Oktober: d'r uitdaging

01-10-2019 10:03 139 berichten
Ik doe elk jaar mee met de d'r uitdaging van Yourganize. in Oktober geeft zij elke dag een opdrachtje om in een bepaalde categorie spulletjes uit te zoeken. Elk jaar gaat er toch weer wat weg, vaak verkoop ik wat dingetjes of breng ze naar de kringloop.

Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?

De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
nicole123 schreef:
06-10-2019 20:58
De meeste Moederdag en Vaderdag knutselwerken gaan hier trouwens ook weg. Het voelt een beetje hard, omdat het een cadeautje is wat de kinderen speciaal voor ons gemaakt hebben, maar soms zijn het grote dingen en we kunnen niet 3x12 moederdagcadeaus + 3x12 vaderdagcadeaus = 72 knutsels gaan bewaren. Misschien ga ik er nog anders in staan als de kinderen iets ouder zijn en ergens echt lang en serieus hun best op gedaan hebben, dat is wat anders dan een door de juf voorgekookt werkje met een mierzoet gedichtje en 3 krassen van je peuter. Hoe staan jullie hierin, bewaren jullie alle knutsels en tekeningen die je kind je cadeau doet?
Hier wordt er alleen op de peuterspeelzaal en in groep 1 en 2 geknutseld voor vaderdag en moederdag dus hoeveelheid valt mee. Ligt een beetje eraan of we het bewaren of niet. Verleden jaar een beplakt vaasje voor moederdag en die wordt nog geregeld gebruikt. Ik heb een bloomon abonnement en vaak als de meeste bloemen zijn uitgebloeid dan gaan er nog een stuk of drie goede stengels nog een weekje in het minivaasje. Knutsels die plat en niet al te groot zijn bewaren we in de map met tekeningen. Maar volgens mij is er ook wel iets weggedaan, al zou ik zo niet meer weten wat.
Doel van vandaag (om bij stil te staan): plastic verminderen

Een hele grote bron van ergernis bij mij waar ik voor mijzelf al wel mee ben begonnen (mijn shampoo is plastic vrij, ik gebruik bij voorkeur een zeep in plaats van een douchegel, huishoudmiddelen zijn veelal van Ecover en de handzeep, ook van Ecover, koop ik in grote liter navulverpakkingen). Mijn enige guilty pleasure is de eucalyptus douchegel van Kneipp. Die vind ik in de najaar/winterperiode zo heerlijk!

Plastic in de supermarkt wordt nogal eens uit gemak gepakt. Ik heb stoffen zakjes voor het afwegen van groenten en fruit maar deze vergeet ik bijna altijd mee te nemen. Ik zal ze zo meteen eens in de boodschappentas gaan stoppen.

Met betrekking tot de kinderen vind ik het lastiger (om samen als ouders tot overeenstemming te komen dan dus...) Ik geef meestal limonadesiroop, mijn vrouw een pakje. Ik koop kartonnen rietjes, zij de plastic versie. Klinkt bijna of we elkaar expres dwars willen zitten maar dat is toch echt niet zo.

Voor de schooltraktatie van zoon heb ik wel weten te voorkomen dat er per se een plastic speeltje bij de traktatie gegeven moet worden. Ik zei tegen mijn vrouw: "Zeg nou eerlijk, hoeveel van die plastic speelgoedjes denk jij dat we over een half jaar nog hebben liggen?" Alleen iets om te eten wilden zowel zoon als vrouw niet (en is dus ook gebruikelijk hier helaas) maar we zijn samen wel tot overeenstemming gekomen dat we (naast iets te snoepen) een blocnote en pen erbij geven. Tenminste iets dat gebruikt kan worden... Ik gruwel al van die snoeptraktaties. Waarom niet gewoon een lekker cakeje ofzo. Fruit is al helemaal uit den boze lijkt het, jammer...
Bij ons op school word het juist semi-verplicht om fruit te trakteren. Niet iedereen doet het, maar eigenlijk is dat wel de bedoeling.

Is plastic verminderen het thema van vandaag op Yourganize trouwens? Ik heb de opdracht nog niet gezien
mindervanmij schreef:
07-10-2019 09:41
Bij ons op school word het juist semi-verplicht om fruit te trakteren. Niet iedereen doet het, maar eigenlijk is dat wel de bedoeling.

Is plastic verminderen het thema van vandaag op Yourganize trouwens? Ik heb de opdracht nog niet gezien
Ja, is het thema van vandaag. Niet specifiek om alles vandaag te gaan doen, wel om daar vandaag bij stil te staan wat je daaraan zou kunnen gaan verbeteren.

Ik ben echt jaloers op scholen met zo'n gezond beleid. Hier is het al bij de peuters begonnen dat je iets moet meegeven dat mee naar huis kan. Zodat je als ouders bepaalt of/wanneer het gegeten mag gaan worden. Een lekkere fruitspies gaat dus al niet, dat wordt smurrie in de rugzakken. Als je een zelfgebakken cakeje wil meegeven moet dat dus al in een laag plastic, wil je dat enigszins mee kunnen geven in de rugzak. Ik zie dus vrijwel altijd uitdeelzakjes waar dan snoepjes plus een speeltje in zit. Voorgaande jaren hadden we er geen speeltje bij, maar die bakjes van Ikea (ook een keer een bedrukte beker met naam van kind erop) maar om dat allemaal individueel te verpakken, heb je weer een rol van dat doorzichtig plastic nodig. En inmiddels weet ik het zelf ook niet meer... Zoon wil volgens mij ook vooral iets wat hij bij de anderen ziet. Hij heeft al weinig aansluiting dus ik vind het hierin ook moeilijk om dan de eerste ouder te gaan zijn die het allemaal heel verantwoord en gezond gaat doen. Maar een plastic prulding heb ik wel voorkomen, dat is al iets.
Alle reacties Link kopieren
Je bent al een stuk verder dan ik met plastic, NYC! Onze guilty pleasure is het kopen van gemaksproducten voor het avondeten: voorgeschilde aardappelen, voorgesneden macaronigroente, diepvriesgroente. We houden niet van koken en zelf schillen en snijden duurt bij ons een eeuwigheid. Maar al dat voorgeschilde en voorgesneden spul zorgt helaas wel voor veel plastic. Overigens valt me ook op dat juist de biologische producten meer plastic hebben: bijv. de gewone courgettes zijn niet verpakt, maar de biologische courgettes zitten in plastic. Ik vind dat zo krom. Wat moet ik dan kopen om het beste uit te zijn voor het milieu? Met zeep en shampoo gebruiken wij ook nog veel plastic verpakkingen. Voor losse stukken hebben we niet goed de ruimte en ik vind het zo'n kliederboel geven. Op sommige gebieden vind ik het helemaal niet moeilijk om wat comfort op te geven voor het milieu (bijv. fietsen ipv met de auto), maar op deze vlakken lukt dat me (nog) niet.

Van die prulspeeltjes voor kinderen heb ik ook een hekel aan. Wij laten de kinderen wel eens een speeltje trakteren, vooral in de babygroep van 0 tot 2, want dan is er aan eten weinig keuze. Maar dan dus wel in plaats van iets te eten, want én-én vind ik onnodig. En iets waar ze hopelijk ook iets mee doen, bijv. een badspeeltje of een miniboekje en bij peuters stoepkrijt. Maar wat ze allemaal niet mee naar huis krijgen van die speeltjes: bij de tandarts, in een restaurant, bij een open dag, als traktatie... Onze kinderen zijn altijd enorm enthousiast over die speeltjes, dochter is zelfs jaloers op haar broer als hij een gaatje heeft, want dan krijgt hij een speeltje bij de tandarts. Maar bijna altijd valt het ze tegen wat ze er echt mee kunnen en heel vaak is het binnen een dag al kapot. Dus gratis speeltjes betekenen hier bijna altijd én milieubelasting én zooi in huis én jankende kinderen. Maar wat we eraan moeten doen weet ik niet zo goed. Ik probeer er wel regelmatig met de kinderen over te praten: dat dit soort gratis dingetjes eigenlijk altijd goedkope dingen zijn van slechte kwaliteit, die snel kapot gaan en waar ze dus niet veel aan hebben. Dat speelgoed dat wat meer kost maar wel lang mee gaat uiteindelijk veel fijner is. Ik lees ook wel eens blogs van mensen die hun kinderen aangeleerd hebben om gratis speeltjes niet aan te nemen, maar dat kan ik nog niet over mijn hart verkrijgen. Iemand hier die dat wel doet?
NYC schreef:
07-10-2019 09:51
Ja, is het thema van vandaag. Niet specifiek om alles vandaag te gaan doen, wel om daar vandaag bij stil te staan wat je daaraan zou kunnen gaan verbeteren.

Ik ben echt jaloers op scholen met zo'n gezond beleid. Hier is het al bij de peuters begonnen dat je iets moet meegeven dat mee naar huis kan. Zodat je als ouders bepaalt of/wanneer het gegeten mag gaan worden. Een lekkere fruitspies gaat dus al niet, dat wordt smurrie in de rugzakken. Als je een zelfgebakken cakeje wil meegeven moet dat dus al in een laag plastic, wil je dat enigszins mee kunnen geven in de rugzak. Ik zie dus vrijwel altijd uitdeelzakjes waar dan snoepjes plus een speeltje in zit. Voorgaande jaren hadden we er geen speeltje bij, maar die bakjes van Ikea (ook een keer een bedrukte beker met naam van kind erop) maar om dat allemaal individueel te verpakken, heb je weer een rol van dat doorzichtig plastic nodig. En inmiddels weet ik het zelf ook niet meer... Zoon wil volgens mij ook vooral iets wat hij bij de anderen ziet. Hij heeft al weinig aansluiting dus ik vind het hierin ook moeilijk om dan de eerste ouder te gaan zijn die het allemaal heel verantwoord en gezond gaat doen. Maar een plastic prulding heb ik wel voorkomen, dat is al iets.
Bij ons is de regel: fruit mag in de klas worden opgegegten, een andere traktatie moet mee naar huis. Ik vind de traktaties tegenwoordig zo overdreven, wat is er mis met gewoon 1 snoepje of candybar oid... Het is altijd zo bizar veel
Ik vind het ook veel. En helemaal niet leuk/speciaal verder ofzo. Bijna iedereen doet zo'n zakje waar dan van alles ingaat. Wij mochten vroeger de traktatie opeten als het speelkwartier was. Of het nou een fruitspies, zakje chips of plak cake was. Als je het niet hoefde gaf je het aan iemand die er wel 2 van op kon. Ik kan me niet heugen dat je wat mee naar huis nam.

Speeltjes leren te weigeren durf ik nu nog niet aan. De tandarts heeft gelukkig ook een verzameling kleine plastic diertjes (vooral insecten e.d.) en moet zeggen dat ze daar wel zuinig mee omgaan en die hebben we van de afgelopen vier jaar dan ook nog. Maar nu de laatste keer kregen ze een munt waarmee ze iets uit de automaat mochten draaien en ja, dan is het afwachten. Het was een stuiterbal. Op zich niet heel erg verkeerd, maar het zijn ook dingen waar ze eigenlijk net niks mee doen (of alleen mee gaan klieren).

Bij een restaurant waar we graag komen mogen kinderen altijd "grabbelen". Laatst zei de oudste gelukkig uit zichzelf al dat hij het niet hoefde omdat er eigenlijk alleen maar onzindingetjes in zaten. Ik vind het ook niet nodig dat ze er beloond worden. Uit eten gaan vinden ze al heel leuk en dit restaurant heeft ook nog eens een hele fijne speeltuin buiten. Maar het is jammer dat het op zoveel plekken een gewoonte is.
Hier meestal geen overdadige traktaties gelukkig. Ik probeer het zelf klein en simpel te houden, maar wel leuk voor de kinderen. Een banaan of mandarijn met een gezichtje daar maak ik mijn 7- en 4-jarige echt niet meer blij mee als traktatie, want fruit krijgen ze elke dag wel. In de zomer vind ik waterijsjes ideaal. In de winter wel eens getrakteerd op mini krentenbolletjes met een leuk vlaggetje erin. Vlaggetje is eigenlijk overbodige milieubelasting, maar alleen krentenbollen vond ik dan toch net weer te karig. En het is beter dan allerlei plastic verpakkingen of speelrommel. Voor een volgende feestje of traktatie ga ik denk ik eens de gouwe ouwe dropveter met nibbits van stal halen. Dat kennen ze helemaal niet meer, maar vinden ze vast super.

Die plastic dieren/insecten klinken nog wel leuk, daar kun je echt mee spelen. Bij onze tandarts ook zo’n automaat. Of een stuiterbal (daar hebben we er inmiddels 8 van), of een plastic bolletje met heel klein prul erin. Zoon had de laatste keer een roze armbandje, hij moest keihard huilen terwijl hij bij het boren bijna geen kik gegeven had. Tsja. Ik zie het maar als een les dan, dat hij ervan leert dat gratis cadeautjes niet voor niks gratis zijn.

Klieren doen ze hier ook vaak met dat soort cadeautjes. Omdat je er verder niks mee kunt. Of omdat de één wel iets heeft gekregen en de ander niet en het dan jaloezie versus ‘ik heb lekker iets gekregen en jij lekker niet’ wordt en dus ruzie.

Over 2 weken doen mijn kinderen via onze kerk mee aan de schoenendoosactie, waarbij je een schoenendoos versiert en dan vult met nuttige spulletjes en wat te spelen voor een kind in een arm land. Ik vraag ze dan ook altijd om iets van zichzelf erin te doen (bijv. zo’n stuiterbal, autootje of plastic beest), maar oh wat vinden ze dat moeilijk. Wel goed voor de bewustwording vind ik, om ze ook eens wat weg te laten geven aan kinderen die het minder hebben. Verder ga ik proberen om zo min mogelijk nieuw te kopen voor die schoenendozen en zeker geen Action prullen die na 1 dag al stuk zijn, maar eens te kijken wat hier in huis nog ligt en anders bij de kringloopwinkel te kijken of ze daar iets degelijks hebben.
Hee leuk, aan die actie heb ik vorig jaar (en het jaar ervoor) ook meegedaan. Volgens mij doet school het het ook in de hoogste groepen. Ik zag tenminste kinderen die schoendozen aan het versieren waren. Ik heb er in het verleden washandjes, zeep, tandenborstel, auto, klein knuffeltje (wel nieuw), tennisbal, een schetsblok en doos kleurpotloden in gedaan. Ook een keer een houten dominospelletje. Liever inderdaad geen prullen. In die arme landen ben ik anders bang dat dingen die te snel gaan "zwerven". En waar wij nog een redelijk afvalwerkingssysteem hebben vrees ik dat het in veel arme landen echt blijft zwerven.
Ik heb inmiddels op de site de opdracht even helemaal gelezen. Er zijn ook wel dingen uit het lijstje met tips die ik al wel doe, dat werkt wel motiverend:
- geen individueel verpakte koekjes en snoepjes kopen
- standaard een opgevouwen tas meenemen, waardoor ik nooit bij de winkel een plastic (of papieren) tas nodig heb
- brood en drinken mee in brooddoos en drinkfles
- mijn eigen stenen koffiemok op het werk, zodat ik geen bekertjes van de automaat hoef te gebruiken
- geen plastic rietjes gebruiken (überhaupt geen rietjes)

Wat ik verder doe is geen fleece meer kopen (kleding, dekentjes), omdat bij het wassen daarvan er microplastics in het afvalwater terechtkomen.

Waar ik nog meer op ga letten:
- checken of er microplastics in onze schoonmaak- en verzorgingsproducten zitten
- proberen zo min mogelijk prullen het huis binnen te laten komen en ook aan anderen (traktaties, schoenendozen) geen prullen geven - met de kinderen het hier ook regelmatig over hebben, zodat zij ook onderscheid gaan maken tussen duurzame en niet-duurzame spullen
- verpakking (meer) laten meewegen bij het afwegen van alternatieven, bijv liever koekjes of macaroni uit een kartonnen verpakking dan uit plastic
nicole123 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 09:48
0.08% gewijzigd
NYC schreef:
07-10-2019 08:51
Hier wordt er alleen op de peuterspeelzaal en in groep 1 en 2 geknutseld voor vaderdag en moederdag dus hoeveelheid valt mee. Ligt een beetje eraan of we het bewaren of niet. Verleden jaar een beplakt vaasje voor moederdag en die wordt nog geregeld gebruikt. Ik heb een bloomon abonnement en vaak als de meeste bloemen zijn uitgebloeid dan gaan er nog een stuk of drie goede stengels nog een weekje in het minivaasje. Knutsels die plat en niet al te groot zijn bewaren we in de map met tekeningen. Maar volgens mij is er ook wel iets weggedaan, al zou ik zo niet meer weten wat.
Foto van maken of een filmpje van 10 sec. Zet je al die foto's/filmpjes in 1 map. Kun je later alles nog eens terugzien.
Ghehe, de dagopdracht (gedachte) van vandaag is mij/mijn huishouden op het lijf geschreven. :mrgreen:

Het lastigst vind ik hieraan dat ik dus (ook) erover moet durven/willen communiceren... En terwijl ik toch geen moeilijke prater ben of binnenvetter of gevoelens opkrop, merk ik dat ik toch wel steeds vaker zwijg. Ik weet niet waarom want zo verandert het niet. Ik wil natuurlijk ook best eerst naar mijzelf kijken, het is altijd makkelijk om eerst naar anderen te wijzen. Ik zal ook vast mijn zwakheden hebben. Misschien dat het makkelijker is om naar de impulsieve prulaankopen van anderen te kijken dan naar jezelf. Ik ga eens kijken of ik dat in kaart kan brengen.

Wel voorgenomen om de communicatie binnen de familie iig aan te gaan over de supermarktverzamelacties. Op dit moment valt het mee maar er zijn er in het verleden ontzettend veel geweest (en wij en familie komen dan ook nog in verschillende supermarkten) en steeds wordt van alles "voor onze kinderen" in grote hoeveelheden gespaard. En zelfs de winkeldecoratie wordt gevraagd "voor onze kinderen" apart te houden. En wat doe je ermee? Na nog geen maand liggen metershoge kartonnen smurfen te verstoffen onder de bedden.
O ja, heel herkenbaar. Ik vind dat ook vooral lastig voor mijn zoon. Maar ik vind dat idee van een schattendoos en vol = vol wel een heel goed idee, dat ik wil gaan aanhouden.

Voor mezelf haal ik al niet veel in huis.

Mijn man soms wel, die moet regelmatig naar beurzen en neemt dan een tas vol reclame materiaal mee: pennen, usb sleutelhangers, stickers etc. :roll: Thuis zoeken we het dan uit en dan gaat de helft ervan gelijk weg, maar er zweeft hier best veel door het huis van zulke relatie-geschenken.
NYC schreef:
08-10-2019 09:07
Ghehe, de dagopdracht (gedachte) van vandaag is mij/mijn huishouden op het lijf geschreven. :mrgreen:

Het lastigst vind ik hieraan dat ik dus (ook) erover moet durven/willen communiceren... En terwijl ik toch geen moeilijke prater ben of binnenvetter of gevoelens opkrop, merk ik dat ik toch wel steeds vaker zwijg. Ik weet niet waarom want zo verandert het niet. Ik wil natuurlijk ook best eerst naar mijzelf kijken, het is altijd makkelijk om eerst naar anderen te wijzen. Ik zal ook vast mijn zwakheden hebben. Misschien dat het makkelijker is om naar de impulsieve prulaankopen van anderen te kijken dan naar jezelf. Ik ga eens kijken of ik dat in kaart kan brengen.
Ik snap wel dat je niet de zeikerd wilt zijn, zeker als je zelf ook je zwakheden hebt. Goed om inderdaad daar te beginnen. Of samen aan de slag. Kan je vrouw beter tegen rommel / overvolle kasten dan jij, of kun je bij haar ook de intrinsieke motivatie aanwakkeren?
mindervanmij schreef:
08-10-2019 09:12
O ja, heel herkenbaar. Ik vind dat ook vooral lastig voor mijn zoon. Maar ik vind dat idee van een schattendoos en vol = vol wel een heel goed idee, dat ik wil gaan aanhouden.

Voor mezelf haal ik al niet veel in huis.

Mijn man soms wel, die moet regelmatig naar beurzen en neemt dan een tas vol reclame materiaal mee: pennen, usb sleutelhangers, stickers etc. :roll: Thuis zoeken we het dan uit en dan gaat de helft ervan gelijk weg, maar er zweeft hier best veel door het huis van zulke relatie-geschenken.
Ik vind die schattendoos ook een leuk idee. We hebben wel een kleine bak/la met ‘overig’ speelgoed waar nu dit soort rommeltjes terechtkomen, maar daar zit ook klein gewoon speelgoed tussen. En dingen als steentjes, dennenappels, etc zitten in een los open bakje, wat me een doorn in het oog is. Ik ga ze denk ik elk een kinderschoenendoosje geven om te versieren en dan als schattendoos te gebruiken. Ik dacht eerst aan van die houten schatkistjes, maar dan ben ik eerst weer meer spullen in huis aan het halen.

Bij ons thuis ben ik degene die dingen in huis haalt, dus dat is makkelijk. Mijn man koopt nooit iets (behalve de reguliere supermarkt boodschappen) en zegt altijd nee tegen supermarktacties. Hij doet wel ook weer moeilijker dingen weg, vooral boeken (de boekenkasten hier puilen daardoor uit) en dingen die we ooit gekregen hebben. Ik ben tegenwoordig heel makkelijk daarin, maar hij hecht er veel emotionele waarde aan dat we dit van tante Truus en dat van oom Joop gekregen hebben, etc etc. Ook als we het nooit meer gebruiken en het alleen maar in de weg ligt. Maar goed, ik begin eerst maar eens met wat ik zelf in huis gehaald heb, want dat is altijd nog meer.
nicole123 schreef:
08-10-2019 10:24
Ik snap wel dat je niet de zeikerd wilt zijn, zeker als je zelf ook je zwakheden hebt. Goed om inderdaad daar te beginnen. Of samen aan de slag. Kan je vrouw beter tegen rommel / overvolle kasten dan jij, of kun je bij haar ook de intrinsieke motivatie aanwakkeren?
Vreemd genoeg kan zij er veel slechter tegen dan ik. Steker nog, ik erger mij helemaal niet zo aan rommel en ben niet per se erop gericht dat mijn kasten weer netjes, schoon en geordend zijn. Het is mij denk ik meer de overdaad waar ik last van heb, de hoeveelheden of de snelheid waarmee we iets vervangen. En ik houd absoluut van het hebben van (veel) nutteloze decoratie, beeldjes en dergelijke. Ook niet als die niet vaak veranderd worden. Nu moet ik zeggen dat dit de laatste tijd best meevalt. En ik moet me misschien ook eens afvragen of deze dingen/verschillen niet teveel in mijn hoofd zitten. Maar toch, als je kijkt hoeveel "kringlooptassen" we elke 2 maanden inleveren, met dien verstande dat het huis niet steeds leger wordt... dan moet er toch ergens (teveel?) zijn vervangen. Ik ga er nu eerst achter proberen te komen wat mijn aandeel hier in is. Wat ik nu eigenlijk zoal koop... Of het nu voor mijzelf of voor de kinderen is, of iets algemeens voor in huis. Dat wil ik eerst in kaart brengen voor ik de bal bij mijn vrouw/schoonfamilie neerleg dat die verantwoordelijk zijn voor het volstouwen van ons huis.
Ik merk dat ik de d;r uitdaging een beetje vind tegenvallen dit jaar. Het gaat allemal over afval en milieu. Misschien wel vanwege de tijdsgeest maar ik merk dat ik er weinig mee kan omdat wij daar zelf sowieso al veel mee bezig zijn
Ik kan ook niet veel met de dagopdracht. Afval scheiden doen we al. Er valt vandaag ook niks weg te brengen. Ik zet nog steeds in op afval verminderen. Ik schaam me elke papierophaaldag namelijk kapot voor de hoeveelheid dozen... dat voelt niet goed. Voel me een enorme grootverbruiker en verspiller terwijl ik mij als mens eigenlijk helemaal niet op die manier zie...
Ik kan eerlijk gezegd ook niet heel veel met de uitdagingen tot nu toe. Alleen de administratie, en daar ben ik nu mee begonnen (maar duurt nog wel even tot het volledig klaar is).

Afval scheiden doe ik al, verminderen van de hoeveelheid afval zou wel goed zijn. Soms zie je van die artikelen over mensen met een vuilniszakje per jaar, ik zou niet weten hoe ze dat voor elkaar krijgen...
every journey starts with a single step
Vandaag is inderdaad weer een beetje een herhaling van dag 5, in een iets ander jasje. Op zich vind ik het wel goed om ook bezig te zijn met hoeveel afval je produceert en wat je allemaal je huis binnenhaalt, maar ik had ook meer verwacht dat de opdrachten in de trant zouden zijn van 'zoek al je kleding uit' en 'wat heb je bewaard uit je kindertijd en wat wil je daarvan bewaren', etc. Misschien kunnen we na deze challenge hier doorgaan met onze eigen challenge waarbij dagelijks iemand een opdracht verzint voor de volgende dag?
Ja zo was het voorgaande keren ook hoor, dus ik vind het echt jammer eigenlijk!
Vandaag eindelijk weer een gewone uitdaging: keukenspulletjes. Daar kan ik wel lekker mee losgaan denk ik :biggrin:
Tot nu toe weggedaan: (ik ga dit aanvullen de in de loop van de dag)

* 2 creme brulé schaaltjes
* een siliconen cakevorm
* 2 theezakjeshoudertjes
* 6 spuittuutjes zonder spuitzak

Wat nog naar de kringloop kan, gaat daar ook vandaag gelijk heen denk ik.

Ok ik ben maar gestopt met bijhouden,heb een heleboel etenswaren weggedaan er stond blijkbaar nogal wat dat over de houdbaarheidsdatum was :purple: Ik ga hier echt kritischer op worden
Ha, leuk die uitdaging van vandaag. Omdat ik me vorige week al gegeven had aan de voorraadkast (en ik nu vrijwel precies weet wat daar nu in staat) kan ik me straks gaan geven aan de keukenkastjes. Heb er zin in.
Goed bezig Mindervanmij!

Ik ga de sinaasappelpers wegdoen. Verder niet heel veel overbodige dingen volgens mij. Ik twijfel wel aan de hoeveelheid van sommige dingen. We gebruiken nooit 12 wijnglazen tegelijk. En we hebben 12 kinderbordjes en 12 kinderbekers van IKEA, dat is ook nogal veel. De bordjes gebruiken we eigenlijk nooit meer. Maar ik ben bang dat als ik het weg doe ik prompt een keer een groot feest geef met veel wijndrinkers, of een kinderfeestje waarbij veel plastic bekers en bordjes wel weer praktisch zijn. Ook weer zonde als ik het dan opnieuw zou moeten kopen of wegwerpspul moet aanschaffen. De kosten gaat het me niet eens om, maar verspilling wil ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven