Hardlopen

16-07-2019 22:42 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons. Het lijkt wel een verslaving, om de dag moet hij lopen. Inmiddels ook op zaterdag. Het draait vooral om zijn planning lijkt het wel. Een gesprek hierover ontaard constant in discussies. Elk zijn zin begint met IK: Ik wil hardlopen, Ik vind het fijn ,Ik word er een beter mens van.
Mijn punt is dat het veel tijd kost, en dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat er nog een thuissituatie is. Hij voelt dit als een aanval op zijn sportleven . Ik kom er niet doorheen, en hij eerlijk gezegd niet meer bij mij. We hebben ook nog 2 kids, dus het moet beter in de communicatie, maar heel eerlijk weet ik even niet meer hoe...
Ik doe een andere tak van sport, 6 dagen per week, 2 à 3 uur per dag. Alleenstaande moeder en een LAT-relatie.
Ik word heel gelukkig van sporten en als mijn vriend me niet zou steunen maar beknotten en bekritiseren kunnen we maar beter kinderen samen hebben want ik was zo weg. Ik heb een relatie om het leuk te hebben met iemand die van mij houdt zoals ik ben, niet om me op te zadelen met gezeur en spanning rondom datgene wat me gelukkig maakt.

Komt hij naar me met een open vraag als
- ik zou je graag meer zien, hoe kunnen we dat realiseren
- ik heb het gevoel dat ik het leeuwendeel in huis doe, kunnen we de verdeling niet eens bekijken
- ik zou het fijn vinden als ik weg kon, kun jij Bartje naar de voetbal brengen zaterdag

Dan kunnen we praten.

Denkt hij mijn agenda te kunnen bepalen, dan klap ik dicht.
Die types die zo extreem bezig zijn zijn vreemd, hebben zelfs veelal een (verborgen) afwijking. Zeker, aangezien hij een gezin heeft. Desondanks, kan je beter hebben dat hij hardloopt dan dat hij bij een andere vrouw is.... Als je hier nu moeilijk over gaat doen duw je hem weg... Naar die mevrouw wellicht....

Dan ga ik er even vanuit dat hij echt hardloopt en niet al bij die mevrouw is of met haar samen "loopt".

Misschien heeft hij wel een dikheidscomplex en blijft hij daarom rennen. Let eens op zijn eetgedrag.
dianaf schreef:
17-07-2019 11:49
Daar heb je zeker gelijk in. Je (nou ja, man van TO) kunt ook af spreken om bijvoorbeeld niet elk jaar een marathon te lopen. Trainingen voor een halve marathon zijn toch minder lang.
En op zich begrijp ik de keuze ook wel als iemand niet wil wachten tot zijn pensioen met bepaalde dingen. Moet jouw man nog lang wachten tot hij 57 is?
Nee hoor dat is te overzien.
Ksenija schreef:
17-07-2019 21:28
Die types die zo extreem bezig zijn zijn vreemd, hebben zelfs veelal een (verborgen) afwijking. Zeker, aangezien hij een gezin heeft. Desondanks, kan je beter hebben dat hij hardloopt dan dat hij bij een andere vrouw is.... Als je hier nu moeilijk over gaat doen duw je hem weg... Naar die mevrouw wellicht....

Dan ga ik er even vanuit dat hij echt hardloopt en niet al bij die mevrouw is of met haar samen "loopt".

Misschien heeft hij wel een dikheidscomplex en blijft hij daarom rennen. Let eens op zijn eetgedrag.
:rofl:
Summerdance schreef:
17-07-2019 16:08

Een uurtje per dag voor jezelf os toch niet iets heel wereldvreemds toch?
Toch soms wel als je met twee drukke banen, twee jonge kinderen en misschien ook nog mantelzorg zit. Soms is het pas na tienen dat je dan even tijd hebt om te gaan zitten. Dan zou je ook kunnen gaan hardlopen natuurlijk. Maar ik vermoed ergens dat man van TO er een ander tijdstip voor kiest, zodat zij in haar eentje de avondspits afwerkt en hij weer opduikt als alles rustig is thuis. De zaterdag zie ik dan weer minder een probleem in, tenzij je met sportende kinderen zit. Mijn man loopt ook pas sinds een paar jaar op de zaterdag hard, voorheen waren we kinderen aan het aanmoedigen ofzo. Maar ja dan zou je wel om 17 uur ofzo kunnen lopen natuurlijk. Maar ik ben inmiddels wel benieuwd of TO nog terugkomt en nader uitleg geeft. Want inmiddels is het alleen nog speculeren. We weten nog steeds niet hoe het nu precies zit, hoeveel tijd het kost en en of hij TO overal alleen voor op laat draaien.
Wij hebben inderdaad ook wel tijden gehad dat het vol aan de bak was tot een uur of negen. En dan is het alweer bijna bedtijd.
En meestal laat je niet één iemand voor de avondspits opdraaien, in ieder geval vond ik dat met kleine kinderen geen goed idee.
fluttershy schreef:
17-07-2019 20:36
Ik doe een andere tak van sport, 6 dagen per week, 2 à 3 uur per dag. Alleenstaande moeder en een LAT-relatie.
Ik word heel gelukkig van sporten en als mijn vriend me niet zou steunen maar beknotten en bekritiseren kunnen we maar beter kinderen samen hebben want ik was zo weg. Ik heb een relatie om het leuk te hebben met iemand die van mij houdt zoals ik ben, niet om me op te zadelen met gezeur en spanning rondom datgene wat me gelukkig maakt.

Komt hij naar me met een open vraag als
- ik zou je graag meer zien, hoe kunnen we dat realiseren
- ik heb het gevoel dat ik het leeuwendeel in huis doe, kunnen we de verdeling niet eens bekijken
- ik zou het fijn vinden als ik weg kon, kun jij Bartje naar de voetbal brengen zaterdag

Dan kunnen we praten.

Denkt hij mijn agenda te kunnen bepalen, dan klap ik dicht.
Maar wat ik dan oprecht niet begrijp dat mensen zelf niet zien dat de partner het leeuwendeel van het huishouden doet en dat ook gewoon laten gebeuren zodat ze hun eigen ding kunnen doen. Of dat ze uit zichzelf niet begrijpen dat de partner ook graag eens op zaterdag weg wil, maar dat dat nooit kan omdat de partner al zijn of haar ding doet.

Als je oprecht rekening met elkaar houdt, hoeft een partner niet te zeuren.
Kan het mij goed voorstellen..hardlopen kost veel tijd..helemaal als je halve of hele marathons wilt lopen.
Maar ik denk dat je man best wel kan nadenken over invulling..als hij 1 of 2 uur wil lopen..dat kan ook van 20.00-22.00 in de avond of van 8.00-10.00 in de ochtend.. Als je een gezin hebt zal je daar omheen moeten werken en hobby'en.
TO ontwijkt vakkundig de vraag om hoeveel tijd het nu eigenlijk gaat, lijkt me dat we dus wel kunnen stellen dat het om drie keer niks gaat. Gewoon niet zo zeuren.
marathons en halve marathons..42 en 21 km..om dat te trainen ben je wel 3 a 4 keer pr week 1,5 tot 3 uur weg los van herstel..slapen en te moe zijn om iets te doen in huis.. 3 a 4 keer er week 3 tot 5 uur niet beschikbaar gok ik
ElHefe schreef:
17-07-2019 22:20
TO ontwijkt vakkundig de vraag om hoeveel tijd het nu eigenlijk gaat, lijkt me dat we dus wel kunnen stellen dat het om drie keer niks gaat. Gewoon niet zo zeuren.
Volgens mij was het wel opgelost rond pagina 1. De rest van de pagina's zijn bonus.

Om hoeveel tijd het gaat maakt niet uit voor het topic. Dat is iets voor haar en haar man.
tomcat schreef:
17-07-2019 22:28
marathons en halve marathons..42 en 21 km..om dat te trainen ben je wel 3 a 4 keer pr week 1,5 tot 3 uur weg los van herstel..slapen en te moe zijn om iets te doen in huis.. 3 a 4 keer er week 3 tot 5 uur niet beschikbaar gok ik

Om een (halve) marathon te lopen train je niet 3-4x per week meer dan 15km. Ik denk dat je gok echt veel te hoog zit. Ik zou uitgaan van 1x per week een duurloop van 2 uur en 3x per week een intervaltraining van een uur. Google maar eens op trainingschema's. Kost 3x per week dus minder tijd dan de sportschool want je kunt direct vanuit huis vertrekken. En het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van lestijden.

Ik denk dat het probleem zit in het niet communiceren over wanneer hij wil gaan lopen. En niet over de totale tijd.
Marana schreef:
17-07-2019 22:51
Om een (halve) marathon te lopen train je niet 3-4x per week meer dan 15km. Ik denk dat je gok echt veel te hoog zit. Ik zou uitgaan van 1x per week een duurloop van 2 uur en 3x per week een intervaltraining van een uur. Google maar eens op trainingschema's. Kost 3x per week dus minder tijd dan de sportschool want je kunt direct vanuit huis vertrekken. En het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van lestijden.

Ik denk dat het probleem zit in het niet communiceren over wanneer hij wil gaan lopen. En niet over de totale tijd.
Efficient trainen is iets anders dan lekker trainen. Gewoon lekker lopen en kilometers maken, muziekje op en verstand op nul.
Marana schreef:
17-07-2019 22:51

Het kost doorgaans echt wel meer tijd. Een intervaltraining duurt met warming up en loopscholing erbij minimaal 1.5 uur, soms nog iets langer. Als je 1-2 keer per week bij een club traint, dan komt de reistijd er nog bij en blijven veel mensen nog even hangen. Douchen en even kort uitpuffen na een training (vooral bij hitte) is ook weer 15-30 min. Zwaar tafelen voor een training is niet handig, dus na de training ook nog eten.

Ik sport (vroeger vrij fanatiek) en vriend sport ook veel. Ik houd enorm van sporten en ik ben blij dat mijn vriend zich zo kan uitleven. Maar soms baal ik er ook enorm van als hij weer een hele dag weg is en ik zeg ook weleens nee tegen bepaalde plannen.
Als ik voor marathons train kost me dat wekelijks 1 duurloop van max 2.5 (soms 3) uur, 1 interval training van max 45 min en 2 kortere (tempo) trainingen van max 1.5 uur. Dat is allemaal volgens professioneel schema.

Voor een halve marathon is de duurloop max 2 uur, de interval hetzelfde en 1 tempotraining minder.

Voor een amateur is dat een prima trainingsschema. Je bent echt geen halve dagen bezig. Het meeste is zelfs prima in de ochtend te doen als je een baan hebt waarbij je om 9 uur begint.
ElHefe schreef:
17-07-2019 22:20

Dat idee heb ik ook.
Vivavandaag schreef:
17-07-2019 22:01
Maar wat ik dan oprecht niet begrijp dat mensen zelf niet zien dat de partner het leeuwendeel van het huishouden doet en dat ook gewoon laten gebeuren zodat ze hun eigen ding kunnen doen. Of dat ze uit zichzelf niet begrijpen dat de partner ook graag eens op zaterdag weg wil, maar dat dat nooit kan omdat de partner al zijn of haar ding doet.

Als je oprecht rekening met elkaar houdt, hoeft een partner niet te zeuren.
Misschien hebben ze verschillende ideeën over het huishouden. Stel dat man het wel prima vindt dat het speelgoed van de kinderen in een bak wordt gegooid, de afwas gedaan is en er een stofzuiger doorgehaald wordt, terwijl zij urenlang lego en puzzels uitzoekt en de vloeren wil dweilen kan ik er goed inkomen dat man zegt succes met je lego, ik ga sporten.

Idem qua tijdsbesteding. Hij kan ook niet ruiken dat zij zaterdag de 24e naar haar tante Bep wil en twee weken later met een vriendin naar Amsterdam. En dan nog zit het in de communicatie. Lopen is makkelijk te schuiven dus man wil vast wel een keer vroeger of later lopen als zij aangeeft weg te willen die dag. Je kunt ook gelijk beginnen vitten dat je nóóit naar tante Bep kunt omdat 'jij altijd maar gaat lopen' . Daar wek je vooral weerstand mee op.
Snowpink schreef:
17-07-2019 23:26
Als ik voor marathons train kost me dat wekelijks 1 duurloop van max 2.5 (soms 3) uur, 1 interval training van max 45 min en 2 kortere (tempo) trainingen van max 1.5 uur. Dat is allemaal volgens professioneel schema.

Voor een halve marathon is de duurloop max 2 uur, de interval hetzelfde en 1 tempotraining minder.

Voor een amateur is dat een prima trainingsschema. Je bent echt geen halve dagen bezig. Het meeste is zelfs prima in de ochtend te doen als je een baan hebt waarbij je om 9 uur begint.
Dat dus. Ik train gewoon voor mijn werk (sta vroeg op) en in het weekend loop ik ook vroeg, dan heb je nog iets aan je dag.
Iemand hierboven zei dat je te moe bent om nog iets te doen na een training, dat ervaar ik helemaal niet zo. Ik krijg juist energie van hardlopen.
prinses30 schreef:
18-07-2019 10:00
Dat dus. Ik train gewoon voor mijn werk (sta vroeg op) en in het weekend loop ik ook vroeg, dan heb je nog iets aan je dag.
Iemand hierboven zei dat je te moe bent om nog iets te doen na een training, dat ervaar ik helemaal niet zo. Ik krijg juist energie van hardlopen.
Voordat we kinderen kregen trainde ik ook altijd voor het werk. Met jonge kinderen, die voor 6 uur wakker zijn, is dat echter totaal niet praktisch, omdat de ander dan ook noodgedwongen om 5.30 uur zijn bed uit moet. Om nog maar niet te spreken van het feit of je überhaupt je bed zo vroeg uit kunt komen na een nacht met een nachtbrakende baby (mij lukte dat niet meer, ondanks dat ik een uitgesproken ochtendmens ben).

Ik zit in een omgeving met veel sportende stellen met een gezin met meerdere kinderen en echt fanatiek trainen lukt alleen als 1 van de 2 niet fanatiek traint en het oppassen op de kinderen op zich neemt of bij die gezinnen, die een achtervang hebben in de zin van familie, die in de buurt woont (opa en oma, die een paar uur op de zaterdag kunnen oppassen). In theorie kun je elkaar continu afwisselen, maar dan heb je weinig tijd met je gezin samen (wat ik zelf niet zou willen missen).

Mijn vriend heeft in het verleden ook weleens fanatiek naar een evenement toegetraind, maar dan hebben we van te voren wel afspraken gemaakt over hoe en hoe lang. Pas was mijn vriend een keer geblesseerd en ik schrok er van, hoe relaxt het leven ineens was 😧.
fluttershy schreef:
18-07-2019 06:31

Idem qua tijdsbesteding. Hij kan ook niet ruiken dat zij zaterdag de 24e naar haar tante Bep wil en twee weken later met een vriendin naar Amsterdam. En dan nog zit het in de communicatie. Lopen is makkelijk te schuiven dus man wil vast wel een keer vroeger of later lopen als zij aangeeft weg te willen die dag. Je kunt ook gelijk beginnen vitten dat je nóóit naar tante Bep kunt omdat 'jij altijd maar gaat lopen' . Daar wek je vooral weerstand mee op.
Daar hebben wij thuis een agenda voor. Als het daar niet in staat, bestaat het niet.
Alecta schreef:
18-07-2019 10:26
Voordat we kinderen kregen trainde ik ook altijd voor het werk. Met jonge kinderen, die voor 6 uur wakker zijn, is dat echter totaal niet praktisch, omdat de ander dan ook noodgedwongen om 5.30 uur zijn bed uit moet. Om nog maar niet te spreken van het feit of je überhaupt je bed zo vroeg uit kunt komen na een nacht met een nachtbrakende baby (mij lukte dat niet meer, ondanks dat ik een uitgesproken ochtendmens ben).

Ik zit in een omgeving met veel sportende stellen met een gezin met meerdere kinderen en echt fanatiek trainen lukt alleen als 1 van de 2 niet fanatiek traint en het oppassen op de kinderen op zich neemt of bij die gezinnen, die een achtervang hebben in de zin van familie, die in de buurt woont (opa en oma, die een paar uur op de zaterdag kunnen oppassen). In theorie kun je elkaar continu afwisselen, maar dan heb je weinig tijd met je gezin samen (wat ik zelf niet zou willen missen).

Mijn vriend heeft in het verleden ook weleens fanatiek naar een evenement toegetraind, maar dan hebben we van te voren wel afspraken gemaakt over hoe en hoe lang. Pas was mijn vriend een keer geblesseerd en ik schrok er van, hoe relaxt het leven ineens was 😧.
Dit. Ik lees de hele tijd reacties van mensen waarvan ik me afvraag of ze uberhaupt kinderen hebben. En of ze dan ook gewoon aangaven dat de partner niet zo moest zeuren als er over gepraat werd zoals bij TO.

TO en haar man hebben een gezin. Er kan blijkbaar niet over gepraat worden. En kost gewoon tijd en energie. En als je een gezin hebt kan dat dus betekenen dat je hobby anders indeelt of mindert.

Tenminste als je een beetje ouder en leuke partner bent.
prinses30 schreef:
18-07-2019 10:00
Onzin, mij ooit door een professional verteld. Je verliest energie en je kunt geen energie krijgen van sporten. Je zal je wel fitter voelen en dus meer aankunnen e.d., maar dat is geen energie die je krijgt door energie te verliezen!!
fluttershy schreef:
18-07-2019 06:31
Misschien hebben ze verschillende ideeën over het huishouden. Stel dat man het wel prima vindt dat het speelgoed van de kinderen in een bak wordt gegooid, de afwas gedaan is en er een stofzuiger doorgehaald wordt, terwijl zij urenlang lego en puzzels uitzoekt en de vloeren wil dweilen kan ik er goed inkomen dat man zegt succes met je lego, ik ga sporten.

Dat kan natuurlijk ook. En idd communicatie.
Rosalind schreef:
17-07-2019 17:26
Dat kan natuurlijk.
Maar het zal me niet verbazen als TO ook niet zo flexibel is en het sporten allemaal maar onzin vindt.
Of misschien vindt TO het eigenlijk helemaal niet meer zo erg, aangezien ze niet meer teruggekomen is.

En nu is het hardlopen, maar het had ook een ander soort hobby kunnen zijn.
Ksenija schreef:
17-07-2019 21:28

:rofl:
Om de dag sporten is echt niet extreem hoor. Als je dan al een afwijking hebt of een complex, dan hebben heel veel mensen dat!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ksenija schreef:
18-07-2019 10:47
Onzin, mij ooit door een professional verteld. Je verliest energie en je kunt geen energie krijgen van sporten. Je zal je wel fitter voelen en dus meer aankunnen e.d., maar dat is geen energie die je krijgt door energie te verliezen!!
Patato, pattato. In de volksmond heet dat gewoon er energie van krijgen omdat je je beter voelt. Buiten zijn, bewegen, bezig zijn, daar voel je over het algemeen beter door dan dat je altijd maar op de bank zit te netflixen. Sec gezien kost alles energie. :nut:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Haha, mijn vrouw wees me op dit topic, ik denk dat ze heel goed weet hoe TO zich voelt.

Alles is denk ik al gezegd.

Ik loop niet verder dan halve marathons en zelfs dan is het heel moeilijk om genoeg tijd vrij te maken als je ook nog een gezinsleven hebt. Het kan, maar het vergt een goede planning en communicatie.

TO, je man moet beseffen dat zijn gezin op nummer één staat. Hardlopen is leuk, maar het is zijn verantwoordelijkheid om de balans te houden.

Jij moet hem op jouw beurt natuurlijk ook zijn sport gunnen als hij laat zien dat hij er verantwoordelijk mee om gaat. Om de dag sporten is niet per sé slecht, het hoort er bij. Op mijn hoogtepunt op weg naar een wedstrijd sport ik soms elke dag. Maar ik zoek dan wel de momentjes uit. 's Ochtends als iedereen slaapt, of nadat ik de kinderen weg heb gebracht naar school etc. Ik ben niet elke dag rond etenstijd pleite :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven