Referentiecheck
donderdag 10 oktober 2019 om 19:01
Hallo,
Ik ben op zoek naar een andere baan omdat ik me niet meer prettig voel in mijn huidige baan. Baas schreeuwt tegen me en ik loop elke dag op eieren. Voorheen kon ik niets verkeerd doen en nu wordt er de hele dag op me gefit.
Ik ben niet perfect maar zet me wel altijd meer dan 100% in. Ik sta ook open voor kritiek, maar niet als er elke dag tegen me geschreeuwd wordt. Het werkt ook averechts want ik klap hierdoor dicht.
Maar goed, ik ben dus nu op zoek naar een andere baan. Nu kwam ik een leuke vacature tegen waarin stond dat een referentiecheck onderdeel kan zijn van de sollicitatieprocedure.
Hoe werkt zoiets? Ik heb nog nooit referenties aan moeten leveren. Logisch ook dat ik niet wil dat bekend wordt dat ik aan het solliciteren ben. En als je een voormalige werkgever opgeeft: vragen ze dan niet waarom je de laatste niet opgeeft?
Ik snap dat niemand in het hoofd van deze werkever kan kijken, maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen die weten hoe hier normaliter mee omgegaan wordt?
Ik ben op zoek naar een andere baan omdat ik me niet meer prettig voel in mijn huidige baan. Baas schreeuwt tegen me en ik loop elke dag op eieren. Voorheen kon ik niets verkeerd doen en nu wordt er de hele dag op me gefit.
Ik ben niet perfect maar zet me wel altijd meer dan 100% in. Ik sta ook open voor kritiek, maar niet als er elke dag tegen me geschreeuwd wordt. Het werkt ook averechts want ik klap hierdoor dicht.
Maar goed, ik ben dus nu op zoek naar een andere baan. Nu kwam ik een leuke vacature tegen waarin stond dat een referentiecheck onderdeel kan zijn van de sollicitatieprocedure.
Hoe werkt zoiets? Ik heb nog nooit referenties aan moeten leveren. Logisch ook dat ik niet wil dat bekend wordt dat ik aan het solliciteren ben. En als je een voormalige werkgever opgeeft: vragen ze dan niet waarom je de laatste niet opgeeft?
Ik snap dat niemand in het hoofd van deze werkever kan kijken, maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen die weten hoe hier normaliter mee omgegaan wordt?
donderdag 10 oktober 2019 om 20:15
donderdag 10 oktober 2019 om 20:17
Gewoon je vorige opgeven. Ze snappen het inderdaad wel als je niet je huidige werkgever opgeeft als referentie. Sommigen willen niet dat de huidige werkgever op de hoogte is dat ze nieuw werk zoeken, logisch. Mochten ze er echt naar vragen, dan zeg je dus dat laatste gewoon. Je hoeft er geen verdere uitleg bij te geven.
vrijdag 11 oktober 2019 om 08:15
De mensen met wie je gewerkt hebt, leven wellicht nog?
vrijdag 11 oktober 2019 om 09:01
'Referenties op aanvraag' kan inderdaad. Waarschijnlijk vatten ze dat zelf ook al wel op als dat je huidige werkgever niet weet dat je solliciteert (wat heel normaal is). En als ze ernaar vragen kun je het uitleggen.
Als je iemand als referentie opgeeft, of dat nou je huidige of vorige werkgever is, wel altijd eerst even navragen bij die persoon of die dat OK vindt! Al van meerdere mensen gehoord dat ze ineens gebeld werden voor een referentie terwijl ze niet wisten dat ze opgegeven waren, en die dat niet netjes vonden. En je wil uiteindelijk natuurlijk dat zij positief over je spreken.
Als je iemand als referentie opgeeft, of dat nou je huidige of vorige werkgever is, wel altijd eerst even navragen bij die persoon of die dat OK vindt! Al van meerdere mensen gehoord dat ze ineens gebeld werden voor een referentie terwijl ze niet wisten dat ze opgegeven waren, en die dat niet netjes vonden. En je wil uiteindelijk natuurlijk dat zij positief over je spreken.
vrijdag 11 oktober 2019 om 09:28
Dat is een goeie. Maar hoe wordt daar in de praktijk op gereageerd?JuliaChild schreef: ↑11-10-2019 08:24Je hoeft niet persé een leidinggevende als referentie op te geven. Een (oud)collega kan ook prima.
vrijdag 11 oktober 2019 om 09:29
Maar mag dag zomaar? Die mensen checken zonder dat je dat weet?
vrijdag 11 oktober 2019 om 09:29
Ja dat ga ik sowieso doen als ik iemand opgeef.stokbootje schreef: ↑11-10-2019 09:01'Referenties op aanvraag' kan inderdaad. Waarschijnlijk vatten ze dat zelf ook al wel op als dat je huidige werkgever niet weet dat je solliciteert (wat heel normaal is). En als ze ernaar vragen kun je het uitleggen.
vrijdag 11 oktober 2019 om 09:30
JaMinkeDeWit schreef: ↑11-10-2019 08:27Een baas die tegen je schreeuwt? Wat is dat voor mafkees? Heeft die man nog meer personeel?
vrijdag 11 oktober 2019 om 11:58
Mijn baas nog wel, maar als het zo door gaat niet lang meer! snap je ook meteen waarom ik zoekende ben en niet alleen ik!MinkeDeWit schreef: ↑11-10-2019 08:27Een baas die tegen je schreeuwt? Wat is dat voor mafkees? Heeft die man nog meer personeel?
Niet echt meer contact met collega's toen, we waren maar met zijn 7en. Een collega heb ik nog wel als vriend via FB, dat is wel een goede. Zal haar even een berichtje sturen met de vraag of het goed is dat ik eventueel haar naam door geef, zodat ze niet voor verassingen komt te staan.