Grenzen aangeven.
donderdag 3 oktober 2019 om 00:08
Ik werk in een keuken met alleen maar mannen.
De sfeer is net iets anders met alleen maar mannen. Het gaat voornamelijk over seks en vrouwen.
Ik krijg het meestal aardig te voortduren maar kan hier prima mee omgaan.
Ik heb het naar mijn zin en pas er goed bij.
Vooral tijdens drukte hangt iedereen over elkaar, zit iedereen op elkaars lip en ik heb hier nooit problemen mee.
Laatst liep er alleen iemand voorbij en diegene zat aan mijn kont.
Ik heb hem hierop aangesproken maar volgens hem deed hij het ''per ongeluk''.
Aangegeven dat hij het niet nog een keer ''per ongeluk'' hoefde te doen.
Mannen en vrouwen kleden zich in hetzelfde hok om.
Ik kleed me nooit tegelijkertijd met de andere om.
Het is of even kloppen of er vraagt iemand of ik me eerst wil omkleden of daarna.
Het gaat wel eens mis en dan is het van oh, oh sorry, Heb ik ook wel eens bij de mannen, kwestie van de deur dicht en even wachten.
Maar vandaag was ik me aan het omkleden, en hoorde ik dat iemand de code op de deur intoetste.
Zoals altijd roep ik dan even dat diegene moet wachten. Hij was al binnen, maar ik stond nog achter de muur in het hok.
Tot mijn verbazing liep hij gewoon door en bekeek me even uitgebreid. Ik voelde me echt met de seconde kleiner worden.
Kwaad riep ik dat hij weg moest gaan en dat dit niet oké was. Ik weet niet meer wat hij heeft gezegd of wat hij überhaupt kwam doen.
Mijn baas hoorde dat er iets aan de hand was en kwam poolshoogte nemen.
Hij nam me mee naar kantoor en na 1 zin begon ik al te huilen en te trillen van de adrenaline.
Ik heb niks gezegd over zijn opmerkingen of dat hij aan mijn kont had gezeten.
Uiteindelijk heeft hij goed op zijn flikker gehad en moest hij zijn excuses aanbieden.
Ik voelde me vandaag niet fijn. Hij had dingen van mij gezien wat ik niet wilde.
Al vrij snel relativeerde ik het en voelde ik me echt een sukkel dat ik was gaan janken.
Ik wil geen persoon zijn die om ieder grapje naar baas rent. Ik verwacht gewoon dat mensen mijn grenzen respecteren.
Ergens is het ook gewoon mijn eigen schuld omdat ik teveel toelaat. Het lukt me gewoon niet om de balans te vinden.
De sfeer is net iets anders met alleen maar mannen. Het gaat voornamelijk over seks en vrouwen.
Ik krijg het meestal aardig te voortduren maar kan hier prima mee omgaan.
Ik heb het naar mijn zin en pas er goed bij.
Vooral tijdens drukte hangt iedereen over elkaar, zit iedereen op elkaars lip en ik heb hier nooit problemen mee.
Laatst liep er alleen iemand voorbij en diegene zat aan mijn kont.
Ik heb hem hierop aangesproken maar volgens hem deed hij het ''per ongeluk''.
Aangegeven dat hij het niet nog een keer ''per ongeluk'' hoefde te doen.
Mannen en vrouwen kleden zich in hetzelfde hok om.
Ik kleed me nooit tegelijkertijd met de andere om.
Het is of even kloppen of er vraagt iemand of ik me eerst wil omkleden of daarna.
Het gaat wel eens mis en dan is het van oh, oh sorry, Heb ik ook wel eens bij de mannen, kwestie van de deur dicht en even wachten.
Maar vandaag was ik me aan het omkleden, en hoorde ik dat iemand de code op de deur intoetste.
Zoals altijd roep ik dan even dat diegene moet wachten. Hij was al binnen, maar ik stond nog achter de muur in het hok.
Tot mijn verbazing liep hij gewoon door en bekeek me even uitgebreid. Ik voelde me echt met de seconde kleiner worden.
Kwaad riep ik dat hij weg moest gaan en dat dit niet oké was. Ik weet niet meer wat hij heeft gezegd of wat hij überhaupt kwam doen.
Mijn baas hoorde dat er iets aan de hand was en kwam poolshoogte nemen.
Hij nam me mee naar kantoor en na 1 zin begon ik al te huilen en te trillen van de adrenaline.
Ik heb niks gezegd over zijn opmerkingen of dat hij aan mijn kont had gezeten.
Uiteindelijk heeft hij goed op zijn flikker gehad en moest hij zijn excuses aanbieden.
Ik voelde me vandaag niet fijn. Hij had dingen van mij gezien wat ik niet wilde.
Al vrij snel relativeerde ik het en voelde ik me echt een sukkel dat ik was gaan janken.
Ik wil geen persoon zijn die om ieder grapje naar baas rent. Ik verwacht gewoon dat mensen mijn grenzen respecteren.
Ergens is het ook gewoon mijn eigen schuld omdat ik teveel toelaat. Het lukt me gewoon niet om de balans te vinden.

donderdag 3 oktober 2019 om 09:52

donderdag 3 oktober 2019 om 10:11
Allemaal context. In een voetbalwedstrijd is het schoppen tegen iemands schenen geen reden voor aangifte. In een winkelstraat weer wel. Zelfde met naaktlopen in een sauna of trein. Zo ook met gedrag binnen een mannencultuur. Wat hier normaal is, is ergens anders weer vreselijk.MeredithGrey schreef: ↑03-10-2019 09:47En ik accepteer als vrouw niet dat een man (of vrouw) mij zomaar een tik op m’n kont geeft en op andere manieren over mijn grenzen gaat. Niet op mijn werk, niet in de kroeg en niet op straat. Dat heeft niets met zuur zijn te maken, maar met respect en fatsoen en dat vinden de mensen op de plekken waar ik kom ook heel normaal. Een man die dat doet, heeft dan gewoon een probleem.

donderdag 3 oktober 2019 om 10:14
[...]Lucifer2018 schreef: ↑03-10-2019 09:57Jezus, wat een dom gerel zeg.
TO, heel duidelijk zijn en het is echt niet oke.
Jij moet je veilig kunnen opkleden en die mannen moeten stoppen met hun seksitische grappen en aan je zitten is al helemaal niet oke!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2019 10:28
Reden: Op de man
8.90% gewijzigd
donderdag 3 oktober 2019 om 10:20
Mouthgard schreef: ↑03-10-2019 10:11Allemaal context. In een voetbalwedstrijd is het schoppen tegen iemands schenen geen reden voor aangifte. In een winkelstraat weer wel. Zelfde met naaktlopen in een sauna of trein. Zo ook met gedrag binnen een mannencultuur. Wat hier normaal is, is ergens anders weer vreselijk.

Nergens is het normaal om anderen ongewenst aan te raken.
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 10:21
7.46% gewijzigd
Seriously?

donderdag 3 oktober 2019 om 10:20
Je bent dan ook niet op je werk om lekker jezelf te kunnen zijn of om plezier te hebben maar om te werken. Dat sneue gedrag hou je maar voor de kroeg.

donderdag 3 oktober 2019 om 10:31
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2019 10:34
58.50% gewijzigd
donderdag 3 oktober 2019 om 10:32
Jeetje Sun, heel begrijpelijk dat je hier ondersteboven van bent! Ook ik raad je aan om het hele verhaal aan je leidinggevende te vertellen. Die collega moet heel duidelijk beseffen waar de grens ligt. En dat is niet pas bij het binnenlopen van de kleedruimte.
Praktische tip: vraag of er vandaag nog een schuifje/haakje aan de binnenkant van de kleedkamer kan worden gezet.
Praktische tip: vraag of er vandaag nog een schuifje/haakje aan de binnenkant van de kleedkamer kan worden gezet.

donderdag 3 oktober 2019 om 10:49
Nee, mannen mogen zichzelf zijn, maar daarbij moeten ze ook rekening houden met anderen. Bij grensoverschrijdend gedrag doen ze dat dus niet. Als mannen gaan beweren dat grensoverschrijdend gedrag nu eenmaal de kern van het man-zijn is, dan is er duidelijk iets verkeerd met zo'n man. Vrouwen die aan grensoverschrijdend gedrag doen en dit verdedigen, zijn trouwens net zo erg.Mouthgard schreef: ↑03-10-2019 09:481. is dit niet gewoon mannenhaat? Mannen mogen zichzelf niet zijn, want anders...
2. Ook hier misken je dat in 90 days mannen even vaak de rol hebben van beter-leven-zoeker (dus dan maar aanpappen met een lelijkerd) als de vrouwen.
3. Het leven bestaat wel uit meer, en de vrijheid van de 1 is beperkt door de vrijheid van de ander.
4. On topic: TO hoeft niet te twijfelen over haar handelen. Ze moet er iets van zeggen en dan zien en bepalen of de werkomgeving voor haar het beste is.
Ik weet dat er ook mannen zijn die een beter leven zoeken in 90 days, maar bij jou ging het specifiek over de mannen dus daar ging ik op in.
Niemand is volledig vrij in het leven. De maatschappij beslist hoe en wat acceptabel is in het algemeen en eventueel in specifieke situaties. Er zijn buitengewoon weinig situaties waarin respectloos gedrag en grensoverschrijdend gedrag als acceptabel gezien wordt. Dus dat hier tegen geageerd wordt, lijkt mij alleen maar logisch.
Bij voetbal mag je trouwens ook niet expres tegen iemands schenen schoppen. Per ongeluk is geen reden tot problemen. Expres wel, kun je gewoon een gele kaart voor krijgen hoor. En er is gewoon niet zoiets als een eenduidige mannencultuur!Mouthgard schreef: ↑03-10-2019 10:11Allemaal context. In een voetbalwedstrijd is het schoppen tegen iemands schenen geen reden voor aangifte. In een winkelstraat weer wel. Zelfde met naaktlopen in een sauna of trein. Zo ook met gedrag binnen een mannencultuur. Wat hier normaal is, is ergens anders weer vreselijk.

Maar blijkbaar vind jij het wel heel normaal dat er ongewenst aan vrouwen/mannen wordt gezeten door andere mannen. Ik begrijp niet waarom jij dit perse verdedigt als normaal?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 3 oktober 2019 om 11:11
Dus als een vrouw/man een vinger in je kont steekt tijdens het voorbij lopen, moet dat gewoon kunnen natuurlijk. Want ja, wie ben jij om een ander zijn plezier af te nemen.
Echt, hoe verzin je het.
Life is short. Eat dessert first.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:16
Waarschijnlijk kansloos om hier nog op te reageren, maar als de context werk is, is het dus niet normaal om in elkaars billen te knijpen. En zeg nou zelf, hoe vaak knijp jij je mannen in hun billen? Of sla je 'gezellig' een arm om ze heen? Niet dus. In die zogenaamde mannencultuur (ik ken die cultuur gelukkig niet, en de mannen om mij heen ook niet) gebeurt dit alleen naar vrouwen toe. In een seksistische context. Waarvan de wetgever gelukkig in heel veel gevallen ook zegt dat het niet ok is.Mouthgard schreef: ↑03-10-2019 10:11Allemaal context. In een voetbalwedstrijd is het schoppen tegen iemands schenen geen reden voor aangifte. In een winkelstraat weer wel. Zelfde met naaktlopen in een sauna of trein. Zo ook met gedrag binnen een mannencultuur. Wat hier normaal is, is ergens anders weer vreselijk.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:18
Kastanjez schreef: ↑03-10-2019 11:16Waarschijnlijk kansloos om hier nog op te reageren, maar als de context werk is, is het dus niet normaal om in elkaars billen te knijpen. En zeg nou zelf, hoe vaak knijp jij je mannen in hun billen? Of sla je 'gezellig' een arm om ze heen? Niet dus. In die zogenaamde mannencultuur (ik ken die cultuur gelukkig niet, en de mannen om mij heen ook niet) gebeurt dit alleen naar vrouwen toe. In een seksistische context. Waarvan de wetgever gelukkig in heel veel gevallen ook zegt dat het niet ok is.
Het is nergens normaal om in iemands billen te gaan zitten knijpen ongevraagd.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:29
Lucifer2018 schreef: ↑03-10-2019 11:18Het is nergens normaal om in iemands billen te gaan zitten knijpen ongevraagd.
Jazeker!
Gisteren bij de Albert Heijn greep ik nog even een vent in zijn ballen..
Tja, moet kunnen hoor!
Anders ben je een zure zak!
donderdag 3 oktober 2019 om 11:32
En snappen ze de 'vrouwencultuur' gewoon niet. Wij vrouwen willen gewoon onszelf zijn en als we ballen willen grijpen, moet dat kunnen.Pindakaasjes schreef: ↑03-10-2019 11:29Jazeker!
Gisteren bij de Albert Heijn greep ik nog even een vent in zijn ballen..
Tja, moet kunnen hoor!
Anders ben je een zure zak!
Life is short. Eat dessert first.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:35
doornroosje9 schreef: ↑03-10-2019 11:32En snappen ze de 'vrouwencultuur' gewoon niet. Wij vrouwen willen gewoon onszelf zijn en als we ballen willen grijpen, moet dat kunnen.
Precies.
En ik hoop dat hiermee dus duidelijk is hoe kleinerend en achterlijk het is om te beweren dat vrouwen binnen een mannencultuur/beroep dit maar moeten pikken.
Ik werk zelf in de zorg, daar heerst een vrouwencultuur.
Dus de mannelijke collega's (die zeer sterk in de minderheid zijn) moeten zo nu en dan een hand in hun kruis maar tolereren toch?
Niet zo zuur doen hoor! laat ons vrouwen ook eens een piemel of ballen vastgrijpen wanneer we dat willen!!!

donderdag 3 oktober 2019 om 11:39
Het is ook lekker makkelijk om iets een mannencultuur te noemen. Er werken niet alleen mannen, en niet alle mannen zijn godzijdank van die halve neanderthalers die denken dat je alles mag pakken wat je voorbij ziet komen. Ergens in de evolutie hebben de meeste mannen geleerd dat er zoiets bestaat als zelfbeheersing en sociale omgangsvormen. En hoewel sommige mannen er geen bezwaar tegen zouden hebben gegrepen te worden door een vrouwelijke collega wordt het al gauw anders als ze zich voorstellen dat ze gegrepen worden door de grote harige mannelijke homoseksuele collega. Dan snappen ze opeens dat dat niet de bedoeling is.
Iets als een 'mannencultuur' op een werkplek zou niet moeten bestaan. Als er al sprake van is dan is het zaak om dat zsm uit te roeien omdat én heel veel mannen (met beschaving) zich daar niet prettig bij voelen én vrouwen niet. Dan kunnen de mannencultuurmannen ergens een grot zoeken en als een stel bavianen gaan vechten op het hoogste plekje terwijl ze met poep gooien en aan hun eigen piemel trekken.
Zonder dat de rest van de wereld daar last van heeft.
Iets als een 'mannencultuur' op een werkplek zou niet moeten bestaan. Als er al sprake van is dan is het zaak om dat zsm uit te roeien omdat én heel veel mannen (met beschaving) zich daar niet prettig bij voelen én vrouwen niet. Dan kunnen de mannencultuurmannen ergens een grot zoeken en als een stel bavianen gaan vechten op het hoogste plekje terwijl ze met poep gooien en aan hun eigen piemel trekken.
Zonder dat de rest van de wereld daar last van heeft.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:41
Mooi is dat ook, nu ik er over nadenk. Met deze gedachtengang mag je homo's in elkaar slaan, mag je mensen wegpesten uit een wijk omdat ze asielzoeker, transgender of lesbisch zijn, mag je mensen weren uit je team op basis van geslacht of geloofsovertuiging.
Dat soort gedachtengang past op zo'n grasveld waar Ajax en Feyenoord supporters elkaar in elkaar meppen. Niet in de normale wereld.
Dat soort gedachtengang past op zo'n grasveld waar Ajax en Feyenoord supporters elkaar in elkaar meppen. Niet in de normale wereld.