Schuldgevoel over “welvaart”
dinsdag 17 september 2019 om 23:36
Lees het boek “bullshit jobs” eens. Er is ook een uitzending van VPRO tegenlicht voor je: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... tbaan.html
dinsdag 17 september 2019 om 23:51
Polsjef schreef: ↑17-09-2019 22:52Ik geloof hier niet zo in. Ik heb het gevoel dat je nu wilt horen hoe fijn het is dat je zo om een ander denkt....
Je hebt er veel voor gestudeerd. Goede opleiding en daar mag je voor betaald krijgen. Dat je een man vindt op hetzelfde niveau is ook normaal aangezien je in dezelfde kringen verkeerd.
Daarbij hoeft een minder betaalde collega niet minder gelukkig te zijn.
Dit!
Degenen die minder betaald krijgen, tenminste uit mijn omgeving, zijn de mensen die geen zin hadden om naar school te gaan, om te leren, en later om te gaan studeren, om te blokken. Ik ben begonnen op een laag niveau, LBO, en heb keihard gewerkt totdat ik mijn HBO en universitaire studie had afgerond. Mijn klasgenootjes van de LBO en MBO, hadden geen zin om te leren, lachten mij uit, wilden "lekker geld verdienen". Geen medelijden, en wie zegt dat zij niet gelukkig zijn?. Ik heb nu overigens zelf een heel laag inkomen, ben afgekeurd en heb een WAO uitkering. Ik gun iedereen die had gestudeerd of gewerkt heeft zijn of haar luxe. En als mensen dat ook willen, moeten ze er hard voor werken, dan is dat voor iedereen bereikbaar.
dinsdag 17 september 2019 om 23:57
Gisselle schreef: ↑17-09-2019 23:51Dit!
Degenen die minder betaald krijgen, tenminste uit mijn omgeving, zijn de mensen die geen zin hadden om naar school te gaan, om te leren, en later om te gaan studeren, om te blokken. Ik ben begonnen op een laag niveau, LBO, en heb keihard gewerkt totdat ik mijn HBO en universitaire studie had afgerond. Mijn klasgenootjes van de LBO en MBO, hadden geen zin om te leren, lachten mij uit, wilden "lekker geld verdienen". Geen medelijden, en wie zegt dat zij niet gelukkig zijn?. Ik heb nu overigens zelf een heel laag inkomen, ben afgekeurd en heb een WAO uitkering. Ik gun iedereen die had gestudeerd of gewerkt heeft zijn of haar luxe. En als mensen dat ook willen, moeten ze er hard voor werken, dan is dat voor iedereen bereikbaar.
Hoeveel respect ik er ook voor dat het jou is gelukt, dat laatste is simpelweg niet waar.
.
dinsdag 17 september 2019 om 23:58
Misvatting van de eeuw, rijke mensen beweren altijd dat ze het verdienen omdat ze er hard voor werken. Of hard voor hebben gestudeerd. En een politieagent, monteur, verpleegkundige en leraar dan? Stel nou eens dat je hard werkt maar het is tóch niet bereikbaar, die rijkdom?Gisselle schreef: ↑17-09-2019 23:51Dit!
woensdag 18 september 2019 om 00:00
woensdag 18 september 2019 om 00:01
Je spreekt jezelf wel tegen. Je hebt een wao uitkering. En zegt dat het voor iedereen bereikbaar is. Je bent zelf het voorbeeld dat het niet zo is.Gisselle schreef: ↑17-09-2019 23:51Dit!
Vervelend genoeg hoor.
En niet iedereen met lbo en mbo is in staat om een carrière te maken op hoog niveau. Gelukkig ook naar want vakmensen zijn ook een motor van de maatschappij.
woensdag 18 september 2019 om 00:04
Het is een kwestie van intelligentie, schaarse talenten, charisma, kansen zien. De meeste mensen hebben niet de kwaliteiten om CEO te worden, of ton plus te verdienen. Hard werken is niet de truc.Mermedina schreef: ↑17-09-2019 23:58Misvatting van de eeuw, rijke mensen beweren altijd dat ze het verdienen omdat ze er hard voor werken. Of hard voor hebben gestudeerd. En een politieagent, monteur, verpleegkundige en leraar dan? Stel nou eens dat je hard werkt maar het is tóch niet bereikbaar, die rijkdom?
woensdag 18 september 2019 om 00:16
Mermedina schreef: ↑17-09-2019 23:58Misvatting van de eeuw, rijke mensen beweren altijd dat ze het verdienen omdat ze er hard voor werken. Of hard voor hebben gestudeerd. En een politieagent, monteur, verpleegkundige en leraar dan? Stel nou eens dat je hard werkt maar het is tóch niet bereikbaar, die rijkdom?
Wat is rijk? Het gaat toch om luxe in dit verhaal? Om te kunnen kopen wat je graag wilt, om comfort, ik- en TO ook hebben het niet over miljonairs maar gewoon over luxe zaken als vakantie, smartphone e.d.
woensdag 18 september 2019 om 00:18
Ik bedoel in het algemeen, je moet mijn woorden niet te letterlijk nemen. Ik bedoel dat als je hard werkt, je ook luxe kunt hebben, een fijn en comfortabel leven. Dan heb ik het niet over carrière maken, maar ik ken genoeg mensen die niet willen werken maar tegelijkertijd klagen dat anderen het beter hebben, met die mensen heb ik geen medelijden.benmamma schreef: ↑18-09-2019 00:01Je spreekt jezelf wel tegen. Je hebt een wao uitkering. En zegt dat het voor iedereen bereikbaar is. Je bent zelf het voorbeeld dat het niet zo is.
Vervelend genoeg hoor.
En niet iedereen met lbo en mbo is in staat om een carrière te maken op hoog niveau. Gelukkig ook naar want vakmensen zijn ook een motor van de maatschappij.
woensdag 18 september 2019 om 00:24
Wij leven ook bovenmodaal.
We wonen vrijstaand, mooie auto op de oprit etc..
En dat helemaal zonder WO opleiding.
Me schuldig voelen.. waarom? wat hebben minder bedeelden aan mijn of jouw schuldgevoel TO?? vult bijvoorbeeld hun lege koelkast zich daar spontaan van?
Ik vind jouw woorden om eerlijk te zijn nogal meaningless.
En dan is er ook nog zoiets als valse bescheidenheid.
Zou je echt iets voor je medemens willen betekenen, dan zou je volgens mij geen opsomming hier geven over jullie hoge niveau en je luizenbaantje met een hoog salaris.
We wonen vrijstaand, mooie auto op de oprit etc..
En dat helemaal zonder WO opleiding.
Me schuldig voelen.. waarom? wat hebben minder bedeelden aan mijn of jouw schuldgevoel TO?? vult bijvoorbeeld hun lege koelkast zich daar spontaan van?
Ik vind jouw woorden om eerlijk te zijn nogal meaningless.
En dan is er ook nog zoiets als valse bescheidenheid.
Zou je echt iets voor je medemens willen betekenen, dan zou je volgens mij geen opsomming hier geven over jullie hoge niveau en je luizenbaantje met een hoog salaris.
woensdag 18 september 2019 om 04:17
Je zegt dat dit gevoel komt uit dat je denkt dat jij als persoon dit niet verdient, dus het heeft eigenlijk niets te maken met of je wel of geen goed salaris hebt. Als jouw salaris wegvalt twijfel je straks of je je partner wel verdient, of je vriendinnen.
Vind je jezelf wel goed genoeg? Waarom gun je je mezelf dit geluk niet? Ik denk dat je daar eens naar moet kijken.
Een gevoel vanuit je jeugd misschien, dat je het niet waard bent?
En naast geven aan goede doelen kun je overigens misschien beter wat tastbaarders doen, geld overmaken is erg abstract. Koop eens in de zoveel tijd een lading houdbaar eten en rij deze naar de Voedselbank. Sla dekentjes en hondenvoer in en rij ze naar het plaatselijke asiel.
Ga op je vrije zaterdag in een gaarkeuken staan of ga voorlezen aan bejaarden.
Je kunt zoveel meer doen dan geld geven en doordat je zelf direct resultaat ziet verandert dit misschien ook je beeld over jezelf of je wel of niet genoeg doet.
Vind je jezelf wel goed genoeg? Waarom gun je je mezelf dit geluk niet? Ik denk dat je daar eens naar moet kijken.
Een gevoel vanuit je jeugd misschien, dat je het niet waard bent?
En naast geven aan goede doelen kun je overigens misschien beter wat tastbaarders doen, geld overmaken is erg abstract. Koop eens in de zoveel tijd een lading houdbaar eten en rij deze naar de Voedselbank. Sla dekentjes en hondenvoer in en rij ze naar het plaatselijke asiel.
Ga op je vrije zaterdag in een gaarkeuken staan of ga voorlezen aan bejaarden.
Je kunt zoveel meer doen dan geld geven en doordat je zelf direct resultaat ziet verandert dit misschien ook je beeld over jezelf of je wel of niet genoeg doet.
woensdag 18 september 2019 om 06:13
Bullshit. Wat had ik graag een opleiding af kunnen maken en een betaalde baan gehad. Maar door mijn beperking heb ik een wajong uitkering en 0 zicht op een betaalde baan.Gisselle schreef: ↑17-09-2019 23:51Dit!
TO, probeer te genieten van wat je hebt. Het kan tenslotte ooit veranderen en daarbij is dit gewoon wat je bereikt hebt. Niks mis mee.
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 18-09-2019 06:23
3.34% gewijzigd
woensdag 18 september 2019 om 06:22
Ik zou jezelf vooral niet vergelijken met anderen, zoals je collega's of je zus. Hoe ver je komt in carrière en salaris is afhankelijk van zeer veel factoren, waaronder hoe hard je werkt, maar ook gewoon van geluk. Onthoud dat meer geld niet voor iedereen beter is: deze andere mensen hebben het misschien ook goed.
Wat betreft je vakantie verzwijgen: ik zou het er zeker niet 'inwrijven' bij mensen dat je luxe reisjes maakt of dure spullen hebt. Dan riskeer je dat er jaloezie of afgunst ontstaat en dat is voor relaties niet zo goed. Anderzijds lijkt verzwijgen me ook niet nodig, mensen zijn misschien ook blij voor je. Is er niet een middenweg?
Wat betreft je vakantie verzwijgen: ik zou het er zeker niet 'inwrijven' bij mensen dat je luxe reisjes maakt of dure spullen hebt. Dan riskeer je dat er jaloezie of afgunst ontstaat en dat is voor relaties niet zo goed. Anderzijds lijkt verzwijgen me ook niet nodig, mensen zijn misschien ook blij voor je. Is er niet een middenweg?
woensdag 18 september 2019 om 06:56
Ik vind het een beetje misplaatst. Ik geeft met Kerst altijd iedereen bonnen of andere zaken waarmee zij een weekend of midweek weg kunnen (in overleg). Ik heb ook familie die helemaal niet zo avontuurlijk is en die niet van vliegen houden. Zij gaan liever dichtbij en naar een park met veel faciliteiten.
Ik ga ook regelmatig op vakantie en overweeg sinds ik aan kust woon te minderen vanwege de vervuiling en het lawaai van vliegen. Ik vind het juist leuk om over de bijzondere vakanties van een ander te horen. Ik heb een collega die een vrouw heeft met een goede baan en juist heel bijzonder waar zij allemaal zijn geweest.
Je vult nogal in voor een ander. De wereld draait niet alleen om jou en of de ander jaloers is weet je helemaal niet. Je dicht jezelf wel erg veel macht toe in het leven van een ander.
Ik ga ook regelmatig op vakantie en overweeg sinds ik aan kust woon te minderen vanwege de vervuiling en het lawaai van vliegen. Ik vind het juist leuk om over de bijzondere vakanties van een ander te horen. Ik heb een collega die een vrouw heeft met een goede baan en juist heel bijzonder waar zij allemaal zijn geweest.
Je vult nogal in voor een ander. De wereld draait niet alleen om jou en of de ander jaloers is weet je helemaal niet. Je dicht jezelf wel erg veel macht toe in het leven van een ander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 18 september 2019 om 07:00
Gisselle schreef: ↑17-09-2019 23:51Dit!
Hartstikke mooi dat het jou gelukt is. Maar dat is echt niet voor iedereen weggelegd hoor. Jij zat waarschijnlijk op dat lbo niet helemaal goed op je plek, hij had meer in je mars. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen daar.
IQ en doorzettingsvermogen, stimulerende omgeving etc had jij allemaal wel een je klasgenoten niet. Of zij hadden dat op een andere manier of in een andere richting. En dat is helemaal prima.
Verder kun je ook door domme pech ineens veel minder te besteden hebben. Ook na jaren keihard werken.
woensdag 18 september 2019 om 07:05
Ergens vind ik het ook een vorm van arrogantie. Jij gaat er ten onrechte bij iedereen die minder geld verdient dan jij vanuit ,dat ze het niet goed ofwel minder goed hebben dan jij. Dat weet je natuurlijk helemaal niet. Wie weet zijn deze mensen wel veel rijker op andere gebieden dan jij. Denk aan; vrienden, goed huwelijk , gezondheid enz. Misschien helpt het om de boel te relativeren als he daar aan denkt.
woensdag 18 september 2019 om 07:27
Deze reactie stuit me enorm tegen de borst! Ik zie dat al meerdere hierop gereageerd hebben, vind het echt vervelend te lezen dat er mensen oprecht zo denken.Gisselle schreef: ↑17-09-2019 23:51Dit!
Ikzelf heb me ook opgewerkt vanaf niveau 2 tot niveau 6 maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zomaar kan.
Dat ligt aan zoveel factoren.
Je verheft jezelf boven anderen realiseer je je dat?
Verder ontopic: 100% eens met dat zorgmedewerkers meer mogen verdienen voor hun harde werken. En niet alleen verpleegkundigen! Ook de Helpenden, Verzorgende IG, SPW'ers etc. Respect voor hen allemaal.
woensdag 18 september 2019 om 07:30
woensdag 18 september 2019 om 07:32
woensdag 18 september 2019 om 07:37
Wij zijn niet 'rijk' qua geld. Wel hebben we het goed. We wonen mooi, hebben 4 gezonde kinderen en mijn man heeft een leuke (maar wel erg drukke/zware baan) en daatnaast een eigen bedrijf, wat hij geweldig vins. Ik ben thuis bij de kinderen maar wel met perspectief dat ik thuis over enige tijd Elf een bedrijf kan starten. Man wil dan volledig in zijn eigen bedrijf aan de slag. We hebben jaren gespaard om te verhuizen en van ons spaargeld ona hele huis zelf te verbouwen en dit allemaal van ons spaargeld te betalen. We hebben het goed. Ik voel me niet schuldig, ik voel me juist dankbaar... het kwam (en komt) ons ook niet aanwaaien. Besef me wel degelijk dat het bij anderen minder is, ook van huis uit meegekregen helaas (ik). Ik ben er dankbaar voor dat we financieel gezien, onze kinderen alles kunnen geven dat ze nodig hebben zonder wakker te liggen van rekensommen!