Wat deed jullie man/vriend/moeder tijdens de bevalling?
donderdag 17 oktober 2019 om 22:30
Wassen deden ze hier pas de volgende dag (en bij eerste helemaal niet, toen deden we dat dus de volgende dag thuis). Dat testen duurde heel kort volgens mij.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 22:06Hoelang mag je met je kind bonden, voordat hij gewassen en getest wordt?
donderdag 17 oktober 2019 om 22:31
Heb zeker anderhalf uur met baby op mijn borst gelegen. Ze had er van mij best eerder af gemogen trouwens. Ik zat onder haar poep en snakte naar een douche.
Borstvoeding geen idee van. Van vriendinnen begrepen dat de melk niet bepaald gelijk rijkelijk stroomde en dat een paar dagen nodig had. Hier kreeg dochter ongeveer drie uur na de bevalling eerste flesje van haar vader terwijl ik fris gewassen aan gehaktbal, aardappelpuree en boontjes zat. HONGER ALS EEN PAARD!
donderdag 17 oktober 2019 om 22:42
bij no. 1 was ik alleen.. door spoed ks en levensbedreigende situatie mocht er niemand bij en was ik onder narcose en daarna op de IC.
no. 2 alleen mijn man en bij no. 3 ook. Ik was blij dat er niemand anders bij was,..
Mijn moeder had er niet bij willen zijn (al voelde ze het wel aan bij no. 1 dat er iets mis was) en mijn schoonmoeder al helemaal niet..
Man vond ik genoeg (en al irritant soms
) .
no. 2 alleen mijn man en bij no. 3 ook. Ik was blij dat er niemand anders bij was,..
Mijn moeder had er niet bij willen zijn (al voelde ze het wel aan bij no. 1 dat er iets mis was) en mijn schoonmoeder al helemaal niet..
Man vond ik genoeg (en al irritant soms
Wat Frizz zegt. Mocht je geen borstvoeding kunnen/willen geven dan treden er ongetwijfeld andere procedures in werking.
Pin je ook niet teveel daarop vast. Vk heeft het vaak over het golden hour, eerste uurtje lekker kindje op je borst. Als dat kan, zal dat altijd gebeuren. Soms kan het niet, en dat is jammer, maar dat bonden komt later ook wel. Sowieso verschilt het erg hoe moeders reageren, sommigen voelen direct die roze wolk, maar geen paniek als die er bij jou niet is, heel veel moeders moeten eerst gewoon heel erg wennen. Ik vond mijn dochter prachtig en heerlijk warm toen ik haar eindelijk vast mocht houden na alle checks na keizersnede, maar voelde echt niet gelijk allemaal liefde. Dat heeft moeten groeien en nu ben ik echt stapeldol op haar. Voelde me eerst schuldig omdat mijn man het wel direct allemaal voelde en ik helemaal niet. Maar het is gewoon voor iedereen anders. Het is prachtig als je die romantiek en liefde wel direct voelt, maar soms is dat er niet meteen en dat is ook oké. T is ook gewoon heel gek, zo’n glibberig wurm wat je helemaal nog niet kent ineens op je.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 22:06Hoelang mag je met je kind bonden, voordat hij gewassen en getest wordt?
En qua borstvoeding, bij mij hebben ze haar geprobeerd te laten aanhappen ergens in de eerste twee uur na de geboorte, vaak zo snel als dat baby er aan toe is en meestal is dat in de eerste uurtjes.
donderdag 17 oktober 2019 om 22:43
Bij de eerste snel de apgar, maar kreeg haar direct weer terug op/aan mijn borst. Na 3 kwartier kreeg man dochter in handen en werd ik gehecht en kon ik douchen. Baby ging daarna direct weer aan de borst.
Bij de tweede werd ook snel de apgar gedaan, daarna direct weer aan de borst en ik heb 1,5 uur zo op bed gelegen, geprobeerd de borst aan te bieden ( beide keren faliekant
mislukt overigens, die hele bv) en alles te ontdekken van deze kleine baby.
Daarna vond ik het tijd worden om te douchen en heeft man zich ontfermd over wegen, meten en aankleden met de verloskundige.
In bad pas op dag 3 bij de eerste, bij de tweede op dag 2.
Bij de tweede werd ook snel de apgar gedaan, daarna direct weer aan de borst en ik heb 1,5 uur zo op bed gelegen, geprobeerd de borst aan te bieden ( beide keren faliekant
mislukt overigens, die hele bv) en alles te ontdekken van deze kleine baby.
Daarna vond ik het tijd worden om te douchen en heeft man zich ontfermd over wegen, meten en aankleden met de verloskundige.
In bad pas op dag 3 bij de eerste, bij de tweede op dag 2.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 17-10-2019 22:58
16.96% gewijzigd
donderdag 17 oktober 2019 om 22:46
Bonding: no. 1 lag in couveuse.. ik ben door de narcose en drama eromheen de eerste week zo goed als kwijt.. Eerste herinnering is een blinkend schone baby ruikend naar zwitsal in de couveuse. Borstvoeding kwam moeilijk op gang maar wel gelukt na poosje.
no. 2... omdat het bij no. 1 zo;n drama was, heb ik toen afgesproken dat baby, als conditie het toeliet, vies etc. bij mij gelegd zou worden op de recovery.. Hij heeft daar dus een uur gelegen, bovenop mij, onder de warme dekens. Borstvoeding ging goed vanaf begin
no. 3 was mijn enige normale bevalling, dus na bevalling kind bij me gehad, navelstreng etc. doorgeknipt , na tijdje een doekje erover voor ergste rommel en dat was het. Ik wilde niet dat baby in bad ging, niet nodig zo snel na bevalling. Eerste badje was thuis. Kind 2 dronk nog dus borstvoeding voor no. 3 was naadloos
no. 2... omdat het bij no. 1 zo;n drama was, heb ik toen afgesproken dat baby, als conditie het toeliet, vies etc. bij mij gelegd zou worden op de recovery.. Hij heeft daar dus een uur gelegen, bovenop mij, onder de warme dekens. Borstvoeding ging goed vanaf begin
no. 3 was mijn enige normale bevalling, dus na bevalling kind bij me gehad, navelstreng etc. doorgeknipt , na tijdje een doekje erover voor ergste rommel en dat was het. Ik wilde niet dat baby in bad ging, niet nodig zo snel na bevalling. Eerste badje was thuis. Kind 2 dronk nog dus borstvoeding voor no. 3 was naadloos
donderdag 17 oktober 2019 om 22:51
Hier (en volgens mij tegenwoordig overal wel) was het beleid om direct baby aan de borst te leggen. Een verpleegster gooide mn shirt omhoog en hoppa, kind bij de borst.
Daarna inderdaad hechten en een poos lang helemaal niks, Pas een hele tijd later testjes, beschuitje en daarna weer lekker samen.
Bij mijn eerste voelde ik me schuldig dat ik na een half uurtje de verpleging eigenlijk al wilde bellen om te douchen en dan te gaan slapen. Alsof ik verplicht was om nog minstens 4 uur zo te blijven liggen samen. Maar ik was gesloopt en het was middernacht. Mijn vader zei nog enthousiast: we komen er nú aan!
Nou nee ik ga naar bed
Dat slapen lukte vervolgens totaal niet trouwens, door alle adrenaline.
Daarna inderdaad hechten en een poos lang helemaal niks, Pas een hele tijd later testjes, beschuitje en daarna weer lekker samen.
Bij mijn eerste voelde ik me schuldig dat ik na een half uurtje de verpleging eigenlijk al wilde bellen om te douchen en dan te gaan slapen. Alsof ik verplicht was om nog minstens 4 uur zo te blijven liggen samen. Maar ik was gesloopt en het was middernacht. Mijn vader zei nog enthousiast: we komen er nú aan!
Nou nee ik ga naar bed
donderdag 17 oktober 2019 om 23:00
Herkenbaar hoor van dat douchenNijntje* schreef: ↑17-10-2019 22:51Hier (en volgens mij tegenwoordig overal wel) was het beleid om direct baby aan de borst te leggen. Een verpleegster gooide mn shirt omhoog en hoppa, kind bij de borst.
Nou nee ik ga naar bed
En borstvoeding inderdaad net zo. Behalve dan dat ik perse flesvoeding wilde geven dus wel drie keer bij verschillende verpleegsters heb moeten aangeven dat mijn shirt aanbleef, evenals mijn bh na het docuhen.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:06
eenhoornn schreef: ↑17-10-2019 21:40Ik heb al heel veel bevallingen bijgewoond (meer dan 1000) en mijn ervaring is dat vrouwen en mannen van tevoren wel redelijk in kunnen schatten hoe ze gaan reageren.
Vrouwen die van tevoren zeggen dat ze vast gaan schreeuwen/schelden, doen dat vaak ook en andersom gaat dat ook zo.
Mannen zijn vaak wel overdonderd van de hevigheid van de pijn, maar ik probeer ze er dan zoveel mogelijk bij te betrekken (tenzij de vrouw daar geen behoefte aan heeft en dat wordt dan vaak luid en duidelijk aangegeven)
Iedere vrouw en man reageert anders, iedere bevalling is anders.
Ik "moet" over 7 weken voor het eerst en ik vind dit heel fijn om te lezen eigenlijk. Dank je wel!
Ik stel het mij vooralsnog zo voor dat man niet uit mijn buurt mag gaan, maar tegelijkertijd niks mag zeggen en niet te veel moet 'bewegen' Gewoon naast mij zitten en eventueel tegendruk geven. Ik hoop (en deels: verwacht) compleet in een 'eigen bubbel' te zijn, me wil afsluiten voor geluid, zelf veel te 'grommen' en af en toe te vloeken / snauwen / bitchen als dingen niet gaan zoals ik op dat moment wens.
De hele medische staf mag er bij zijn, maar ik zou er nooit voor kiezen om andere familie dan mijn man er bij te hebben. Mijn moeder staat overigens wel op 'speed dial' in mijn telefoon. Als ik in paniek raak, dan is zij de enige die mij rustig kan krijgen. Binnen 5 minuten. Aan de telefoon. Het hangt van de situatie af of dat ook nodig gaat zijn. Ik zou er bloednerveus van worden als zij ook in de verloskamer is denk ik.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:14
Je kunt het vrouw, écht!Pergamon schreef: ↑17-10-2019 23:06Ik "moet" over 7 weken voor het eerst en ik vind dit heel fijn om te lezen eigenlijk. Dank je wel!
Ik stel het mij vooralsnog zo voor dat man niet uit mijn buurt mag gaan, maar tegelijkertijd niks mag zeggen en niet te veel moet 'bewegen' Gewoon naast mij zitten en eventueel tegendruk geven. Ik hoop (en deels: verwacht) compleet in een 'eigen bubbel' te zijn, me wil afsluiten voor geluid, zelf veel te 'grommen' en af en toe te vloeken / snauwen / bitchen als dingen niet gaan zoals ik op dat moment wens.
De hele medische staf mag er bij zijn, maar ik zou er nooit voor kiezen om andere familie dan mijn man er bij te hebben. Mijn moeder staat overigens wel op 'speed dial' in mijn telefoon. Als ik in paniek raak, dan is zij de enige die mij rustig kan krijgen. Binnen 5 minuten. Aan de telefoon. Het hangt van de situatie af of dat ook nodig gaat zijn. Ik zou er bloednerveus van worden als zij ook in de verloskamer is denk ik.
En ook als het niet loopt zoals verwacht dan kun je het
donderdag 17 oktober 2019 om 23:17
Ik ben twee keer thuis bevallen, hele snelle bevallingen. Bij de eerste kwam de vk langs, 4cm, ze raadde aan om in bad te gaan zitten. Ze was weg ik ging in bad zitten en had persdrang. Dus hij moest me in en uit bad helpen, vk weer bellen, kraamcentrum bellen die net de kraamhulp die bij ons om de hoek woonde naar een andere bevalling had gestuurd. Vk kon ook niet weg bij een bevalling, dus kraamcentrum gaf aan echtgenoot instructies om mij te helpen persweeen weg te puffen. VK en kraamhup kwamen tegelijkertijd, maar vanaf toen duurde het hooguit een half uurtje nog, dus hij heeft zich niet verveeld. Tweede ging nog sneller, daar was de kraamhulp niet op tijd, dus hij moest die taak overnemen. (schoon)moeders had ik er niet bij, trouwens ook geen tijd gehad om te bellen haha. Oh ja bij tweede schoonzus nog gebeld om oudste te halen, ze was net thuis met hem toen we belden dat ze weer terug kon komen.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:22
Bij de oudste: de eerste 12 uur in mijn herinnering niet zo bijster veel, behalve vragen wat hij voor me kon doen en af en toe wat praktische dingen. Wel geholpen met de keuze voor een ruggenprik (wat ik vooraf eigenlijk niet wilde maar ik was gesloopt). Na een paar uur kwamen de weeën door de ruggenprik heen en vanaf toen heeft mijn man me er echt doorheen gesleept, duurde toen nog wel een uur of 3 tot de daadwerkelijke geboorte. Ik was zo uitgeput dat hij bij elke wee in mijn hand moest knijpen omdat ik daar zelf de energie niet meer voor had maar het wel hielp. Af en toe liep er personeel van het ziekenhuis binnen maar dat deel hebben we echt samen gedaan.
Meteen na de geboorte is de baby volgens mij door de kinderarts gecontroleerd en gok dat ik hem een uur na de bevalling aan heb gelegd maar ik weet het eigenlijk niet meer precies.
De tweede kwam thuis en nogal snel. Ik had man eerst nog even laten slapen, en toen hij wakker was heeft hij nog wat mailtjes voor zijn werk gestuurd zodat hij dat de volgende dag niet zou hoeven doen (achteraf vond ik dat niet zo leuk maar toen leek het praktisch ofzo..?)
Daarna kwam oma de oudste ophalen en daar is hij wel even zoet mee geweest, ik snap nog steeds niet waarom je een peuter om 4 uur ‘s nachts aan moet kleden als hij met oma mee gaat
Vervolgens moest hij nog allerlei spullen klaarzetten voor de verloskundige dus eigenlijk is hij alleen de laatste 30 minuten echt bij mij geweest, daarna was de baby er al (bevalling duurde in totaal maar 5 uurtjes). Ik weet niet zo goed wat hij toen gedaan heeft, de verloskundige en kraamhulp hebben me met die bevalling vooral bijgestaan.
Omdat dit de tweede was en ze nogal lang bezig waren met hechten heb ik de baby tijdens het hechten zelf maar vast aan de borst gelegd, dat is ergens in het eerste uur geweest.
Meteen na de geboorte is de baby volgens mij door de kinderarts gecontroleerd en gok dat ik hem een uur na de bevalling aan heb gelegd maar ik weet het eigenlijk niet meer precies.
De tweede kwam thuis en nogal snel. Ik had man eerst nog even laten slapen, en toen hij wakker was heeft hij nog wat mailtjes voor zijn werk gestuurd zodat hij dat de volgende dag niet zou hoeven doen (achteraf vond ik dat niet zo leuk maar toen leek het praktisch ofzo..?)
Daarna kwam oma de oudste ophalen en daar is hij wel even zoet mee geweest, ik snap nog steeds niet waarom je een peuter om 4 uur ‘s nachts aan moet kleden als hij met oma mee gaat
Vervolgens moest hij nog allerlei spullen klaarzetten voor de verloskundige dus eigenlijk is hij alleen de laatste 30 minuten echt bij mij geweest, daarna was de baby er al (bevalling duurde in totaal maar 5 uurtjes). Ik weet niet zo goed wat hij toen gedaan heeft, de verloskundige en kraamhulp hebben me met die bevalling vooral bijgestaan.
Omdat dit de tweede was en ze nogal lang bezig waren met hechten heb ik de baby tijdens het hechten zelf maar vast aan de borst gelegd, dat is ergens in het eerste uur geweest.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:24
Klinkt stom, maar dat voelde ik dus absoluut niet. CTG werd niet gebruikt en de verloskundige moest mij vertellen wanneer ik een wee had. Ik had zulke verschrikkelijke rugweeën dat ik alleen maar constante pijn had en geen verschil meer voelde.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:34
Ik denk dat dat overal anders gaat en is ook afhankelijk van de situatie. Mijn eerste lag eerst even bij me voordat ze haar gingen testen. Mijn tweede haalde geen adem en was helemaal blauw, dus werd met spoed de kinderarts erbij gehaald. Ze kreeg zuurstof toegediend en gelukkig begon ze snel zelf te ademen. Daarna werd ze eerst getest voor ik haar bij me kreeg.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 22:06Hoelang mag je met je kind bonden, voordat hij gewassen en getest wordt?
Wassen doen ze niet direct. Dat doen ze 1 of 2 dagen later pas.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:43
Ja je romantiseert. Ik heb 3 hele dagen over de bevalling gedaan. Nou geloof me, dan ben je elkaar zat hoor. En mn schoonmoeder zou ik na een halve dag al zat zijn geweest.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 21:18Wat een verhalen. Ik word er een beetje angstig van. Vooral dat ik verander in een heks die mijn vriend afsnauwt.
Ik romantiseer het een beetje teveel denk ik. Ik zou graag willen dat mijn vriend mij vasthoudt en dat we samen gaan puffen en mij masseert.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:51
Wat mooi, al jullie verhalen.
Hier een hele spoed spoed keizersnede en een kind dat veel te vroeg geboren werd en in couveuse moest dus via jullie verhalen kan ik toch een beetje meekrijgen hoe ‘het hoort’. Nog altijd lastig te accepteren hoe het bij ons is gegaan. Maar het is zoals het is. Gelukkig wel gezond kind dus ik vind dat ik niet mag klagen!
TO ik wens jou een droom bevalling en kraamtijd
Hier een hele spoed spoed keizersnede en een kind dat veel te vroeg geboren werd en in couveuse moest dus via jullie verhalen kan ik toch een beetje meekrijgen hoe ‘het hoort’. Nog altijd lastig te accepteren hoe het bij ons is gegaan. Maar het is zoals het is. Gelukkig wel gezond kind dus ik vind dat ik niet mag klagen!
TO ik wens jou een droom bevalling en kraamtijd
vrijdag 18 oktober 2019 om 00:14
Ik had ook allemaal mooie ideeën over hoe mijn bevalling moest gaan, maar beide keren is daar niets van terecht gekomen. Ik had zo'n ontzettende pijn dat ik niet eens kon puffen. Weeën voelde ik niet opkomen of gaan, het was constante pijn van begin tot eind (kreeg beide keren geen pijnstilling, was niet mogelijk). Ik vond sommige vrouwen op tv altijd zo overdreven gillen tijdens een bevalling, maar ik heb dat zelf dus ook gedaan. Dat was de enige manier voor mij om het vol te houden. M'n man kon niet zoveel doen behalve m'n hand vasthouden en de verloskundige helpen. Samen puffen, als ik dat al had gekund, zou ik echt vreselijk vinden. Hij heeft geen idee wat ik voel en van dat meepuffen zou ik echt boos wordenDuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 21:18Wat een verhalen. Ik word er een beetje angstig van. Vooral dat ik verander in een heks die mijn vriend afsnauwt.
Ik romantiseer het een beetje teveel denk ik. Ik zou graag willen dat mijn vriend mij vasthoudt en dat we samen gaan puffen en mij masseert.
Overigens heb ik ook alleen m'n man bij de bevalling gehad (en de verloskundige uiteraard). Ik vind bevallen echt iets tussen man en vrouw en ik hoef daar echt m'n moeder of schoonmoeder niet bij te hebben. Dat hadden ze vast wel gewild, maar ik moet er niet aan denken. Ik vond het al erg genoeg dat er op een gegeven moment een kraamverzorgster bij kwam om te helpen. Als jij je schoonmoeder er wel bij wil hebben, moet je dat natuurlijk gewoon doen.
En ik zeg dit niet om je bang te maken, maar het kan nog weleens enorm tegen gaan vallen als je het zo romantiseert. Bevallen is nu eenmaal geen pretje en je kan van tevoren nooit weten hoe alles gaat lopen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 06:56
Man was perfect. Heb alleen maar rugweeen gehad en hij heeft (hard) urenlang op mijn rug geduwd. Ging al snel naar weeen om de 2-3 minuten, hij belde de vk en hielp me toen ik in paniek raakte en niet meer op mijn ademhaling lette. Hij was absoluut onmisbaar en mocht van mij vanaf wee 1 ook niet meer weg 
Vk zei later dat ze bijna niets heeft hoeven doen, dat ze ons als team heel sterk vond. Was heel mooi begin van ons ouderschap samen!
Vk zei later dat ze bijna niets heeft hoeven doen, dat ze ons als team heel sterk vond. Was heel mooi begin van ons ouderschap samen!
vrijdag 18 oktober 2019 om 07:17
Bij de eerste wist man zich geen raad, ben bevallen in het ziekenhuis met een vriendin erbij. Dat nam voor mijn man de druk van de ketel. De eerste mocht niet blijven en ging meteen door naar de high care.
De tweede waren we met z'n tweeën en een hele staf van medici. Mijn man heeft de verpleeghundige die flauw viel nog opgevangen.
Bij de derde was mijn man heel relaxed een boek aan het lezen tot dat ik zei dat ik moest persen. Daar was ook de vk en een verpleegkundige bij.
Bij de laatste twee heb de de kinderen lang op de borst gehad, maar ik wilde ook graag douchen.
De tweede waren we met z'n tweeën en een hele staf van medici. Mijn man heeft de verpleeghundige die flauw viel nog opgevangen.
Bij de derde was mijn man heel relaxed een boek aan het lezen tot dat ik zei dat ik moest persen. Daar was ook de vk en een verpleegkundige bij.
Bij de laatste twee heb de de kinderen lang op de borst gehad, maar ik wilde ook graag douchen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 07:33
Betty_Slocombe schreef: ↑17-10-2019 21:21Ik heb nooit gesnauwd. Ook nooit gegild, niemand vervloekt, niemand bij zijn bloesje gepakt. Het ware leven hoeft geen scene uit een Amerikaanse sitcom te zijn.
Ik ook niet. We bleven na de geboorte van oudste een nachtje in het kraamhotel en kregen zo de slappe lach om een vrouw ergens op de gang die echt als een speenvarken het hele kraamhotel bij elkaar aan het gillen was.
vrijdag 18 oktober 2019 om 07:36
DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 22:06Hoelang mag je met je kind bonden, voordat hij gewassen en getest wordt?
Oudste werd 's avonds geboren, volgende ochtend pas gewassen.