Moeder overspannen

11-11-2019 20:52 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi
Ik zit er een beetje doorheen en weet ook niet goed met wie ik dit kan bespreken.

Begin dit jaar is mijn oma (te jong) overleden. Mijn moeder en ik zijn toen in haar huis gaan wonen, want mijn opa was daarvoor al overleden.
Mijn moeder werkt bijna elke dag een paar uur over, ook al voor oma overleed. Maar nu is er in huis dus nog steeds niets klaar, ze doet niets in huis en ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik doe al de keuken opruimen elke dag en de hond uitlaten ed.
Ik word gek van de rotzooi maar ik kan het niet uitpakken want ik weet niet wat ik er mee aan moet, ze heeft zo veel spullen. Ik kan mijn eigen kamer ook niet uitruimen want dat staat ook nog vol met dozen die nergens anders heen kunnen. Ik heb al meerdere keren geprobeerd met haar te praten maar ze reageert geïrriteerd en stelt alleen maar uit, en dan is ze een week vrij bijvoorbeeld en dan gebeurt er nog steeds niets.
Nu is ze over een maand langere tijd vrij, maar ik ben bang dat er dan nog steeds niets gebeurd. Ze is veel weg naar vrienden en thuis zit ze alleen maar op de bank tv te kijken.
Ik snap dat het moeilijk voor haar is maar daar wilt ze eigenlijk ook niets van weten, want het gaat allemaal wel en als ze vrij is dan komt het wel goed. Maar dat betwijfel ik dus.
Nou goed lang verhaal en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee wil, maar de sfeer thuis is gewoon rot en ik wil het graag oplossen maar dat lukt me niet.
Ik hoop dat iemand advies voor me heeft.
2019 schreef:
11-11-2019 21:29
Ja moeder moet maar weer eens normaal doen zo als het altijd zo gaat? Moeder heeft een hoop te verwerken gehad. En nog steeds. Dochter is geen klein kind meer.
Als moeder heb je een zorgplicht naar je thuiswonende kind van 21 toe. Heel bijzonder hoe jij vindt dat het prima is dat moeder wel energie heeft voor werk, overwerk en vrienden, maar niet voor het huis bewoonbaar maken voor haarzelf en haar dochter.
Snowpink schreef:
11-11-2019 21:33
Ik lees veel praktische tips, maar als moeder niet wil dan gaat er niet veel gebeuren.
En nu wil ik ook wel moeders kant horen
Wie weet is die wel overspannen
En to je kan wel beginnen je eigen kamer inrichten behang afhalen muren verven of behangen is niet moeilijk ook niet voor een 21 jarige
Glencoco schreef:
11-11-2019 21:25
Bedankt voor je advies. Wat meespeelt is dat de keuken ook verbouwd gaat worden in december, dus dat blijft dan eigenlijk al staan. En bijvoorbeeld de badkamer, daar heb ik het ‘aanrecht’(hoe heet dat in godsnaam?) al een paar keer leeggeruimd maar binnen de kortste keren ligt het weer vol.
Pfff ik hoop niet dat het overkomt alsof ik alle opties afbrand en niets goed is, maar voor mijn gevoel heb ik al zoveel geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.
Wat ligt er dan in de badkamer? Gewoon tandpasta, zeep, gebruikte handdoeken en haarborstels? Of dozen vol kerstspullen? Als het dat eerste is: is daar wel een handige vaste plek voor?
dannas schreef:
11-11-2019 21:38
Als moeder heb je een zorgplicht naar je thuiswonende kind van 21 toe. Heel bijzonder hoe jij vindt dat het prima is dat moeder wel energie heeft voor werk, overwerk en vrienden, maar niet voor het huis bewoonbaar maken voor haarzelf en haar dochter.
Alles heeft twee kanten
Glencoco schreef:
11-11-2019 21:35
Maar wat voor hulp? Ik vind het moeilijk zomaar contact met haar vriendinnen op te nemen. Moet ik de huisarts bijvoorbeeld vragen? Ik weet niet in welke hoek ik het moet zoeken.
Familie? Je kunt in ieder geval met je huisarts je éigen zorgen bespreken. Het trekt ook z'n wissel op jou. Jij voelt je veel te verantwoordelijk voor je moeder. Maar al met al: je moeder moet zelf iets willen. Als dat uitblijft, dan kan je trekken wat je wilt maar het gaat je niet lukken.
2019 schreef:
En nu wil ik ook wel moeders kant horen
Wie weet is die wel overspannen
En to je kan wel beginnen je eigen kamer inrichten behang afhalen muren verven of behangen is niet moeilijk ook niet voor een 21 jarige
Maar waar moet ik dan naar toe met de 20 dozen met spullen die niet van mij zijn? Dat is zeg maar het probleem. Als ik mijn kamer rustig kan inrichten en daar kan leren zou voor mij al een groot deel opgelost zijn.
Kun je het huis uit? Op kamers?
Snowpink schreef:
11-11-2019 21:39
Familie? Je kunt in ieder geval met je huisarts je éigen zorgen bespreken. Het trekt ook z'n wissel op jou. Jij voelt je veel te verantwoordelijk voor je moeder. Maar al met al: je moeder moet zelf iets willen. Als dat uitblijft, dan kan je trekken wat je wilt maar het gaat je niet lukken.
Wij hebben verder helaas geen familie meer. Ik heb dit al met de poh besproken, maar dan wat meer op mijzelf betrokken. Die had niet echt concreet advies voor me verder.
Ik zal dat nog eens proberen.
wolkewitje schreef:
Wat ligt er dan in de badkamer? Gewoon tandpasta, zeep, gebruikte handdoeken en haarborstels? Of dozen vol kerstspullen? Als het dat eerste is: is daar wel een handige vaste plek voor?
Wel badkamer spullen, maar gewoon veel te veel. Shampooflessen, bodylotion, maskertjes, etcetc.
Heb je met je moeder vooral praktische gesprekken, of ook over wat het met jou doet? Het overlijden en het wonen in een huis dat niet als thuis voelt. Misschien dat zo'n gesprek wel aan komt?
Ik deed het als volgt dus. Ik opende drie dozen, alles wat een plek had ging naar die plek, de rest ging in de andere twee dozen. Dan was er vanzelf een leeg. En dan nam ik er weer een doos bij en herhaalde ik de oefening. De laatste vijf dozen zijn het moeilijkst maar waarschijnlijk zijn dat ook de dozen die weg kunnen.
Snowpink schreef:
11-11-2019 21:41
Dat wordt wat moeilijk. We wonen in omg. Amsterdam en ik doe nu fulltime vavo, dus kan ook niet lenen. En genoeg werken om dat te kunnen betalen word ben ik bang ook lastig. Maar ik zou er naar kunnen kijken, of het mogelijk is.
Al vind ik het moeilijkste eigenlijk dat ik het gevoel heb dat ik mama dan alleen achterlaat.
Glencoco schreef:
11-11-2019 21:39
Maar waar moet ik dan naar toe met de 20 dozen met spullen die niet van mij zijn? Dat is zeg maar het probleem. Als ik mijn kamer rustig kan inrichten en daar kan leren zou voor mij al een groot deel opgelost zijn.
Die zou ik heel bot in de huiskamer, gang of je moeders slaapkamer zetten. Als het niet jouw spullen zijn hoeven ze natuurlijk ook niet op jouw kamer.
Glencoco schreef:
11-11-2019 21:42
Wel badkamer spullen, maar gewoon veel te veel. Shampooflessen, bodylotion, maskertjes, etcetc.
Maar wie beslist dat er te veel in de badkamer staat?
Glencoco schreef:
Als er bijvoorbeeld tientallen volle, ongeopende shampooflessen staan: naar de Voedselbank brengen.
Alles wat uitgedroogd is: wegmikken.
2019 schreef:
11-11-2019 21:44
Maar wie beslist dat er te veel in de badkamer staat?
Nou het feit dat het niet in de kastjes past? Het is niet dat ik vind dat ze niet 20 flessen shampoo mag hebben hoor, maar het staat dus allemaal verspreid door de badkamer want het past niet.
Glencoco schreef:
11-11-2019 21:44
Dat wordt wat moeilijk. We wonen in omg. Amsterdam en ik doe nu fulltime vavo, dus kan ook niet lenen. En genoeg werken om dat te kunnen betalen word ben ik bang ook lastig. Maar ik zou er naar kunnen kijken, of het mogelijk is.
Al vind ik het moeilijkste eigenlijk dat ik het gevoel heb dat ik mama dan alleen achterlaat.
Ik denk dat het inderdaad goed is om terug te gaan naar de POH. Het gevoel hebben dat je je moeder alleen achterlaat is niet goed voor je (en overigens ook heel ongezond, maar dat zul je nu nog niet begrijpen).
dannas schreef:
Heb je met je moeder vooral praktische gesprekken, of ook over wat het met jou doet? Het overlijden en het wonen in een huis dat niet als thuis voelt. Misschien dat zo'n gesprek wel aan komt?
Ik vind het lastig om over mijn gevoel te praten. Ik ben bang dat het haar te veel word en dat ze er echt doorheen gaat dan zeg maar. Maar misschien is dat juist een goede stap. Ik heb daar niet zo over nagedacht.
Snowpink schreef:
11-11-2019 21:47
Ik denk dat het inderdaad goed is om terug te gaan naar de POH. Het gevoel hebben dat je je moeder alleen achterlaat is niet goed voor je (en overigens ook heel ongezond, maar dat zul je nu nog niet begrijpen).
Ik kan er gelukkig met mijn vader ook over praten, want dit gevoel speelt al langer. Daar heeft mijn moeder zelf ook een aandeel in helaas. Het wordt nu alleen een stuk uitvergroot omdat ze voor mijn gevoel niemand meer heeft.
Was jullie vorige huis ook zo vol met spullen?
Waarom werkt je moeder zoveel?
Waarom huur jij niet tijdelijk een opslagruimte om de spullen te stallen en langzaam uit te zoeken? Dus echt álle dozen weg. Op 1 reserve na alle schampoo’s, douchegels etc ook naar de opslagruimte. Maak het huis eerst weer helemaal leeg. Verbouw, verf of behang wat er moet gebeuren en neem dan pas de gesorteerde spullen uit de opslag mee.
Het probleem is niet die 20 shampooflessen of een keuken vol verhuisdozen. Het probleem is een 21 jarige die alle verantwoordelijkheid van haar moeders leven op haar schouders draagt en een moeder die dit laat gebeuren. Met het weggooien van al die flessen en het uitpakken van die dozen is het probleem lang niet opgelost. Sterker nog, dan wordt er nog niet eens aan het probleem gewerkt.
dansenindewind schreef:
11-11-2019 21:54
Was jullie vorige huis ook zo vol met spullen?
Waarom werkt je moeder zoveel?
Waarom huur jij niet tijdelijk een opslagruimte om de spullen te stallen en langzaam uit te zoeken? Dus echt álle dozen weg. Op 1 reserve na alle schampoo’s, douchegels etc ook naar de opslagruimte. Maak het huis eerst weer helemaal leeg. Verbouw, verf of behang wat er moet gebeuren en neem dan pas de gesorteerde spullen uit de opslag mee.
Het vorige huis was ook vrij vol, maar we hebben ook wat kasten weggedaan waardoor er minder opbergruimte is.
Waarom ze zoveel werkt is volgens haar omdat het heel druk is. Al een jaar.
En ik vind een opslagruimte een goed idee, maar dat zal ze zelf moeten willen. Ik kan helaas niet zomaar een opslagruimte huren.
Ik ga het wel meenemen als ik het een keer met haar bespreek.
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga kijken wat ik er mee kan doen. Ik hoop dat er wat schot in de zaak komt.
Och zielie, jij bent niet verantwoordelijk voor het geluk van je moeder he. Eerder andersom.

Speelt dit alles sinds het overlijden van oma of daarvoor ook al. En wanneer is oma overleden? Net een maand geleden of al langer? En hoe komt je moeder aan 20 flessen shampoo? Heeft ze hoarder neigingen?
Snowpink schreef:
11-11-2019 21:41
Lijkt mij ook het beste, ook voor moeder. Dat geeft lucht voor beiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven