Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
lemoos2 schreef:
26-09-2019 21:43
Ga. Uit. Mijn. Hoofd :-D

Inderdaad een Amélie maar dat moest dan worden uitgesproken als ‘Emily op z’n Engels’. En het broertje heeft het omgekeerd. Zeg maar een Charles maar spreek het uit als ‘Sjarrel op z’n Frans’.
Haha! :-D Dat Amélie werd uitgesproken als Emily ben ik nog niet tegengekomen, wel dus dat lelijke Ammelie. En die Engelse namen op zijn Frans dus heel vaak. Zjeeeeesie. Zjeeeeesun. Echt dan zie ik zelfs liever Djacey en Djason... Misschien dat mensen ermee begonnen zijn om van Zjeesue en Zejeesun af te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega van 53 die Jordy heet.
Ik vind dat best een aparte naam voor die generatie
Frankly my dear, I don"t give a damn
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 21:45
Ik gaf eens les aan 3 Rachels. Eentje heette Raa-gel (de bijbelse uitspraak), eentje Rasjel (zoals de vrouw van wijlen Hazes) en een Retsjul (zoals het personage uit Friends). En je schreef de namen allemaal hetzelfde. Heel ingewikkeld voor mij.
Probeer dat met nog een Rachelle erbij in de mix. Ik had een Raggel, Raa-gel, Rasjel, Rasjelluh en een Retsjul. Ook leuk dat de ouders van Rasjel het zo zielig vonden voor Raggel dat Raggels ouders de naam niet konden uitspreken. Die van Raa-gel waren sowieso een beetje vreemd maar Raggel. Ik zie die pa nog zitten: “Alsof er iets in je strot blijft hangen”. En die moeder maar beuken met haar elleboog en sissen ‘daar kan dat kind toch niets aan doen!’
calvijn1 schreef:
26-09-2019 21:49
Ik ken een meisje van nu 12 dat Mirella heet. Die naam is verdwenen verder lijkt.
lemoos2 schreef:
26-09-2019 21:35
Het meest irritant zijn die lui die een Franse spelling aanhouden en dan met hun oogjes gaan staan rollen als je het niet op de Engelse wijze uitspreekt. Of andersom. Dan moet ik echt mijn tong soms afbijten om niet te bitsen ‘Leer dan schrijven, met je accent aigu’.

Dit inderdaad ook.

Charlene/Charlaine.
Lauraine, Laureen.
calvijn1 schreef:
26-09-2019 21:49
Ik ken een Jordy van 42 en ook een Jordy van 15.
lemoos2 schreef:
26-09-2019 21:50
Probeer dat met nog een Rachelle erbij in de mix. Ik had een Raggel, Raa-gel, Rasjel, Rasjelluh en een Retsjul. Ook leuk dat de ouders van Rasjel het zo zielig vonden voor Raggel dat Raggels ouders de naam niet konden uitspreken. Die van Raa-gel waren sowieso een beetje vreemd maar Raggel. Ik zie die pa nog zitten: “Alsof er iets in je strot blijft hangen”. En die moeder maar beuken met haar elleboog en sissen ‘daar kan dat kind toch niets aan doen!’
:HA:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Het-groepje schreef:
26-09-2019 21:51
Ik ken een meisje van nu 12 dat Mirella heet. Die naam is verdwenen verder lijkt.
Samen met de Linda's , de Karin's , Michel, Jeroen..
NYC schreef:
26-09-2019 21:03
Ik trof laatst een Joey.

Gaat allemaal gebeuren waarschijnlijk maar ook 50 jaar geleden was de kans denk ik groter dat je arts Maarten of Ewoud heette dan dat Ad of Nol.
Buurman is 50+, is chirurg en heet Ad.
NYC schreef:
26-09-2019 21:39
Oh, dat vind ik ook zo erg... Al een paar keer meegemaakt met de (prachtige) naam Amélie. Zo moet het dan ook geschreven worden, maar wel uitgesproken als... A-mmelie.
Mijn dochter heet zo en wij hebben expres gekozen voor de, volgens ons dus zeer duidelijke schrijfwijze, mét accent aigu. Met een lange eeeee dus.

Hoeveel mensen er inderdaad (maar wijzelf niet dus) ammullie zeggen of nog erger: mij ervan proberen te overtuigen dat ik mijn dochters naam verkeerd spel omdat een accent op de e volgens hen zou betekenen dat daar de klemtoon zou moeten liggen... Echt niet te geloven! En dan nog de mensen die het een serieus moeilijk uit te spreken naam vinden... Hadden wij nooit gedacht toen wij haar deze naam gaven. Het enige dat je hoeft te kunnen is de aa, de ee en de ie uitspreken met wat niet al te moeilijk, enkele medeklinkers ertussen, maar blijkbaar is dat supermoeilijk.

Zo, einde frustratie.
krootje wijzigde dit bericht op 26-09-2019 21:57
3.15% gewijzigd
Nicolete, vond ik ook zo bijzonder gespeld.
lemoos2 schreef:
26-09-2019 21:50
Vergeet Rakèl niet!
Ik vind wel dat een naam veel zegt en dat er zeker tokkie namen zijn. Sterker, ik vind zelfs dat ouders door het geven van een tokkie naam hun kinderen al een achterstand geven.
Andersom schreef:
26-09-2019 21:57
Vergeet Rakèl niet!
Die variant is bij mij nog niet voorbij gekomen.
Mijn kind heeft een niet vaak voorkomende naam en als deze naam op een kind wordt geplakt is het in een bepaalde cultuur.

Mijn kind is zeer succesvol ZONDER opleiding ook nog en werd vroeger door leraren vaak gelabeld en ik heb daar altijd om gelachen...en ik kreeg nog eensch gelijk ook, heerlijk hè?

Naam zegt dus niks, de persoon waarop de naam is geplakt des te meer.
Een naam kan natuurlijk ook plots in aanzien dalen als een of ander onverlaat met dezelfde naam iets uithaalt
Joran, Tristan ( mooie poëtische naam met tegenwoordig een nare bijsmaak).
Nu maar hopen dat er niet ergens een naamgenoot van zoon met moordneigingen rond loopt. Om vele andere redenen ook erg natuurlijk, los van de naam ( mocht daar twijfel over bestaan).
Krootje schreef:
26-09-2019 21:55
Mijn dochter heet zo en wij hebben expres gekozen voor de, volgens ons dus zeer duidelijke schrijfwijze, mét accent aigu. Met een lange eeeee dus.

Hoeveel mensen er inderdaad (maar wijzelf niet dus) ammullie zeggen of nog erger: mij ervan proberen te overtuigen dat ik mijn dochters naam verkeerd spel omdat een accent op de e volgens hen zou betekenen dat daar de klemtoon zou moeten liggen... Echt niet te geloven! En dan nog de mensen die het een serieus moeilijk uit te spreken naam vinden... Hadden wij nooit gedacht toen wij haar deze naam gaven. Het enige dat je hoeft te kunnen is de aa, de ee en de ie uitspreken met wat niet al te moeilijk, enkele medeklinkers ertussen, maar blijkbaar is dat supermoeilijk.

Zo, einde frustratie.
Hoe spreek je het uit dan? Na jouw uitleg snap ik het niet meer.
Aameeelie?
@Lemoos, Rachel is van oorsprong een joodse naam en wordt uitgesproken als Raggel. Zullen dus verbasteringen zijn van de originele naam.
_Monti_ schreef:
26-09-2019 22:01
Aameeelie?
Klemtoon op lie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sophiever schreef:
26-09-2019 21:59
Ik vind wel dat een naam veel zegt en dat er zeker tokkie namen zijn. Sterker, ik vind zelfs dat ouders door het geven van een tokkie naam hun kinderen al een achterstand geven.
Tja, als je maar genoeg mensen om je heen weet te verzamelen die er dezelfde bekrompen ideeën op na houden als jij krijg je vanzelf gelijk.

Self fulfilling prophecy noemde mijn oude oma dat altijd (die gewoon Jantje heette maar toevallig wel de HBS had afgerond, rond 1930).
Andersom schreef:
26-09-2019 21:56
Nicolete, vond ik ook zo bijzonder gespeld.
:Rofl:

Mijn ene broertje heet iets in de trant van Michael, uitgesproken mie-ga- el.
Hij wordt al zijn hele leven Maikel of Michel etc genoemd.
Hij heeft een tijdje leuk gesport, in de krant had Mike een goede wedstrijd gespeeld, Michel was sportief aanwezig etc.
Zeg ik: dan ga ik even bij Michael langs, dan zeggen mensen Maikel.
Ik word dus verbeterd door wildvreemde mensen die mij gaan vertellen hoe mijn eigen broertje heet.

De grap was dat er laatst een Maikel bij ons aan het klussen was met zijn broer.
Dus ik vertel man iets over broer.
Klusjesman roept: zo heet ik eigenlijk ook! Ik heet ook Mie-ga- el.
Broer keek hem heel verbaasd aan.
Heel relaas over dat iedereen altijd zijn naam verkeerd zegt.
De man heeft erop gestaan om de rest van de klus als Mie-ga- el te worden aangesproken, broer bleef stug Maikel zeggen.
Heel raar.
_Monti_ schreef:
26-09-2019 22:01
Aameeelie?
Met een lange e (zoals je hem in " kom mee" zegt dus) en de klemtoon op de ie.
Nouschi schreef:
26-09-2019 22:04
Klemtoon op lie.
Ah zo !
ChristianeF schreef:
26-09-2019 22:02
@Lemoos, Rachel is van oorsprong een joodse naam en wordt uitgesproken als Raggel. Zullen dus verbasteringen zijn van de originele naam.
Dat weet ik. Maar ga dat eens uitleggen aan die ouders. En aan de mensen die de juf Frans aanvallen omdat ze Elle, Michelle en Caroline uitspreekt als El, Michel en Carolien i.p.v. Elluh, Michelluh en Carolienuh.
Maar dit topic is dus nu exact wat dat andere topic ook is. Namen afzeiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven