traktaties op het werk/hebberigheid

zaterdag 12 oktober 2019 om 13:35
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
zondag 13 oktober 2019 om 22:44
En dit dan

quote=MinkeDeWit post_id=30487029 time=1570875997 user_id=228429]
Ik had laatst cursus op een locatie waar schalen met mini candy bars stonden. Soms neem ik daar wel van, maar dat kan ik eigenlijk niet hebben. Ik had er wel twee voor de kinderen in mijn tas gedaan en stuurde ze een foto van die Twix en Milky Way. Kreeg ik als reactie of ik er niet twee van elk kon meenemen want dan hoefden ze niet te kiezen. Dat besprak ik met de collega naast me, die zei dat zij er wel zes in haar tas had. Dus ik heb het toch gedaan

[/quote]
donderdag 17 oktober 2019 om 19:29
Oudblond schreef: ↑12-10-2019 15:59Ik heb 1 uiterst irritante collega. Die 'luncht' niet. Of beter: hij neemt geen lunch mee maar 'pikt' stiekem dingen van anderen uit de koelkast. Dan denk je dat je nog kaas/ham/smeerkaas... in de koelkast hebt liggen en dan ligt er een lege verpakking. We hebben hem nog niet kunnen betrappen, maar het gebeurt alleen als hij op kantoor is. En ook met andere gelegenheden is hij onbeschoft als het over eten gaat.
Na een lunchvergadering stormt hij - nog voor het bezoek de kamer uit is - naar binnen en schuift een broodje in zijn mond en graait tegelijk nog 2 stuks mee. Zonder groeten, zonder vragen. Afgelopen week stormde hij op die manier mijn kamer in en terwijl hij graaide zei ik tegen mijn gasten: ' Maak kennis met Harm, onze locale vuilnisbak'. Werd me niet in dank afgenomen maar hij graaide dus 'mijn' broodjes van de schaal (Ik kan niet lunchen en vergaderen tegelijk dus heb een beetje pro forma een broodje op mijn bord liggen waar ik 2 happen van neem en lunch dan 'echt' als ik weer alleen ben).

Wij staan soms op een beurs en hebben ondervonden dat studenten precies een sprinkhanenplaag zijn. Ooit vroeg er een groepje of ze even aan onze tafel mochten zitten om notities te maken. Tuurlijk, waarom niet. Toen ze weg waren, zag ik dat ze het potje balpennen mee hadden.

Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
donderdag 17 oktober 2019 om 19:54
Ohhhhh: Mijn zus!! Die wist dat ik niet meer 'wilde' als er aan eten 'gezeten' was. Bakte moeders heerlijke pizza en zat ik als 'langzame' eter aan mijn eerste punt terwijl zij de tweede nam en meteen even de derde 'veilig' stelde door er met haar vingers in te zitten, te doen of ze er overheen niesde of met haar mond open gaan te eten (was ik ook meteen klaar met eten).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 17 oktober 2019 om 19:58
Vandaag vervolg op 'ik lunch niet collega'. Ik nam maandag een doos smeerkaasjes mee naar het werk, zo'n driedubbel laag doos. Daar heb ik zelf 2 puntjes van genomen. Vanmiddag zag ik dat er van die 3 lagen nog 3 puntjes waren. Hij was er niet vandaag. Ik heb de doos op zijn bureau gezet met een post-it 'Graag aanvullen'. Ben benieuwd.aquake82 schreef: ↑17-10-2019 19:29![]()
Wij staan soms op een beurs en hebben ondervonden dat studenten precies een sprinkhanenplaag zijn. Ooit vroeg er een groepje of ze even aan onze tafel mochten zitten om notities te maken. Tuurlijk, waarom niet. Toen ze weg waren, zag ik dat ze het potje balpennen mee hadden.![]()
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 17 oktober 2019 om 20:40
Bij ons wordt al het eten dat over blijft van een borrel, verjaardagslunch of een cursus de volgende dag in de kantine neergezet.Ceylon schreef: ↑13-10-2019 10:14Dit vind ik dan juist wel weer goed. Wij hadden een paar maanden geleden een bedrijfsfeestje en er werden pizza´s besteld. Volgens mij een hele pizza per persoon, maar er stonden ook allerlei hapjes. Feestje begon om zes uur en iedereen had honger, pizza kwam om half acht. Tegen die tijd hadden we al aardig van de hapjes gegeten, de helft van de pizza´s bleef over.
Dus iedereen heel enthousiast: 'Oh, die lusten we morgen ook nog wel'.
Jammer dat dat vervolgens niet gebeurde, er zijn zeker 4 pizza´s in de vuilnisbak verdwenen.
Bij mijn vorige baan werd alles wat ´s avonds overbleef verdeeld onder degenen die het wilden. Maar goed, met een team van 5 is dat wel makkelijker.
Het is dan wel op is op.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

donderdag 17 oktober 2019 om 20:52
Ik doe het met mijn eigen eten hèOudblond schreef: ↑17-10-2019 19:54Ohhhhh: Mijn zus!! Die wist dat ik niet meer 'wilde' als er aan eten 'gezeten' was. Bakte moeders heerlijke pizza en zat ik als 'langzame' eter aan mijn eerste punt terwijl zij de tweede nam en meteen even de derde 'veilig' stelde door er met haar vingers in te zitten, te doen of ze er overheen niesde of met haar mond open gaan te eten (was ik ook meteen klaar met eten).

En ja, debiel dat het nodig is.

donderdag 17 oktober 2019 om 20:52
Misschien de pet eens rond laten gaan om een lunchbudget voor hem te regelen.Oudblond schreef: ↑17-10-2019 19:54Ohhhhh: Mijn zus!! Die wist dat ik niet meer 'wilde' als er aan eten 'gezeten' was. Bakte moeders heerlijke pizza en zat ik als 'langzame' eter aan mijn eerste punt terwijl zij de tweede nam en meteen even de derde 'veilig' stelde door er met haar vingers in te zitten, te doen of ze er overheen niesde of met haar mond open gaan te eten (was ik ook meteen klaar met eten).
donderdag 17 oktober 2019 om 20:56
Ben benieuwd!Oudblond schreef: ↑17-10-2019 19:58Vandaag vervolg op 'ik lunch niet collega'. Ik nam maandag een doos smeerkaasjes mee naar het werk, zo'n driedubbel laag doos. Daar heb ik zelf 2 puntjes van genomen. Vanmiddag zag ik dat er van die 3 lagen nog 3 puntjes waren. Hij was er niet vandaag. Ik heb de doos op zijn bureau gezet met een post-it 'Graag aanvullen'. Ben benieuwd.
donderdag 17 oktober 2019 om 22:14
Bij mij op het werk is er regelmatig iets van taart of een doos merci van een klant, of een van een verjaardag.
Als er nog een halve taart over is, de dag er na, en ik was er niet de vorige dag, dan neem ik soms een stukje. Maar ga eerst even rond wie er nog niet had gehad ivm eerlijk op verdelen.
Al heb ik wel een collega die altijd laaiend word als er 'niets word overgelaten' en die anderhalve dag in de week werkt. Ja als er de volgende dag over is als je er een dag niet bent, ok. Maar speciaal een stukje reserveren vind ik raar.
Iemand kan er toch niet aan doen dat ie op een bepaalde dag dat je er niet bent jarig is.
Fruit gaat ook hard hier, maar neem altijd zelf mee.
Als er nog een halve taart over is, de dag er na, en ik was er niet de vorige dag, dan neem ik soms een stukje. Maar ga eerst even rond wie er nog niet had gehad ivm eerlijk op verdelen.
Al heb ik wel een collega die altijd laaiend word als er 'niets word overgelaten' en die anderhalve dag in de week werkt. Ja als er de volgende dag over is als je er een dag niet bent, ok. Maar speciaal een stukje reserveren vind ik raar.
Iemand kan er toch niet aan doen dat ie op een bepaalde dag dat je er niet bent jarig is.
Fruit gaat ook hard hier, maar neem altijd zelf mee.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
donderdag 17 oktober 2019 om 22:26
Plus we hebben zo'n klein team dat het echt te opmerkelijk is als je van elkaar wat jat. Al had 1 van mijn collega's wel een keer dat er kaas gejat was, en iemand z'n Fristi pak half leeg had gemaakt.
Maar degene die we verdenken is er bijna nooit en een aparte vogel..
En met merci chocolade (wat meestal zo'n idioot grote doos is) is met 13 mensen echt binnen 2 uur leeg waarvan ik wel mensen verdenk die 4/5 reepjes achter elkaar op eten want hoe kan zo'n grote doos zo snel leeg zijn.
Maar degene die we verdenken is er bijna nooit en een aparte vogel..
En met merci chocolade (wat meestal zo'n idioot grote doos is) is met 13 mensen echt binnen 2 uur leeg waarvan ik wel mensen verdenk die 4/5 reepjes achter elkaar op eten want hoe kan zo'n grote doos zo snel leeg zijn.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

donderdag 17 oktober 2019 om 23:01
Wat een onzin zeg, wie er niet is, is er niet. Als ik zelf trakteer houd ik er ook rekening mee dat er op woensdag en vrijdag minder mensen op kantoor zijn. Dan tel ik parttimers die thuis zijn echt niet mee. Ik heb ook het liefst dat alles dezelfde dag nog op gaat. Zodat ik geen tetris met taartdozen in de koelkast hoef te spelen.

donderdag 17 oktober 2019 om 23:14
Hier ( vrouwenteam ) wordt alles wat teamgenoten eten met argusogen bekeken. Iets pikken van een ander zal simpelweg niet lukken omdat het direct opgemerkt zal worden. We werken nogal dicht op elkaar.
Er wordt regelmatig getrakteerd, ook door klanten. Er wordt dan nauwkeurig gelet op wat iedereen in zijn mond stopt. Is dat teveel in de ogen van de dames dan zal daar zeker een valse opmerking hier en daar over gemaakt worden. ( Uiteraard niet waar de persoon in kwestie bij is )
Verder houd ik ook wel van mijn collega's hoor. Welkom in een vrouwenteam
Er wordt regelmatig getrakteerd, ook door klanten. Er wordt dan nauwkeurig gelet op wat iedereen in zijn mond stopt. Is dat teveel in de ogen van de dames dan zal daar zeker een valse opmerking hier en daar over gemaakt worden. ( Uiteraard niet waar de persoon in kwestie bij is )
Verder houd ik ook wel van mijn collega's hoor. Welkom in een vrouwenteam
anoniem_345475 wijzigde dit bericht op 17-10-2019 23:17
0.97% gewijzigd

donderdag 17 oktober 2019 om 23:22
[/quote]
Helemaal mee eens. Werk je die dag niet dan is dat jammerdebammer.
Tenzij een klant het speciaal voor die collega bedoelt heeft natuurlijk.
Gelukkig is dat bij ons wel de norm en gaat niemand zeuren over gemiste traktaties.
[/quote]
Helemaal mee eens. Werk je die dag niet dan is dat jammerdebammer.
Tenzij een klant het speciaal voor die collega bedoelt heeft natuurlijk.
Gelukkig is dat bij ons wel de norm en gaat niemand zeuren over gemiste traktaties.

vrijdag 18 oktober 2019 om 08:08
Ik vind het wel sneu als mensen zoveel pakken dat anderen mis grijpen.
Jarige kinderen hebben bij ons voor de juffen vaak een taart. Omdat we met een klein team zijn en iedereen meestal maar één stuk hoeft gooi ik regelmatig bijna een halve taart weg als het niet gelukt is de restjes aan de schoonmaker/postbode/monteur van het een of ander/plantsoenendienst oid te slijten.

vrijdag 18 oktober 2019 om 08:34
Bij ons wordt gegeten als gekken. Leg iets willekeurigs eetbaar neer en binnen no time is het op. Er is 1 collega die valt direct aan zonder te vragen van wie het is (als het overduidelijk een traktatie is), maar daar maakt iemand dan een grapje over en verder is het geen big deal. De meeste collega's nemen ook allerlei dingen mee van thuis die over of extra zijn. Leg een keer een mensenbeen op tafel en ook die is zo weg. Het maakt echt niemand ene klap uit wie wat en hoeveel eet.

vrijdag 18 oktober 2019 om 08:36
Beter op dan weggooien.
Laten we eerlijk zijn, een taart of vla dagen bewaren, zal niet lekkerder gaan smaken.
Voorverpakte chocolaatjes zijn houdbaar gebak en andere vers spul minder.
Elkaar met argusogen in de gate houden is triest. Ik zou geen hap kunnen eten.
De collega van OudBlond, ben benieuwd naar de reactie. Laat je het weten?
Laten we eerlijk zijn, een taart of vla dagen bewaren, zal niet lekkerder gaan smaken.
Voorverpakte chocolaatjes zijn houdbaar gebak en andere vers spul minder.
Elkaar met argusogen in de gate houden is triest. Ik zou geen hap kunnen eten.
De collega van OudBlond, ben benieuwd naar de reactie. Laat je het weten?
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:38
Mijn zeer zuunige collega neemt nooit iets, want is altijd ‘aan de lijn’, maar liet zich in een onbewaakt ogenblik ooit eens ontvallen dat ze nooit van andermans traktaties eet, ‘want dan verwachten ze vast ook van mij dat ik trakteer’. Ik ken haar inmiddels lang genoeg om te weten dat dát de echte reden is

vrijdag 18 oktober 2019 om 08:42
Wat ik vele malen sneuer vind dan hebberds of hoarders zijn mensen die het gebak niet goed genoeg vinden omdat het niet van de sjieke patisserie in Amsterdam oud zuid komt. Die dus hun neus ophalen voor de kwaliteit. En dat je je als collega 3 angstnachten door stresst in de hoop dat je de goeie taart hebt gekocht.
Daar heb ik ook wel eens een topic over gelezen. Ik viel van m'n stoel dat dit echt zo gaat op sommige kantoren. Ik zou er gillend weg rennen.
Daar heb ik ook wel eens een topic over gelezen. Ik viel van m'n stoel dat dit echt zo gaat op sommige kantoren. Ik zou er gillend weg rennen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:49
Heb er deze week extra op gelet, er waren 2 jarigen.
Er lag de ene dag 2 schalen met mini reepjes, waar er de volgende dag nog een aantal van over waren ( 60 collega's )
Enkele dagen later nog een jarige een enorme schaal pepernoten en wat mini reepjes ook dit was de dag zelf niet op.
Twee keer per week wordt er fruit en snoepgroente gebracht en ook daar doen we de hele week mee.
Zelf pak ik per dag een stuk fruit of wat druiven ( 1 is zo lullig he
) en een mini komkommer of paprika.
Van de traktaties pak ik er een en soms later op de dag als er over is nog iets.
Ik zie bij ons nooit mensen met handen vol of meerdere keren langs de tafel lopen om meer te pakken.
Ook zijn er weleens broodjes over van een overleg oid, veelal zijn dat stokbroodjes en snijdt iemand een broodje door de helft zodat er meer mensen die willen ook wat hebben.
Ik werk in een beschaafde omgeving
Het verhaal van de collega die dagelijks voor thuis een banaan meeneemt vind ik echt sneu, evenals de smeerkaas collega.
Taart van klanten wordt ook zo eerlijk mogelijk verdeeld.
Ben zelf een snoeper en heb eigenlijk altijd wel iets van dropjes of winegums of ander lekkers, en dat weten mijn collega's en vaak komt er dan een keer een zak terug.
Niet te moeilijk doen toch.
Ik kreeg laatst van een klant die eerder had onthouden dat ik dé snoeper van kantoor ben, na een campagne waar hij erg blij mee was 3 zakken Haribo's ja die gaat dan op de keukentafel en daar nemen we allemaal van.
Er lag de ene dag 2 schalen met mini reepjes, waar er de volgende dag nog een aantal van over waren ( 60 collega's )
Enkele dagen later nog een jarige een enorme schaal pepernoten en wat mini reepjes ook dit was de dag zelf niet op.
Twee keer per week wordt er fruit en snoepgroente gebracht en ook daar doen we de hele week mee.
Zelf pak ik per dag een stuk fruit of wat druiven ( 1 is zo lullig he

Van de traktaties pak ik er een en soms later op de dag als er over is nog iets.
Ik zie bij ons nooit mensen met handen vol of meerdere keren langs de tafel lopen om meer te pakken.
Ook zijn er weleens broodjes over van een overleg oid, veelal zijn dat stokbroodjes en snijdt iemand een broodje door de helft zodat er meer mensen die willen ook wat hebben.
Ik werk in een beschaafde omgeving

Het verhaal van de collega die dagelijks voor thuis een banaan meeneemt vind ik echt sneu, evenals de smeerkaas collega.
Taart van klanten wordt ook zo eerlijk mogelijk verdeeld.
Ben zelf een snoeper en heb eigenlijk altijd wel iets van dropjes of winegums of ander lekkers, en dat weten mijn collega's en vaak komt er dan een keer een zak terug.
Niet te moeilijk doen toch.
Ik kreeg laatst van een klant die eerder had onthouden dat ik dé snoeper van kantoor ben, na een campagne waar hij erg blij mee was 3 zakken Haribo's ja die gaat dan op de keukentafel en daar nemen we allemaal van.
ladylola wijzigde dit bericht op 18-10-2019 08:52
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
7.84% gewijzigd
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:53
Raresnijboon schreef: ↑17-10-2019 23:14Er wordt regelmatig getrakteerd, ook door klanten. Er wordt dan nauwkeurig gelet op wat iedereen in zijn mond stopt. Is dat teveel in de ogen van de dames dan zal daar zeker een valse opmerking hier en daar over gemaakt worden. ( Uiteraard niet waar de persoon in kwestie bij is )
Verder houd ik ook wel van mijn collega's hoor. Welkom in een vrouwenteam![]()
Ik zou daar niet tegen kunnen, dat gelet op mekaar.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:59
Wij hadden deze week weer vrjaardag in het team. Drie luitjes hadden cake en koekjes gebakken (waaronder ik) en meestal is er dan nog wat chips, fruit en &Ms in schaaltjes en er is sowiso altijd wat lekkers voor de glutenvrije en vegan brigade. Het bakken wordt gedaan door mensen die het ook leuk vinden. De secretaresse zet het 'taart moment' ook altijd in alle agenda's zodat we even een pauze momentje samen hebben. Wie daar niet bij kan zijn heeft pech, al wordt er dan meestal wel een bordje met een stukje van elke cake/taart voor apart gehouden als je er op die dag bent (niet als je de hele dag weg bent). De jarig zelf neemt niks mee (hier wordt je getrakteerd). Meestal is het trakteren niet op de dag van jarig zijn, want wij krijgen tegenwoordig een vrije dag op je verjaardag (van de werkgever), die bedoeld is om op te nemen op de dag dat je jarig bent.
Bij een grote vrjaardag (40, 50 of 60) wordt er extra uitgepakt.
Bij een grote vrjaardag (40, 50 of 60) wordt er extra uitgepakt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”