Werk & Studie alle pijlers

Ontslag genomen

15-10-2019 09:56 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey mensen,

Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik typ dit omdat ik eigenlijk ook mijn ei kwijt wil.

Heb op 28 september ontslag genomen. De baas had de dag daarvoor al (in een zeer dronken staat gevraagd wat er aan de hand was.) Ik woon in een Gelderland waar ik eigenlijk met mijn ex ben komen wonen 2 jaar terug en niemand ken. Mijn familie woont helemaal in Brabant. Heb mijn kat bij me wonen en verder niemand voel me ontzettend alleen. Heb dit aangegeven op het gesprek dag daarna. De chef begreep het helemaal en had z'n zelfde situatie gehad vroeger. De chef wilde dat ik tot 1 Jan bleef, maar moest daar over na denken. De baas had mij in het begin echt op een voetstuk staan. Kreeg overdag ik weet niet hoeveel complimenten. Ik werkte 60u per week heb dit 4,5 maanden volgehouden. De bazin zei steeds dat ik haar hart heb gestolen. Nadat ze er achter kwam dat we zoveel overuren maakte per weer was de bazin woest, omdat ze veel van ons onderuit zag gaan. Ik was op een gegeven moment gewoon op. De baas/chef zou hier rekening mee houden en alles ging naar 45u per week. Ik deed m'n werk zoals er van me verwacht werd, maar gaf eigenlijk elke dag 1000% mijn lichaam zei letterlijk nee. Ik ben altijd degene die aan andere denkt en mezelf op plaats 9 zet. Ben vorig jaar overspannen geraakt dus moet echt meer aan mezelf denken. De dag dat ik aangaf dat ik weg wou heeft de eigenaar op een hele kinderachtige manier gezegd tegen de bediening dat ik hun in de steek ga laten voor de drukke periode, maar dat het niet anders is.
Ik werk in de horeca als leidinggevende keuken (al vrij snel Leidinggevende geworden) de bedoeling was dat de souschef en de chef met mij overleg zou plegen over belangrijke zaken. Dit gebeurde dus nooit. Liet alles over me heen komen... Werd vrij vaak omlaag gehaald door de chef. Hij maakte rare opmerking en de baas deed dit ook vaak.(Chef en de baas zijn net 27). Ik werd steeds vaker letterlijk de grond in gedrukt. Ik liet alles over me heen komen en nam het met een korrel zout. Tot een moment dat hij zei dat ie iedereen wilde neersteken, omdat het zo kut ging met iedereen die dag. Hij nam zelf de benen en we waren om 1u snachts pas klaar. Dit deed ie steeds vaker. Ik werd stiller, meerdere gesprekken met hem gehad, maar het ging dan 2 dagen goed en daarna zakte alles weer in. Meerdere mensen willen weg. Ik heb dus nu de keuze gemaakt om weg te gaan. De baas is heel kinderachtig aan het doen. Zoals ik heb nu mijn laatste dag vakantie en moet morgen weer werken. Hoorde van een collega dat ze er tegen op zien dat ik weer moet werken. Dan denk ik waarom? De chef zei altijd dat ik de sterkste was. Ben de enige in de keuken met een koksdiploma...zelfs de chef heeft niks. De baas is boos omdat ik hem in de steek laat. Ik kies een keer voor mezelf ben daarom ook super trots op mezelf kies voor het eerst in m'n leven voor mezelf. De chef zegt dat ik een mes in zijn rug steek na alles wat ze voor me hebben gedaan. Ik legde de fout veel bij mezelf heb aan 2 hechte collega's gevraagd wat ik moest doen ze zeiden denk aan jezelf ik zie hoe ze tegen je doen. Ik heb dus schijnbaar een opzegtermijn van 2 maanden met proeftijd (volgens mijn Schoonzus mag dit wettelijk gezien niet) ik werk er nu al 6 maanden, maarja. Ze zijn als een stel kleine kinderen zichzelf aan het gedragen. Ik heb de keuze gemaakt om weer thuis te gaan wonen zodat ik wat kan sparen en omdat ik me zo alleen voel en niet meer op m'n plek in het dorp waar ik nu woon. Ik ben een Brabander en wil gewoon weer terug. Mijn stiefvader zei al dat als ze zo blijven doen hij me gewoon komt halen dan hoef ik niet meer terug. Maar dan heb ik nog meer gezeik want dan weiger ik werk en moet ik een boete van 5000 euro betalen, maar weet dus niet hoe dat allemaal in elkaar zit, omdat de sfeer echt niet tof is. Ik wil het gewoon netjes afsluiten. De dag voor mijn vakantie zaten ze beide tegenover me en zeiden ze je kan bij niemand je ei kwijt ik kom overal achter. Als ik dit wel hoor gebeuren er nare dingen en dat willen we niet. Ik dacht echt oke?

Ik vind dit zo naar allemaal... Wil helemaal niet dat het zo gaat... Hoe zouden jullie deze situatie handelen... Ik ben enorm stil nu en zeg niks meer. Doe m'n werk en ga naar huis.. Zie zo op tegen morgen... waarom zijn mensen toch zo?
Ik voel een ziektewedje aankomen. Niet lullig bedoeld, maar als jij zoals je zegt overspannen bent zou ik me ziek melden. Dan maar in de ziektewet, dit hou je niet vol! Dreigen van werknemers is al helemaal mooi! Misschien even informeren bij een advocaat. Ik herken mezelf 100% in je verhaal, en it is niet oké. Denk aan jezelf en praat met mensen die je echt vertrouwd! Sterkte
wat staat er op papier
waar heb jij voor getekend
Ik kan je verhaal niet volgen, sorry. Eerst droegen ze je op handen, en toen je hebt aangegeven te willen stoppen zijn ze naar gedrag gaan vertonen? Klopt dat?

Je moet dus nog tot eind november? Ik denk dat je nu al het verstandigste doet: Op werk verschijnen, werk doen, naar huis. Probeer het je niet persoonlijk aan te trekken wat ze zeggen of doen, hou afstand. Als je denkt dat het echt te bont wordt kun je een dagboekje bijhouden waarin je opmerkingen of incidenten opschrijft.
- Als iemand dreigt om mensen te gaan neersteken, bel dan de politie
- Gelderland en Brabant is geen wereldreis
- Voel je niet zo verantwoordelijk naar je baas
- Je stiefvader heeft ongelijk en dat zou een hele domme actie zijn
- Je hebt je aan je contract te houden

Laat je wat leven wat minder bepalen van wat anderen vinden (baas, (stief)ouder, collega's), leer goed op jezelf te passen, houd je aan de afspraken die je zelf hebt gemaakt (contract) of zoek contact met de bedrijfsarts als dat niet meer gaat. Als je wordt bedreigd met neersteken, dan ga je naar de politie.
Wat staat er in je contract? Alleen hetgeen wat zwart op wit staat is nu even belangrijk. (ondanks dat al die emoties natuurlijk helemaal niet leuk zijn, maar nu gaat het er om wat jouw rechten en plichten zijn)
Wat een hoop woorden en dramagedoe. Van jezelf.

De baas had de dag daarvoor al (in een zeer dronken staat gevraagd wat er aan de hand was.) Ik woon in een Gelderland waar ik eigenlijk met mijn ex ben komen wonen 2 jaar terug en niemand ken. Mijn familie woont helemaal in Brabant. Heb mijn kat bij me wonen en verder niemand voel me ontzettend alleen. Heb dit aangegeven op het gesprek dag daarna.

Kan het niet volgen sorry.
Heb je een tijdelijk contract? Wat staat er in qua proeftijd en opzegtermijn?

Ga er eventueel mee naar een juridisch loket (Google op jouw woonplaats) en hoor wat je rechten en plichten zijn.

En misschien ben je toch (nog) niet zo geschikt als leidinggevende, want dat is ook beslissingen nemen en dingen regelen, voor jezelf en de mensen die onder je vallen.

Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gelderland en Brabant grenst aan elkaar. Dus "helemaal" naar Brabant is wat overdreven

verder: In de horeca is echt enorm veel werk te vinden.
1: Kijk wat er in je contract staat over een opzegtermijn
2: ga tot die tijd gewoon naar je werk, geen overuren meer maken, maar gewoon volgens je contract werken. Bij bedreigingen/niet veilig voelen of rare toespelingen meld je je ziek
3: zoek een woning en werk in brabant. Woning zal niet makkelijk zijn, maar misschien kun je de komende winter bij je ouders wonen en daar werk zoeken

4: maak jezelf weerbaarder. Want als je geen tegengas geeft zal er weer over je heen gewalst worden en ga je zelf ook over je grenzen ( met 60 uur werken)
pearle wijzigde dit bericht op 15-10-2019 10:18
5.69% gewijzigd
dubbel
En heb je in die 2 jaar dat je in Gelderland woont nooit geïnvesteerd in vriendschappen? Omdat je zegt ‘dat je er niemand kent’?
Lucifer2018 schreef:
15-10-2019 10:09
Wat een hoop woorden en dramagedoe. Van jezelf.

De baas had de dag daarvoor al (in een zeer dronken staat gevraagd wat er aan de hand was.) Ik woon in een Gelderland waar ik eigenlijk met mijn ex ben komen wonen 2 jaar terug en niemand ken. Mijn familie woont helemaal in Brabant. Heb mijn kat bij me wonen en verder niemand voel me ontzettend alleen. Heb dit aangegeven op het gesprek dag daarna.

Kan het niet volgen sorry.

Haar baas was dronken.
Zij woont in "een gelderland" (Ik neem aan dat dat 'Gelderland' is)
Haar familie woont in Brabant. Zij ervaart dit als de afspraak Appelscha (Nederland) > Wellington, Nieuw Zeeland
Zij heeft een kat, maar voelt zich eenzaam
Ze heeft op haar werk besproken dat ze zich eenzaam voelt. (Uitkomst van gesprek verder onduidelijk)
"Ik werd steeds vaker letterlijk de grond in gedrukt."
Da kan dus nie. :roll:

En verder wat pearle zegt. En stop met koketteren dat je áltijd eerst aan anderen denkt en jezelf op plaats 9 zet, want daarmee maak je jezelf deurmatmateriaal. Word wat zakelijker. Het is werk.
Je hoeft alleen de tijd uit je contract uit te zitten als je werkgever dat ook wil. Als ze weer vervelend doen zou ik gewoon vragen of het niet beter is voor iedereen om nu al uit elkaar te gaan. Er even vanuit gaande dat je dat financieel ook redt.

Blijkbaar is de sfeer slecht en hebben je andere collega's er ook last van, dus misschien is dat de beste oplossing voor iedereen. Of, als ze dat niet willen ivm het werk, kun je voorstellen dat jullie uit elkaar gaan zodra ze een vervanger hebben gevonden indien dit eerder is dan einde contract.

Juridisch loket kan je helpen met de inhoud van het contract of dat klopt.
menta wijzigde dit bericht op 15-10-2019 10:32
1.77% gewijzigd
Pergamon schreef:
15-10-2019 10:20
Haar baas was dronken.
Zij woont in "een gelderland" (Ik neem aan dat dat 'Gelderland' is)
Haar familie woont in Brabant. Zij ervaart dit als de afspraak Appelscha (Nederland) > Wellington, Nieuw Zeeland
Zij heeft een kat, maar voelt zich eenzaam
Ze heeft op haar werk besproken dat ze zich eenzaam voelt. (Uitkomst van gesprek verder onduidelijk)
Precies.
Wat staat er over het opzegtermijn of einde concract?

Lees dat en hou je daaraan. Kan je niet tussentijd opzeggen en moet je je contract uitdienen. Doe dat en geen dag meer. Heb je een maand opzegtermijn, hoe je daaraan en werk geen dag meer.

Wat je werkgever dan extra wil is niet belangrijk.
Hoe oud ben je? Weet je niet precies wat er in je contract staat? Laat eerst eens een professional naar je contract kijken, eventueel het juridisch loket. Ga daarna het gesprek aan en neem dit desnoods op. Als zij zulke problemen met je hebben dan kun je misschien eerder stoppen. Laat zien dat je het beste met ze voor hebt en een vervanger wilt inwerken.

Verder hebben zij niets te maken met je persoonlijke situatie. JIJ hebt veel te hard gewerkt, JIJ hebt over je heen laten lopen en JIJ hebt je grenzen niet aangegeven. Het had anders kunnen lopen als je eerder een stapje terug had gedaan, je wegcijferen is niet iets om trots op te zijn. Leer die les voor je volgende baan.
Lees je contract eens goed door. Kijk wat je plichten en rechten zijn.
Hoe heb je opgezegd? Mondeling of ook schriftelijk? Ik zou ervoor zorgen dat ik ergens zwart op wit had wanneer je opgezegd hebt. Zodat je chef straks niet kan zeggen ‘maar dat is niet zo, ze kwam pas op 12 november opzeggen!’
Poeh wat ben je onduidelijk. Probeer wat meer structuur aan te brengen in je verhaal.

Ik heb dus schijnbaar een opzegtermijn van 2 maanden met proeftijd (volgens mijn Schoonzus mag dit wettelijk gezien niet) ik werk er nu al 6 maanden, maarja

Wat bedoel je hiermee? Hoezo 'schijnbaar'? Je hebt toch wel je contract gelezen voordat je dat tekende? Wat is een opzegtermijn met proeftijd? En wat mag niet? De proeftijd, de opzeg van 2 maanden of de combinatie? En wat is de relevantie dat je er 'al' 6 maanden werkt?

Je ziet, dit is maar één zinnetje uit je verhaal en dat levert al zoveel vragen op.
Ik snap er niets van... te lang verhaal, te vaag. Te alles
Raar verhaal voor een leidinggevende, die door iedereen wordt geschoffeerd?
Pak je contract erbij en geef hier op het forum aan wat er op staat dan kunnen we met je meekijken. Je bent nu heel onduidelijk. Een opzegtermijn van 2 maanden met proeftijd, wat bedoel je daarmee?

Wanneer loopt je contract af? Hoeveel maanden is je contract, staat er een proeftijd . in?

Trek je mond open naar de eigenaar, chef en souschef. Zeg dat ze je met rust moeten laten omdat je het anders niet trekt. Dat ze meer aan je hebben als je gewoon kan werken dan als je ziek en overspannen thuis zit.

Worden je overuren betaald? Hou elke dag bij wanneer je bent begonnen en wanneer je klaar was. Laat dat zo nodig bevestigen door de chef of eigenaar. Ik voel aankomen dat ze straks lastig gaan worden met je laatste betaling.

Je zal onder de horeca CAO vallen, vergelijk je contract met de CAO. Staan er dingen in die niet mogen in de CAO?

Als het niet meer gaat kan je een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen, daar heb je recht op. Gaat het echt niet meer dan meld je je ziek. Je kan in dat geval bij je ouders thuis gaan zitten maar dat moet je wel melden op je werk en bij de bedrijfsarts.
TO?
Lucifer2018 schreef:
15-10-2019 12:56
TO?
To ?? Bent u daar?? ;-)
Lucifer2018 schreef:
15-10-2019 12:56
TO?

Bezig met haar 60-urige werkweek he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven