Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat schijnt Idrisindra. Nou slaapt mijn peuter eigenlijk best goed hoor, de laatste maanden. Op een enkele nachtmerrie na. Maar dat gebeurde wel pas toen ze ruim 2 was, ik hoop dat de baby het sneller doorheeft..

Vraagje, mijn dochter heeft veel last van nachtzweten. Ze wordt regelmatig huilend wakker en is dan echt doordrenkt met het zweet. Ze lijkt ook veel uit haar hoofd te zweten (kan dat?). Haar kussen is dan heel erg nat. Hebben jullie enig idee of dat normaal is en waar het door kan komen?
Veel doen op een dag, tsja ik trek het zelf niet zo goed de hele ochtend met peuter en baby thuis te zijn. We ik begin om 6u met baby en peuter voegt zich daar dan tussen 7 en 8 bij. Dan tot 11u thuis blijven trek ik niet. Hij kan zichzelf ook gewoon echt voor geen meter vermaken en dat betekent dus dat ik de hele tijd met hem in de weer moet, erbij moet zitten, verbaal aanmoedigen. Dat vind ik even leuk maar niet van 7 tot 11...
Teckeltje88 schreef:
04-10-2019 15:02
Veel doen op een dag, tsja ik trek het zelf niet zo goed de hele ochtend met peuter en baby thuis te zijn. We ik begin om 6u met baby en peuter voegt zich daar dan tussen 7 en 8 bij. Dan tot 11u thuis blijven trek ik niet. Hij kan zichzelf ook gewoon echt voor geen meter vermaken en dat betekent dus dat ik de hele tijd met hem in de weer moet, erbij moet zitten, verbaal aanmoedigen. Dat vind ik even leuk maar niet van 7 tot 11...
Herkenbaar en dan heb ik er maar 1. In het weekend gaan we altijd wandelen naar de markt op zaterdag en op zondag neem ik hem mee sporten.
Ja dan kan ik me dat goed voorstellen Teckeltje. Peuter vermaakt zich juist heel goed en ik hoef zelden mee te doen. Vaak zit ze heerlijk te Duplo-en, soms urenlang terwijl ik koffie drink en me bekommer om de baby. Als de baby vervolgens op bed ligt ga ik vaak met peuter tekenen of een filmpje kijken. Als we de deur uitgaan moet ik juist veel meer achter haar aanrennen, schommel duwen etc. En als het even tegenzit moet ik haar weer naar huis dragen omdat ze moe is.
Westerpaviljoen schreef:
04-10-2019 14:36
Een kleed met daarop een kind verkeersplattegrond van rotterdam. Kan hij erop spelen met zijn auto.

(en het verbaast me hoeveel hij al weet. Hij herkent zelfs de markthal al van plaatjes. Dat ontroert me zo dat ik er bijna van kan tranen)
Leuk! Waar heb je die vandaan? :whistle:
Maartje2016 schreef:
04-10-2019 15:21
Leuk! Waar heb je die vandaan? :whistle:
Rotterdam speelkleed op bol.com

Kom je er zo uit?
fiona2018 schreef:
04-10-2019 15:18
Ja dan kan ik me dat goed voorstellen Teckeltje. Peuter vermaakt zich juist heel goed en ik hoef zelden mee te doen. Vaak zit ze heerlijk te Duplo-en, soms urenlang terwijl ik koffie drink en me bekommer om de baby. Als de baby vervolgens op bed ligt ga ik vaak met peuter tekenen of een filmpje kijken. Als we de deur uitgaan moet ik juist veel meer achter haar aanrennen, schommel duwen etc. En als het even tegenzit moet ik haar weer naar huis dragen omdat ze moe is.
Ja de omgekeerde wereld dus bij jou. Ik heb geen kind aan peuter onderweg/bij uitstapjes. Hij zit lekker in de bakfiets op de markt te keuvelen met alle markt kooplieden en weet overal wel wat lekkers of moois (een bloem bjijv) te ontfutselen. In de speeltuin moet ik wel achter hem aan hobbelen maar vind ik dan minder storend dan 100x de treinbaan bouwen of tig torens bouwen die hij weer omgooit. Met een beetje geluk is er een ander kindje in de speeltuin van zijn leeftijd met wie hij kan aanrommelen. Baby is altijd heel chill in de wagen of maxicosi dus daar heb ik dan ook geen kind aan.

@wp leuk cadeau!
Alvast gefeliciteerd voor en met de jarigen :gift:

Wij zijn vanochtend naar Monkey Town geweest, zoon (en ik ook een beetje) hebben lekker gespeeld. Over het algemeen kan zoon zich goed zich vermaken maar op de grotere toestellen moet ik hem toch even helpen met klimmen.
Morgen gaan we shoppen voor een winterjas en andere winterkleding voor zoon en savonds bij vrienden eten. Kunnen de kinderen samen spelen en de wij lekker kletsen :)
Westerpaviljoen schreef:
04-10-2019 14:36
Een kleed met daarop een kind verkeersplattegrond van rotterdam. Kan hij erop spelen met zijn auto.

(en het verbaast me hoeveel hij al weet. Hij herkent zelfs de markthal al van plaatjes. Dat ontroert me zo dat ik er bijna van kan tranen)
Heb je die ergens kant en klaar besteld of laten maken?

Mosterd. Zie het antwoord al. Ik zoek juist die je zelf kan laten maken.
Due-scimmie schreef:
04-10-2019 17:22
Heb je die ergens kant en klaar besteld of laten maken?

Mosterd. Zie het antwoord al. Ik zoek juist die je zelf kan laten maken.
Dat lijkt me heel duur worden?
Pfff Fiona wat zal jij moe zijn! In verschillende steden zijn er mogelijkheden voor zzp'ers om ergens te werken, wellicht bij jullie ook?
Als ik een relaxte dag wil met de kinderen ga ik op pad, maandag ben ik morgens naar een vriendin geweest, heeft dochter daarna even bij buurjongen gespeeld en toen direct door naar het openluchtmuseum Arnhem. Dat klinkt druk maar is een stuk relaxter dan een hele dag thuis blijven. Het vervelende is wel dat baby echt alleen in z'n bedje slaapt dus morgens moeten we nu thuis blijven.
Zwaar zulke nachten fiona. Geen ervaring ook met nachtzweten.

Een relaxte dag bestaat hier uit, rustig samen ontbijten, spelen, filmpje kijken. Soms weg, soms niet zoals een boodschapje ofzo.
Middagdutje, koekje en wat drinken en spelen.

Zoon kan dan ook heel goed zelf spelen en is snel overprikkeld, dus de hele dag drukke dingen doen is niet fijn voor hem. Op dat moment gaat het wel maar daarna is het helemaal klaar. En die dag erna heeft hij er nog last van.

Dus ik ben juist veel thuis, want ook bij de opvang is het druk, dus zoon eigenlijk overprikkeld.

Speeltuin is voor de deur, dus daar gaan we wel vaker heen met mooier weer. Of samen de hond uitlaten en hij op zn wishbone.
Envelop schreef:
04-10-2019 20:13
Pfff Fiona wat zal jij moe zijn! In verschillende steden zijn er mogelijkheden voor zzp'ers om ergens te werken, wellicht bij jullie ook?
Als ik een relaxte dag wil met de kinderen ga ik op pad, maandag ben ik morgens naar een vriendin geweest, heeft dochter daarna even bij buurjongen gespeeld en toen direct door naar het openluchtmuseum Arnhem. Dat klinkt druk maar is een stuk relaxter dan een hele dag thuis blijven. Het vervelende is wel dat baby echt alleen in z'n bedje slaapt dus morgens moeten we nu thuis blijven.
Hier net zo envelop, alleen slaapt baby vooralsnog wel in de wagen. Hoop dat dat zo blijft. Anders moeten we weer een nieuw evenwicht vinden.
Maar zoals jij je dag beschrijft zo kan dat hier ook zomaar gaan.
Bedankt voor de felicitaties, wat een warm welkom :).
Rozetje krijgt nog borstvoeding, ik merk dat ze nu s'ochtends behoefte krijgt aan meer.

Waar ontbijten jullie (jonge 2jr 2md) peuters mee?
Zo weer terug van Mallorca. Het was heerlijk weer zon en 27 graden! Lekker in de zee gezwommen. Vorig jaar wilde ze dit niet maar nu zat ze lekker bij mij op schoot in de golven met een emmertje te spelen!
Helaas ben ik wel erg verkouden geworden en was de terugvlucht verre van fijn. Eenmaal thuis zat ik er behoorlijk doorheen; kop vol snot, oren dicht van de vlucht, hoofdpijn en (kriebel) hoest. Dus toen man zei ga anders lekker naar bed dacht ik hoe dan?
Vandaag de dag doorgesleept, dochter naar psz waardoor ik rustig kon opstarten en daarna uitgezeten totdat ze weer naar bed ging. Pfff als je zelf niet lekker bent dan is zo'n actieve peuter om je heen ook zwaar, gelukkig heeft man veel waargenomen. Het lijkt aan de beterende hand.

@mannen: herkenbaar. Lijstjes, heel specifiek de taak omschrijven, niet uit zichzelf, dochter gaat al meer dan half jaar naar psz nog steeds vragen hoe laat ze er moet zijn en wat er mee moet. Manlief moet zelf op zijn vrije dag met dochter boodschapjes doen voor het avondeten, maar dat is ook het enige wat hij dan met dochter buiten de deur doet (of naar zijn ouders). Stel je voor dat je met kind gaat zwemmen, naar speeltuin, winkelen, oid..... :facepalm:

@ familiesituaties: Knuffel voor iedereen die er mee te maken heeft. Woensdag waren wij 4 jaar getrouwd en keek ik het filmpje van de fotograaf terug en werd ik in 1x overvallen en emotioneel door een foto van mijn broertje. Ik heb hem nu denk ik al meer dan 2 jaar niet meer gezien.

@rosings: ze krijgt als ontbijt een bruine boterham met wat ze erop wil. Meestal gaat die er in, maar ze heeft deze vakantie besloten een nieuwe fase te starten.

Bijna niks eten en ook echt dwars gedrag erbij. Bord wordt weggeschoven en moet dan het liefst aan de andere kant van de tafel op de grond verdwijnen. Gooien met dingen op tafel of uitspugen. Ow en overal waar we langs lopen ' ik ook ' , dus constant drama als ze het niet krijgt. Zo vermoeiend.

Sorry te lang stuk geworden :biggrin:
Ow en ik had zoiets bizars in een eettentje in Mallorca. Dochter was dus dwars en ik waarschuw haar. Zij wordt verdrietig en komt de ober langslopen en vraagt; Whats wrong little girl. Om vervolgens bij haar kinderstoel neer te knielen en gaf hij haar 2 kussen op 1 wang. Ik heb snel mijn arm ertussen gestoken, maar was stomverbaasd wat er gebeurde. Daarna geprobeerd zo snel mogelijk ons eten naar binnen te schuiven en te maken dat we daar weg kwamen. Echt.... :wtf:
Rosings, zoon eet hier al sinds de dreumestijd een flinke bak brinta met geprakt fruit erdoor als ontbijt.

Ik word een beetje verdrietig van de situaties in jullie families. Hier een fijn, warm nest. Uiteraard met een irritatie hier en daar, maar niks te klagen. Allemaal veel wijsheid en sterkte gewenst!

Wij doen het ook vaak rustig aan, vooral omdat ik dat zelf fijn vind en dat is tenslotte ook belangrijk.
Onze peuter ontbijt alsof hij weken niks gehad heeft. Maar dat is eigenlijk bij elke maaltijd zo. Hij ontbijt of met 2 of 3 of 4 boterhammen met jam of pindakaas en een glas melk. Jam is favoriet. Of een bak kwark met rood fruit, noten en gebroken lijnzaad (daar ontbijten wij zelf altijd mee) en een glas water.

Fijne vakantie geweest dus Lavendel, heerlijk! Jammer dat peuter ineens besluit dat eten beter op de grond kan liggen... Bizar ook van die ober...

Wij hebben een vriend over de vloer gehad vanavond en man en die vriend zijn nu nog kroegje pakken. Peuter is een keer wakker geworden en voelt zo heet als kolen, dus ik houd m'n hart vast voor vannacht. Baby is nu zonder ranitidine, voor als jullie het nieuws gevolgd hebben, dus ben heel benieuwd hoe het haar vergaat vannacht. Man slaapt op zolder vannacht (want laat en wil niet dat hij mij en baby wakker) dus ik sta er alleen voor.

Mn tepel doet pijn van het biopt en ik vind mezelf een beetje zielig.
Pittig, teckel.. Hopelijk valt 't mee!

Ontbijt: boterham, cracker, ontbijtkoek of kwark met granola... Áls ze eet ;-)
Teckel, hopelijk heb je een goede nacht! En af en toe mag je jezelf best een beetje zielig vinden.

Ontbijt: 2 boterhammen met iets. Al heel lang, zeker wel vanaf zn 2e.
Teckeltje :hug: Hopelijk was jouw nacht beter dan de mijne. Baby was om 0.45 wakker, om 2.00 toch maar een fles gegeven. Vanaf 5.00 waren zowel baby als peuter klaarwakker. Ik ben zo moe en heb totaal geen reserves meer.

Dochter ontbijt nog steeds met pap. Ze drinkt heel slecht dus dan heeft ze in elk geval al wat vocht binnen.

Lavendel, van die ober misschien een verschil in cultuur? In Griekenland zaten mensen ook continu aan mijn kind, dat was dan lief bedoeld.
Oh en beterschap Lavendel, hopelijk ben je er snel vanaf. Nog over die mannen: die van mij kookt dan wel weer iedere dag en doet altijd boodschappen. Ook is hij meer van de uitjes en leuke dingen doen met peuter dan ik.
Westerpaviljoen schreef:
04-10-2019 19:11
Dat lijkt me heel duur worden?
Heb gevonden die ik zocht. Kleinste is 50 en grootste is 90 (1 meter bij 1,50). Misschien dat ik ze aan onze jongens samen geef van buurt van ons nieuwe huis.
Ah Fiona :hug:. Wij hadden na 3 rampnachten eindelijk een goede nacht. Ik voel me weer mens en baby lijkt weer aan beterende hand. Wij gaan straks voorlopige koopcontract tekenen 💪

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven