Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Mensen weten gelukkig ook dat ze moeten bellen of appen voor ze langskomen.

Ik ben heel gastvrij als je in mijn agenda staat, maar anders toch echt niet.
Koffie en thee heb ik wel voor je, maar verder niets voor erbij.

Ik kan ook echt balen als ik van alles in huis heb gehaald voor visite en ze bellen op het laatste moment af. Dat heb ik al een paar keer gehad met bepaalde personen en die nodig ik nu ook niet meer uit. Zo zonde als je blijft zitten met eten.
cheshire-cat wijzigde dit bericht op 25-09-2019 12:10
7.48% gewijzigd
We’re all mad here
Iedereen is welkom en we verzinnen wel iets met eten. Maar mijn omgeving is juist niet zo van het aanwaaien.
Maar moet je dan altijd koekjes bij de koffie serveren en hapjes bij de borrel?

Bij mijn buuf bv kan ik niet even aanwaaien, daar raakt ze echt van in paniek.
Alleen op uitnodiging en dan zie ik de schoteltjes en servetjes al klaar staan.
Vind dat, eerlijk gezegd, zo truttig.
lilalinda schreef:
25-09-2019 11:32
hoe doen jouw 'vrienden' dat dan?
Mijn “vrienden”? Subtiel!

Die vragen of ik zin heb ze ontvangen ipv dat vanzelfsprekend te vinden
Ik vind dit nooit zo heel spannend. Gastvrijheid zit niet in voedsel, maar in de bereidheid mensen zich welkom te laten voelen. Er kunnen goede redenen zijn waarom je liever geen onverwacht bezoek hebt, of liever geen bezoek van bepaalde mensen en van andere mensen weer wel.

En het is ook veel opvoeding, traditie en cultuur. Ik kom uit een heel gastvrije cultuur, waarin gastvrijheid verbonden wordt met gigantische ladingen voedsel (dat zeggen andere mensen, ik vind het niet snel gigantisch, qua eterij). Alhoewel ik van mezelf niet zo pro-mensen in mijn omgeving ben, ben ik daardoor zo geconditioneerd dat ik ook onverwachte gasten van alles aanbied. Dat maakt mij niet per se een leuke mevrouw, of een hartelijke gastvrouw, het is gewoon hoe ik gewend ben de dingen te doen.

Wat echt relevant is: als een vriendin/familielid om twaalf uur 's avonds aanbelt, in dikke stress en met een bloedende wond op haar voorhoofd, wat doe je dan? Ik laat haar binnen, tenzij ik vermoed dat ze een zombie is.
Betty_Slocombe schreef:
25-09-2019 12:43

Wat echt relevant is: als een vriendin/familielid om twaalf uur 's avonds aanbelt, in dikke stress en met een bloedende wond op haar voorhoofd, wat doe je dan? Ik laat haar binnen, tenzij ik vermoed dat ze een zombie is.

Belangrijker is dat je haar een koekje geeft. Oh en een pleister natuurlijk.
Vroeger zag je in België veel van die stickers van Bonder zonder Naam. Geplakt aan de voordeur met opschrift: "Weer of geen weer altijd welkom" of voetmatjes met opschrift: "Welkom"
Ik heb het nooit in huis gehaald, bang dat het de zoete inval zou worden :proud:
Maar zelfs als mijn mobiel rinkelt vind ik dat al een onaangenaam gevoel. Het onverwachte daarvan en thuis graag gerust gelaten worden.
PoesinBoots schreef:
25-09-2019 12:44
EEN Koekje? Nee man, een heel pak gevulde koeken natuurlijk.
Betty_Slocombe schreef:

en als er voor onze deur iemand panne heeft, dan helpen we de auto even starten en als er kinderen in de auto zitten, mogen die even binnen een glaasje limo drinken (of niks)
(inderdaad mits het geen zombies zijn, dat is wel een vereiste)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gastvrijheid
"Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht.
Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel. De westerse connotatie van het begrip slaat tegenwoordig voornamelijk op etiquette en het vermaken van de gast. Wel wordt gastvrij zijn nog steeds geassocieerd met het tonen van respect voor de gast, het voorzien in diens noden en het behandelen van de gast als een gelijke. Culturen en subculturen variëren in de mate waarin van de gastheer verwacht wordt zich gastvrij op te stellen ten aanzien van vreemden. "

Het aanbieden van voedsel had wel belangrijk aandeel blijkbaar, en dat is dan vervangen door 'vermaken'.
Wil je seks of wil je een koekje?
Het-groepje schreef:
25-09-2019 11:59
.......
Als je daar langs de weg pech hebt wordt je geholpen, haar familielid daar had autopech op een hete dag. Iemand bracht haar thuis, weer een ander ging haar dieren verzorgen, weer een ander bood aan haar kinderen te halen, er stond een maaltijd in haar keuken.
Had ze dit niet zo gehad dan had ze in de hitte een groot probleem gehad dus men vertrouwt erop dat dit indien nodig over en weer gaat.
Hier is het niet zo nodig om zo met elkaar om te gaan.
Dit zou ik ook doen als ik dat kan. Heel normaal, hoef je niet afgelegen voor te wonen toch?
Maar zit nog steeds niet op ongeplande mee-etende visite te wachten. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 13:00
7.79% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
Ik vind dit nooit zo heel spannend. Gastvrijheid zit niet in voedsel, maar in de bereidheid mensen zich welkom te laten voelen. Er kunnen goede redenen zijn waarom je liever geen onverwacht bezoek hebt, of liever geen bezoek van bepaalde mensen en van andere mensen weer wel.

En het is ook veel opvoeding, traditie en cultuur. Ik kom uit een heel gastvrije cultuur, waarin gastvrijheid verbonden wordt met gigantische ladingen voedsel (dat zeggen andere mensen, ik vind het niet snel gigantisch, qua eterij). Alhoewel ik van mezelf niet zo pro-mensen in mijn omgeving ben, ben ik daardoor zo geconditioneerd dat ik ook onverwachte gasten van alles aanbied. Dat maakt mij niet per se een leuke mevrouw, of een hartelijke gastvrouw, het is gewoon hoe ik gewend ben de dingen te doen.

Precies.
PoesinBoots schreef:
25-09-2019 12:44
Als ze dat koekje niet aanneemt, weet je zeker dat ze een zombie is. Altijd een zwaard langs de deur hebben staan dus.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
25-09-2019 13:14
Als ze dat koekje niet aanneemt, weet je zeker dat ze een zombie is. Altijd een zwaard langs de deur hebben staan dus.
En een honkbalknuppel.
Ik heb hier alleen een grote paraplu, maar daar kun je ook best mee slaan.
doornroosje9 schreef:

Jij kijkt teveel naar The Walking Dead.
doornroosje9 schreef:
Zombies die koekjes aan zouden nemen?
Suðri schreef:
25-09-2019 13:25
Als ze dat niet doen, weet je toch dat het een zombie is. Het is niet netjes om het aangebodene te weigeren.
Het-groepje schreef:
25-09-2019 11:59
Mijn vriendin had laatst een leuke observatie: zij woont in het buitenland in een beetje afgelegen dorp.
Daar is iedereen heel gastvrij, omdat men daar weet dat men op elkaar is aangewezen en je een kwartier moet rijden minimaal om bij het volgende huis te komen of thuis.
Daar is altijd extra eten, drinken in huis ook omdat men eens in de zoveel tijd ruim boodschappen doet dus er toch vaak zat is.
Als je daar langs de weg pech hebt wordt je geholpen, haar familielid daar had autopech op een hete dag. Iemand bracht haar thuis, weer een ander ging haar dieren verzorgen, weer een ander bood aan haar kinderen te halen, er stond een maaltijd in haar keuken.
Had ze dit niet zo gehad dan had ze in de hitte een groot probleem gehad dus men vertrouwt erop dat dit indien nodig over en weer gaat.
Dat alles spontaan trouwens want men kent elkaar en maakt zich dan druk om elkaars dieren etc.
Hier is het niet zo nodig om zo met elkaar om te gaan.
Bij arme mensen in mijn omgeving, mijn moeder is bijvoorbeeld arm, gaat dit wel veel makkelijker.
Veel meer inlevingsvermogen, veel meer onderling voor elkaar regelen.
Dus ook meer gastvrij, je krijgt soms wel een rare maaltijd maar altijd wel iets.
Ik merk dat men hier heel erg uitgaat van de eigen goede situatie, er wordt weinig noodzaak gevoeld om flexibel te zijn.
Dat van dat afgepaste eten hebben is natuurlijk kul anno 2019 met de supermarkten tot laat open.
Men wil niet omdat men zelf nooit bij een ander dit zou doen en ook geen situatie kan verzinnen waarin dit wel zo is.
Volgens mij haal je nu gastvrij en behulpzaam door elkaar. Iemand met pech helpen of even vragen of je kunt helpen vind ik niet raar. Toen ik nog naar school fietste (pre-mobiele tijdperk) heb ik ook wel eens ergens aangebeld met de vraag of ik mocht bellen, want ik had een lekke band. Als mensen gaan verhuizen dat zie je vaak dat vrienden/familie komen helpen sjouwen. Dat valt in mijn optiek onder behulpzaam zijn.

Iemand die zomaar aan komt waaien, kan niet zomaar verwachten dat hij/zij gelaafd en vermaakt wordt omdat het diegene toevallig uitkomt en onder het mom van gastvrij. Dat is ook niet goed gastschap.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
PoesinBoots schreef:
25-09-2019 13:16
Jij kijkt teveel naar The Walking Dead.
Door het hoofd steken!
Suðri schreef:
25-09-2019 13:25
Nee, zombies nemen dat niet aan. Die gaan meteen voor jouw hand natuurlijk.
Ik denk dat er nog een heel grijs gebied is tussen iedere dag te veel koken 'voor het geval dat' en iemand ronduit zeggen dat 'ie op kan flikkeren (of erger: dat níet zeggen, maar wel chagrijnig iemand gaan zitten wegkijken).

Ik snap heel goed dat de meeste mensen niet van onaangekondigd bezoek houden. Je had andere plannen, bent moe, etc. Als je het echt vreselijk vindt, en het is in jouw vriendenkring/familie wel een gewoonte, dan lijkt het me goed om dat ook duidelijk te zeggen. Gewoon een keer ter sprake brengen, niet als iemand voor de deur staat.

Maar ik denk ook dat áls er dan eens een keer onverwachts iemand voor de deur staat (wat, laten we wel wezen, ook niet zo vaak voorkomt, bij mij eens per jaar ofzo), je zo iemand toch een gevoel van welkom kunt geven. Tenslotte, hier ga ik even vanuit, is dit iemand met wie je een band hebt. Met wie je meestal graag tijd doorbrengt. Daar zit voor mij de gastvrijheid in. Dat je zegt 'wat leuk om je te zien' en niet 'wat doe jij hier?'. Dat je zegt 'ga zitten' en iemand iets te drinken aanbiedt. Dat kan ook een glaasje water zijn als dat alles is wat je hebt. Dat je vraagt: 'hoe gaat het met jou?' en dan aandacht besteedt aan het antwoord.

En lukt dit allemaal niet omdat je kinderen aan het krijsen zijn en je kipfilet aanbrandt? Dan zeg je: 'je treft me wel net aan op het crisismoment van de dag. Ga even hier op de bank zitten met je glaasje water, terwijl ik hiermee deal. Dan kunnen we straks bijpraten.'

Als iemand mij zo zou binnenhalen, zou ik me heel gastvrij behandeld voelen, ook al krijg ik niks te eten. Andersom vind ik ook dat ik als gast verantwoordelijkheden heb. Geen onredelijke verwachtingen hebben, hulp aanbieden en niet eindeloos blijven hangen bijvoorbeeld.
Behulpzaam zijn en gastvrijheid zijn inderdaad aparte dingen.

Een familielid zou mij altijd bellen in geval van nood en als dat nodig is, die weet ook wel dat het niet logisch is om eerst 1.5 uur naar mij te komen rijden met een gapende wond als ze het ziekenhuis op 10 minuten hebben.
We’re all mad here
Betty_Slocombe schreef:
Dit dus.
Betty_Slocombe schreef:

:rofl:

Voor zombies ben ik niet gastvrij nee.
Is daar ook een mat voor?
Ik ben geboren en getogen Hollandse. En ik houd van mensen over de vloer. Je kan denk ik bij mij wel voor de deur staan om half zes en dat vind ik gezellig (mits je zelf natuurlijk gezellig bent ;-D). Maar het is nog nooit echt voorgekomen.
doornroosje9 schreef:
25-09-2019 13:51
Nee, zombies nemen dat niet aan. Die gaan meteen voor jouw hand natuurlijk.
Ah, gelijk de kop inslaan met een honkbalknuppel dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven