Huishouden bijhouden

07-09-2019 12:14 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik hoop dat ik hier DE gouden tip krijg om mijn huishouden zo goed mogelijk bij te houden. Ik woon in een eengezinswoning met mijn dochter en huisdieren. We zijn heel weinig thuis. Overdag tot uur of zes, zeven. En om het weekend zijn we weg. Als ik van mijn werk kom, het is koken (dochter doet het af en toe), keuken opruimen, keuken stofzuigen en dweilen. En dan soms de was doen of woonkamer opruimen.

Waar ik tegen aan loop, is dat de meest nodige dingen goed bijgehouden worden: stofzuigen, was, strijken, vaatwasser, boodschappen, douche. Maar andere dingen, zoals grondiger schoonmaken (denk aan vetvrij maken van de keuken, achter de meubels stofzuigen, spinnenwebben, ramen lappen, enz) lukt niet of niet genoeg. Ik heb in de keuken een lijst van taken hoe hoe vaak het zou moeten gebeuren: dweilen 6x per week, ramen lappen 1x per maand, enz. Maar dat geeft me niet het overzicht om het te doen.

Ik zit te denken aan een schema per week die reëler is dan wat ik nu beneden heb hangen. Hoe zouden jullie het doen?

Een schoonmaakster is te duur .
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Wat voor sopje gebruik je bij het dweilen? Schoonmaakmiddel zorgt vaak voor een filmpje dat vuil aantrekt. Probeer eens een poos met een emmer water met alleen een scheut azijn daarin te dweilen (als het geen natuursteen is).

En inderdaad; de grote dingen kun je beter echt inplannen. Vast moment en tijd, en dan elke week iets.

Maar de frequentie van de klussen mag echt wel naar beneden. Eens per 6 weken ramen lappen is al behoorlijk veel en bij eens per 3 maanden zit je nog steeds boven het gemiddelde.
**
anoniem_387451 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 12:50
0.00% gewijzigd
6x per week dweilen en elke maand je ramen lappen?

Waarom?

Lik je graag aan de vloer en de ramen ofzo?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Afijn.

Mijn dochter doet hetzelfde als die van jou, maar moet daarnaast 1x per 2 weken de badkamer poetsen. Waarmee ik dan niet wil zeggen dat dat ook zo stipt gebeurt....
Ramen doen we doorgaans 2x per jaar, zij een keer en ik een keer. Als ik ze tussendoor te vies vind doe ik ze een keertje extra, zij doet die van haar kamer en de badkamer mee in de schoonmaakronde.

Ze kookt regelmatig, zeker omdat ik in de zomermaanden vaak in de avonduren werk. De airfryer doet goede diensten, daar gaat vanalles in. Met een druk op de knop worden de aardappelkroketjes gebakken, potje groente in de pan, wat vlees bakken en klaar. Ze maakt ook regelmatig lasagne, omdat ik dat niet lekker vind, maar dan is ze wel een hele tijd aan het snijden, dus dat moet echt gepland worden.

Dan heb ik daarnaast nog een man. Die doet wat kleine, vaste klusjes zoals het uitruimen van de vaatwasser plus de tuin, de weekendboodschappen en grotere klussen, die ook niet elke week hoeven maar waar ik geen tijd voor wil maken voor heb, zoals het schoonmaken van de friteuse. Alles omtrent auto en fiets is ook voor zijn rekening.

Verder een keer of drie per week een stoflap over de tafel en ik heb zo'n kappersbezem, met rubberen haren zeg maar. Daarmee veeg ik heel snel heel wat kattenharen bij elkaar. Ik ga daarmee ook over bank en trap, zijn die ook meteen onthaard.

Voor mij blijven dan als grotere klussen de administratie, grote boodschappen, keuken en de was. Dat wordt verzameld, deze week werk ik zes dagen dus lange neus naar de wasmand. Volgende week werk ik er maar twee, dus dan werk ik alles wel weer weg.

Zes keer per week dweilen?? Nog niet misschien. Als die vloer zo vervelend is zou ik ergens kijken voor een goedkoop stuk vinyl en dat eroverheen leggen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Grappig, ik heb juist alle schema’s losgelaten. Ik plan alleen nog maar tijd in. Daar houd ik me dan wel weer vrij strak aan. Groot voordeel is dat ik datgene doe wat mij op dat moment het meeste stoort. Ander voordeel is dat ik inzicht krijg ik de tijd per klusitem. Ik zet ook echt mijn timer.
foeksia72 schreef:
07-09-2019 12:56
Als je huurt en je wil kleiner wonen, dan zijn er vast wel huizenruilmogelijkheden voor.
Serieus? Iemand opent een topic dat ze geen tijd kan vinden voor het huishouden en dan geef je als tip om huizenruil te organiseren en te verhuizen?! :rofl:
Alsof dat geen tijd en geld kost. Man man man viva af en toe...
Ik heb een pleurishekel aan alles wat op schoonmaken lijkt, alleen ramen lappen vind ik heerlijk. Buiten doet de glazenwasser, iedere drie maanden. Binnen doe ik als hij geweest is.

Wat iedere week wel gedaan wordt door mij of vriend:
stofzuigen, toiletten, keuken
Iedere maand:
badkamer, trappen

Ik was een paar keer per week, ieder ruimt zijn eigen schone was zelf op. Koken doen we wie het eerst thuis is en boodschappen doet wie er tijd heeft en soms komt AH of Picnic.

Oudste (13) doet de vaatwasser en doet haar eigen kamer (niet). Jongste dekt tafel en ruimt af, vouwt de schone handdoeken en doet haar eigen kamer (wel).

We hebben nog wat klusjes in huis of tuin te doen, en mede daarom zit dat huishouden soms in de weg. En en, hebben we geen tijd voor. Of of, dan wordt het dus een rommel in huis.
Dus je dweilt elke dag omdat er elke dag vlekken op komen? Maar als je vanavond dweilt zijn die vlekken er morgen ook weer dus.
Ik zou eens beginnen met om de dag te dweilen. Jullie zijn nauwelijks thuis dus echt vies zal het niet zijn.
En verder heb je een prima routine zo te lezen.

Grotere dingen als ramen zemen en spinnenwebben doe ik als het echt nodig is, en als ik dan ook nog eens tijd heb om het te doen. Elke maand ramen lappen lijkt me echt niet nodig. En de keuken vetvrij maken? Na het koken een doekje erover en stofzuigen en dweilen als het nodig is. De keukenkastjes van binnen schoonmaken doe ik hooguit eens per jaar dus daar hoef ik ook geen schema voor.
Zes keer per week dweilen omdat de vloer vies lijkt te zijn zou ik vertikken, dan kwam er of een andere vloer, of ik zou er mee leren leven.
mijn tactiek heet; “laat het los, laat het gaaaaaan....”. maar, het is altijd opgeruimd, keuken is schoon en netjes, stofzuigen elke dag (slaapkamers iets minder vaak) dweilen 1 keer per week, was houd ik altijd bij. Daarvoor trek ik een dag uit per week. dan was ik alles en ruim alles op wat schoon is. maar ik ben ook wel van het tussendoor wassen (bijna iedere dag wel wat) maar het wordt iig eens per week bijgewerkt. de grote klussen heb ik geen schema voor, jammer dan als mijn ramen 2 keer per jaar gedaan worden.
Don't cry, buy a bag and move on.
ClumsyNinja schreef:
07-09-2019 13:51
Serieus? Iemand opent een topic dat ze geen tijd kan vinden voor het huishouden en dan geef je als tip om huizenruil te organiseren en te verhuizen?! :rofl:

Het heeft ook geen zin.

Wij woonden voorheen in een klein huis. In de keuken van 4 vierkante meter vier kastjes beneden en drie boven, door de afmetingen werd echt alles vettig. Nu een keuken die vier keer zo groot is, maar een stuk minder snel vies en vettig is.

De badkamer die we eerst hadden was klein maar fijn. Alleen, als daar echt gepoetst moest worden leverde dat doorgaans wel een paar blauwe plekken op, omdat je er je kont niet kon keren. Badkamer nu heeft niet alleen bad en douche en wc en dubbele wastafel, het poetst ook nog eens stukken sneller en makkelijker.

Je kunt de hoeveelheid werk wel verminderen door zo min mogelijk spullen te hebben. Maar een wc is een wc. Of die nou staat in 1 of 4 vierkante meter maakt niet zoveel uit, de pot blijft toch hetzelfde.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nummer*Zoveel schreef:
07-09-2019 12:56
Wat voor sopje gebruik je bij het dweilen? Schoonmaakmiddel zorgt vaak voor een filmpje dat vuil aantrekt. Probeer eens een poos met een emmer water met alleen een scheut azijn daarin te dweilen (als het geen natuursteen is).

En inderdaad; de grote dingen kun je beter echt inplannen. Vast moment en tijd, en dan elke week iets.

Maar de frequentie van de klussen mag echt wel naar beneden. Eens per 6 weken ramen lappen is al behoorlijk veel en bij eens per 3 maanden zit je nog steeds boven het gemiddelde.
Ik deed altijd chloor, maar dat blijkt geen goed idee als je katten hebt. Nu doe ik allesreiniger
ClumsyNinja schreef:
07-09-2019 13:51
Plus... als ik kleiner wil wonen, betaal ik bijna 2x meer huur. Als ik verhuis, het is omdat ik kan kopen
Heksie schreef:
07-09-2019 16:31
Ik deed altijd chloor, maar dat blijkt geen goed idee als je katten hebt. Nu doe ik allesreiniger
Werkelijk? Zes keer per week met chloor dweilen?
Denk je ook nog een beetje aan het milieu aub?
Ceylon schreef:
07-09-2019 14:04
Het heeft ook geen zin.

Wij woonden voorheen in een klein huis. In de keuken van 4 vierkante meter vier kastjes beneden en drie boven, door de afmetingen werd echt alles vettig. Nu een keuken die vier keer zo groot is, maar een stuk minder snel vies en vettig is.

De badkamer die we eerst hadden was klein maar fijn. Alleen, als daar echt gepoetst moest worden leverde dat doorgaans wel een paar blauwe plekken op, omdat je er je kont niet kon keren. Badkamer nu heeft niet alleen bad en douche en wc en dubbele wastafel, het poetst ook nog eens stukken sneller en makkelijker.

Je kunt de hoeveelheid werk wel verminderen door zo min mogelijk spullen te hebben. Maar een wc is een wc. Of die nou staat in 1 of 4 vierkante meter maakt niet zoveel uit, de pot blijft toch hetzelfde.
In mijn geval kleiner wonen zou veel schelen. Ik heb 2 enorme tuinen, en een slaapkamer waarmee ik niets doe. En een zolder waar rommel groeit. Als ik geen plek voor rommel heb, moet de rommel weg en niet opgestapeld worden om "ooit uit te zoeken of te repareren"
Lees online" de huishoudcoach! " :-D
snorriemorrie schreef:
07-09-2019 12:20
Flylady heeft een handig schema waarbij alle ruimtes sowieso eens per maand aan bod komen. Ook heeft zij dagelijkse en wekelijkse taakjes. Moet je maar eens googelen...
Heksie schreef:
07-09-2019 16:31
Jaja en dan doe je lekker en scheutje extra schoonmaakmiddel?

Jouw vloer is bedekt onder schoonmaak middel residu, daaraan hecht zich vuil.
Heel snel mee stoppen en voorlopig alleen met water dweilen.

En daarna leren doseren (lees de fles, niet meer dan dat erin gooien)!!!

En 6x per week...... 1x per week zou genoeg mogen zijn. Minder vaak als je geen kat had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven