Dubbele gevoelens schoonmoeder
zaterdag 28 september 2019 om 18:34
Hay allemaal,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.
Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.
Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.
Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.
M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.
Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.
Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.
Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.
Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.
M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.
Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
zaterdag 28 september 2019 om 19:28
Ik zou het super lief vinden!
En daarbij; als je schoonzus in huis komt, die nog bij schoonouders woont, kan je verwachten dat schoonmoeder langs komt. Daarbij weet je hoe schoonmoeder is dus komt dit wss niet helemaal uit de lucht vallen?
En als je iemand in je huis laat als je op vakantie bent vind ik al een inbreuk op je privacy, zou ik sowieso nooit doen!
En daarbij; als je schoonzus in huis komt, die nog bij schoonouders woont, kan je verwachten dat schoonmoeder langs komt. Daarbij weet je hoe schoonmoeder is dus komt dit wss niet helemaal uit de lucht vallen?
En als je iemand in je huis laat als je op vakantie bent vind ik al een inbreuk op je privacy, zou ik sowieso nooit doen!
zaterdag 28 september 2019 om 19:29
Maar misschien weet ma dat zus een smeerpoets is?Lady*Voldemort schreef: ↑28-09-2019 19:23Ze deelde haar huis met haar schoonzus, niet met haar schoonmoeder.
Ik leende m’n huis ook een keer aan m’n broer en toen kwam m’n mama poetsen. Of is dat anders omdat zij niet schoon- is?
In mijn kledingkast heb je niks te zoeken, en boeken op kleur zetten? Kom op zeg. Blijf van andermans spullen af.ClumsyNinja schreef: ↑28-09-2019 19:20Je deelt je huis, je stelt het open. Maar misschien denk ik er makkelijker over. Ik berg wel altijd de grootste dildo’s even goed achter slot en grendel op.
Maar verder: wees welkom en ik ben dankbaar voor wat ze achterlaten. Ook als het een indeling is die ik zelf niet gekozen zou hebben: iemand heeft geprobeerd je blij te maken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lady*Voldemort schreef: ↑28-09-2019 19:23Ze deelde haar huis met haar schoonzus, niet met haar schoonmoeder.
Maar nogmaals de vraag aan TO, weet schoonmoeder waarom ze geen sleutel heeft? Weet schoonmoeder dat wat ze bij zwager doet, niet door TO en haar vriend gewenst is? Als die vrouw dat niet weet, kan je het haar ook niet aanrekenen dat ze een pannetje soep neerzet en wat schoonmaakt. Over de andere dingen valt te twisten.
zaterdag 28 september 2019 om 19:31
Hier hetzelfde met mijn ex schoonmoeder. Zij had een sleutel voor noodgevallen, ondanks meermaals aangeven niet haar hulp te willen, stond ze toch regelmatig onaangekondigd op de stoep. Altijd maar willen helpen met huishouden, (terwijl ik een heel opgeruimd/schoon persoon ben
) oerlelijke nieuwe decoratie kopen, gordijnen anders hangen etc.
Tot we camera’s in ons huis hadden en ik op vakantie op het strand een melding kreeg dat er beweging was gedetecteerd in ons huis.
Eerst schoof ze alle kastjes open en zat hier in te neuzen en daarna ging ze languit op mn bank liggen. Met haar blote voeten.
Ex heeft er toen gelukkig wel wat van gezegd.
Ik deed de camera wel vrij snel weer uit, want ik vond het dan weer niet netjes van mij als ik zou blijven kijken, maar... ik wil niet weten wat ze nog meer heeft gedaan.
Ik zou dit dus aan je man/vriend overlaten. Duidelijk zijn dat je dit echt niet prettig vindt.
Tot we camera’s in ons huis hadden en ik op vakantie op het strand een melding kreeg dat er beweging was gedetecteerd in ons huis.
Eerst schoof ze alle kastjes open en zat hier in te neuzen en daarna ging ze languit op mn bank liggen. Met haar blote voeten.
Ik deed de camera wel vrij snel weer uit, want ik vond het dan weer niet netjes van mij als ik zou blijven kijken, maar... ik wil niet weten wat ze nog meer heeft gedaan.
Ik zou dit dus aan je man/vriend overlaten. Duidelijk zijn dat je dit echt niet prettig vindt.
zaterdag 28 september 2019 om 19:32
Ik zou er niks van zeggen, maar gewoon denken: les geleerd en dat doen we dus niet nog een keer. Maak het ook niet groter dan het is.
Mijn moeder logeert regelmatig in mijn huis en past op de kat als ik een paar dagen voor werk van huis moet. Dan doet ze vaak ook wat klussen in huis waar ik nooit aan toekom en daar ben ik haar enorm dankbaar voor. Dat ze dan ook besluit om mijn keuken opnieuw in te richten waardoor ik de eerste paar dagen alles aan het zoeken ben, neem ik echt voor lief.
Ik snap overigens dat dit net de grens over gaat hoor, zeker omdat je de sleutel niet direct aan haar hebt gegeven. Maar laat het gaan en voorkom het voor een volgende keer.
Mijn moeder logeert regelmatig in mijn huis en past op de kat als ik een paar dagen voor werk van huis moet. Dan doet ze vaak ook wat klussen in huis waar ik nooit aan toekom en daar ben ik haar enorm dankbaar voor. Dat ze dan ook besluit om mijn keuken opnieuw in te richten waardoor ik de eerste paar dagen alles aan het zoeken ben, neem ik echt voor lief.
Ik snap overigens dat dit net de grens over gaat hoor, zeker omdat je de sleutel niet direct aan haar hebt gegeven. Maar laat het gaan en voorkom het voor een volgende keer.
zaterdag 28 september 2019 om 19:34
Nou ja het is dus niet algemeen not done want we verschillen van mening. Leen jij je huis wel eens uit? Ik verblijf ook vaak in andermans huis (dus ook met gesloten portemonnee) en poets of orden dan ook meestal iets. Wordt altijd positief ontvangen eigenlijk.
Nee dat weet ze niet. Alleen 2 goede vrienden van ons hebben de sleutel. Die wonen in de buurt en die geven wel eens de kat eten als we een weekendje weg zijn of als we de sleutel zijn vergeten halen we die bij hen. Natuurlijk vind ik het lief dat ze een pannetje soep neerzet en wat leuke nieuwe plantjes! Maar ze is dus duidelijk bij ons thuis is de weer geweest met schoonmaken en dingen anders indelen. En natuurlijk is het mijn vriend z'n kledingkast, maar die staat wel in mijn slaapkamer, daar heeft ze gewoon niks te zoeken.Star² schreef: ↑28-09-2019 19:29Maar nogmaals de vraag aan TO, weet schoonmoeder waarom ze geen sleutel heeft? Weet schoonmoeder dat wat ze bij zwager doet, niet door TO en haar vriend gewenst is? Als die vrouw dat niet weet, kan je het haar ook niet aanrekenen dat ze een pannetje soep neerzet en wat schoonmaakt. Over de andere dingen valt te twisten.
ik zou nooit mijn sleutel aan familiegeven toch niet aan mijn familie, een deel is verstrooid en kan met gemak deuren laten openstaan of de ander is niet te vertrouwen, persoonlijk gelukkig zijn er ook services die aan cat of dogsitting doen en die u dan dagelijks een verslag via sms sturen. en ze blijven er ook niet slapen.
zaterdag 28 september 2019 om 19:35
Ze is toch van jouw kledingkast afgebleven? Jouw man is haar kind... ik vind dat privacy gebeuren persoonlijk was overdreven. Maar dat vind ik...
Ik vind het ook lief, zo is het ook echt wel bedoeld lijkt mij. Maar feit is dat jij het niet prettig vindt.
ik zou er nu niks van zeggen en de volgende keer niemand in je huis laten. Of dat dan ook een ding in de familie? Anders nu wel benoemen. Van mijn part een bloemetje brengen als bedankje. Zeggen dat je het heel lief vindt, maar dat je het voortaan toch niet meer wil hebben omdat het je het een onprettig gevoel geeft als mensen aan je spullen zitten oid.
zaterdag 28 september 2019 om 19:36
Nee, ik leen mijn huis nooit uit. En schoonmaken wat je vuil maakt lijkt me logisch, maar afgezien van dat ga je geen dingen reorganiseren of toevoegen.ClumsyNinja schreef: ↑28-09-2019 19:34Nou ja het is dus niet algemeen not done want we verschillen van mening. Leen jij je huis wel eens uit? Ik verblijf ook vaak in andermans huis (dus ook met gesloten portemonnee) en poets of orden dan ook meestal iets. Wordt altijd positief ontvangen eigenlijk.
zaterdag 28 september 2019 om 19:36
zaterdag 28 september 2019 om 19:37
Hahahaha wel een goede!ClumsyNinja schreef: ↑28-09-2019 19:31Je kan ook het tegenovergestelde doen van wat ik doe: agressief grote dildo (zoeen met van die aders) in de slaapkamerkast zetten. Wedden dat ze die dan niet gaan reorganiseren.
zaterdag 28 september 2019 om 19:38
Do-re-mi schreef: ↑28-09-2019 19:34Nee dat weet ze niet. Alleen 2 goede vrienden van ons hebben de sleutel. Die wonen in de buurt en die geven wel eens de kat eten als we een weekendje weg zijn of als we de sleutel zijn vergeten halen we die bij hen. Natuurlijk vind ik het lief dat ze een pannetje soep neerzet en wat leuke nieuwe plantjes! Maar ze is dus duidelijk bij ons thuis is de weer geweest met schoonmaken en dingen anders indelen. En natuurlijk is het mijn vriend z'n kledingkast, maar die staat wel in mijn slaapkamer, daar heeft ze gewoon niks te zoeken.
Dan nu dus wel gaan vertellen dat jullie het niet op prijs stellen voor het geval het nog een keer voorkomt. Mijn moeder heeft een sleutel, komt ook gewoon naar binnen, maar weet echt wel dat ze boven niks te zoeken heeft.
zaterdag 28 september 2019 om 19:39
zaterdag 28 september 2019 om 19:39
Ik kan je alleen maar gelijk geven! Wat poetsen in de woonkamer is lief, een kledingkast in je slaapkamer opentrekken (ongeacht van wie hij is - ze zal ze beiden opengetrokken hebben lijkt me) gaat veel en veel te ver. Dat moet je als moeder toch ook niet willen zou ik denken.
zaterdag 28 september 2019 om 19:40
Oh wat vreselijk zeg!chocoladerijstwafel schreef: ↑28-09-2019 19:31Hier hetzelfde met mijn ex schoonmoeder. Zij had een sleutel voor noodgevallen, ondanks meermaals aangeven niet haar hulp te willen, stond ze toch regelmatig onaangekondigd op de stoep. Altijd maar willen helpen met huishouden, (terwijl ik een heel opgeruimd/schoon persoon ben) oerlelijke nieuwe decoratie kopen, gordijnen anders hangen etc.
Eerst schoof ze alle kastjes open en zat hier in te neuzen en daarna ging ze languit op mn bank liggen. Met haar blote voeten.Ex heeft er toen gelukkig wel wat van gezegd.
Ik deed de camera wel vrij snel weer uit, want ik vond het dan weer niet netjes van mij als ik zou blijven kijken, maar... ik wil niet weten wat ze nog meer heeft gedaan.![]()
zaterdag 28 september 2019 om 19:41
Niet acceptabel. Maar dan ook finaal niet.
Weet moeder wel dat zoon niet meer thuis woont? Sommige moeders kunnen slecht loslaten en zijn jaloers of gewoon bemoeiziek.
Ik zou dit zeker laten weten en dat moet je vriend doen. Die moet jou steunen als zijn partner zijnde, dus jij moet niet de boeman worden door dit aan schoonmoe mede te delen.
Dat mededelen hoeft ook niet boos, maar wel heel duidelijk dat jullie -niet JIJ, JULLIE!!- dit niet willen.
Het is jullie huis, jullie bepalen waar en wat en hoe het staat.
Als jouw partner hier niet in wil steunen zul je toch eens serieus om tafel moeten want dan heb je afwijkende normen en waarden en dat kan een leuk probleem worden, ook met andere dingen.
Weet moeder wel dat zoon niet meer thuis woont? Sommige moeders kunnen slecht loslaten en zijn jaloers of gewoon bemoeiziek.
Ik zou dit zeker laten weten en dat moet je vriend doen. Die moet jou steunen als zijn partner zijnde, dus jij moet niet de boeman worden door dit aan schoonmoe mede te delen.
Dat mededelen hoeft ook niet boos, maar wel heel duidelijk dat jullie -niet JIJ, JULLIE!!- dit niet willen.
Het is jullie huis, jullie bepalen waar en wat en hoe het staat.
Als jouw partner hier niet in wil steunen zul je toch eens serieus om tafel moeten want dan heb je afwijkende normen en waarden en dat kan een leuk probleem worden, ook met andere dingen.
zaterdag 28 september 2019 om 19:44
Waarschijnlijk weet ze diep van binnen wel dat ik dat niet fijn vind. Anders had ze mijn kledingkast ook wel gedaan, haha. Dat zou ik ECHT niet leuk hebben gevonden. Dan zou ik er wel wat van zeggen maar inderdaad, het is toch van haar kind en zij heeft dit waarschijnlijk alleen maar uit liefde gedaanArkansas schreef: ↑28-09-2019 19:39Ik kan je alleen maar gelijk geven! Wat poetsen in de woonkamer is lief, een kledingkast in je slaapkamer opentrekken (ongeacht van wie hij is - ze zal ze beiden opengetrokken hebben lijkt me) gaat veel en veel te ver. Dat moet je als moeder toch ook niet willen zou ik denken.
zaterdag 28 september 2019 om 19:45
Het zou mij geen verdrietige schoonmoeder waard zijn. Er is niks onherstelbaars gebeurd en je man is blij met zijn opgeruimde kast. Het is ook zijn huis hè....
Ik vind het wel bijzonder dat je er zo zwaar aan tilt terwijl je schoonzus zelfs gewoon daar verbleef. Ik neem aan dat je dan ook je slaapkamer etc netjes hebt achter gelaten dus wat is nou het hele probleem?
Ik vind het wel bijzonder dat je er zo zwaar aan tilt terwijl je schoonzus zelfs gewoon daar verbleef. Ik neem aan dat je dan ook je slaapkamer etc netjes hebt achter gelaten dus wat is nou het hele probleem?