Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Hoi hoi, ik breek hier even in ;)
Ik heb een dreumesdame van 14 maanden en een peuterzoon die volgende week 3 wordt.
Ik ben beland in de fase van politie-agentje spelen.
"Laat elkaar eens los", "houd je voeten thuis", "geef dat eens terug" en meer van deze uitspraken zijn me niet vreemd meer. Ik had niet verwacht dat dat nu al aan de orde zou komen maar de dame is een pittig geval en de peuter laat zich graag opjagen :hyper:
Ik vind ze nog te jong om eens te denken "zoek het lekker uit", omdat het grotendeels wel resulteert in huilen.
Hoe doen andere moeders dit met 2 jonge kinderen?
Hier 3.5 jaar en 14 maanden. Het valt mij nog mee met afpakken, ze hebben ook nogal andere interesses.

Tegen oudste zeg ik nog wel eens dat als hij niet wil dat jongste ermee speelt, hij ergens moet spelen waar jongste er niet bij kan. Jongste pakt niet veel direct af, maar pakt wel eens 1 van de 20 dingen waar oudste mee speelt, maar dan niet vast heeft. Dan zeg ik ook maar dat dat niet helemaal de bedoeling vind, maar vind dat ook wel grijs gebied.

Niet ingrijpen lijkt me inderdaad geen optie ;-)
Ik probeer zoon (ook volgende week 3 ;-) ) vooral uit te leggen dat zijn zusje (18mnd) nog klein is en dat ze daarom nog geen idee heeft wat ze doet. Dat weet ze natuurlijk wel, want ik zie haar ook echt wel doelbewust op een treinbaan aflopen met een Godzillablik, maar ik merk dat zoon daardoor anders naar haar gedrag kijkt. Hij zucht nu als er iets gesloopt is, kijkt of hij haar kan afleiden met een alternatief en komt soms samen met mij lachen om de "gekke" dingen die zijn kleine zusje doet.

En dochter zetten we af en toe als het echt te erg word op de gang. Daar blijft ze niet zitten, en die illussie heb ik ook voorlopig nog niet, maar dat is voornamelijk om aan allebei het signaal te geven dat zij ook niet alles mag, ook al ben je dan kleiner.

Overigens gaat het hier meestal wel goed, en op die momenten krijgen ze een compliment. Anders probeer is ze af te leiden of te sturen, en bij fysiek geweld gaan ze dus naar de gang. Maar om eerlijk te zijn grijp ik niet altijd meteen in. Zoon moet leren dat hij weg kan lopen uit een situatie, dochter moet leren dat je een klap terug kan krijgen als je zelf in iemands zijn tenen bijt.
En sommige dingen zien eruit als geweld, maar komen voort uit peuterlompheid. Zo wil zoon haar wel eens helpen met klimmen, maar die ziet dan nog niet dat je iemand niet bij de voeten kan optillen :whistle:

Ik heb mijn man trouwens wel moeten leren dat je er niet altijd vanuit kan gaan dat de oudste de schuldige is, maar daar is hij ondertussen ook wel achter :biggrin:
@maisnon: heb je al een pak bij iELM gekocht? Ze hebben weer nieuwe designs online staan, ik heb er hier net eentje voor dochter besteld. Maat 86, dus daar kan ze nog 2 jaar mee vooruit :facepalm:
@maartje ook weer voor peuter?
Teckeltje88 schreef:
06-09-2019 22:02
@maartje ook weer voor peuter?
Die past nog in die van vorig jaar, die hadden we toen op de groei gekocht.

We hebben voor zoon een trouwens een pak zonder capuchon, hij vond het prima om met regen op met een pet op straat te gaan. Voor dochter hebben we nu bewust voor een pak met capuchon gekozen, want dat is toch gemakkelijker.
Iemand nog tips om gooien met speelgoed en van alles en nog wat te corrigeren???
Of hoe lang deze fase duurt :bonk:
Mijn moeder herkent het gooi gedrag van zoon niet van vroeger van mij of mn zusje dus die denkt dat het weer meer aan jongen zijn ligt...?

Ik blijf nu rustig naar zoon toe gaan en pak hem bij de pols en zeg nee niet gooien met.... (waar hij dan ook mee gooit)
Pak het af als hij doorblijft gaan, wat resulteert in dat hij soms niks meer over heeft om mee te gooien :A:
Gelukkig is het gegil en driftige van de afgelopen 2 weken wel voorbij en zit hij wel weer in iets rustiger vaarwater lijkt het.

Sinds vandaag ook echt stukjes aan het lopen zelfstandig ipv aan onze hand! Er zit vooruitgang in!
Tralalalala
Krul, ik gaf altijd een alternatief waar wél mee gegooid mocht worden, dus een bal of ballon. Gaf hem dan bijvoorbeeld een bak of mand met allerhande ballen en ballonnen en de rest weg. Nu gooit hij soms ook met dingen nog en is uitleggen dat het dan kapot gaat en je wel met een bal mag gooien voldoende.

Maartje, wij hebben nog maat 86 zonder capuchon van vorig jaar. Ben benieuwd of die nog past. Thuis eens proberen. Op zich wel lekker voor ze natuurlijk om zonder nat te worden lekker goor te doen buiten. Alleen dat aantrekken altijd zo'n kriem
Voor dochter voorlopig niet nodig. Die is net 6 maand en doet niet veel meer dan rollen van rug naar buik.
Dat is echt een tip waar ik zelf niet aan gedacht had Teckel dank je!
Tralalalala
krullen-bol schreef:
06-09-2019 23:10
Dat is echt een tip waar ik zelf niet aan gedacht had Teckel dank je!
:thumbsup:

Bij gooien met bestek of bord etc aan tafel werkte negeren op die leeftijd het beste. En dus echt negeren. Beker op de grond, jammer geen drinken meer. Bord omgegooid, jammer geen eten meer. Als ze wat ouder worden kun je nog voor de herkansing gaan. Je krijgt je bord terug, maar niet meer gooien hoor dan is het eten klaar.
Nu hij weer iets ouder is waarschuwen we dat als waf hij op de grondt gooit, het eten klaar is. Vaak is nu gooien aan tafel een teken dat hij genoeg gehad heeft. Ook nu krijgt hij nog wel eens een herkansing hoor maar is vaak niet meer nodig.

Sowieso is mijn ervaring dat negeren, afleiden en een alternatief bieden veel beter werkt dan corrigeren en straffen,zeker op die leeftijd. Dat is namelijk een reactie. Dus dreumes denkt Hee leuk, actie-reactie. Als ik gooi met m'n speelgoed krijg ik aandacht van mama. Als je het negeert, wegneemt, alternatief biedt of afleidt vorm je die associatie minder. Niet eenvoudig hoor, ik vond dat gooien ook een moeilijke fase. Nu is het vaak een teken dat hij zich verveeld (ik teveel op m'n telefoon zit) en/of vermoeidheid. Maar niet meer zo zeer de reactie van mama uitlokken.
Maartje: ja, ik heb een leuk pak bestelt gisteren, ze hebben inderdaad steeds nieuwe printjes in de aanbieding! Ben heel benieuwd, het duurt nog even voor hij binnenkomt.

Krul: het bovenstaande inderdaad. Dochter is niet zo gooierig, behalve als ze in een pesthumeur is. Dan probeer ik haar af te leiden met iets wat ze heel leuk vindt, of inderdaad iets te geven waar ze wel mee mag gooien.
Gooien met eten doet ze gelukkig niet, soms wel expres op de grond laten vallen of haar vork opzij smijten of haar beker omgooien. Meestal een teken dat ze genoeg heeft of (te) moe is.

Leuk dat zoon gaat lopen! Dochter 'loopt' hier nog steeds op haar knieën. Maakt kleine stapjes, staat nu wel soms los, loopt eindelijk langs dingen en heeft 1x een paar stapjes zelf gedaan. Maar dat is nu weer over, ze vindt het toch eng denk ik.
Leuk! Welke heb je besteld? Wij hier de fullprint birds.

Hoe oud is je dochter ook al weer? Ze schelen toch niet zoveel?

@ krul: een beetje hetzelfde wat teckel zegt. En om eerlijk te zijn heeft dochter die buien tot nu toe nooit echt, terwijl zoon ze volop heeft gehad.
Ja, die vond ik ook leuk! Maar dat is helaas niet echt verenigbaar met vriend zijn smaak. Die is niet van de drukke printjes, en eigenlijk ook niet van de echt meisjesachtige dingen. Dus we hebben een compromis, het is een effen pak, maar ik mocht de kleur kiezen. Dus gisteren was er echt een mooie kleur groen/blauw in de aanbieding, dus die is het geworden.
Maartje2016 schreef:
07-09-2019 17:14
Leuk! Welke heb je besteld? Wij hier de fullprint birds.

Hoe oud is je dochter ook al weer? Ze schelen toch niet zoveel?

@ krul: een beetje hetzelfde wat teckel zegt. En om eerlijk te zijn heeft dochter die buien tot nu toe nooit echt, terwijl zoon ze volop heeft gehad.
Het lijkt gelukkig al iets minder te worden en de tip van andere dingen aanbieden is top, stom dat ik dat zelf niet bedacht heb maar soms zie je het gewoon even niet he!
Dus dank jullie wel!
Sowieos lijkt de "sprong" voorbij en is zoon echt weer beter te handelen en zichzelf.
:heart:

Toch bijzonder dat je daar dus wel verschil in ziet jongen/meisje.
Vroeg mn moeder naar vroeger met mij en zusje maar die herkende dit dus totaal niet.
Tralalalala
Geen jongen/meisje verschil hoor, gewoon temperament. Mijn oudste jongen deed het ook niet, maar mijn jongste wel, die gooit met alles.
Verkeerde topic.
anoniem_370075 wijzigde dit bericht op 14-09-2019 12:05
98.68% gewijzigd
Oh wat een type kunnen die dreumesen zijn zeg!
En zo lekker lomp..
Mevrouw heeft een hoofd vol krassen en bulten, haar benen zitten lekker onder en de eerste broeken met gaten zijn een feit. And I love it!
Heerlijk om haar zo te zien groeien en ontwikkelen.
Ze heeft ook door dat ze met haar eigen wil zeggenschap heeft.
Niet op alles.. vanmorgen wilde ze haar bed niet uit omdat ze niet aangekleed wilde worden :facepalm:
Gisteren in de regen heerlijk rondgelopen en gespeeld. Ze mocht de zandbak niet in, dat vond ze flauw en legde zich er snel bij neer.
We hebben het heel druk gehad, maar wat ik allemaal mee heb gemaakt?
De tijd vliegt wel echt met een kleintje zeg!

Ik heb haar speelgoedvoorraad echt enorm uitgedund, ben benieuwd hoe ze daar vanmiddag op reageert. Hopelijk wordt het dan een iets minder grote bende en speelt ze iets langer met 1 ding..

Vanwege jullie tips ook een heel regenpak gekocht, kan niet wachten tot ze daar lekker mee naar buiten kan ipv alleen jasje en laarsjes. Maar nu eerst even wat lekker warme dagen hoor!
Een baksteen is nooit alleen
Hoi, tijdje afwezig geweest want ik kan niet meer mobiel forummen door dit forum. Weer begonnen met werken (vakantie voorbij) en met 2 kindjes, het oppakken van een oude hobby en geen zin om te laptoppen na een dag werken, maakt dat ik van mijn forumverslaving af ben die in een jaar tijd ontstaan is. Ik kom hier af en toe meelezen nog eens, maar zal niet meer (zo veel) posten. Het gaat hier heel goed. De kindjes groeien als kool en vrouw is weer de oude. We zijn blij, gelukkig en genieten. Ik raak gefrustreerd van het niet meer kunnen nalezen/langzaam laden van het forum etc en dat vind ik zonde van mijn tijd, dus kan het beter laten.

Veel geluk voor jullie en de kindjes en wie weet tot horens :cheer: :hug:
Dag Suiker, het was gezellig met je! :hug:

En de deur staat altijd voor je open mocht je je bedenken.

:bye:
Jammer suiker, ik ga je hier missen/miste je al.
Fijn te horen dat je vrouw weer de oude is. Alle goeds voor jullie :hug:
Fijn dat het zo goed met jullie gaat suiker! Jammer om je te moeten missen. Als je nog eens me leest, laat dan vooral horen hoe het met jullie gaat!
Hoi allemaal, ik praat graag met jullie mee! Ik heb 2 dochters, 1 van 18 maanden en 1 van 3 weken oud. En zou graag meteen wat tips of ervaringsverhalen horen over het volgende: de oudste heeft sinds een week besloten geen avondeten meer te eten... het is niet zo dat ze het niet lust, want ook gerechten die ze eerder heerlijk vond eet ze niet meer. Ze proeft ook niet eens en duwt haar bord meteen weg. We proberen er weinig aandacht aan te besteden en geven dan ook niks anders (dan maar honger). Maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken omdat ze op deze manier dus helemaal geen groente binnen krijgt. Ook is ze vrij licht in gewicht, maar de rest van de dag eet ze wel goed. Herkent iemand dit? Is het een fase? Heeft iemand tips?
Welkom Hazelnootjes!

Kan hey niet eten van de oudste te maken hebben met de veranderingen van een nieuwe baby?
Eet ze helemaal niks? Ook geen rauwkost als je het (eerder) aanbiedt?
Mijn dochter van 18 maanden is ook een kieskeurige eter. Beslist op zicht of ze het wel/niet eet, en als ze het niet wil gaat ze het niet eten ook.
Er zijn een aantal gerechten die ze eigenlijk altijd eet, maar gisteren bestond haar avondmaaltijd uit het binnenste van het stokbrood en yoghurt als toetje :facepalm: Word ik niet blij van, maar ja. Ze heeft al een aantal dagen diarree, dat helpt ook niet mee denk ik.
Ik zou me nu nog niet te druk maken over het missen van voedingsstoffen. Eet ze wel fruit? Eet ze haar brood wel goed? Wil ze daar misschien tomaat, komkommer, avocado of iets dergelijks bij? Of een soepje of smoothie met fruit en groente?
Fruit is ze gek op, dus dat eet ze meer dan genoeg gelukkig. Brood eet ze ook gewoon goed. Maar zodra het avondeten op tafel komt moet ze er niks van hebben. De veranderingen met een zusje erbij kunnen natuurlijk een rol spelen, maar daar heeft ze verder eigenlijk geen moeite mee (zover wij merken). Soep ga ik binnenkort nog eens proberen ja, dat heeft ze altijd lekker gevonden. En vanavond eten we haar lievelingsgroente: erwtjes. Dus ben benieuwd of ze die kan weerstaan haha. Fruit/groentesmoothie is ook een goede tip, bedankt!
Past perfect bij de leeftijd. Ze zijn aan het ontdekken wat er gebeurt als ze nee zeggen. Daarbij hebben ze in hun tweede jaar veel minder aan voeding nodig dan in het eerste jaar, dus no worries. Als ze verder wel prima eet de rest van de dag, krijgt ze echt wel genoeg binnen.

Hier eet dochter ook sinds ongeveer die leeftijd slecht avondeten. Ze heeft wel wat reserves, dus vind het niet zo erg, maar snap dat het anders is als je al een dunnetje hebt. Ga je nog naar het cb met 1,5? Als je dan ziet dat ze nog goed op haar eigen lijn groeit, is dat ook wel geruststellend denk ik.

Hier moest ik laatst wel lachen, want thuis eet dochter dus nauwelijks warm eten en tussen de middag 1 of 1,5 boterham. Vroeg ik laatst op het kdv hoe ze daar eet, blijkt ze daar 3 boterhammen te eten ‘s middags en altijd haar hele bord avondeten (er is een cateraar daar). Naja prima, eet ze dus iig 2x in de week goed. :mrgreen:

Hier is het nog steeds elke dag leuker. Enige ding wat ik niet zo kan waarderen, is dat ze nog steeds haar dag om 5:30 begint.. :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven