Nieuwbouw of oud huis: man en ik komen er niet uit

29-09-2019 21:34 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel wonen wij in een jaren '20 huis. Op zich heeft dit huis alles wat ik wil, alleen de isolatie is ruk. We hebben beneden dubbel glas (geen HR++, gewoon 'oud' dubbel glas) maar boven enkel. In de winter waaien we dus ons bed uit en stoken we ons een ongeluk.

Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!

Mijn argumenten:

- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.

Mans argumenten:

- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.

Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?
_Monti_ schreef:
29-09-2019 22:03
Waarom zou het huis in waarde zakken als je het gewoon onderhoudt?
Vanwege dat onzalige plan dat we met z’n allen van het gas moeten en aan de warmtepomp?
Wij hebben grond gekocht en ons eigen huis ontworpen en laten bouwen.
We hebben een vrijstaand 'modern farmhouse style' huis en ik ben heel erg trots op dit huis omdat het echt van ons is.
Ik heb het nog "ontworpen" met een potlood op een blad papier, (En daarna besproken met de architect wat we precies wilde).
Het staat er al wat jaren ondertussen, maar het is wel nieuwbouw. En helemaal onze stijl dus!
Maar we wonen in een piepklein gehucht en niet in een (nieuwbouw)wijk.

Maar ik zou voor nieuwbouw gaan en het eventueel zelf doen, kan je alles zelf beslissen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 29-09-2019 23:09
32.57% gewijzigd
Ik lees zo veel aannames... Ga alsjeblieft een keer met een goede bouwkundige om tafel.

En waarom is dat label zo belangrijk voor hem? Dat maakt niks uit tenzij je het over niet al te lange termijn wil verkopen, maar zo klink jij niet. Ik ken jullie situatie niet, maar ik kocht 3 jaar geleden een jaren 20 huis waar het letterlijk binnen regende, en nu hebben we een heerlijk comfortabel huis (echt!) dat in marktwaarde verdubbeld is.
Ik snap jou helemaal. Wij zijn van nieuwbouw gevlucht naar een huis uit 1890.
Ja, het was supergoed geïsoleerd, ja we hadden idd 0 onderhoud, maar man man wat was ik er ongelukkig.
Geen sfeer in te krijgen, de buurt bbq's werden voor onze deur gehouden, kinderen hingen te pas en te onpas over onze schutting te schreeuwen, veel geroddel en een geluidsoverlast.... Niet normaal.
Letterlijk iedere voetstap en wat harder uitgesproken woord hoorden we. En dan hebben we het niet over een goedkoper segment.
In ons huidige huis, die uit 1890 dus, horen we NIETS van de buren.
Ik zet met liefde de verwarming wat hoger iedere winter, want ik ben eindelijk weer thuis. :)

Ik snap de praktische overweging van je man zeker ook, maar je ergens fijn en thuis voelen vind ik persoonlijk zoveel belangrijker dan de praktische zaken.
Daarom wonen wij dus niet in een woonwijk.
amnesiac schreef:
29-09-2019 23:18
Ik snap jou helemaal. Wij zijn van nieuwbouw gevlucht naar een huis uit 1890.
Ja, het was supergoed geïsoleerd, ja we hadden idd 0 onderhoud, maar man man wat was ik er ongelukkig.
Geen sfeer in te krijgen, de buurt bbq's werden voor onze deur gehouden, kinderen hingen te pas en te onpas over onze schutting te schreeuwen, veel geroddel en een geluidsoverlast.... Niet normaal.
Letterlijk iedere voetstap en wat harder uitgesproken woord hoorden we. En dan hebben we het niet over een goedkoper segment.
In ons huidige huis, die uit 1890 dus, horen we NIETS van de buren.
Ik zet met liefde de verwarming wat hoger iedere winter, want ik ben eindelijk weer thuis. :)

Ik snap de praktische overweging van je man zeker ook, maar je ergens fijn en thuis voelen vind ik persoonlijk zoveel belangrijker dan de praktische zaken.
Dit is dus precies mijn angst.
Dat we dan in zoiets zouden wonen, we eerst jaren ongelukkig moeten zijn voordat man zijn verlies onder ogen ziet, en dat dan alsnog ons heerlijke oude huis voor altijd weg is :'(
Ik zou hem vertellen dat dat label mij geen bal interesseert, want dat ik van plan ben om hier de komende 50 jaar te blijven wonen.

De ramen zou ik wel laten doen - en daarbij kijken of er echt geen kunststof-spullen tussen zitten die "natuurlijk" overkomen - en dat verfen kan je desnoods volgend jaar ofzo uitbesteden als man daar geen zin in heeft.

Een familiehuis zou ik écht niet zomaar verkopen en al helemaal niet voor een zielloos nieuwbouwhuis in een wijk die mij niet aanstaat.
Of heeft ie liever straks een scheiding omdat hij wel in de nieuwbouw wil blijven wonen en jij het na 2 jaar niet meer trekt en terug naar de stad wil?
En hem levenslang verwijt dat je voor hem dat mooie pand hebt opgegeven?
Vaak hebben die oude(re) huizen geen inpandige garage en dat is wel wat wij heel graag wilde. Dan vallen oude huizen vaak al af.
Nu hebben we een inpandige garage ruim genoeg voor twee auto's.
Ik vind het binnenklimaat vaak zo slecht in nieuwbouwhuizen, benauwd en warm. Mijn eigen huis (1955) heeft hier en daar natuurlijke ventilatie (lees: zo lek als een mandje) en het is amper warm te krijgen. Toch heb ik dat liever dan het huis van mijn vriend, die pas in november hoeft te stoken en waar de schuifjes de enige ventilatie zijn. En van die lelijke kiepkantelramen.
elein schreef:
29-09-2019 23:06
Ik lees zo veel aannames... Ga alsjeblieft een keer met een goede bouwkundige om tafel.

En waarom is dat label zo belangrijk voor hem? Dat maakt niks uit tenzij je het over niet al te lange termijn wil verkopen, maar zo klink jij niet. Ik ken jullie situatie niet, maar ik kocht 3 jaar geleden een jaren 20 huis waar het letterlijk binnen regende, en nu hebben we een heerlijk comfortabel huis (echt!) dat in marktwaarde verdubbeld is.
Mag ik vragen wat jullie gedaan hebben en voor welke prijs (ongeveer)?

Dat mijn man zo ontzettend veel zelf gedaan heeft is natuurlijk een enorm voordeel, maar op dit moment een nadeel want alles wat uitbesteed moet worden vindt hij te duur. Ja ik sta ook niet te springen om 6000 euro neer te leggen voor een kunststof erker maar daarna zitten we wel lekker warm en kunnen we weer jaren vooruit. Maar man vindt dus al voorzetramen (die hij zelf zou kunnen maken) aan de prijs, want "Ik ga geen honderden euro's betalen voor een houtje-touwtje oplossing". Echt grrr, ik leef qua huizen in de jaren '20 maar hij qua prijzen hoor ;-D
mater_matuta wijzigde dit bericht op 29-09-2019 23:51
0.70% gewijzigd
Leuke discussie daar bij jullie thuis

Ons nieuwbouw huis wordt binnenkort opgeleverd. Heerlijk ik kan niet wachten

Wij hebben straks een ruime Twee onder een kapper met garage in jaren 30 stijl. Ideale combi voor jullie?!

Een vergelijkbaar huis elders bekijken? Dat hebben wij wel gedaan zodat we een voorstelling konden maken van onze aankoop.

Verbouwen is duur, onderschat een nieuwbouw huis niet. Alles gaat onder het motto tja je bent toch bezig dus toch maar die vloerverwarming, geïsoleerde garage etc......
Marnamai schreef:
29-09-2019 23:26
Ik zou hem vertellen dat dat label mij geen bal interesseert, want dat ik van plan ben om hier de komende 50 jaar te blijven wonen.

De ramen zou ik wel laten doen - en daarbij kijken of er echt geen kunststof-spullen tussen zitten die "natuurlijk" overkomen - en dat verfen kan je desnoods volgend jaar ofzo uitbesteden als man daar geen zin in heeft.

Een familiehuis zou ik écht niet zomaar verkopen en al helemaal niet voor een zielloos nieuwbouwhuis in een wijk die mij niet aanstaat.
Of heeft ie liever straks een scheiding omdat hij wel in de nieuwbouw wil blijven wonen en jij het na 2 jaar niet meer trekt en terug naar de stad wil?
En hem levenslang verwijt dat je voor hem dat mooie pand hebt opgegeven?
Het is eerder andersom, man dreigt in een verhitte discussie zelf om desnoods wel zonder mij in die nieuwbouwwijk te gaan wonen. Meent ie niet hoor, maar hij is altijd wat moeilijker/knorriger naarmate de dagen korter worden, dus ik ga dit gesprek sowieso parkeren tot de lente.

Qua woonwensen zie ik ons niet snel nader tot elkaar komen, ik weet van hem wat zijn droomhuis is en laat dat nou in de (nieuwbouw)wijk staan waar ik nog niet dood gevonden wil worden. Minstens 25 autominuten van alle voorzieningen en best een ballenwijk, allemaal tweeverdieners met dikke auto's op de oprit. Enige voordeel is dat het er overdag vrij rustig is want dan zitten zij op hun werk en de kids op school/BSO. Ik ben er wezen kijken maar vind het 3x niks, als ik er een huis zou winnen dan zou ik het achter mekaar doorverkopen.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 29-09-2019 23:58
4.17% gewijzigd
Dingen die je zelf doet tellen wel mee voor het energielabel, maar je moet de RC-waarde van de gebruikte materialen aan kunnen tonen, dus die bonnen en specificaties bewaren.

Je hebt ook kunststof kozijnen die niet van hout zijn te onderscheiden, die hebben een Hollandse hoek. Zoek maar op kunststof kozijn Hollandse hoek.

Ik begrijp dat je een jaren 20 huis hebt, heb je al een spouwmuur of is het enkelsteense? Een spouwmuur isoleren is eenvoudig en relatief goedkoop en het bespaart enorm veel. Een enkelsteensmuur kun je isoleren met een voorzetwand en daar kun je ook spouwmuurisolatie in laten spuiten. Daar zijn oplossingen voor. Ik heb tegels gezet in een huis met enkelsteense muren, daarin zaten gipsplaten voorzetwanden en zijn is van buitenaf volgespoten met neopixels. Of dat kan hangt af van de afstand en diepte van de Die mensen waren nog geen 2500 euro kwijt voor een vrijstaand huis. Dus een tussenwoning moet minder kosten.

Als het huis jullie van indeling en ligging bevalt, dan zou ik het opknappen. Een oud geïsoleerd huis is doorgaans gewilder dan een nieuwbouwhuis. Hier in de buurt en de aanpalende stad zijn de oude woningen zo verkocht en nieuwbouwhuizen staan zes maanden te koop.
Ik zou trouwens met veel plezier die 5.000 euro voor die erker zelf bijeen sparen als hij daarmee het uit laat nutteloos geld te besteden aan tijdelijke oplossingen.

Want tijdelijk is maar tijdelijk en geeft hem over 3 jaar weer een reden om te zeggen "zie je wel, het is hier nog altijd koud, we moeten verhuizen".

Dan liever in 1 keer de hele mep en als hij dan toch zo'n gier is of het geld niet in "mijn huis" wil steken betaal ik het wel in mijn ééntje.
mater_matuta schreef:
29-09-2019 23:32
Mag ik vragen wat jullie gedaan hebben en voor welke prijs (ongeveer)?

Dat mijn man zo ontzettend veel zelf gedaan heeft is natuurlijk een enorm voordeel, maar op dit moment een nadeel want alles wat uitbesteed moet worden vindt hij te duur. Ja ik sta ook niet te springen om 5000 euro neer te leggen voor een kunststof erker maar daarna zitten we wel lekker warm en kunnen we weer jaren vooruit. Maar man vindt dus al voorzetramen (die hij zelf zou kunnen maken) aan de prijs, want "Ik ga geen honderden euro's betalen voor een houtje-touwtje oplossing". Echt grrr, ik leef qua huizen in de jaren '20 maar hij qua prijzen hoor ;-D
Dat is bijna niet te zeggen, sorry. Vloer was bijv. inclusief vloerverwarming en afdekvloer erop. Gevel inclusief nieuw voegwerk rondom (vrijstaand huis). dakisolatie niet meer te achterhalen, hebben we zelf gedaan dus materiaalkosten, maar dat kwam in bulk meg heg hout voor de wanden. Totaal 50k, maar dat is inclusief alles. Keuken, (ver)plaatsen sanitair, electra helemaal vervangen, de houtworm in de spanten, etc. Heb je dus niks aan, ik zou gewoon offertes opvragen.

Maar ons huis voldoet in isolatie aan het bouwbesluitvoor nieuwbouw van 2013 en/of 2015, weet ik niet meer zeker, dus echt prima comfotabel. Nieuwe kozijnen trouwens wel gedaan in hout, dat past beter bij ons. Je kan overigens ook kijken of een aannemer je wil helpen met kozijnen en glas bestellen, en het er zelf inzetten. Ben je toch weer goedkoper uit en doe je het zelf. Gaan wij mogelijk voor ons volgende project doen.

Maar goed, ik heb mazzel, want ik woon/klus samen met die bouwkundige die je nodig hebt. ;-D
Tja, dit is een gevoels/smaak ding.
Ik zou NOOIT een heerlijk oud huis verlaten voor nieuwbouw, ik zou dan ook aboluut niet weggaan als ik jou was.

Je man laat zich gekmaken door de waan van de dag. Iedereen isoleert zich suf , er mag geen gaatje of kiertje meer in een huis zitten, allemaal in zo'n strakke betonnen doos met zo'n klein symmetrisch tuintje, brrrr.

Mijn voorspelling is dat vooroorlogse huizen alleen maar méér waard gaan worden op de lange termijn. Waarom? Ze worden steeds schaarser. Ze zijn gebouwd in een tijd dat arbeid goedkoop was en hebben daardoor vele details die nu onbetaalbaar zijn en er zal dus nooit meer op die wijze worden gebouwd.

In de jaren 70 was de waan van de dag dat alles licht en modern moest zijn en trok iedereen al het glas in lood uit de huizen en verving prachtige oude raampjes voor grote aquarium ramen.
Dát soort huizen zijn nu minder waard dan die waar alle details nog inzitten.
Oftewel: het kan lonen om niet achter elke moderniseringstrend aan te hollen.

Verder zou ik nooit voor kunstof kozijnen in een oud huis gaan, je ziet het altijd. Vind ik.
Getrouwd in gvg, dus niemand van ons heeft "eigen" geld :)
We hoeven er momenteel niet eerst voor te sparen, ik zou ons hele huis volgende week in de kunststof kunnen laten zetten en dan hebben we nog steeds geld op de spaarrekening staan. Wij sparen graag, dat geeft ons een rustig gevoel :)
mater_matuta wijzigde dit bericht op 30-09-2019 00:05
0.17% gewijzigd
DeKenau schreef:
30-09-2019 00:02

Verder zou ik nooit voor kunstof kozijnen in een oud huis gaan, je ziet het altijd. Vind ik.
Op het gelijkvloers zou ik direct "ja" zeggen.

Op een eerste of tweede verdiep of hoger ... let nagenoeg geen mens op en het bespaart dus blijkbaar wel werk.

Hier houten kozijnen, maar die worden dan weer écht niet elk jaar geschilderd.
Moet er niet aan denken.

Man heeft een 4-tal ramen bijgewerkt op 7 jaar tijd.
Al de rest is nog nooit gebeurd.
DeKenau schreef:
30-09-2019 00:02
Tja, dit is een gevoels/smaak ding.
Ik zou NOOIT een heerlijk oud huis verlaten voor nieuwbouw, ik zou dan ook aboluut niet weggaan als ik jou was.

Je man laat zich gekmaken door de waan van de dag. Iedereen isoleert zich suf , er mag geen gaatje of kiertje meer in een huis zitten, allemaal in zo'n strakke betonnen doos met zo'n klein symmetrisch tuintje, brrrr.

Mijn voorspelling is dat vooroorlogse huizen alleen maar méér waard gaan worden op de lange termijn. Waarom? Ze worden steeds schaarser. Ze zijn gebouwd in een tijd dat arbeid goedkoop was en hebben daardoor vele details die nu onbetaalbaar zijn en er zal dus nooit meer op die wijze worden gebouwd.

In de jaren 70 was de waan van de dag dat alles licht en modern moest zijn en trok iedereen al het glas in lood uit de huizen en verving prachtige oude raampjes voor grote aquarium ramen.
Dát soort huizen zijn nu minder waard dan die waar alle details nog inzitten.
Oftewel: het kan lonen om niet achter elke moderniseringstrend aan te hollen.

Oh dit is echt een prachtig argument, dat ga ik bewaren voor van de lente.
Zeldzaam = kostbaar, dat weet hij ook wel. En hij krijgt inderdaad de zenuwen van die isolatiehype, daar krijgt hij echt een "stap nu over of mis voor altijd de boot"-gevoel van.
Marnamai schreef:
30-09-2019 00:05
Op het gelijkvloers zou ik direct "ja" zeggen.

Op een eerste of tweede verdiep of hoger ... let nagenoeg geen mens op en het bespaart dus blijkbaar wel werk.
Ligt eraan wat je daar voor ramen hebt. Jaren 20 heeft nog wel eens prachtige ruitjes op een eerste verdieping, eeuwig zonde om dat eruit te halen en van die kunsstof blokken er voor terug (draaikiep helemaal de horror in een oude woning)

Een dakkapel kan wel prima in kunsstof , dat valt niet op idd. Hebben wij ook gedaan. Ik heb er wel houten raampjes in laten plaatsen met roedeverdeling, voor de sfeer.
Wij hebben daar glas in lood, dus eeuwig zonde om weg te doen. Daarom zou ik aan de voorkant voorzetramen willen, ook ivm de veiligheid van de kinderen (enkel glas is nogal kwetsbaar). Aan de achterkant hebben we geen bijzondere dingetjes, gewoon balkondeuren met zijraampjes en een bovenlichtje.
Laat hem ook eens uitrekenen wat 2 auto's, extra benzine, extra taxi'en voor de kinderen naar hobby's, vrienden en school, ... en al de uren die je eraan kwijt bent zou kosten.

Hoeveel vroeger zou hij bovendien moeten opstaan om op tijd op zijn werk te zijn, als hij eerst nog een half uur in de file staat om de kinderen op school te krijgen?
Hoeveel vroeger moet hij 's avonds stoppen om op tijd op BSO te zijn?
(Jij wil niet verhuizen, dus waarom zou jij zijn logistiek en tijds-probleem oplossen?)

Naast dat een nieuwbouwhuis altijd duurder uitvalt dan je verwacht of plant.
Bescheiden mening:
Je man brengt vooral praktische argumenten aan. Belg, dus iets dichter bevolkt hier en weet niet in hoeverre dit opgaat voor Nederland.
Voor het financiële: hier zeggen ze dat locatie alles is. Oude huizen zijn vaak ruimer, hebben grotere tuinen, dus grotere potentiële bouwoppervlakte dan nieuwbouw. Nieuwbouw die over dertig jaar dus ook toe is aan renovatie.

Zelf leuk oud huis op goede locatie gerenoveerd. Wooncomfort is goed - al blijft het natuurlijk minder dan nieuwbouw - en op tien jaar tijd zijn de grondprijzen hier zo sterk gestegen dat men puur voor de bouwgrond genoeg betaald om al onze kosten eruit te halen met wat extra.
PattyJupiter schreef:
29-09-2019 23:48
Dingen die je zelf doet tellen wel mee voor het energielabel, maar je moet de RC-waarde van de gebruikte materialen aan kunnen tonen, dus die bonnen en specificaties bewaren.

Je hebt ook kunststof kozijnen die niet van hout zijn te onderscheiden, die hebben een Hollandse hoek. Zoek maar op kunststof kozijn Hollandse hoek.

Ik begrijp dat je een jaren 20 huis hebt, heb je al een spouwmuur of is het enkelsteense? Een spouwmuur isoleren is eenvoudig en relatief goedkoop en het bespaart enorm veel. Een enkelsteensmuur kun je isoleren met een voorzetwand en daar kun je ook spouwmuurisolatie in laten spuiten. Daar zijn oplossingen voor. Ik heb tegels gezet in een huis met enkelsteense muren, daarin zaten gipsplaten voorzetwanden en zijn is van buitenaf volgespoten met neopixels. Of dat kan hangt af van de afstand en diepte van de Die mensen waren nog geen 2500 euro kwijt voor een vrijstaand huis. Dus een tussenwoning moet minder kosten.

Als het huis jullie van indeling en ligging bevalt, dan zou ik het opknappen. Een oud geïsoleerd huis is doorgaans gewilder dan een nieuwbouwhuis. Hier in de buurt en de aanpalende stad zijn de oude woningen zo verkocht en nieuwbouwhuizen staan zes maanden te koop.
Dankjewel voor je tips!
Wij hebben een spouwmuur, dus van die balletjes erin laten spuiten zou nog kunnen en is niet zo duur (iets van 1100). Wel duurder dan die kunststof erker maar (veel).eerder terugverdiend geloof ik.
mater_matuta schreef:
30-09-2019 00:09
Oh dit is echt een prachtig argument, dat ga ik bewaren voor van de lente.
Zeldzaam = kostbaar, dat weet hij ook wel. En hij krijgt inderdaad de zenuwen van die isolatiehype, daar krijgt hij echt een "stap nu over of mis voor altijd de boot"-gevoel van.
Hij weet dat asbest ook ooit helemaal de hype was? ;-D

Wat nu de nieuwbouw isolatienorm is raakt ook weer verouderd. Of de methode, of beide.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven