paar mensen die liever lui dan moe zijn en over sommige dingen echt onwijs lang doen.
Laatst teamdag en het hoofd van onze afdeling mailde een agenda; een van de punten was dat we allemaal tien minuten praten over waar wij aan werken en waar onze focus ligt. Mailt iemand terug (en dit is iemand die omgerekend zo 100.000 bruto krijgt): kun je misschien verduidelijken wat je precies van ons verwacht in die tien minuten? ...
Hello, can you hear me?
donderdag 4 juli 2019 om 23:12
donderdag 4 juli 2019 om 23:52
Ik kan niet zo goed uren achtereen geconcentreerd werken, tenzij ik in een hyperfocus zit. En dan vergeet ik dingen als knipperen (ja echt, doet zeer joh), drinken, eten en toiletteren.
Meestal doe ik meerdere dingen tegelijk, zowel nuttig als niet nuttig. Zoals nu ben ik iets aan het draaien voor werk, maar zit ik ook even hier mijn post te tikken. Ondertussen draait er wel iets achterin mijn brein die nadenkt over de volgende stap. 99% van mijn werk bestaat uit nadenken, dat gebeurt vaak passief of op de achtergrond bij mij. Ook tijdens het boodschappen doen of op de fiets draaien die wieltjes door en soms schrik ik ineens op in bed omdat ik spontaan het ei van Columbus gevonden denk te hebben voor mijn probleem.
Ik dwing mezelf soms tot focussen op dat nadenkwerkje en staren naar het beeld, maar dan staar ik mezelf letterlijk blind. En als ik tegen iets aanloop heb ik de neiging tot ontwijkgedrag vertonen, totdat ik mezelf een schop onder mijn hol geef en het probleem tackle. Dat kan soms uren duren.
Gelukkig is dit geen probleem, het gaat er bij mij niet om wanneer of hoe ik werk, als het maar af komt.
Ik heb in mijn huidige omgeving niemand die echt slackt, bij mijn oude bijbaantjes toen ik nog student was wel. Mijn laatste bijbaan slackte echt 90% en zat ik altijd in de top 3 bij de targets, bij het baantje daarvoor was ik de slacker en deed ik het minimum om niet ontslagen te worden (maar dat was ook echt verschrikkelijk geestdodend werk, ik kon er heel slecht tegen).
Meestal doe ik meerdere dingen tegelijk, zowel nuttig als niet nuttig. Zoals nu ben ik iets aan het draaien voor werk, maar zit ik ook even hier mijn post te tikken. Ondertussen draait er wel iets achterin mijn brein die nadenkt over de volgende stap. 99% van mijn werk bestaat uit nadenken, dat gebeurt vaak passief of op de achtergrond bij mij. Ook tijdens het boodschappen doen of op de fiets draaien die wieltjes door en soms schrik ik ineens op in bed omdat ik spontaan het ei van Columbus gevonden denk te hebben voor mijn probleem.
Ik dwing mezelf soms tot focussen op dat nadenkwerkje en staren naar het beeld, maar dan staar ik mezelf letterlijk blind. En als ik tegen iets aanloop heb ik de neiging tot ontwijkgedrag vertonen, totdat ik mezelf een schop onder mijn hol geef en het probleem tackle. Dat kan soms uren duren.
Gelukkig is dit geen probleem, het gaat er bij mij niet om wanneer of hoe ik werk, als het maar af komt.
Ik heb in mijn huidige omgeving niemand die echt slackt, bij mijn oude bijbaantjes toen ik nog student was wel. Mijn laatste bijbaan slackte echt 90% en zat ik altijd in de top 3 bij de targets, bij het baantje daarvoor was ik de slacker en deed ik het minimum om niet ontslagen te worden (maar dat was ook echt verschrikkelijk geestdodend werk, ik kon er heel slecht tegen).
donderdag 4 juli 2019 om 23:58
Ik werk om geld te verdienen. Voldoening is geen vereiste voor mij. Ik ben productief als het moet. Ik heb momenten dat het heel druk is met heel veel korte deadlines, en veel nachtwerk en momenten dat het inzakt en je eigenlijk achterstallige administratie moet doen. Dat doe ik niet graag, dus dat duurt eeuwen.
Ook privé kan ik goed luieren. Ik kom mijn dag prima door zonder iets te ondernemen.
vrijdag 5 juli 2019 om 07:18
‘Aan’ is niet gelijk aan productief.
Ik heb ook zo’n ‘van half 8 tot 3 knallen’baan, maar ik vind het verre van productief. Dat ‘aan en knallen’ gedrag wat vereist is maar je niet echt substantieel verder brengt maakt mij juist helemaal niet voldaan. Ik vind het erg leeg.
Ik ben echt iemand die op de ‘luie’ momenten de beste ideeën krijgt. ‘S ochtends als ik nog in bed lig ofzo. Dan doe ik voor het oog niks, maar die hersenen zijn blijkbaar hyperactief in het verbindingen maken.
vrijdag 5 juli 2019 om 08:04
Op werk noemen wij dat de “benen op tafel”-sessies.Mevrouw75 schreef: ↑05-07-2019 07:18‘Aan’ is niet gelijk aan productief.
Ik heb ook zo’n ‘van half 8 tot 3 knallen’baan, maar ik vind het verre van productief. Dat ‘aan en knallen’ gedrag wat vereist is maar je niet echt substantieel verder brengt maakt mij juist helemaal niet voldaan. Ik vind het erg leeg.
Ik ben echt iemand die op de ‘luie’ momenten de beste ideeën krijgt. ‘S ochtends als ik nog in bed lig ofzo. Dan doe ik voor het oog niks, maar die hersenen zijn blijkbaar hyperactief in het verbindingen maken.