Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
@sneeuwbal als ik douche zit dochter vaak in de wipper erbij of ik douche als zij slaapt. Peuter scharrelt dan op zijn kamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik douche eigenlijk alleen als mijn man thuis is, helemaal nu met de baby is het anders geen doen. Toen ik alleen met peuter was zette ik haar met de Nijntje app of Netflix in bed terwijl ik ging douchen. Of tegenwoordig scharrelt ze wat op de bovenverdieping rond.

Speelgoed: hier mag ook alles gecombineerd worden. Laatst hadden we lettermagneten gekocht en daar maakt ze vaak lettersoep mee in haar keukentje. Of ze zet alle Duplo poppetjes en diertjes op een rij. Elk poppetje krijgt dan een haarclip en dan speelt ze winkeltje. “Bonnetje? Ja oké. Tot ziens!”
Ik douche bij voorkeur als man thuis is, maar soms kan het niet anders en spelen ze samen (op een van de kamers) boven. Het klinkt dan alsof ze het best gezellig hebben zonder mij, maar echt relaxed sta ik dan toch mijn haren niet in te zepen.
Wij douchen/badderen samen of als ze slaapt, ze mag overal mee spelen en ik koop wat ze leuk vindt en alles mag door elkaar! Ik heb wel ook een tweewieler ivm balans, en barefoot vriendelijke schoentjes dus ik let er wel een beetje op maar niet heel extreem.

Ik vond het zo moeilijk toen ze begon met stickers! Heb op m'n handen gezeten om het niet te corrigeren hahaha, scheef, op z'n kop, op elkaar.
@Rosings: haha, herkenbaar dat op je handen zitten! Hier laatst zitten plakken (tip: behanglijm met een kwastje, is makkelijk schoon te maken), en de lijm ging als verf over het hele papier :$ .

@speelgoed: we hebben nog niet heel gericht over speelgoed & ontwikkeling nagedacht. Veel spul heeft hij gekregen, en ja ze moeten vooral lekker zelf spelen en ontdekken vind ik. Prima als er dan wat door elkaar gebruikt wordt. Ik probeer 'm wel bij te brengen dat hij een opruimt voor het naar bed gaan (nog geen succes), en dat hij niet te veel schermtijd heeft etc.

@moondancer: hoe gaat het met het peuterbed, ging het vannacht beter?

@envelop: hoe gaat 't nu eigenlijk met de eczeem en allergieen?
happiness = reality - expectations
Hier onverwacht thuis met beide kinderen en man vanmiddag. Werd gebeld door kdv dat zoon gat in hoofd had gevallen 😔. Dus daarheen en door naar huisarts. Gelukkig kon het geplakt worden maar zoon wilde graag dat papa ook naar huis kwam dus die is erook. Ik zei dan halen we baby straks op maar dat wilde hij ook niet dus nu met zijn allen thuis. En aan het gebak want hé hij werd paar dagen geleden 2,5 :mrgreen:. Zoon was echt stoer, alleen plakken prikte dus toen huilde ik even mee.
Ahw Due wat schrikken :hug: Waar was hij op gevallen?

Wij stimuleren trouwens wel enorm :-$ Niet omdat we iets van peuter verwachten maar omdat hij veel dingen zo leuk vindt. Het is een hele blije spons en zit overal bovenop. Hij zoekt zelf zijn boeken uit in de bieb en ik pak er wat bij. Hij zegt “hee de maan” en ik vertel hoe de planeten heten. Zo vul ik hem aan.

En ik heb zelf door mijn opvoeding niet leren leren. Leuk zo’n vrije opvoeding maar ik had een notulist, schrijver en huiswerkbegeleiding nodig om mijn thesis op papier te zetten. “Dat komt nog wel” is bij mij nooit gekomen. School was voor mij een hel.

Nu met bijna 3 kent peuter alle letters ( en de woorden die daar mee beginnen), cijfers tot 35 denk ik en kleine sommetjes van 2+3. Verder let ik er op dat peuter niet volledig stupide dingen op Netflix kijkt. Storybots vindt hij nu leuk.

Dat letten op hoe kinderen spelen heeft mijn man ook een handje van. Laat dat kind lekker zelf uitzoeken dat Duplo niet op Brio past.. Wat is dat irritant zeg. Maar ja mijn man was zelf een kind dat nu na 30 jaar nog steeds al zijn Lego in de originele doos heeft zitten :lol: Ik zeg het wel tegen man dat hij niet zo’n functie of richting aan peuter zijn spel moet geven. Man vindt dat ik gelijk heb en stopt er ook mee als ik hem schuin aankijk.
GlitterCupcake schreef:
22-08-2019 12:51
Ahw Due wat schrikken :hug: Waar was hij op gevallen?
Op een poppenhuis. Maar volgens ander kindje was hij wel aan het klimmen geweest.
@GC wat valt voor jou ondrr de noemer stupide programma's op Netflix /tv?

Schrikken Due. Hopelijk niet al te veel hoofdpijn.

Rosings hoe is de vakantie?
De vakantie was heerlijk, gister terug gekomen, morgen gaat ze naar kdv en ik was draaien :)
Zoons grote TV voorkeur is momenteel peppa pig
Due-scimmie schreef:
22-08-2019 13:50
Zoons grote TV voorkeur is momenteel peppa pig
Ja hier ook inderdaad. Bij vlagen Thomas de trein. En eigenlijk alles op 311 van Ziggo vindt hij wel leuk. Behalve Angelina ballerina. Maar liefst peppa pig. (mama biggen kijken?).
Hier ook peppa, al maandenlang het enige wat ze wil kijken. Niet echt educatief maar wel leuk en dat vind ik veel belangrijker.
Wat schrikken Due en wat fijn dat hij zo stoer was :) hopelijk helpt de taart
Fijn dat de vakantie goed was Rosings!

Wat naar Due, dan is hij wel echt vervelend terecht gekomen, nu maar een zo fijn mogelijke dag van maken met z'n allen thuis. Beterschap!
Beterschap voor zoon Due! Wel lekker, zo onverwacht met zijn allen thuis.

Ik probeer ook te stimuleren door bv. de lettermagneten of door bepaalde dingen aan haar te vragen. Hoe iets heet, wat ze gedaan heeft op een dag, dat soort dingen. Goed voor haar taalontwikkeling denk ik dan. En voorlezen doen we structureel elke avond en soms ook overdag.

Op televisie bepaal ik ook tot op zekere hoogte wat er aan gaat. Ik vind Peppa Pig stom, dus dat gaat hier niet aan. Net als teletubbies of bumba. Ik heb laatst een hele stapel Disney dvd's op de kop getikt, dus dat kijkt ze nu veel.

Maandag begint de peuterspeelzaal weer en ik denk erover om dochter een extra ochtend te laten gaan. Ze vindt het zo leuk en ook voor ons is dat wel relaxt.
rosings schreef:
22-08-2019 13:49
De vakantie was heerlijk, gister terug gekomen, morgen gaat ze naar kdv en ik was draaien :)
Haha ja dat is nadeel he. Ik ben aan het 'voor wassen' dat alles maar schoon mee kan. Fijn dat jullie het leuk hebben gehad.
fiona2018 schreef:
22-08-2019 14:35
Beterschap voor zoon Due! Wel lekker, zo onverwacht met zijn allen thuis.

Ik probeer ook te stimuleren door bv. de lettermagneten of door bepaalde dingen aan haar te vragen. Hoe iets heet, wat ze gedaan heeft op een dag, dat soort dingen. Goed voor haar taalontwikkeling denk ik dan. En voorlezen doen we structureel elke avond en soms ook overdag.
Ow dit doe ik ook wel trouwens. Maar let er vooral niet op bij aankoop speelgoed.
Due-scimmie schreef:
22-08-2019 15:49
Ow dit doe ik ook wel trouwens. Maar let er vooral niet op bij aankoop speelgoed.
Dat dus.
Ik kan trouwens uitzoeken wat ik wil, momenteel wordt er enkel met dingen met wielen gespeeld.
Volgens mij hebben we het er al keer over gehad maar smeren jullie iets op wondjes? Normaal ben ik er niet zo van, maarja toen had hij geen snee van 5 cm in zijn voorhoofd die gelijmd is.
Ah sneu zeg due scimmie.

Ik heb vallen en stotengel voor als hij valt/stoot en blauw wordt.

Voor wondjes kan ik bepanthen aanraden, het is zacht en naar mijn idee geneest het sneller. Weet alleen niet wat de dokter erover gezegd heeft bij jou.
Dokter heeft niks gezegd over de wondverzorging 8-). Alleen over bellen bij overgeven of wegvallen.
Uiteindelijk viel het mee gisteravond. We hebben zoon 5x terug in bed moeten leggen en daarna viel hij bovenop zijn dekbed met zijn hoofd aan het voeteneind in slaap.
Helaas heb ik hem tussen de middag met koorts opgehaald bij het kdv. Hij heeft 2 uur onrustig in zijn nieuwe bed geslapen en hangt nu op de bank en kijkt Nijntje.

Wondjes: smeer ik eigenlijk nooit wat op. Pleisters worden er gelijk weer afgetrokken. Gelukkig is zoon niet zo'n brokkenpiloot.
Op ruwe plekjes gaat wat bepathen.

Douchen: doe ik het liefst 's avonds als zoon slaapt, lekker op mijn gemak. Als ik toch in de ochtend wil douchen gaat zoon meestal mee. Hij vind douchen leuk.

Ontwikkeling stimuleren: wij oefenen niet met hem, en kiezen ook geen specifiek educatief speelgoed uit. Maar we lezen wel veel voor en leggen vanalles uit.
Hij heeft ook niet veel speelgoed. Favoriet is alles met wielen.
moondancer wijzigde dit bericht op 22-08-2019 18:44
45.86% gewijzigd
Niet helemaal hetzelfde maar docjter heeft door eczeem veel open wonden gehad. Het advies wat wij toen kregen was schoon houden, indien noodzakelijk afdekken maar verder juist niks opsmeren/aan doen. Maar ik weet niet of dat anders is bij een "normale" wond. Persoonlijk zou ik er niks opsmeren.

@whoops, het gaat supergoed met haar eczeem en alle allergieën zijn onder controle. We zijn begonnen met de ei-ladder waarbij je langzaam een tolerantie probeert op te bouwen. Dat was helaas nog geen succes, we zijn bij stap 2 van de 14 blijven hangen. We hoeven nog maar 2 dagen per week hormoon te smeren en haar ontlasting is ook niet meer standaard diarree, het is nog nooit zo goed gegaan :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven