Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
vrijdag 1 november 2019 om 20:28
Is het al tijd om de uitgestoken hand van vanochtend aan te nemen? Pilates, Argento, Bruintje en al wie zich aangesproken voelt: het is vrijdagavond, inhakeeeeeeen!
https://www.youtube.com/watch?v=DN3eBfpLQ8U
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
vrijdag 1 november 2019 om 20:31
Dana schreef: ↑01-11-2019 20:28Is het al tijd om de uitgestoken hand van vanochtend aan te nemen? Pilates, Argento, Bruintje en al wie zich aangesproken voelt: het is vrijdagavond, inhakeeeeeeen!
vrijdag 1 november 2019 om 20:33
Ik kan me eerlijk gezegd niet heugen dat er eerder een topic over dit onderwerp zo (relatief) vreedzaam verliep eigenlijk en al helemaal niet dat er zelfs nog een (soort van) normale discussie ontstaat.
vrijdag 1 november 2019 om 22:55
Dana schreef: ↑01-11-2019 20:28Is het al tijd om de uitgestoken hand van vanochtend aan te nemen? Pilates, Argento, Bruintje en al wie zich aangesproken voelt: het is vrijdagavond, inhakeeeeeeen!
Hoi Dana,
Ik ben u pas weer online. Welke uitgestoken hand (op welke pagina/welk bericht)?
Ben nog aan het bijlezen, vandaar.
vrijdag 1 november 2019 om 23:01
chocolol schreef: ↑31-10-2019 17:59Nog ff over die tuinkabouter die iemand al eerder noemde. Je hoeft niet mee te huilen, maar er zit een verschil in zeggen dat je je niet in de TO kan verplaatsen als diens tuinkabouter stuk is óf dat de TO maar een kansloos persoon is omdat hij/zij verdrietig is om die tuinkabouter. En dat is wat ik soms toch wel merk hier op het forum, mensen snappen niet het probleem/gevoel/situatie waar iemand mee zit en dan wordt er soms heel hard op gereageerd of compleet aan de gevoelens van de TO voorbij gegaan.
Precies, dat dus. Dat mensen niet 'meehuilen' en geregeld een schop onder de kont nodig hebben, wat door velen hier juist erg gewaardeerd wordt, is iets anders dan over iemand gevoelens heenwalsen en cynisch non-reageren. De kreet hard wordt ik dit verband ook gebruikt, maar ik doel met name op het zure cynisme.
vrijdag 1 november 2019 om 23:10
Calamitycat schreef: ↑31-10-2019 22:49Het zou hier oersaai worden als iedereen gaat reageren zoals jij graag zou willen Argentovivo. Ik kom hier juist graag omdat er op het scherpst van de snede gediscussieerd wordt, er worden lieve en empathische reacties gegeven waar en wanneer nodig (moet je wel willen zien natuurlijk), soms zijn forummers het eens, soms niet, soms is het nodig om een TO een spiegel voor te houden en ja, dat gaat er soms hard of humoristisch aan toe. Dit allemaal maakt dat ik me hier thuis voel en het hier leuk vind. Misschien is dit niet het goede forum voor jou als je er een grote knuffelclub van wil maken.
Over al die dingen heb ik het niet. Behalve dan wat jij mogelijk onder 'humoristische' verstaat. Met meerderen iemand wegjouwen met sarcasme en bespottingen is geen humor, maar negatief gedrag dat mensen ervan weerhoudt hier hun problemen neer te leggen. DAAR ageer ik tegen. Het hoeft geen grote knuffelclub te zijn, maar een plek waar mensen op een veilige manier hun problemen kunnen bespreken. Wat het geregeld ook is, maar te vaak niet naar mijn idee.
vrijdag 1 november 2019 om 23:33
lemoos2 schreef: ↑31-10-2019 23:24Waar gaat het dan wel om? Want die hug emoticon is net zo ‘leeg’ en hol als de popcorn emoticon. Die geeft men bij wijze van spreken al bij een ‘help ik krijg geen cateye met eyeliner getekend’. Hoe je het wil bekijken dan (wat fijn dat iemand de OP heeft gelezen, niet weet wat te schrijven maar wel wil laten weten het gelezen te hebben en een hart onder de riem te willen steken versus ‘Wat een gemakzuchtige trut met d’r hug emoticon en roos emoticon, hier kan iemand helemaal niets mee’). Ik ga er vanuit dat je oprecht CC wil condoleren. Een ander denkt misschien ‘Wat een gehuichel met die goedkope emoticon’ en een derde maakt er daadwerkelijk een opmerking over.
Ik volg dit slecht moet ik zeggen maar ik neem aan dat je bedoelt dat eennet zo kan worden opgevat als een
in een topic waarin een zeventienjarige zich afvraagt of zij zwanger is of niet, terwijl er overduidelijk een verschil is. Emoticons zijn (is over nagedacht) zodanig ontworpen dat ze een bepaalde emotie uitdrukken. De
wordt vaak bewust spottend en leedvermakend geplaatst. De
nooit. Dat iemand daarmee niet van zijn schuldsanering of gewelddadige partner afkomt lijkt mij duidelijk, maar van empathie is nog nooit iemand slechter geworden. Dat is het verschil met het cynisme dat hier af en toe rondwaart, uitgevoerd in groepsdynamiek.
Idem met jouw omschrijving van de sociale conventies (of de voorbeelden die je geeft). Jij denkt hartstikke sociaal en empathisch bezig te zijn, een tweede denkt “wat een goedkope, nietszeggende reactie”, een derde vindt jou bevoogdend bezig en een vierde maakt van haar/zijn hart geen moordkuil. De TO’s die jij omschrijft, die krijgen denk ik al genoeg ‘goh wat vervelend voor je’ empathische reacties IRL. En dat schijnt hen niet te helpen anders openden ze geen topic. Van 100 reacties met “Jeetje meid wat k*t voor je, schrijf hier maar lekker van je af” komt ook niemand van een gewelddadige partner af of uit de schuldsanering/rare familie/klote werksituatie. Idem met dramadiva’s. Beter anoniem op je plaat gaan dan IRL jezelf belachelijk maken.
I beg your pardon? Er zijn mensen die het niet lukt om hun problemen makkelijk op te lossen. Die geestelijk minder stabiel zijn of met een beperking of aandoening op dat vlak kampen. Of zelf ook heel goed weten dat ze geen gezonde relatie hebben, maar daar slecht van loskomen. Volstrekt menselijke dingen. Dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen. De mensen die ik net bedoel gaan echt niet 'anoniem op hun plaat' doordat ze zure reacties en popcorneters om de oren krijgen hoor. Dat hele intrieste cynische, anonieme (vanachter ons PC-tje durven we lekker wel) groepsgedrag voegt in geen enkele interactie iets toe. bij niets en niemand.
En al wat ik zojuist heb geschreven is slechts mijn mening. Er zitten hier honderden mensen die dit wellicht onderschrijven, deels onderschrijven of helemaal van de pot gerukt vinden. De meerwaarde van dit forum bestaat juist uit al die verschillende meningen. Dat er drie forummers zijn die geestige gifjes plaatsen (ook humor is nogal persoonsgebonden) twee pagina’s lang... daar kun je op focussen.
Daar focus ik niet op, al vind ik er persoonlijk geen bal aan. Ik houd meer van eigen geformuleerde reacties dan het zoveelste plaatje dat van internet geplukt wordt omdat ze zelden iets zinnigs zeggen of toevoegen naar mijn mening (behalve dan vaak nog even met z'n allen 'doorgeinen', hetgeen blijkbaar erg lollig is.) Maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Dat het mijn smaak niet is, is niet de kern van mijn betoog. Het gaat om de zuurgraag van sommige reacties in groepsdynamiek, al dan niet ondersteund door plaatjes.
Je kunt ook kijken naar alle overige reacties die zeer divers zijn zonder een belerend vingertje op te heffen naar de ‘gifjes-personen’.
Dat deed ik dus ook niet.
Ik persoonlijk vind ze vaker wel dan niet grappig.
vrijdag 1 november 2019 om 23:40
pilatespas schreef: ↑31-10-2019 23:44Je hebt het allemaal over feiten blabla maar wij hebben het over gevoel.
Gevoel van samenspannen in negatieve zin. Popiejopie willen zijn en erbij willen horen. Tof, hard en lollig doen ten koste van een ander.
Dit forum is voor simpele tot serieuze levensvragen. Iedereen mag hier zijn.
Nogmaals er is hier een groep die dit zo VOELT.
Dan kun je met feiten komen, getallen, namen vragen maar is niet het issue.
Mooi gezegd Pilatespas
vrijdag 1 november 2019 om 23:44
Dat je er nog op ingaat ook Argentovivo. De soep is de kool niet waard joh.Argentovivo schreef: ↑01-11-2019 23:42Kun je dit uitleggen? Als je tenminste mij bedoelt. Waarom ben ik 'fun'?
vrijdag 1 november 2019 om 23:45
Waterman26 schreef: ↑31-10-2019 23:53Geen zin om al de reacties hier door te ploegen maar ik vind vreselijk irritant als een nieuweling een topic opent ( op Relaties want verder lees ik niet) de volgende reacties:
“Vraag het hem.”
Hè hè. Waar heb je dan een forum voor? Misschien omdat de TO dat niet kan of durft?
“Ik word oud, wat ben ik blij dat appen nog niet bestond toen ik jong was. “
Steevast verschijnt zo n soort reactie wanneer iemand worstelt met blauwe vinkjes en meer van dat soort ellende.
Komt oubollig en weinig empathisch over. Bovendien doet deze reactie niet ter zake.
“Hij klinkt niet leuk. Die van mij zou dit niet flikken. Die aanbidt mij en kust de stoel waarop ik zit”
Hou al je geluk toch voor je als een ander lijdt. Ga vooral nooit schrijven dat jouw vent je nooit zal bedriegen. Niet waar, Bovendien flauw en alleen bedoeld om jouw geluk er in te wrijven.
“De man die mij dit flikte, kan zijn koffers pakken”
Deze reactie ( ik ben een stoer Viva wijf) helpt TO niet vooruit. Deze reactie maakt iemand nog kleiner.
En dan is er nog de reeks flauwe lollige rotopmerkingen ( ik mag geen namen noemen maar vrijwel altijd van dezelfde), de mensen die er met het topic vandoor gaan, want hun problemen zijn immers erger, de negeerders en de genegeerden, de haarkloverijen waar de TO ( van wie na twee bladzijden niets meer vernomen is) niks aan heeft.
Natuurlijk zijn er ook opbouwende, meedenkende, meelevende en inlevende reacties te vinden op de relatie pijler. Ook nu noem ik geen namen maar er zitten echte schatten op Relatie.
Precies!
vrijdag 1 november 2019 om 23:56
feow schreef: ↑01-11-2019 00:41Escaleren?
Dat gebeurt niet zo vaak hoor.
Oh nee? Het gebeurt om de haverklap. En niet alleen met posts die achteraf trollen blijken te zijn. Daarbij: liever serieus gereageerd op wat achteraf een trol bleek dan afzeiken en er een 'loltopic' van maken.
Wat ík vaak zie is een trol die een jankstuk plaatst waarbij het glazuur van je tanden springt.
Trol plaatst nog drie berichtjes in het eerste kwartier, verder kun je lezen op fok e.o. hoe het met hem/haar gaat.
Er komt een discussie n.a.v. of het zakt weg in de lijst of het wordt een loltopic.
Vaak als TO al lang weg is (soms zelfs al geband wegens trollen) komen er wat forummers vertellen dat dat zo allemaal heel fout en ook erg en niet netjes is en nu iemand weggepest is.
Als je hun er op wijst dat het een trol is dan komt de ‘ja maar hoe kun je dat weten’ , als je wijst op bannen of op fok dat ‘heb je geen leven buiten het forum ofzo’ enz.
Is dat zo? Waar gebeurt dat dan? In het napraattopic? Want volgens mij wordt een troltopic toch verwijderd door de Mods, zodat mensen daarin niet meer kunnen posten?
Ik zie ook een aantal forummers die schrijven dat ze bij hun eerste Nick wat harde lessen geleerd hebben over hoe niet te reageren (meestal is dat je te persoonlijk aangevallen voelen en vanuit die emotie heftig reageren) en ze met een tweede Nick een herstart maken en hier vervolgens lang blijven.
En er gaan ook vast mensen naar elders. Prima, als je hier niet lekker past is dat vast fijner voor je. Dit is geen forum voor enkel gelijkgestemden en zachte knuffelwanden.
Een forum voor enkel gelijkgestemden gen knuffelwanden is iets anders dan een forum waarin getreiterd wordt omdat het anders duffer en saaier wordt.
Jij noemt het escaleren,
Ik noem het inderdaad escaleren als een newbe/eerdere formummer met een serieus, menselijk probleem wordt weggejaagd. De echte trollen daargelaten, maar die worden er meestal wel snel uitgefilterd door de mods.
ik noem het de kracht van dit forum.
En dat rottige strengere modereren maakt het hier in mijn ogen alleen maar duffer en saaier en is een reden dat er zo weinig mensen bijkomen en blijven hangen.
zaterdag 2 november 2019 om 00:00
the_Wicked_Witch schreef: ↑01-11-2019 07:15Er zijn verschillende kletstopics, open er 1. Kunnen jullie daar fijn verder klagen.
Wat vind je nu eigenlijk zelf van deze reactie WW? Dit is een topic over de zuurgraad op het forum. Een eigen onderwerp. Waarom zou dat ik een kletstopic moeten?
zaterdag 2 november 2019 om 00:03
Argentovivo schreef: ↑02-11-2019 00:00Wat vind je nu eigenlijk zelf van deze reactie WW? Dit is een topic over de zuurgraad op het forum. Een eigen onderwerp. Waarom zou dat ik een kletstopic moeten?
Wat vind jij nu eigenlijk zelf van je belerende toontje?
zaterdag 2 november 2019 om 00:04
Het sop!! Het sop is de kool niet waard.
Als je dan vindt dat je een spreekwoord moet gebruiken, is het wel handig als je het juiste gebruikt. Anders staat het er echt heel dom in deze context.
zaterdag 2 november 2019 om 00:04
Iedereen is het gewoon met elkaar eens, dat is het alleringewikkeldste eraan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning