Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

woensdag 25 september 2019 om 15:55
Ik. Zo irritant als mensen en grapje maken. Ongepast ook.

woensdag 25 september 2019 om 15:55
watdachtjehiervan schreef: ↑25-09-2019 15:31Ik vond de gestafte reacties zeeeeeeeeer bijzonder. En nee, ik heb niet gestaft maar ik snap wel dat mensen dat doen. Ik vind die reacties namelijk ook echt sneu.
Ik moest lachen om 'voor een zombie heb je altijd wat in huis'. Maar de rest van de reacties heb ik helaas gemist.
Iedereen die aanbelt mag binnenkomen en krijgt iets te drinken. Meestal hebben we ook nog wel koek of nootjes of zo. Eten kan ik wel improviseren voor 1 persoon meer, voor 2 personen stel ik al snel voor om wat te halen of zo (op mijn kosten).
Maar in praktijk krijgen we nooit onaangekondigde gasten. Tegenwoordig appt iedereen toch vooraf? Of dat nu enkele dagen of een half uurtje van tevoren is? Bij een half uurtje kan het overigens ook voorkomen dat het niet past, omdat we er zelf niet zijn. Ik neem aan dat mensen die op zo'n korte termijn langs komen ook niet rekenen op een hele maaltijd want als er niemand thuis is krijgen ze ook niks.
woensdag 25 september 2019 om 15:56
Goh. Bijzonder. En sneu. Vind ik. Weinig gastvrij, weinig flexibel, weinig humor.watdachtjehiervan schreef: ↑25-09-2019 15:31Ik vond de gestafte reacties zeeeeeeeeer bijzonder. En nee, ik heb niet gestaft maar ik snap wel dat mensen dat doen. Ik vind die reacties namelijk ook echt sneu.
Behalve dat staffen dan, dat vind ik echt grappig. Op zo’n foute manier, vergelijkbaar met een heel slof koekje aanbieden aan je gasten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

woensdag 25 september 2019 om 15:57
Adelaar81 schreef: ↑25-09-2019 15:31Bij ons gelukkig ook niet, heb je toch ook niet altijd op elk moment zin in. Toen ik nog in dezelfde woonplaats als mijn ouders woonde liep mijn moeder te pas en te onpas even binnen, bv ook toen (inmiddels man) mijn date voor de 1e keer was blijven slapen. gelukkig nu meer dan een half uur rijden en geen sleutel meer.
Vind ik zo raar, mensen die altijd de sleutel gebruiken ipv aanbellen of vooraf te vragen of het past. Ik geef de sleutel voor noodgevallen, niet om jezelf altijd maar gevraagd of ongevraagd binnen te laten.

woensdag 25 september 2019 om 16:01

Ik vind gastvrijheid vooral op eten slaan als je weet dat mensen komen. Voor onverwacht bezoek ben je imo gastvrij als je ze binnen laat en iets te drinken aanbiedt, je kunt altijd nog overleggen over wat te doen qua eten als ze langer blijven en je niks in huis hebt.
woensdag 25 september 2019 om 16:34
Ik heb nu al een paar keer gelezen dat juist mensen die lichamelijk niet alles zijn niks in huis hebben. Dat begrijp ik niet. Toen ik nog fit en fruitig was had ik minder in huis dan nu. Ik ging veel makkelijker ff wat halen. Nu kan dat niet dus heb ik voor 2 weken eten in huis.
Culinair niet hoogstaand na een paar dagen maar wel eten.
Vlees uit de vriezer, eieren, groente in pot en vriezer en aardappelproducten als rosti, puree, duchesse. Er kan dus altijd iemand mee eten.
En het is niet zo dat je alleen onder etenstijd gastvrij bent. Ook gewoon om 14 uur kan er iemand langskomen. Ondanks dat het geen lunchtijd meer is vraag ik dan toch altijd wel of diegene nog wat wil eten. Ook een koekje is meestal wel aanwezig.
Nee niet alle soorten fris maar wel koffie en verschillende soorten thee bv. Ik heb wel vaak een blikje van het een of ander. Dat blijft best lang goed en komt altijd wel op. Al is het maar aan de bezorger als het warm is.
Vlees uit de vriezer, eieren, groente in pot en vriezer en aardappelproducten als rosti, puree, duchesse. Er kan dus altijd iemand mee eten.
En het is niet zo dat je alleen onder etenstijd gastvrij bent. Ook gewoon om 14 uur kan er iemand langskomen. Ondanks dat het geen lunchtijd meer is vraag ik dan toch altijd wel of diegene nog wat wil eten. Ook een koekje is meestal wel aanwezig.
Nee niet alle soorten fris maar wel koffie en verschillende soorten thee bv. Ik heb wel vaak een blikje van het een of ander. Dat blijft best lang goed en komt altijd wel op. Al is het maar aan de bezorger als het warm is.

woensdag 25 september 2019 om 16:39
Getverdemme, grapjes. Ik haat grapjes. Het ergste vind ik grapjes die gemaakt worden door onaangekondigde bezoekers. Ik ben al niet overmatig gastvrij, maar als die ongewenste indringers ook nog eens grapjes beginnen te maken trap ik ze mijn huis uit.

woensdag 25 september 2019 om 17:22
Ik ben gastvrij als je op voorhand verwittigt. 3 dagen vooraf.
Dan haal ik je favoriete drank in huis, kook ik een 4-gangen-menu, heb ik koek en chips in huis, ... en is mijn huis ook nog opgeruimd en gepoetst.
Ik ben totaal ongastvrij als je niet verwittigt of te laat.
De helft van de tijd doe ik niet open en de andere helft heb ik 0.0 in huis.
Geen drank, geen snoep, niks.
En ik deel geen eten.
En mijn huis wordt door jou omschreven als "een stort". (Ik vind het prima, maar een ander vindt het een ramp-gebied.)
Gelukkig krijg ik maximaal 3 keer per jaar aangekondigd bezoek en 2 keer op 10 jaar on-aangekondigd.
Dan haal ik je favoriete drank in huis, kook ik een 4-gangen-menu, heb ik koek en chips in huis, ... en is mijn huis ook nog opgeruimd en gepoetst.
Ik ben totaal ongastvrij als je niet verwittigt of te laat.
De helft van de tijd doe ik niet open en de andere helft heb ik 0.0 in huis.
Geen drank, geen snoep, niks.
En ik deel geen eten.
En mijn huis wordt door jou omschreven als "een stort". (Ik vind het prima, maar een ander vindt het een ramp-gebied.)
Gelukkig krijg ik maximaal 3 keer per jaar aangekondigd bezoek en 2 keer op 10 jaar on-aangekondigd.

woensdag 25 september 2019 om 17:55
Echt?watdachtjehiervan schreef: ↑25-09-2019 15:31Ik vond de gestafte reacties zeeeeeeeeer bijzonder. En nee, ik heb niet gestaft maar ik snap wel dat mensen dat doen. Ik vind die reacties namelijk ook echt sneu.
Wat een treurigheid.

woensdag 25 september 2019 om 18:14
Vervelend. Maar vooruit ik hap.aloha66 schreef: ↑25-09-2019 16:34Ik heb nu al een paar keer gelezen dat juist mensen die lichamelijk niet alles zijn niks in huis hebben. Dat begrijp ik niet. Toen ik nog fit en fruitig was had ik minder in huis dan nu. Ik ging veel makkelijker ff wat halen. Nu kan dat niet dus heb ik voor 2 weken eten in huis.

Hier komt de AH elke week boodschappen brengen. Afgemeten aan mijn gezin en de maat van mijn voorraadkast en koelkast. Meer kan ik niet kwijt.
Naast het feit dat ik einde van de dag sterf van de pijn en dus echt echt geen zin heb in opgeplande visite. Geen zin om op te zitten en/of te koken ( voor hen) en ga ik dus ook geen extra dingen in huis halen op voorhand. Zonde van mijn geld en zeer beperkte(koel/vriezer) kastruimte.
En ik heb dus geen fut en geld om dan dingen te gaan bestellen. Mijn vrienden en familie weten dat en begrijpen dat wel en vragen altijd van te voren of het uitkomt en of ze wat mee kunnen nemen.
Heel fijn, mensen die verder kunnen kijken dan hun eigen.

woensdag 25 september 2019 om 18:17
lilalinda schreef: ↑25-09-2019 15:41Met het risico OT te gaan, of het verzoek naar napraat af te reizen:
Ik vind in een topic dat overduidelijk fake is, of om te rellen het geen enkel probleem om via de Zombieweg in Lalaland uit te komen. Maar in een topic waar anderen het topic wel voldoende interessant vinden om te reageren vind (=mening) ik uitgebreid OT gaan vervelend voor de voortgang van het topic
Eens.

woensdag 25 september 2019 om 18:20
Net zo.Lucifer2018 schreef: ↑25-09-2019 18:14Vervelend. Maar vooruit ik hap.![]()
Hier komt de AH elke week boodschappen brengen. Afgemeten aan mijn gezin en de maat van mijn voorraadkast en koelkast. Meer kan ik niet kwijt.
[...]
En ik heb dus geen fut en geld om dan dingen te gaan bestellen. Mijn vrienden en familie weten dat en begrijpen dat wel en vragen altijd van te voren of het uitkomt en of ze wat mee kunnen nemen.
Heel fijn, mensen die verder kunnen kijken dan hun eigen.

woensdag 25 september 2019 om 18:30
Definieer trouwens "etenstijd".
Wij eten hier nagenoeg nooit voor 9 uur 's avonds.
Ik begin meestal zo tegen half 9 à 9 te koken, dus het kan net zo goed half 10 à 10 zijn tegen dat het eten op tafel staat
.
(Ik moet Spaanse voorouders hebben ofzo.)
Iemand die hier denkt aan te bellen om 6 uur en instant eten op zijn bord verwacht heeft toch écht brute pech.
Voor een gepland feestje wil ik best een uitzondering maken en er 7 à 8 uur van maken, maar ik ga écht niet om 6 uur staan koken omdat iemand onverwachts binnenvalt.
Wij eten hier nagenoeg nooit voor 9 uur 's avonds.
Ik begin meestal zo tegen half 9 à 9 te koken, dus het kan net zo goed half 10 à 10 zijn tegen dat het eten op tafel staat

(Ik moet Spaanse voorouders hebben ofzo.)
Iemand die hier denkt aan te bellen om 6 uur en instant eten op zijn bord verwacht heeft toch écht brute pech.
Voor een gepland feestje wil ik best een uitzondering maken en er 7 à 8 uur van maken, maar ik ga écht niet om 6 uur staan koken omdat iemand onverwachts binnenvalt.

woensdag 25 september 2019 om 18:59
Op de een of andere manier nodigt je post me toch niet uit om eens gezellig onverwacht bij je langs te gaan.

woensdag 25 september 2019 om 19:01
Lady*Voldemort schreef: ↑25-09-2019 18:59Op de een of andere manier nodigt je post me toch niet uit om eens gezellig onverwacht bij je langs te gaan.

woensdag 25 september 2019 om 19:11
Ja he?Lady*Voldemort schreef: ↑25-09-2019 18:59Op de een of andere manier nodigt je post me toch niet uit om eens gezellig onverwacht bij je langs te gaan.

woensdag 25 september 2019 om 19:53
Tuurlijk weet ik dat er zat mensen zijn die geen misbruik van een sleutel maken, maar toch zal je ze de kost geven. Mijn schoonouders zouden dat heel normaal vinden. Want die hadden wat extra eten en dat zetten ze dan bijv in de koelkast. Allemaal lief en goed bedoeld, maar toch.
Lig ik op de bank te slapen, staat schoonfamilie in mijn kamer. Het zal een ander niet uitmaken, maar ik voel me totaal onvrij hierdoor.
Lig ik op de bank te slapen, staat schoonfamilie in mijn kamer. Het zal een ander niet uitmaken, maar ik voel me totaal onvrij hierdoor.

woensdag 25 september 2019 om 19:56
Blijenvrij schreef: ↑25-09-2019 19:53Tuurlijk weet ik dat er zat mensen zijn die geen misbruik van een sleutel maken, maar toch zal je ze de kost geven. Mijn schoonouders zouden dat heel normaal vinden. Want die hadden wat extra eten en dat zetten ze dan bijv in de koelkast. Allemaal lief en goed bedoeld, maar toch.
Ja dat is logisch. Zo hoor je ook niet met andermans sleutel om te gaan.