Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
@Chamaedorea

Ontzettend balen dat je tuin schade opgelopen heeft .
Voor mij zou het afhangen in hoeverre de schutting aan vervanging toe zou zijn geweest. Was het een vervanging van de schutting, omdat ze de nieuwe mooier vind . Of omdat de schutting na 30 jr eraan toe zou zijn.
Jij geeft aan dat het nu nog niet nodig was, maar het is natuurlijk een breed begrip die ik van een afstand niet in kan schatten. Het is nl maar net wat voor referentie kader je hebt .

De schade is ontzettend balen. Echter als het om een oude “prima” schutting gaat en nu staat er 1 die weer 30 jr mee gaat. Dan zou mij dat die €45 wel waard zijn.
Je zou ook het hoveniersbedrijf kunnen vragen om de schade die zij hebben veroorzaakt kosteloos te herstellen.
Ik snap niet helemaal waarom de buurvrouw de schade zou moeten vergoeden. Jij hebt er kennelijk mee ingestemd dat ze door jouw tuin gingen en die mannen hebben vervolgens de schade veroorzaakt. Dat veroorzaken van schade was niet onderdeel van de overeenkomst die de buurvrouw met ze had maar hebben ze zelf gedaan en de buurvrouw niet, dus waarom zou zij daarvoor aansprakelijk moeten zijn? Zij hebben de onrechtmatige daad gepleegd, dat het voortkwam uit een overeenkomst met de buurvrouw doet er niet toe. Dus ik zou aan de bel gaan bij het hoveniersbedrijf.
fashionvictim schreef:
30-08-2019 20:53
Dat is echt onzin, 20% is de normale service charge die je overal betaalt. Dat is al ettelijke decennia zo.
Klopt helemaal

“Fooien

Als je uit gaat eten of iets gaat drinken in Israël dan zijn de vermelde prijzen meestal exclusief bedieningsgeld. Sommige restaurants tellen al zelf een bedrag als ‘service charge’ op bij de restaurantrekening, maar vaak staat er op de rekening ‘SERVICE NOT INCLUDED’ vermeld. Dit betekent dat er verwacht wordt dat je tenminste 10% over het totaalbedrag als fooi betaalt.”
meisje85 schreef:
31-08-2019 08:26
Ik snap niet helemaal waarom de buurvrouw de schade zou moeten vergoeden. Jij hebt er kennelijk mee ingestemd dat ze door jouw tuin gingen en die mannen hebben vervolgens de schade veroorzaakt. Dat veroorzaken van schade was niet onderdeel van de overeenkomst die de buurvrouw met ze had maar hebben ze zelf gedaan en de buurvrouw niet, dus waarom zou zij daarvoor aansprakelijk moeten zijn? Zij hebben de onrechtmatige daad gepleegd, dat het voortkwam uit een overeenkomst met de buurvrouw doet er niet toe. Dus ik zou aan de bel gaan bij het hoveniersbedrijf.

Nou en of doet dat ertoe. De buurvrouw is opdrachtgever, zij is verantwoordelijk voor schade die wordt toegebracht door mensen die zij inhuurt. De buurvrouw kan vervolgens de hovenier aansprakelijk stellen.
Peponi schreef:
31-08-2019 08:49
Klopt helemaal

“Fooien

Als je uit gaat eten of iets gaat drinken in Israël dan zijn de vermelde prijzen meestal exclusief bedieningsgeld. Sommige restaurants tellen al zelf een bedrag als ‘service charge’ op bij de restaurantrekening, maar vaak staat er op de rekening ‘SERVICE NOT INCLUDED’ vermeld. Dit betekent dat er verwacht wordt dat je tenminste 10% over het totaalbedrag als fooi betaalt.”
Mijn zoon heeft dus helemaal geen fooi gegeven. Dat doet hij anders wel hoor maar niet als ze 9 euro voor 1 glas bier vragen.
Blondie456 schreef:
31-08-2019 09:11
Mijn zoon heeft dus helemaal geen fooi gegeven. Dat doet hij anders wel hoor maar niet als ze 9 euro voor 1 glas bier vragen.
Als de bediening niks aan die 9 euro over houdt dan zou ik ook balen als ober. Of een biertje dan 2, 5 of 9 uro heeft gekost, als fooien bij het uitgaan horen dan geef je die toch? Kwam die 9 euro als een verrassing dan?

Sowieso als je ergens heen gaat lees je toch en wat de gewoontes zijn. Ik heb een tijd in de VS gewoond en vond het eeuwige fooien geven soms ook vervelend i,n de zin dat het anders was dan ik gewend was, maar het hoort er bij.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
dubbel
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
meisje85 schreef:
31-08-2019 08:26
Helemaal fout.
boebezoebe schreef:
31-08-2019 09:17
Als de bediening niks aan die 9 euro over houdt dan zou ik ook balen als ober. Of een biertje dan 2, 5 of 9 uro heeft gekost, als fooien bij het uitgaan horen dan geef je die toch? Kwam die 9 euro als een verrassing dan?

Sowieso als je ergens heen gaat lees je toch en wat de gewoontes zijn. Ik heb een tijd in de VS gewoond en vond het eeuwige fooien geven soms ook vervelend i,n de zin dat het anders was dan ik gewend was, maar het hoort er bij.

Joh, alsof Blondie en haar gezin ( fictief of echt) dat ooit zouden doen. Je weet onderhand toch wel hoe ze zich hier profileert?
Lucifer2018 schreef:
31-08-2019 09:30
Joh, alsof Blondie en haar gezin ( fictief of echt) dat ooit zouden doen. Je weet onderhand toch wel hoe ze zich hier profileert?
Zit je tampon scheef of zo?
boebezoebe schreef:

Uit een ander topic begreep ik dat Blondie zich niet inleest over haar vakantiebestemming. De rest van de familie blijkbaar ook niet.
-Darkside- schreef:
31-08-2019 09:36
Uit een ander topic begreep ik dat Blondie zich niet inleest over haar vakantiebestemming. De rest van de familie blijkbaar ook niet.
Dan heb je het niet goed begrepen. Ik lees me wel in maar ik heb gezegd dat ik niet op de kaart ga kijken waar mijn bestemming precies ligt want dat boeit mij niet. Mijn zoon doet dat wel.
boebezoebe schreef:

Nou, ik zou dus geen fooi geven omdat het hoort.
Ze moeten het verdienen! Dan maar gierig
Michella_1991 schreef:
31-08-2019 09:52
Ja, dat ben je dan inderdaad. Zeker daar. Wees er maar trots op.
Michella_1991 schreef:
31-08-2019 09:52
Oh echt? JIj krijgt ook alleen betaald als je hard werkt en je werkgever vind dat jij het verdient? Je mist het hele principe van fooien geven volgens mij.
Dat met fooien was mij in Kenia ook niet helemaal duidelijk. In de informatie van de reisorganisatie stond dat voor de chauffeur (rondreis) een fooi van USD 10-15 pppd gebruikelijk is. Als je dat doorrekent, minstens vijf personen per auto, zes dagen per week, krijgt hij een voor Afrikaanse begrippen riant bedrag. Is dat dan het hele salaris van zo iemand?
Heldens schreef:
31-08-2019 09:55
Oh echt? JIj krijgt ook alleen betaald als je hard werkt en je werkgever vind dat jij het verdient? Je mist het hele principe van fooien geven volgens mij.

In sommige andere landen werkt dat dus wel degelijk zo met fooien. Jij bent dus degene die het niet snapt.
Blondie456 schreef:
31-08-2019 09:45
Mijn zoon doet dat wel.

Blijkbaar niet, want dan had hij wel gewoon betaald voor het werk van het personeel dat hem z'n biertje bracht.
Trotter schreef:
31-08-2019 10:18
Blijkbaar niet, want dan had hij wel gewoon betaald voor het werk van het personeel dat hem z'n biertje bracht.
ik zei dat mijn zoon wel op de kaart kijkt waar precies de bestemming ligt waar hij naar toe gaat.
Normaal gesproken geeft hij ook altijd fooi maar hij vond 9 euro voor 1 glas bier wel heel erg duur.
Blondie456 schreef:
31-08-2019 10:27
ik zei dat mijn zoon wel op de kaart kijkt waar precies de bestemming ligt waar hij naar toe gaat.

Het ging over jezelf inlezen over je vakantiebestemming. Dat doet hij dus ook niet, anders had hij dit geweten.
Normaal gesproken geeft hij ook altijd fooi maar hij vond 9 euro voor 1 glas bier wel heel erg duur.
In Israël is fooi dus geen fooi, maar bedieningsgeld. En als een biertje van 9 euro te duur is dan drink je iets / ergens anders.
Ja Trotter, dat klopt. Daarom zijn ze ook naar een ander terras gegaan.
Blondie456 schreef:
31-08-2019 10:42
Ja Trotter, dat klopt. Daarom zijn ze ook naar een ander terras gegaan.
Zonder de ober te betalen? Bijzonder...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Blondie456 schreef:
31-08-2019 10:27

Daar kan die ober ook niet veel aan doen.
Pivot! PIVOT!!!
Jammer dat op iedere gierige bijdrage steeds 2 blz discussies volgt
geneet van 't laeve
Ik de VS komt er bij de rekening ook nog altijd een belasting van zoveel procent erbij( per staat verschillend) in NY was het meen ik toen wij er waren 8%. En dan nog 15% fooi dus ik berekende altijd dat we minstens 25% duurder uit waren. Had zelfs een heel lijstje gevonden online en dat in mijn portemonnee zodat ik het ter plekke niet hoefde uit te rekenen als het niet door de horeca zaak al op de rekening was gezet.
In een bar daar betaalden we toen ook iets van 5/6$ voor een groot glas bier en er kwam meteen 1 dollar bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven