Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
maandag 30 september 2019 om 21:30
Dat is geen aanwaaien hé, dat is afspreken. Het ging niet om etentjes geven maar om onverwacht blijven plakken tijdens het eten of aanwaaien vlak voor het eten.fashionvictim schreef: ↑30-09-2019 21:23nee, wat mij betreft niet. Als mijn vriendin zegt "nou, je mag komen maar wij eten brood met kaas vanavond want ik heb geen spat te makken" neem ik het eten wel mee. We zijn geen studenten he, we zijn allemaal veertigers en zelfs vijftigers met banen en grote kinderen, dan gaan we toch niet een etentje geven en dan brood met kaas of kale macaroni met ketchup zitten vreten?
Dit topic gaat niet over etentjes geven.
maandag 30 september 2019 om 21:37
Nee, weet ik, maar Duchesnea vroeg me of ik "genoegen nam met een boterham met kaas" omdat ik veel eerder in het topic had gezegd dat ik mezelf weleens uitnodigde voor het eten bij vrienden. Ik heb al tig keer uitgelegd dat ik gewoon erg van de spontane afspraken ben en dus regelmatig 's middags bedenk dat ik 's avonds wel met die en die kan afspreken en dat samen eten gewoon het excuus is om elkaar gezellig te zien. Dus ik nodig mensen bij mij uit, of nodig mezelf bij hen uit, of we besluiten om uit eten te gaan.
Daarover zegt zij nu "ja, voor FV wa een boterham met kaas niet goed genoeg". Ja, dank je de koekoek, alsof wie dan ook s middags spontaan bedenkt "hee, ik kan vanavond wel gezellig een boterham met kaas bij mijn vrienden gaan eten!" Duh, natuurlijk niet. Ik eet zelfs nooit een boterham met kaas als avondeten als ik alleen ben, laat staan als gast of dat ik het gasten voorschotel.
Am Yisrael Chai!

maandag 30 september 2019 om 23:02
Nee, als iemand me een boterham kaas aanbiedt als avondeten, dan is dat voor mij een teken dat ik zeer ongelegen kom en dan zou ik gewoon lekker naar huis gaan. Niet vanwege doen boterham, maar gewoon omdat ik dan echt het gevoel heb teveel te zijn. Ik eet bij mensen voor de gezelligheid. Niet alleen om mijn maag te vullen.
maandag 30 september 2019 om 23:12
Precies helemaal dit dus.Nitflex schreef: ↑30-09-2019 23:02Nee, als iemand me een boterham kaas aanbiedt als avondeten, dan is dat voor mij een teken dat ik zeer ongelegen kom en dan zou ik gewoon lekker naar huis gaan. Niet vanwege doen boterham, maar gewoon omdat ik dan echt het gevoel heb teveel te zijn. Ik eet bij mensen voor de gezelligheid. Niet alleen om mijn maag te vullen.
Am Yisrael Chai!

dinsdag 1 oktober 2019 om 09:01
Dat doe ik dus niet.aloha66 schreef: ↑30-09-2019 21:10Als ze er niet van houden kunnen ze een boterham nemen, of iets anders dat ik in huis heb. Dat mee eten is toch geen moeten? Gastvrij is ook dat ze een broodje mogen pakken. En als ze graag die frikandel willen prima, krijgen zij een frikandel. (ik eet de kip dan gewoon )

dinsdag 1 oktober 2019 om 09:04
Dan is mijn vraag aan jou en ook aan FV (en anderen die doorgaans gastvrij aangelegd zijn): Is het ongastvrij om direct of indirect door te laten schemeren dat iemand eigenlijk teveel is?Nitflex schreef: ↑30-09-2019 23:02Nee, als iemand me een boterham kaas aanbiedt als avondeten, dan is dat voor mij een teken dat ik zeer ongelegen kom en dan zou ik gewoon lekker naar huis gaan. Niet vanwege doen boterham, maar gewoon omdat ik dan echt het gevoel heb teveel te zijn. Ik eet bij mensen voor de gezelligheid. Niet alleen om mijn maag te vullen.
dinsdag 1 oktober 2019 om 09:07
Ik denk dat het volgens de etiquette ongastvrij is.
Je hebt ook als gast je verantwoordelijkheid ana te voelen of je te veel bent.
In een leuke vriendschap, moet je dat ook (wederzijds) uit kunnen spreken.
Als hier iemand om 17.30 aanbelt, en het komt echt niet uit, dan zeg ik dat.

dinsdag 1 oktober 2019 om 09:09
Het is minder gastvrij ja. Maar ik vind dat bij de voorbeelden die jij hier noemt niet gek.
Ik zou zelf waarschijnlijk wel makkelijker een aanpassing of uitbreiding in de geplande maaltijd kunnen maken, maar als een onverwachte gast laat doorschemeren perse frikandellen te willen, dan mag jij ook laten doorschemeren dat dát nu niet goed uitkomt. Dan maar wat minder gastvrij.
Ik zou mezelf niet als enorm gastvrij beschrijven en dat vind ik helemaal prima.

dinsdag 1 oktober 2019 om 09:56
Het is blijkbaar jouw norm dat jij ontzettend gastvrij moet zijn, ook al gaat dat in tegen wat jij wilt.
Jouw gast, die maar een uurtje zou komen maar er toch al 2 uur zit, zou uit zichzelf moeten aanvoelen dat het bezoek wel klaar is. Het is de gast die zich niet netjes gedraagt, als hij aandringt op een bepaald eten waarvoor jij moet zorgen, terwijl hij vooraf had gezegd maar een uurtje te moeten komen. Het is geen enkel probleem om zo'n gast gewoon eerlijk te vertellen dat het gezellig was maar dat je hem nu graag gedag zegt omdat je wilt koken en met je eigen gezin wilt eten.
Waarom vind jij het zo belangrijk om gastvrij over te komen dat je daarmee je eigen grenzen overschrijdt?

dinsdag 1 oktober 2019 om 09:56
Maar dat hoeft toch geen teken te zijn dat je niet welkom bent ? Ik ervaar dat juist andersom.Nitflex schreef: ↑30-09-2019 23:02Nee, als iemand me een boterham kaas aanbiedt als avondeten, dan is dat voor mij een teken dat ik zeer ongelegen kom en dan zou ik gewoon lekker naar huis gaan. Niet vanwege doen boterham, maar gewoon omdat ik dan echt het gevoel heb teveel te zijn. Ik eet bij mensen voor de gezelligheid. Niet alleen om mijn maag te vullen.
Dan bel ik vriendin bv, ben je straks thuis, dan kan ik die spullen die ik nog van je heb terugbrengen. Is goed, ben binnen een uurtje thuis. Eet je een boterhammetje mee straks ? Prima hoor, zie je later. En dan smeren we samen gezellig een gewone boterham en niemand die dat raar of minderwaardig vindt. En andersom gaat het net zo. En denk je nu echt dat wij het minder gezellig hebben ? Ik ken de meeste van mijn vrienden al 30-40 jaar, wij weten zo wel wat we aan elkaar hebben, dat is familie geworden en die draaien probleemloos mee met dat dagelijkse gang van zaken. Ik vind het juist fijn om deel uit te maken van hun gewone dagelijkse leven, inclusief gewone boterham.

dinsdag 1 oktober 2019 om 10:05
Duchesnea ^Omdat ik zelf nooit een boterham als avondmaaltijd zou eten of aanbieden, ervaar ik het dat ik ongelegen kom als iemand mij dat moet aanbieden voor het eten.
Als die mensen zelf oorspronkelijk ook al brood gingen eten is het misschien anders. Maar die situatie is voor mij niet herkenbaar.
Als die mensen zelf oorspronkelijk ook al brood gingen eten is het misschien anders. Maar die situatie is voor mij niet herkenbaar.

dinsdag 1 oktober 2019 om 10:05
Draai het nou eens om, als iemand onaangekondigd komt aanwaaien dan is het toch een rare veronderstelling van die persoon dat die wel mee kan eten tenzij er wordt gesuggereerd/doorgeschemerd/gezegd dat dit niet uit komt.
Alle gastvrije mensen hier zeggen dat ze dit doen bij vrienden/vriendinnen/familie waarvan ze weten dat dit wel de norm en de verwachting is. Maar dat is hun norm bij die specifieke mensen omdat ze dat vooraf weten.
Als je dat niet van te voren weet dan mag je van een gast verwachten dat ie het fatsoen heeft om vooraf te verifiëren of ie langs kan komen. En als ie er van uit gaat dat dat zonder aankondiging kan, dan mag je verwachten dat ie rekening houdt met het feit dat jij een eigen leven hebt en dus dat ie op een beetje schappelijke tijden aan komt waaien (en weer opzout). En als ie denkt dat het leuk zou zijn als ie blijft eten dan mag je verwachten dat ie dat vraagt.
Dat wordt hier veelal omgedraaid op basis van 'mijn vriendinnen vinden dat leuk'. Maar dat is dus handelen met voorkennis. En ja, nogal een open deur dat daar niks mis mee is. Maar als je het niet weet dan is het toch wel in eerste instantie aan de aanwaaigast om te verifiëren of ie met z'n waaien geen ongewenste inbreuk maakt op jouw privé-leven.
Als iemand komt ouwehoeren vind ik dat ook leuk. En als ik tijd en zin heb pakken we een bakje of een biertje. En tegen de tijd dat ik moet gaan koken zeg ik; hé het was hartstikke leuk je weer gesproken te hebben, maar ik moet eten gaan koken. En er is echt niemand die op dat moment verongelijkt zegt dat ie toch wel had gedacht dat ie mee zou kunnen eten. That's it. En daar is echt niks ongastvrij aan.

dinsdag 1 oktober 2019 om 10:30
Ben ik met je eens Shifty maar ik beschouw mijzelf dan ook niet als heel gastvrij. Heb ook wel eens iemand weggestuurd terwijl we net gingen eten. Ondanks dat die persoon niet per se wilde mee-eten. Ik heb er dan gewoon géén zin in dat er iemand naast komt zitten.
Als iemand wel zou willen mee-eten (met wat gekookt is, al dan niet uitgebreid met een passend bijgerecht) denk ik misschien nog: "dat is gezellig en mijn eten wordt gewaardeerd" maar er voor de gezelligheid bij zitten tijdens spitsuur en dan alleen een boterham of snack of helemaal niks eten ervaar ik op de een of andere manier als een inbreuk op een gezinsmoment.
Als iemand wel zou willen mee-eten (met wat gekookt is, al dan niet uitgebreid met een passend bijgerecht) denk ik misschien nog: "dat is gezellig en mijn eten wordt gewaardeerd" maar er voor de gezelligheid bij zitten tijdens spitsuur en dan alleen een boterham of snack of helemaal niks eten ervaar ik op de een of andere manier als een inbreuk op een gezinsmoment.

dinsdag 1 oktober 2019 om 10:42
Dat is een goede vraag. Ik heb een rare kronkel. Op het moment dat ik iets vind/voel/ervaar/ergens een mening over heb dan vind ik dat ik eigenlijk het tegenovergestelde moet verdedigen. Zoiets...Marana schreef: ↑01-10-2019 09:56Het is blijkbaar jouw norm dat jij ontzettend gastvrij moet zijn, ook al gaat dat in tegen wat jij wilt.
Jouw gast, die maar een uurtje zou komen maar er toch al 2 uur zit, zou uit zichzelf moeten aanvoelen dat het bezoek wel klaar is. Het is de gast die zich niet netjes gedraagt, als hij aandringt op een bepaald eten waarvoor jij moet zorgen, terwijl hij vooraf had gezegd maar een uurtje te moeten komen. Het is geen enkel probleem om zo'n gast gewoon eerlijk te vertellen dat het gezellig was maar dat je hem nu graag gedag zegt omdat je wilt koken en met je eigen gezin wilt eten.
Waarom vind jij het zo belangrijk om gastvrij over te komen dat je daarmee je eigen grenzen overschrijdt?
dinsdag 1 oktober 2019 om 10:52
Eens. Ik vind dat ook lastig. Wij eten vaak heel basic, aardappelen, groente en iets vegetarisch erbij (ik maak dan zelf zo'n burger) bijvoorbeeld, omdat de kinderen dat goed eten en het gezond is. Geen jus of zoiets, dus niet zo lekker voor gasten. Stel dat er dan mensen ongepland langskomen en blijven hangen, dan ga ik ze dat niet voorzetten, bovendien heb ik meestal niet eens genoeg. Dan word ik dus min of meer gedwongen om iets te laten bezorgen, wat dan weer duur en ongezond is, en de kinderen willen dan ook echt die broccoli niet meer. De supermarkt zit hier ook niet om de hoek. Soms heeft mijn man opeens iemand die een half uur voor het eten langskomt en dan vraagt hij of diegene ook mee kan eten, ik kan daar zo sacherijnig van worden. Gewoon omdat ik dan weer iets extra's moet gaan zoeken om te maken en omdat ik me ook nog eens schaam voor wat ik op tafel zet. Mij maak je dus echt niet blij met ongenode gasten voor het eten.
Als ik alleen zou wonen, dan zou het heel anders zijn, maar met een gezin vind ik het heel onhandig.

dinsdag 1 oktober 2019 om 11:02
NYC schreef: ↑01-10-2019 10:30Ben ik met je eens Shifty maar ik beschouw mijzelf dan ook niet als heel gastvrij. Heb ook wel eens iemand weggestuurd terwijl we net gingen eten. Ondanks dat die persoon niet per se wilde mee-eten. Ik heb er dan gewoon géén zin in dat er iemand naast komt zitten.
Dat IS het ook. Een gast zou dat zelf moeten aanvoelen.

dinsdag 1 oktober 2019 om 11:11
Toe maar, vreten nog wel. Wij eten gewoon hoor, vreten is voor de honden.fashionvictim schreef: ↑30-09-2019 21:21Niet waar, dat zei ik niet. Ik zei dat wij appen of bellen aan het einde van de middag om te kijken of we gezellig samen kunnen eten en dat een gezellig gezamenlijk etentje uiteraard geen boterham met pindakaas betreft. En sorry, mensen die VOOR DE GEZELLIGHEID een eetafspraak maken en dan water en brood gaan zitten vreten vind ik echt gestoord.
Mijn vrienden en ik leven gelukkig niet in een of ander strafkamp en we zijn bovendien niet aan de bedelstaf, dus wij kunnen gezellig afspreken en dan wijn drinken en sushi eten. Sue us.
Maar verder, ik denk toch echt dat er een cultuurverschil is hoe er in B of NL naar een broodmaaltijd gekeken wordt. Hier in België is dat gewoon een volwaardige maaltijd, niets armoedigs aan. Vers brood, goede kazen, wat is daar nou gestoord aan ? Ik denk dat het onbegrip daar ook wel zit. Natuurlijk geef ik niet enkel brood bij een vooraf gepland etentje, maar daar reken ik 'wat eet je straks' niet bij.

dinsdag 1 oktober 2019 om 13:12
Ik houd er zelf trouwens sowieso niet van om bij mensen mee te draaien in de waan van de dag en dan gewoon even aan te schuiven. Ik eet liever bij iemand die echt iets lekkers heeft kunnen maken. Maar ik ga ook niet graag bij mensen thuis langs. Ik spreek het liefst af in café of restaurant. Mijn vrienden met kinderen doen dat ook liever, lekker even eruit.
dinsdag 1 oktober 2019 om 13:43
Ik denk dat het gros vd Nederlanders 's avonds warm eet: vlees,groente aardappelen of allerlei varianten daarop.Duchesnea schreef: ↑01-10-2019 11:11Toe maar, vreten nog wel. Wij eten gewoon hoor, vreten is voor de honden.
Maar verder, ik denk toch echt dat er een cultuurverschil is hoe er in B of NL naar een broodmaaltijd gekeken wordt. Hier in België is dat gewoon een volwaardige maaltijd, niets armoedigs aan. Vers brood, goede kazen, wat is daar nou gestoord aan ? Ik denk dat het onbegrip daar ook wel zit. Natuurlijk geef ik niet enkel brood bij een vooraf gepland etentje, maar daar reken ik 'wat eet je straks' niet bij.
Als je 's ochtends en tussen de middag al broodproducten hebt gehad, kun je 's avonds nog zo'n vers brood en lekkere kazen hebben, maar je hebt t dan een beetje gehad met brood.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

dinsdag 1 oktober 2019 om 14:02
simbalabimba schreef: ↑01-10-2019 13:43Ik denk dat het gros vd Nederlanders 's avonds warm eet: vlees,groente aardappelen of allerlei varianten daarop.
Als je 's ochtends en tussen de middag al broodproducten hebt gehad, kun je 's avonds nog zo'n vers brood en lekkere kazen hebben, maar je hebt t dan een beetje gehad met brood.
Ik niet hoor

Of een uitsmijter met tomaten, kaas of ham, augurken en gebakken ei.....vind ik een prima hoofdmaaltijd. Yoghurt met fruit toe.
dinsdag 1 oktober 2019 om 17:06
Het ging om een boterham met kaas. Gewoon, een boterham met kaas. Niet een soepje met brood, uitsmijter weet ik veel, maar een boterham met een plakje kaas.herfstappeltaart schreef: ↑01-10-2019 14:02Ik niet hoor. Ik hou van brood. Een lekker pompoensoepje met een volkorenkadetje vind ik een heerlijke avondmaaltijd.
Of een uitsmijter met tomaten, kaas of ham, augurken en gebakken ei.....vind ik een prima hoofdmaaltijd. Yoghurt met fruit toe.
Ik heb dat in de 40+ jaar dat ik leef volgens mij nog nooit als avondeten gegeten.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 1 oktober 2019 om 17:34
Vind ik dus wel ongastvrij. Ik word gebeld hee we zijn in de buurt we komen even langs. Prima. Ze blijven plakken, lekker weer, tuintje, is prima. Ik eet weinig brood dus voor 2 man extra niet genoeg. Maar dit zijn snack liefhebbers dus een schaal met stukjes frikandel, nuggets, kaasballetjes etc.SHIFTY schreef: ↑01-10-2019 10:05Draai het nou eens om, als iemand onaangekondigd komt aanwaaien dan is het toch een rare veronderstelling van die persoon dat die wel mee kan eten tenzij er wordt gesuggereerd/doorgeschemerd/gezegd dat dit niet uit komt.
Alle gastvrije mensen hier zeggen dat ze dit doen bij vrienden/vriendinnen/familie waarvan ze weten dat dit wel de norm en de verwachting is. Maar dat is hun norm bij die specifieke mensen omdat ze dat vooraf weten.
Als je dat niet van te voren weet dan mag je van een gast verwachten dat ie het fatsoen heeft om vooraf te verifiëren of ie langs kan komen. En als ie er van uit gaat dat dat zonder aankondiging kan, dan mag je verwachten dat ie rekening houdt met het feit dat jij een eigen leven hebt en dus dat ie op een beetje schappelijke tijden aan komt waaien (en weer opzout). En als ie denkt dat het leuk zou zijn als ie blijft eten dan mag je verwachten dat ie dat vraagt.
Dat wordt hier veelal omgedraaid op basis van 'mijn vriendinnen vinden dat leuk'. Maar dat is dus handelen met voorkennis. En ja, nogal een open deur dat daar niks mis mee is. Maar als je het niet weet dan is het toch wel in eerste instantie aan de aanwaaigast om te verifiëren of ie met z'n waaien geen ongewenste inbreuk maakt op jouw privé-leven.
Als iemand komt ouwehoeren vind ik dat ook leuk. En als ik tijd en zin heb pakken we een bakje of een biertje. En tegen de tijd dat ik moet gaan koken zeg ik; hé het was hartstikke leuk je weer gesproken te hebben, maar ik moet eten gaan koken. En er is echt niemand die op dat moment verongelijkt zegt dat ie toch wel had gedacht dat ie mee zou kunnen eten. That's it. En daar is echt niks ongastvrij aan.
We zitten lekker en blijven zitten en dan is het avondeten tijd.
Anders hallen we pizza ofzo roept de visite. Ik kijk in ijskast, voorraad kast en vriezer en kom met pita broodjes met braadworst curry en uien (het zijn géén groente eters anders had het makkelijker geweest

Vonden ze prima. Geen culinair hoogstandje maar zij vinden het lekker en dus eet ik dat ipv de bloemkool die de bedoeling was.
En nee ze hebben niet gevraagd om te blijven eten maar zo loopt het gewoon soms.
En wat op tafel kunnen zetten al is het maar iets simpels is gewoon gezellig, makkelijk en goedkoper dat thuisbezorgd.
dinsdag 1 oktober 2019 om 17:37
Ik verwonder mij hier echt over. Als je je voor "vreemden" schaamt voor wat je eet dan zet je het je man en kinderen wel voor??pamelacourson schreef: ↑01-10-2019 10:52Eens. Ik vind dat ook lastig. Wij eten vaak heel basic, aardappelen, groente en iets vegetarisch erbij (ik maak dan zelf zo'n burger) bijvoorbeeld, omdat de kinderen dat goed eten en het gezond is. Geen jus of zoiets, dus niet zo lekker voor gasten. Stel dat er dan mensen ongepland langskomen en blijven hangen, dan ga ik ze dat niet voorzetten, bovendien heb ik meestal niet eens genoeg. Dan word ik dus min of meer gedwongen om iets te laten bezorgen, wat dan weer duur en ongezond is, en de kinderen willen dan ook echt die broccoli niet meer. De supermarkt zit hier ook niet om de hoek. Soms heeft mijn man opeens iemand die een half uur voor het eten langskomt en dan vraagt hij of diegene ook mee kan eten, ik kan daar zo sacherijnig van worden. Gewoon omdat ik dan weer iets extra's moet gaan zoeken om te maken en omdat ik me ook nog eens schaam voor wat ik op tafel zet. Mij maak je dus echt niet blij met ongenode gasten voor het eten.
Als ik alleen zou wonen, dan zou het heel anders zijn, maar met een gezin vind ik het heel onhandig.
Ik zou zelf niets eten waar ik me voor moet schamen eigenlijk.
En droge aardappels met broccoli... klinkt idd niet echt appetijtelijk. Snap dat je kinderen dan wat anders willen.
Leer koken en met dezelfde ingrediënten iets maken wat wél lekker is en waar je je niet voor hoeft te schamen zou ik zeggen.